The Incredible Shrinking Damon Beeld Downsizing
The Incredible Shrinking DamonBeeld Downsizing

Humo's Wekelijkse Filmoverzicht

De 12,4 centimeter Matt Damon

En verder deze week op het witte doek: een onherkenbare Gary Oldman, een scherfbom in je ziel en Amerikaanse indie-cinema op z'n best.

In The Fade ★★★✩✩

Elk ogenblik kan het laatste zijn. Een lichtflits, een explosie, en van de ene seconde op de andere zijn Nuri, de Turkse echtgenoot van Katja (Diane Kruger), en haar zoontje Rocco uit het leven weggeslagen. Hun lichamen zijn herleid tot twee lijken die zó onidentificeerbaar zijn dat er een DNA-test aan te pas moet komen. En de scherven van de spijkerbom die hen wegblies, zullen ook in uw huid doordringen.
Zo hakt de professionele onthechting waarmee de commissaris Katja komt melden dat haar man en haar zoontje geen personen meer zijn, maar een verzameling lichaamsdelen, er diep in. En zo begint de helletocht van de woeste weduwe, het drama dat vorige week de Golden Globe voor Beste Buitenlandse Film won. Lees de volledige recensie en bekijk de trailer.

In The Fade Beeld In The Fade
In The FadeBeeld In The Fade

---

Downsizing ★★★✩✩

Is Alexander Payne (‘Sideways’) de inspiratie voor ‘Downsizing’ gaan halen bij de stripreeks ‘De Mini-mensjes’? Geen idee, maar Matt Damon vertolkt hier een man die zich laat verkleinen tot 12,4 centimeter en in een soort luxueus Madurodam gaat wonen (het milieu vaart er wel bij: het stadsafval van het hele jaar past in één vuilniszak).
Voor Payne vormt het downsizing-idee evenwel niet het vertrekpunt van een weergaloos avontuur – we hadden Damon nochtans graag eens op de rug van een pekinees zien rijden – maar van een sociale satire waarin de cineast enkele nijpende wereldproblemen aankaart, zoals het smelten van de ijskappen en de ongelijkheid in de samenleving. Wanneer een Vietnamese vluchtelinge ten tonele verschijnt, begint het toontje een beetje prekerig te worden. Maar het is genieten geblazen van de eerste helft, waarin Payne u met de juiste mix tussen ernst en humor uitlegt hoe de ‘cellulaire reductie’ precies werkt. De Mini-mensjes De Vries, Appelaar en Strooker knikken goedkeurend.

Downsizing Beeld Downsizing
DownsizingBeeld Downsizing

---

Darkest Hour ★★½☆☆

Toonde ‘Dunkirk’ ons de wanhopige soldaten op het strand van Duinkerke en de ratelende Messerschmitts in het zwerk, dan neemt ‘Darkest Hour’ ons mee achter de coulissen in 10 Downing Street in Londen, waar de zopas tot premier verkozen zuipschuit Winston Churchill zich staat af te vragen hoe hij zijn jongens van die bloody beach moet halen.
Een praktisch onherkenbare Gary Oldman maakt er een geweldige (zij het af en toe iets te olijke) onemanshow van, maar we vragen ons vooral af of regisseur Joe Wright (‘Atonement’) uit die cruciale periode – terwijl de Duitse troepen met duizelingwekkende snelheid oprukten, moest Churchill kiezen tussen oorlog en vredesonderhandelingen met Hitler – toch geen urgentere film had kunnen halen. De schminkafdeling – Oldman moest elke dag uren in de make-upstoel zitten – heeft wel wonderen verricht. We hebben goed gekeken of we tussen Winstons huidplooien geen ritssluitingen zagen, maar neen: die enorme halskwabben zien er allemaal hartstikke echt uit.

Gary Oldman als Winston Churchill in Darkest Hour Beeld Darkest Hour
Gary Oldman als Winston Churchill in Darkest HourBeeld Darkest Hour

---

The Florida Project ★★★✩✩

Een moeder – groen geverfde haren, tattoos, piercings – ligt te roken op bed. Enkele kinderen houden een spuugwedstrijd. Wie goed kijkt, ziet aan de vuilniscontainer een opgedroogde plas bloed, alsof iemand er ooit een lijk in heeft gedumpt. Welkom in de harde wereld van ‘The Florida Project’, een drama dat zich bijna helemaal afspeelt in een groot, afbladderend motel in de armoedige periferie van Disney World. De bewoners – alleenstaande moeders, steuntrekkers, dealers en pooiers – lijken ondanks het voortdurende geroep en getier een hechte gemeenschap te vormen. Dit is Amerikaanse indie-cinema op z’n waarachtigst: rauwe emoties, naturalistisch camerawerk, en met een hart dat klopt voor de drop-outs en de outcasts van de samenleving. Regisseur Sean Baker had wel wat mogen trimmen in de speelduur, maar de kinderen acteren prachtig en Willem Dafoe – erg overtuigend als de conciërge die als een vaderfiguur waakt over de motelbewoners – is beslist op weg naar een Oscarnominatie voor Beste Mannelijke Bijrol.

The Florida Project Beeld The Florida Project
The Florida ProjectBeeld The Florida Project

---

Ook uit:

The Commuter - bekijk de trailer

Rabot - lees ons interview

En nog steeds de moeite waard:

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri ★★★★☆ - Lees onze recensie en bekijk de trailer.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234