null Beeld

David

Op vakantie op de Caraïben stoot de dochter van een rijkeluisgezin uit Koksijde op een langharige wildeman. Die is als kind overboord geslagen tijdens een boottocht, maar kon al die tijd overleven in het wild. Ze neemt 'm mee naar het mondaine hart van West-Vlaanderen, alwaar hij met vallen en opstaan kennis neemt van het leven in de westerse beschaving. Dat is - kort door de bocht gescheurd - wat u het komende jaar te zien zult krijgen in 'David', de kersverse telenovelle op vtm.

Kristoff Tilkin

Met in de hoofdrollen een koppel: Jeroen Van Dyck (u kent 'm als Free uit 'Het eiland' en Ruben uit 'De smaak van De Keyser') als David en zijn eega Nathalie Meskens (Kaat uit 'Kaat & Co', prinses Mathilde uit 'Wij van België') als Sofie.

HUMO Waren jullie fan van 'Sara' en 'Louislouise', de voorlopers van 'David'?

NATHALIE MESKENS «Als acteur heb je veel te weinig tijd om het werk van je collega's op de voet te volgen. Je pikt hier en daar een hele of een halve aflevering mee en that's it. Natuurlijk wist ik wel dat die telenovelles razend populair waren. Je kon moeilijk náást de 'Sara'-hype kijken, hè.»

JEROEN VAN DYCK «Sinds we aan 'David' meewerken, zijn we wél fans van het genre geworden. Dat zit zo: ik had er nooit bij stilgestaan dat zo'n telenovelle helemaal geen soap is, maar gewoon een langlopende dramareeks. Een ontzettend láng lopende dramareeks, maar niettemin: een verhaal met een begin en een einde, geen eindeloos voortkabbelend ding.»

MESKENS «Thuis jagen Jeroen en ik onze favoriete series - 'The Sopranos' en 'Deadwood' - er ook met drie of vier afleveringen tegelijk door, en dat...»

VAN DYCK «... is krék hetzelfde als een telenovelle volgen, want je lééft tenslotte ook een paar maanden met die personages. Het is heerlijk om overdag te gaan werken en 's avonds met Nathalie in de zetel te kruipen om een paar afleveringen van onze favoriete reeks te bekijken. Ik ben dolblij dat ik zélf eens een serie kan maken waar de mensen mee kunnen leven. Een jaar lang dan nog wel.»

HUMO Wat dacht je toen je voor de rol gevraagd werd? Tof, maar compleet bij de haren gesleurd?

VAN DYCK «Integendeel: ik was er meteen wég van. Oké, het komt nu ook weer niet zó vaak voor dat een jongetje op een eiland overleeft en daarna in de bewoonde wereld gekatapulteerd wordt, maar onmogelijk is het niet. En als de kijker erin meegaat, zal hij merken dat David helemaal geen Crocodile Dundee is, laat staan Tarzan of Mowgli. Ik beschouw 'm gewoon als een man die opgroeit in de wereld, met alle problemen vandien.»

MESKENS «'David' is veel minder absurd dan het lijkt. 'Sara' was overduidelijk een sprookje, 'Louislouise' had iets van absurde comedy, maar wij brengen gewoon drama.»

VAN DYCK «En zeg nu zelf: een verhaal over een man die op een exotisch eiland is opgegroeid, dat is toch nét een tikje sexyer dan één die opgroeit in pakweg een kartonnen doos in Willebroek, niet?»

HUMO Euh...

VAN DYCK «Oké, slecht voorbeeld (lacht).»

HUMO Tweehonderd afleveringen, is dat niet...

MESKENS «Fantastisch, inderdaad! En ik kan nu al verklappen dat er on-ge-lo-felijk goed in geacteerd wordt, vooral door Jeroen. 'David laat niemand onberoerd,' zeggen onze scenarioschrijvers voortdurend. En ze hebben gelijk.»

HUMO Wat ik eigenlijk wilde vragen: hoeveel scènes moeten jullie dagelijks inblikken om op schema te blijven?

MESKENS «Achttien. Gemiddeld, hè.»

HUMO Gekkenwerk, toch?

VAN DYCK «Dat dacht ik eerst ook, maar in de praktijk valt het nogal mee. Wat zeg ik: ik kan het al mijn collega's zelfs warm aanbevelen. Je repeteert zo'n scène twee keer, neemt hem twee keer op en hup: de volgende! En omdat je weet dat je 'm geen tien keer kunt overdoen, moet je je van bij het begin smijten. Het enige nadeel is dat je aan het einde van de draaidag beseft dat je daags erna wéér achttien scènes voor de boeg hebt, en...»

MESKENS «... dat je die 's avonds maar beter héél goed instudeert. Maar zolang iedereen belachelijk goed voorbereid aan de meet verschijnt en in het achterhoofd houdt welk verhaal we precies aan het vertellen zijn, is er geen probleem. Natuurlijk voel je tijdens het draaien weleens dat er iets niet klopt, en dan moet je de boel even kunnen stilleggen om uit te vissen hoe dat komt. Maar er is wel degelijk tijd om eens meer dan twee takes van dezelfde scène te doen.

»Trouwens, Katelijne Verbeke (speelt Bea, de schoonmoeder van Sofie, red.) heeft belachelijk veel televisie-ervaring, maar zij vond het ook geweldig om eens op die manier te werken.»

VAN DYCK «Vierentwintig minuten, dat is het voorlopige record van één draaidag.»

MESKENS «Vierentwintig minuten uitzendtijd dus, hè.»

VAN DYCK «Een volle minuut langer dan een volledige aflevering: ga daar maar eens aan staan.»

HUMO Jullie hebben op een redelijk bizarre manier auditie gedaan, las ik.

VAN DYCK «Klopt. We waren net voor vier maanden op reis vertrokken toen de makers van 'David' ons via mail een uitnodiging stuurden. Ik mailde terug dat we heel graag wilden meedoen, maar dat er een klein probleempje was: we zaten in Bangkok, en de dag erop zouden we naar Tokio vertrekken. Dus hebben we met onze handcamera maar een paar scènes gedraaid waarvan ze ons de teksten hadden opgestuurd, en die beelden vervolgens op YouTube gezet. En in Kyoto kwam het verlossende bericht: we hadden de job.»

MESKENS «En maar goed ook, want we hadden er heel wat energie ingestopt, terwijl we verdorie met vakantie waren! We hadden ons voorgenomen alleen maar van het leven te zullen genieten en geen seconde over het werk te piekeren - viel dat even tegen (lacht). Na dat laatste mailtje zijn we dan maar keihard beginnen te vieren. Drie volle weken lang.»

HUMO Al eens bij stilgestaan hoe jullie leven eruit zou gezien hebben als jullie níét samen op de set van 'David' hadden gestaan?

MESKENS «Ik mag er niet aan denken! Nu zijn we de klok rond met 'David' bezig - behalve die acht uur dat we slapen, natuurlijk.»

VAN DYCK «En dan nog.»

MESKENS «'t Is waar: Jeroen begint soms in het holst van de nacht 'Zeg Lieke, als we met die ene scène nu eens...' En dan zeg ik: 'Hou op jong, we moeten sla-pen!' Nee, ik ben echt dolgelukkig dat ik die tien superintensieve maanden met Jeroen mag doorbrengen.»

HUMO Vorige week klaagden taalpuristen en andere kantieke schoolmeesters steen en been over het taalgebruik in het Vlaamse televisiedrama. Opdat ze al bij voorbaat jeuk en rode vlekken mogen krijgen: welke variant van het Verkavelingsvlaams hanteren jullie in 'David'?

VAN DYCK «Plat West-Vlaams, natuurlijk.

»Serieus: omdat David zijn spraakvermogen verloren is, moet hij opnieuw leren praten. Dat zorgt al eens voor hilarische situaties, zeker als hij lui tegenkomt die zich alleen van het platste West-Vlaams bedienen. Maar die puristen kunnen hun hart misschien toch nog ophalen aan 'David', want het gaat zeer vaak over taal.»

MESKENS «Maar wat willen ze dan precies? Dat wij allemaal standaardtaal spreken, misschien? Ik ging er altijd van uit dat wij de mensen moesten entertainen, niet opvoeden. In 'David' spelen én spreken we natuurlijk, en zo hoort het.»

HUMO Je zei ooit in Humo dat je niet zo graag herkend wordt als je over straat kuiert. Dat zal er niet op beteren als je tweehonderd dagen de Vlaamse huiskamers ingestraald wordt.

MESKENS «Ik weet het!

»Pas op, soms vind ik die aandacht best aangenaam. Dankzij 'Wij van België' heb ik zelfs een ontzettend leuke zomer gehad: nooit zoveel complimenten gekregen! Eén reactie was er wel fameus over: een vrouw met drie kinderen op de achterbank van haar auto reed me klem op het voetpad waar ik stond te wachten op Jeroen, die in een muziekwinkel stond. Waanzin!

»Enfin, soms begrijp ik wel dat mensen een tikje vreemd doen als ze me tegen het lijf lopen, want ik heb dat zelf ook. Ik heb ooit eens in New York op het vliegveld naast Kevin Bacon op mijn bagage staan wachten, en toen was ik ook de hele tijd aan het overwegen of ik mijn camera toch niet heel eventjes moest bovenhalen.»

VAN DYCK «Over privacy gesproken: een jaar of drie geleden hebben Nathalie en ik eens in het holst van de nacht klinkende ambras gemaakt op straat, en...»

MESKENS «Je moet er wel bij vertellen dat we dronken waren, hè. Je kent dat: echt klemmendicht zijn en dan tegen elkaar beginnen brullen.»

VAN DYCK «Toen ik dat tegen Kürt Rogiers (Maarten in 'David', red.) vertelde, zei hij: 'Wow, stel je voor dat jullie over een paar maanden, als televisiekijkend Vlaanderen jullie kent als David en Sofie, nog eens zo'n scheldpartij houden. Ze zullen niet weten waar ze het hebben.' Waarmee hij bedoelde: zeg jullie privacy maar vaarwel! Geen nood, hoor: wij zijn er klaar voor.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234