David Lynch interviewt Paul McCartney en Ringo Starr: 'Door te mediteren kun je even ontsnappen aan de gekte van de dag'

Regisseur David Lynch beoefent al 33 jaar transcendente meditatie, een techniek die hem de kans geeft om diep in zijn bewustzijn te duiken en op zoek te gaan naar ‘de grote vis’. Die ervaringen en kennis kan hij vertalen naar cinema, legt hij uit in zijn boek ‘Hoe vang je de grote vis?’ Daarvoor heeft hij ook Paul McCartney en Ringo Starr geïnterviewd, die op het hoogtepunt van The Beatles bij Maharishi Mahesh Yogi in India in de leer gingen. ‘Hij was zo cool, omdat hij er geen idee van had wie we waren. In 1967, het was Beatle madness!’

'Door te mediteren kun je even ontsnappen aan de gekte van de dag'

David Lynch Wanneer hebben jullie voor het eerst over transcendente meditatie gehoord?

Paul McCartney «Pattie, de vrouw van George Harrison, had gehoord dat Maharishi Mahesh Yogi naar Londen zou komen om een lezing te geven. Ze zei me: ‘Laten we ernaartoe gaan!’»

Ringo Starr «Mijn eerste vrouw en ik hadden net onze tweede zoon gekregen. Toen ik uit het ziekenhuis kwam, kreeg ik een bericht van George en John. Ze hadden Maharishi horen spreken in het Hilton in Londen en wilden hem opzoeken in Wales. ‘Ga mee!’ zeiden ze. Dus ben ik hen later met mijn vrouw naar Wales gevolgd.»

McCartney «Ik zat op dat moment niet lekker in mijn vel. Ik ging veel te ver in de jaren 60. Ik was mezelf niet meer en was op zoek naar iets – zoals wij allemaal, denk ik. Het was de eerste keer dat ik over meditatie hoorde, maar we hadden Maharishi wel eerder gezien. Hij heeft, zoals je weet, zeven keer een wereldreis gemaakt om zijn boodschap van transcendente meditatie te verspreiden. We herinnerden ons dat hij er zo gelukkig uitzag en dachten: hij is cool.»

Lynch Wat vonden jullie van de boodschap van Maharishi?

McCartney «Ik vond het boeiend, het was heel rustgevend. Het leek me iets wat de moeite van het proberen waard was. Hij zei dat het heel eenvoudig was. We waren allemaal verkocht. Het was iets waarvan we dachten dat we het nodig hadden. Maar hij bracht het ook op zo’n manier dat het erg aantrekkelijk werd.

»Het had ook veel te maken met Maharishi’s persoonlijkheid en zijn aanstekelijke humor.»

Lynch Heeft Maharishi jullie persoonlijk onderwezen?

McCartney «Ja. In Wales heeft hij ieder van ons een eigen mantra gegeven. We gingen één voor één de kamer binnen waar hij zat. Daar spraken we een poosje in alle rust met hem. Daarna zei hij: ‘Ik ga je je mantra geven en ik wil dat je dat herhaalt om er zeker van te zijn dat je het hebt begrepen. Je hoeft het niet hardop te zeggen. Je mag het voor je houden.’ En zo geschiedde. Hij leunde voorover en fluisterde mijn mantra en ik hoorde het heel duidelijk. Ik fluisterde het terug en hij zei: ‘Ja.’ En hij glimlachte. Het was een grote gebeurtenis. Het was... magnifiek.»

Lynch En daarna hebben jullie voor het eerst gemediteerd?

McCartney «Toen we klaar waren, gingen we elk apart zitten en mediteerden we zoals Maharishi het ons had geleerd. En in de dagen daarna moesten we van tijd tot tijd verslag uitbrengen.»

Starr «Maharishi had opeens een geweldig idee: ‘Als jullie op wereldtournee gaan, openen we overal waar jullie komen een meditatiecentrum.’

»Een paar maanden later gingen we met zijn allen naar Rishikesh, in India, naar de ashram (leefgemeenschap, red.) van Maharishi. Het was een ongelofelijke reis. Mijn vrouw en ik gaven onszelf twee weken om alles mee te maken, omdat onze baby nog heel klein was. Er waren ook andere musici, zoals Donovan.

»Maharishi was zo cool, omdat hij er geen idee van had wie we waren. Pas toen we daar met de trein aankwamen, zag hij al die fans – het was toen 1967 en overal heerste Beatle madness!»

Lynch Hoe was het in Rishikesh?

McCartney «Het was geweldig. Het had niets pretentieus. We kregen een eenvoudig ontbijt, ontmoetten mensen die er op cursus waren, babbelden wat met hen en gingen daarna weer naar onze kamer voor de ochtendmeditatie. We hadden kleine kamers, heel eenvoudig maar gerieflijk. Bij de lunch ontmoetten we weer mensen. We mediteerden ook ’s middags, en soms organiseerde Maharishi een bijeenkomst waarin we met hem over onze ervaringen konden spreken. Dan gaf hij ons aanwijzingen. En ’s avonds was er een vraag-en-antwoordsessie in een grote ruimte.»

'The Beatles bij Maharishi: 'We waren onszelf niet meer en waren op zoek naar iets.''

Lynch Hebben jullie ervan genoten?

McCartney «Ik genoot van alles. Vooral tijdens het mediteren beleefde ik gelukzalige momenten. Ik herinner me er één in het bijzonder. Ik had een poosje gemediteerd en kwam op een heel mooie plek. Ik herinner me dat ik het gevoel had dat ik als een veertje boven hete lucht zweefde. Het was een bijzonder aangenaam gevoel. Ik vertelde het aan Maharishi en hij lachte: ‘Ja, dat is heel goed. Prachtig!’

»Weet je, hij droeg vaak bloemen om zijn nek, waardoor er een verbinding met de natuur ontstond die heel aards leek.»

Starr «Wat ik boeiend vond, was dat Maharishi altijd lachte. Je wilde gewoon diezelfde vreugde beleven. Ik herinner me dat we een groepsmeditatie hadden op het dak van één van de hallen. De energie was zó krachtig, man.»

Lynch Hoeveel songs hebben jullie in Rishikesh geschreven?

McCartney «We hebben daar samen een paar liedjes geschreven. Tussen de meditaties door speelden we op onze gitaren en schreven we wat. We voelden ons bijzonder goed, het was inspirerend om daar te zijn. Als ik mediteerde, begon ik vaak na te denken over een liedje en dacht dan: ga weg, gedachten. Ik kom later bij jullie terug. Ga weg. En dan keerde ik terug naar mijn mantra. Maar gedachten hebben was oké. We hadden het erover met Maharishi en hij zei: ‘Dat is prima. Dat gebeurt.’»

Lynch Hebben jullie Maharishi na Rishikesh nog gezien?

McCartney «Ik heb hem heel veel later opnieuw gezien, toen mijn vrouw Linda was overleden. Ik ging met twee van mijn kinderen naar hem toe. Hij was toen in Nederland. Het was heerlijk om hem terug te zien – hij had zo’n warme uitstraling.»

Lynch Denk je dat transcendente meditatie de creativiteit bevordert?

Starr «Het laat je even ontsnappen aan de gekte van de dag – ik kan het niet anders zeggen. Meditatie geeft me de kans om mijn gedachten te stoppen en mijn hart tevoorschijn te laten komen. Zo heb ik het altijd ervaren, want mijn gedachten maken me soms stapelgek.»

'David Lynch: 'Met transcen­dente meditatie kan ik diep in mijn bewustzijn duiken.''

Lynch Wat was je vroegste herinnering aan muziek?

Starr «Ik kwam uit Liverpool en was nogal ziekelijk toen ik jong was. Ik had tbc toen ik 13, 14 jaar was. Er heerste veel tuberculose in de jaren 50. Ze stuurden me naar een ziekenhuis op het platteland, dat omringd was door groene velden. Om ons bezig te houden kwam er om de paar weken een muziekleraar met percussie-instrumenten, zoals een drum, een tamboerijn, maracas, een triangel en een groot laken met groene, rode en blauwe stippen. Als de leraar op de rode stip wees, sloeg je op de drum en als hij op de gele stip wees, schudde je de tamboerijn. Ik speelde al in de eerste week drum. Zo ben ik drummer geworden!

»Terug thuis maakte ik van beschuitbussen mijn eerste drumstel. De jaren daarna kon ik me geen echt drumstel veroorloven, maar ik keek er vol bewondering naar in de etalage. Op een dag ging mijn stiefvader naar Londen omdat iemand van zijn familie was gestorven. De man was drummer geweest, en mijn stiefvader kocht zijn drumstel voor mij, voor 20 pond of zoiets.

»Het was een mooi drumstel. Maar ja, ik was 17 of 18 en wilde een nieuw drumstel. Daarom verkocht ik het en ging ik naar een muziekwinkel. Daar kocht ik een Ajax-drumstel, dat er geweldig uitzag. Natuurlijk wist ik niet hoe ik ermee moest omgaan, maar zo begon het. Ik wilde nooit meer iets anders spelen. Mijn grootouders hadden een piano, maar daar had ik geen belangstelling voor. Hetzelfde gold voor de gitaar. Ik wist gewoon: ik ben drummer – dat is wat ik wil.»


David Lynch, ‘Hoe vang je de grote vis?’, Ten Have

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234