null Beeld

David Fincher en Justin Timberlake over 'The Social Network'

Wie is écht de geestelijke vader van Facebook? Is Zuckerbergs onmetelijke imperium (geschatte waarde van het bedrijf: 11.5 miljard dollar) gebouwd op diefstal? Díe kwestie staat centraal in 'The Social Network', een fantastische, opwindende, onwaarschijnlijk knap gemaakte film over de zinderende begindagen van Facebook.

Erik Stockman

Het briljante scenario is van 'West Wing'-bedenker Aaron Sorkin, David Fincher ('Fight Club', 'Zodiac') regisseerde, Jesse Eisenberg ('The Squid and the Whale') speelt Mark Zuckerberg, Andrew Garfield (de nieuwe Spider-man) is Eduardo Saverin, en Justin Timberlake schittert als Napster-oprichter Sean Parker, die Facebook mee groot hielp maken. Een film om bij uw favorieten te zetten.

Enkele quotes over 'The Social Network'

Sorkin «Dankzij Facebook kun je moederziel alleen op een kamertje zitten, en toch met anderen omgaan. Wie op Facebook zit, hoeft niet cool te zijn, of aantrekkelijk. Zelfs de grootste lelijkaards kunnen zich flirterig en sexy gedragen, en je hoeft nooit je zwakheden te laten zien.»

Fincher «Zuckerberg komt in de film misschien niet sympathiek over, maar dat hoeft ook niet. Zelf heb ik een hartsgrondige hekel aan 'sympathieke' personages - die zijn gewoon strontvervelend. Als je de behoefte voelt om voor iemand te supporteren, ga dan naar het voetbal.»

Sorkin «Geloof me: we hebben heel hard naar de waarheid gezocht, en we hebben ontzettend veel research gedaan. Dat moest ook wel: de protagonisten zijn allemaal nog in leven. Het scenario is nageplozen door een team advocaten dat groter is dan het Berlijns filharmonisch orkest (lacht). Als ik ook maar één onwaarheid had laten staan, had Facebook ons kapotgemaakt.»

Fincher «Onze producent, Scott Rudin, heeft voor de start van de opnamen wel een tijdje onderhandeld met mensen van Facebook. Ze vertelden hem dat ze best wel wilden meewerken aan het project, maar ze stelden een hoop voorwaarden. Voorwaarde nummer één: de film zou zich niet in Harvard mogen afspelen. Voorwaarde nummer twee: de naam Facebook mocht niet worden gebruikt. Scott heeft de onderhandelingen meteen afgebroken (lacht).»

Timberlake «De hele discussie doet me een beetje denken aan 'Bowling For Columbine'. In die documentaire hoorde je iemand poneren dat die kids aan het moorden sloegen omdat ze te veel naar metalmuziek hadden geluisterd. Waarna Michael Moore zei: of misschien hebben ze gewoon te veel tijd in de bowlingzaal doorgebracht. Ik bedoel maar: probeer maar eens te bewíjzen dat Facebook een kwalijke invloed heeft. Wie weet zijn sociale netwerken wel de nieuwe rock-'n-roll - iets waar jongeren hun tijd in kunnen steken, iets waar ze loos mee kunnen gaan.

Het volledige artikel leest u in Humo 3659 van dinsdag 19 oktober 2010.

null Beeld


Herbekijk Facebook-blunders, deel 1

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234