null Beeld

'Dawn of the Planet of the Apes': de mens voor aap

Geen idee welke flurk in Hollywood toeziet op de logica van filmtitels, maar één ding staat vast: hij ís me d’r eentje. Kijk maar naar de succesvolle reboot, enkele jaren geleden, van de ‘Planet of the Apes’-franchise. Kreeg deel één nog de titel ‘Rise of the Planet of the Apes’ opgeplakt, dan heette de sequel ‘Dawn of the Planet of the Apes’. Pijn aan de ogen! Net of ‘The Dark Knight Rises’ zou plaatsvinden vóór ‘Batman Begins’. Of zijn wij nu op geheel autistische wijze aan ’t flippen?

'Matt Reeves: 'Ik had het verhaal van een klassieke mythische western voor ogen, waarbij twee volkeren in conflict komen.'

Enfin, verder geen klachten over ‘Dawn of the Planet of the Apes’, dat plaatsgrijpt één decennium na het eerste deel. De mensheid staat ondertussen op de rand van uitsterving, terwijl de apen, onder leiding van Caesar (prachtig geanimeerd door speciale-effectenbedrijf WETA en schitterend gestalte gegeven door motioncapturekoning Andy Serkis) alsmaar aan macht winnen. Op een dag zakt de goedaardige Malcolm (Jason Clarke) af naar Caesars clan in de bossen, met de vraag of hij een dam mag aanzetten die de menselijke gemeenschap bij San Francisco van stroom kan voorzien. De twee kunnen het met elkaar vinden, maar in beide kampen zijn er ook meer militante types (de gehavende aap Koba aan de ene kant, Gary Oldman aan de andere) die liever zo snel mogelijk de wapens zouden opnemen.

Het resultaat: een opvallend droeve, fijnbesnaarde en thematisch relevante blockbuster vol spektakel en welhaast shakespeareaanse tragedie.

Matt Reeves (regisseur) «Al van in mijn kindertijd ben ik een enorme fan van ‘Planet of the Apes’. Echt waar, ik was als klein ventje geobsedeerd door die beesten. Ik had de poppetjes, ik keek naar de tv-serie, ik keek naar de films… Hell, ik wou een aap zíjn! Daarom ook dat ik zo onder de indruk was van ‘Rise’: heel die film is niks meer of niks minder dan een poging om in het hoofd van Caesar door te dringen. Het was zo’n intieme verkenning van de psyche van wat in se toch gewoon een díér is: ik vond dat fenomenaal goed gedaan.

»Maar toen ik voor het eerst op gesprek kwam bij de studio, bleek het verhaal dat zij in gedachten hadden helemaal niet meer over Caesar te gaan. Het tegenovergestelde zelfs: hun premisse speelde zich volledig af in één of andere grootstad, waar de apen af en toe keet zouden schoppen. We zouden vrijwel alleen menselijke personages volgen, met de apen als antagonisten, die ook nog eens vrijwel perfect zouden kunnen spreken. Toen zei ik meteen: ‘Sorry jongens, ik denk niet dat deze film voor mij is.’

»Maar toen ik richting de deur wandelde, riepen ze mij terug: ‘Wacht even, Matt, hoe zou jij ’t dan aan-

pakken?’ Ik legde hen uit dat ze goud in handen hadden, omdat Caesars geest in de eerste film op zo’n prachtige wijze was uitgespit: film twee moest zíjn film worden – hij moest bij hém beginnen en bij hém eindigen. Die postapo-

calyptische mensengemeenschappen interesseerden me minder – al duizend keer gezien! – maar Caesar… Net wanneer ik me voorbereidde op een schop onder mijn kont, keken die executives elkaar aan en vervolgens staken ze hun hand uit: ‘Klinkt goed, man, begin er maar aan!’ (lacht)»

- De eerste twintig minuten spelen zich vrijwel uitsluitend bij de apen af: geen mens te zien.

Reeves (knikt) «Een risico, want er is amper dialoog. Je ziet hen bijna als de apen uit ‘2001’: woest en angstaanjagend. Maar dan leer je hun gebruiken kennen, hun manier van communiceren, van bewegen… En als de mensen in het verhaal komen piepen, ben je hopelijk al helemaal betrokken bij het emotionele leven van de apen.»

- En wanneer de mensen verschijnen, loopt het fout.

Reeves «Zo gaat dat! Ik had voor het verdere verloop van het verhaal een klassieke mythische western voor ogen, waarbij twee volkeren in conflict komen over een lap grond. De hamvraag: kunnen ze vreedzaam samenleven of zullen ze naar geweld grijpen?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234