Daar zie, 25 jaar Discobar Galaxie! 'Dit is ons alibi om in een band te zitten zonder muziek te kunnen spelen'

Wunderbar, Discobar Galaxie bestaat 25 jaar! DJ Loveboat (Adriaan Van den Hoof), DJ Bobby Ewing (Jimmy Dewit) en DJ Lars Capaldi (Frank Somers) vieren een kwarteeuw muzikale zottigheid met de compilatie ‘25 Light Years’ en vier grote verjaardagsparty’s. ‘We hebben altijd gezegd: als het gênant wordt, stoppen we ermee. Maar zover zijn we nog niet.’

We hebben afgesproken in Het Depot in Leuven, waar Discobar Galaxie op 25 mei zijn verjaardagstournee afsluit. De jongens hebben hun eigen attributen mee voor de fotoshoot: Discobar Galaxie-skateboards, felgroene tenues en de spiksplinternieuwe verzamelaar ‘25 Light Years’ op vinyl en cd.

Jimmy Dewit «Ah, is de vinylboxset eindelijk klaar?»

Frank Somers «Ik heb moeten zwoegen om het artwork op tijd af te krijgen. Schoon, hè?»

Dewit «Neig. Als ik dat in de winkel zou zien liggen, zou ik het meteen kopen.»

Adriaan Van den Hoof «Koop jij je eigen platen?»

Dewit «Elke plaat waar ik aan heb meegewerkt, heb ik gekocht. Meestal met korting (lacht). Van de drukker via de vrachtwagen naar de platenwinkel tot in mijn handen: ik word daar gelukkig van.»

Somers «We hebben wel onderschat hoeveel tijd er in zo’n compilatie kruipt, zelfs al is het onze zevende. We waren eigenlijk van plan om een compilatie met onze favoriete liedjes uit te brengen voor onze 24ste verjaardag – dat leek grappiger dan voor de 25ste – maar we hebben de deadline grandioos gemist.»

Van den Hoof (kijkt naar mij) «We zitten te leuteren, hè? Het is maanden geleden dat we nog eens hebben samengezeten, dus we hebben veel te vertellen. Maar je mag gerust een vraag stellen, hoor.»

HUMO Weten jullie nog hoe het is begonnen?

Van den Hoof «We hebben in de archieven de flyer van onze eerste party teruggevonden: in 1994 in de Rumba & Co, een discotheek in een zijstraat van de Oude Markt in Leuven. We waren al jaren vrienden, maar toen hebben we voor het eerst samen opgetreden als Discobar Galaxie. Jimmy stond al bekend als DJ Bobby Ewing, en ik heb toen de naam DJ Loveboat gekozen. Jimmy kon draaien en toonde mij hoe het moest. Frank bediende het licht en was ook buitenwipper, hij is pas bij de volgende party achter de draaitafel komen staan. Op de flyer heette hij Grand Ball de Canon Big Zizi Fraxi, een naam die niemand kon onthouden (lacht). Niet veel later heeft hij zich omgedoopt tot DJ Lars Capaldi.»

Somers «We waren de zoveelste dj’s die zich aan de discorevival waagden, maar wij deden het wél goed.»

Dewit «Andere dj’s konden slechts een uurtje met discoklassiekers vullen en grepen dan naar platte songs zoals ‘Paradise by the Dashboard Light’. Wij draaiden de hele avond disco en staken veel tijd in onze kledij – van lange gele jassen tot afropruiken.»

Van den Hoof «Draaien was onze vakantiejob, zoals onze vrienden achter een bar of een kassa stonden. Maar onze fuiven werden steeds groter. Koen De Graeve, Pieter en Tine Embrechts en nog ander bekend volk begonnen af te komen, allemaal verkleed als cowboys of indianen of wat dan ook. Discobar Galaxie werd een fenomeen.»

HUMO Ik ben een kind van de jaren 90 en ken jullie vooral van jullie knotsgekke programma op StuBru.

Van den Hoof «We moesten in 2000 bij de VRT zijn voor een interview, en ik ben achteraf naar Jan Hautekiet gestapt: ‘Zeg, Jimmy Dewit is een geweldige dj. Mag hij niet eens een uurtje op de radio draaien?’ En dat mocht.»

Dewit «Op 1 april 2000 kwamen we voor het eerst op de radio. Ik zag het als onze fifteen minutes of fame. Ik had meer dan vijftig man uitgenodigd om in mijn salon te komen luisteren (lacht). Ik had niet verwacht dat StuBru ons achteraf zou vragen om de hele zomer één uur per week te draaien. Ik heb mijn job meteen opgezegd en me op het radiowerk gestort.

»We hebben jaren in onze woonkamer opgenomen, maar we deden alsof we op afgelegen locaties draaiden: op een cruiseschip of in een boerengat in de Ardennen. Luisteraars trapten daar vaak in. Dan zeiden we dat we aan de kust zaten en legden we tussen de nummers door een crappy cd’tje met zeegeluiden op. Ik heb toen meerdere telefoontjes gekregen: ‘Jimmy, spreken we straks af? Ik ben ook aan de kust!’ (lacht)»

Van den Hoof «Ik kom nog steeds mensen tegen die me zeggen: ‘Discobar Galaxie in de auto op zondag, dat was fantastisch!’ Ons concept was dat er geen concept was. Vandaar onze naam: in onze galactische discobar kon alles, we schuwden geen enkel genre.»

Somers «Muziek was toen veel meer gesegmenteerd: de ene avond hoorde je hiphop op de radio, de andere avond heavy metal. Wij choqueerden door de Beastie Boys na ABBA te draaien, of Raffaella Carrà na Daft Punk. Voor ons was dat evident, maar velen vonden dat we ons moesten verantwoorden.»

Van den Hoof «We werden vaak fout genoemd, en onze keuzes waren zogezegd guilty pleasures. Maar wij méénden het.»

Somers «We kunnen ons meer permitteren dan andere dj’s omdat we met drie zijn. Ik ben nooit bang geweest om op mijn bakkes te gaan met Adriaan en Jimmy aan mijn zijde. Daarom draai ik zelden in mijn eentje.»

HUMO Moeten jullie alle drie aanwezig zijn om van een Discobar Galaxie-set te spreken?

Van den Hoof «We hebben één afspraak: met drie of niet. We hebben maar een paar keer een uitzondering gemaakt. Toen Jimmy eens last minute moest afzeggen, hebben we DJ 4T4 (Kristof Michiels van ’t Hof van Commerce, red.) gevraagd als vervanger. Ik heb weinig verschil gemerkt.»

Somers «Ze lijken ook zo goed op elkaar, ik kan hen nauwelijks uit elkaar houden.»

Dewit «Kristof is een zielsverwant: dezelfde visie, dezelfde smaak. Hij komt ook draaien op ons feest in Het Depot.»

HUMO Jullie hebben in 2010 tien jaar op Studio Brussel gevierd, waarna jullie van de zender verdwenen.

Dewit «StuBru is niet meer dezelfde zender als vijftien jaar geleden: er is geen plaats meer voor ons. Maar we zijn niet verbitterd. Het was het eerste medium dat ons een platform heeft aangeboden en daarvoor zijn wij hun heel dankbaar. En ze steunen ons nog steeds.»

'Wij draaien alleen vinylplaten: mensen die ons hun smartphone geven met hun favoriete song erop, snappen dat niet altijd'

Van den Hoof «Er gaan ook deuren open als je op de radio te horen bent. We kregen opeens honderden aanvragen binnen. Gelukkig hebben we toen onze manager Dirk (De Jonge van Happy Few, ook organisator van Music For Life, red.) ontmoet. Hij raadde ons aan om het rustig aan te pakken. We hebben eerst alle jeugdhuizen aangedaan, daarna alle festivals, en uiteindelijk mochten we op onze droomlocatie draaien: Marktrock, in 2003. Voor ons, Leuvenaars, is er geen grotere eer denkbaar.»

Dewit «Ik heb toen weken niet kunnen slapen van de stress. We hebben zelfs vergáderd met Discobar Galaxie (lacht). We hadden een lijst met tien songs die we zeker zouden draaien, maar op het podium hebben we die weggegooid.»

Van den Hoof «Weet je nog dat je je haar had afgeschoren, Jimmy?»

Dewit «We hadden een deal gesloten: als we ooit op Marktrock mochten optreden, zouden we een hanenkam zetten. Ik kwam aan op het festival en toen bleek dat ik me als enige aan de deal had gehouden. En Frank en Adriaan maar lachen: ‘Dat was toch maar om te zeveren, onnozelaar!’ (lacht)»

Van den Hoof «Mijn moeder vroeg zich altijd af wat Discobar Galaxie voorstelde. Ik heb er toen voor gezorgd dat ze tijdens ons optreden op Marktrock in de coulissen stond. Ze had achteraf nog méér vragen (lacht).»

HUMO Collega-dj Dirk Swartenbroekx alias Buscemi noemde de sets op Rock Werchter die hij met jullie draaide, het memorabelst: hij had nog nooit zoveel frikandellen en bekers bier naar zijn hoofd gekregen.

Dewit (lacht) «Onze fans hebben daar vaak met eten en drank naar ons gegooid. Of met andere dingen. Eén keer hadden we van een sponsor een honderdtal Discobar-zeepjes gekregen. We gooiden ze in het publiek, en vijf seconden later kwamen ze keihard terug. Lesje geleerd (lacht).»

Van den Hoof «Rock Werchter was een mijlpaal. We werden in 2002 uitgenodigd om te gaan draaien, wat wij natuurlijk meteen zagen zitten. Op de weide bleek dat onze dj-booth zich boven het café bevond, recht tegenover het hoofdpodium. Als de band stopte met spelen, begonnen wij te draaien. Wij hebben toen het tussenpodium mee uitgevonden.»

Dewit «Onze eerste set was zot en luid: we hebben ons echt laten gaan met discoklassiekers en funky tunes. We zeiden op een bepaald moment tegen elkaar: ‘Nú komt Herman Schueremans hier de stekker uittrekken.’ Maar onze sets bleken een hit. Sommige festivalgangers bleven vier dagen bij ons staan: zij hebben toch veel betaald voor een dj-set van drie zatlappen (lacht). En het jaar erna vroeg de Schuer ons gewoon opnieuw.»

Van den Hoof «Toen hebben we dj’s als Buscemi, LeFtO, MC Six, TLP en 4T4 uitgenodigd om mee te draaien. We hadden acht sets per dag, vier dagen aan een stuk. Dan heb je af en toe een pauze nodig.»

Somers «De toren werd ook steeds groter en luider: de artiesten op het hoofdpodium konden niet meer soundchecken door ons kabaal. Daarna werden we in een hoekje geduwd. Het is een mirakel dat we het dertien jaar na elkaar hebben mogen doen.»

HUMO Waarom is er een einde aan gekomen?

Van den Hoof «We draaiden op het einde in een decadente dj-booth, omringd door wulpse dames in cowboykostuums. Het voelde aan alsof we een freakshow waren, en dat is nooit onze bedoeling geweest.»

Dewit «Het was een ingrijpende beslissing, maar we hadden de knoop in drie minuten doorgehakt. Als we het niet voelen, dan hoeft het niet meer.»

HUMO Waar voelen jullie je wel nog thuis met Discobar Galaxie?

Dewit «We zijn op ons best als we de hele avond onze zin kunnen doen. We houden er ook van om een rockfestival af te sluiten: dan kun je het publiek een laatste keer aan het dansen krijgen.»

Somers «We werden vorig jaar gevraagd voor een personeelsfeest: 250 man in een partytent, en na 5 minuten stond de boel op stelten. Maar soms valt het ook tegen. Dat is goed: dan begin je niet te zweven.»

Van den Hoof «Enkele jaren geleden voelde het aan alsof we de greep op het publiek kwijt waren. Electronic dance music was ontploft, een genre dat grote hits heeft opgeleverd, maar vooral eenheidsworst is. Het is niet ons ding. Nu is de hype gelukkig gaan liggen en is er een ninetiesrevival aan de gang. Tieners vragen Red Zebra en Depeche Mode aan en wij kunnen weer draaien zoals vroeger. Vorige zomer hebben we ons rot geamuseerd op een gammel podium op Dranouter, maar we stonden evengoed op de Tribal Gathering van Tomorrowland, waar we de Ramones en drum-’n-bass hebben gedraaid in plaats van EDM.»

'Ik zie weleens jonge dj's met een USB-stick aankomen. Zij hebben waarschijnlijk wekenlang aan hun mix gewerkt, maar zo kun je geen enkele interactie met je publiek hebben.'

HUMO Kennen jullie na 25 jaar alle truken van de foor?

Dewit «Natuurlijk, want wij hebben die truken mee helpen uitvinden. Een massa aan het dansen brengen is niet zo eenvoudig, hoor.»

Van den Hoof «Je moet een klik met je publiek hebben, dat is het belangrijkst. Als dj overschouw je de troepen en beslis je na elke song hoe je opnieuw chargeert. Ik zie weleens jonge dj’s met een USB-stick aankomen. Zij hebben waarschijnlijk wekenlang aan hun mix gewerkt, maar zo kun je geen enkele interactie met je publiek hebben. Het gevolg: ze gaan de mist in. Wij leggen alleen de eerste twee songs van de avond vast.»

Dewit «Wij draaien de laatste jaren soms sets met uitsluitend vinylsingles: we hebben dan een beperkt gamma muziek om de set mee op te bouwen. Heel spannend, maar we vinden meestal wel de juiste song om een tent te doen ontploffen.»

Van den Hoof «De komst van de smartphone heeft onze job niet aangenamer gemaakt. We krijgen vaak een schermpje met een verzoeknummer in ons gezicht geduwd. Als we dan zeggen dat we die song niet op plaat hebben, geven ze die smartphone – het nummer staat daar toch op? Maar zo werkt het niet, zeker niet als je vinylplaten draait. En dan worden mensen weleens boos.»

Dewit «Ik vind verzoekjes tof: onze fans vragen meestal geweldige songs aan. Maar soms kunnen of willen we het niet opleggen – zeker niet als het ‘Rood’ van Marco Borsato is. Het helpt dan niet als mensen ons beginnen uit te schelden, zoals al te vaak is gebeurd.»

HUMO Welke song mag niet ontbreken in een Discobar Galaxie-set?

Van den Hoof «‘Sound of da Police’ van KRS-One

Somers «Iets van Red Zebra. Raffaella Carrà’s ‘A far l’amore comincia tu’ draaien we ook bijna altijd.»

Dewit «‘Video Killed the Radio Star’ van Buggles, de beste plaat ooit gemaakt. Alle vier die songs staan ook op onze verzamelaar.»

Van den Hoof «Een versgebakken Discobar Galaxie-klassieker is ‘Love Is in the Air’ van John Paul Young. We hebben vorige zomer elke set met die song afgesloten: elke keer opnieuw een magisch moment.»

Somers «Als één van ons een nummer niet goed vindt, dan draaien we het niet. Discobar Galaxie is geen democratie. Maar het gebeurt zelden dat iemand zijn veto stelt.»

Dewit «Frank en Adriaan zijn te dom om een song meteen te snappen, dus moet ik sommige nummers blijven opzetten tot ze beseffen dat ik gelijk heb.»

Van den Hoof «Geef het op, Jimmy, die song zal de set nooit halen.»

HUMO Over welk nummer hebben we het nu?

Van den Hoof ‘Désenchantée’ van Mylène Farmer. Ik kan dat niet hóren.»

Somers «Ik ben ook nog steeds niet gewonnen voor Kendrick Lamar, jullie wel.»

Dewit «Maar dat zijn uitzonderingen. We houden bijvoorbeeld alle drie niet zo van Drake, maar wel van Anderson .Paak en Zwangere Guy

Van den Hoof «We kijken ook op naar de Beastie Boys. Dragen zij een overall in de videoclip van ‘Intergalactic’? Dan wij ook.»

HUMO Heeft Discobar Galaxie nog een toekomst?

Somers «We hebben moeilijke periodes gekend, maar we hebben nog nooit overwogen om ermee te stoppen. We zijn ook nooit officieel een carrière begonnen met Discobar Galaxie, het blijft een uit de hand gelopen hobby.»

Van den Hoof «Dit is wat ik doe met mijn vrienden. Frank en ik zijn ook geen begenadigde muzikanten. Discobar Galaxie is ons alibi om in een band te zitten zonder muziek te kunnen spelen.»

Dewit «We hebben altijd gezegd: als het gênant wordt, stoppen we ermee. Zover is het nog niet. We hebben trouwens, vreemd genoeg, nog nooit op Pukkelpop gespeeld. Bij dezen: Chokri Mahassine en Eppo Janssen, we hebben nog geen plannen voor 18 augustus!»

Van den Hoof «We mogen nog altijd prachtige dingen doen. Deze zomer treden we na De La Soul op in Leuven, tijdens het Groot Verlof. Dat betekent veel voor mij, want ik ben een hiphopliefhebber van het eerste uur, toen maar weinig mensen hiphop serieus namen. De La Soul stond in 1990 als één van de eerste hiphopacts op Rock Werchter, bij dat optreden heb ik gehuild. Dat we bijna dertig jaar later na hen mogen spelen in onze thuisstad, vind ik zeer speciaal. We doen het toch maar, hè.»

‘Discobar Galaxie: 25 Light Years’, vanaf 10 mei verkrijgbaar als 3 cd-set of vinylboxset op discobargalaxie.be. Op 10 mei speelt Discobar Galaxie in de Charlatan in Gent, op 17 mei in Plein Publiek in Antwerpen, op 18 mei in Café Café in Hasselt en op 25 mei in Het Depot in Leuven.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234