null Beeld

David Nolens - De kunst van het wachten

'Nadat Jack de laatste hand had gelegd aan een campagne voor de push-upslip voor mannen, die een pronte bips beloofde, ging hij woedend over zoveel banaliteit de straat op. Hij had het verschrikkelijke gevoel dat hij als volwassen man een luier droeg.'

Frederick Vandromme

Een kontlifter als katalysator en metafoor voor de postmoderne mens, die aldoor gepamperd en van het échte leven afgeschermd wordt: 'De kunst van het wachten' (De Bezige Bij), de derde roman van David Nolens
, is gediend met die silliness. Samen met z'n vrolijk voortpompende vertelstijl vormt 't een aangenaam tegenwicht voor de filosofische fond van het boek. Bij een minder getalenteerd schrijver zou het snel te zwaar op de maag gaan liggen.

Op de tweede pagina al botst Jack, hoofdfiguur en gedegouteerde reclamewhizzkid, op Roman, een wandelende jood die geen toegangsticket heeft voor onze samenleving, maar aan de poorten graag mag kijken naar wie in overdrive gaat. 'Over Roman spreken is stotteren. Het gaat slechts om een glimp in een scheur van Roman, die zich maar af en toe opent, miniem. Ik denk dat hij een binnenfeest is.'

Samen duwen ze hun wijsvingers tot diep in de oogbal van de moral majority, en doen dat op passende wijze grotendeels vanuit Vrijstad Christiania, die autonome gemeenschap van vrijdenkers, drop-outs en alcoholfans in Kopenhagen.

Gaandeweg krijgen ze een bonte stoet gelijkgestemden om zich heen, 'een koor van zwijgenden', sterrenplukkers die niet meer streven of ambiëren, maar simpelweg wachten en openstaan voor wat het leven hun toebedeelt. Dat blijkt een kwestie van oefening, al is het maar de vraag of een toenemende vaardigheid echt garant staat voor meer geluk - ook al zo'n burgerlijk woord.

Eén van de hoogste hordes waar Jack over moet, is beseffen dat hij niet de eigenaar is van z'n jonge bruid Aamu, een protestantse domina in opleiding en ('Ze barstte uit haar kleding en ik ving haar vlees op') de vrije liefde niet ongenegen.

Nolens' debuut 'Vrint' was al zwanger van belofte, en 'De kunst van het wachten' vult die nu nog meer in: het boek grossiert in rake beelden, scènes die u nog wel even aan de kont zullen blijven kleven, en waarheden die slechts af en toe naar toogpraat neigen. Wie nog zoekt naar een goed boek voor aan zijn zomerhuis met zwembad hoeft zich niet te laten afschrikken door de eventuele buzzkill van een Grotere Boodschap: preken is niet aan Nolens besteed. Misschien leert u er aan de waterkant zelfs het gejengel van uw toondove nageslacht door relativeren.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234