null Beeld

'Das weisse Band': de Gouden Palm van Michael Haneke

Op 24 mei jongstleden, omstreeks acht uur 's avonds, beleefde de Oostenrijkse cineast Michael Haneke zijn ultieme moment de gloire: toen ontving hij uit handen van juryvoorzitster Isabelle Huppert de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes voor 'Das weisse Band'. Een verdiende bekroning, als u 't ons vraagt: 'Das weisse Band' ('Het witte lint') is de beste film uit zijn carrière - een indrukwekkend, meeslepend, in oogstrelend zwart-wit gefilmd epos waarin Haneke peilt naar de wortels van het kwaad.

Erik Stockman

Het kalme leventje in een Duits dorpje anno 1913 wordt opgeschrikt door een reeks geheimzinnige incidenten: een paard struikelt over een onzichtbare draad; een schuur vliegt in brand; een boerin sterft; een gehandicapt jongetje wordt ontvoerd en zwaar mishandeld weer aangetroffen. Wie of wat zit daar allemaal achter? That's the question!

Wie Hanekes films bekijkt ('Funny Games', 'Le temps du loup', 'La pianiste', 'Caché'), zou verwachten dat er achter zijn behoorlijk indrukwekkende grijze baard een ijskoude, zwaarmoedige, neerslachtige zwartkijker schuilgaat. Maar hij blijkt warempel een vriendelijke, charmante, goedlachse pee die met plezier zijn handtekening op onze bovenarm zet. Cheerio!

Tv kijken maakt de mensen ongelukkig, dat staat als een paal boven water volgens Haneke. In zijn eerste langspeelfilm stelt hij de leegheid van het dagelijks bestaan in een doorsnee middleclass gezin aan de kaak. Jennifer Rush is schitterend gecast met haar videoclip 'The Power of Love'!

undefined

'Benny's Video' (1992)

Een jonge knaap ziet op een video hoe een varken afgemaakt wordt en wil ook zo'n video maken... met een meisje. Eén van de meest verontrustende filmscènes ooit.

undefined

'Funny Games' (1997) en 'Funny Games US' (2008)

De spanning wordt meesterlijk opgebouwd in deze - wederom erg verontrustende - thriller over twee psychopaten die een gezin teisteren. Haneke draaide zelf een Amerikaanse remake. In dit fragment wordt de bekende (overigens ook weer heel subtiel verontrustende) 'eierenscène' in beide films vergeleken.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234