null Beeld

De 12 stielen van Tobias Jesso Jr.

Wars van enige ambitie of plan begon hij songs te schrijven op de oude piano van zijn zus. Enkele daarvan stuurde hij toch maar naar producer Chet ‘JR’ White, die hem een paar uur later opbelde en zei: ‘Jij en ik gaan samen een plaat maken.’ Die plaat, 'Goon', is er nu.

Frederick Vandromme

Volgde: een periode van verwarring (‘Ik snap het niet: hoe kan iemand zó veel pech hebben?’) en schuldgevoelens (‘Ik heb het niet gehaald omdat ik het niet verdien! Nu heb ik niets meer, en zelfs dát verdien ik niet!’). Het is toen dat hij, gespeend van ambitie en plannen, songs is beginnen te schrijven op de oude piano van zijn zus. Enkele daarvan stuurde hij vervolgens toch maar naar producer ChetJRWhite (voorheen bassist bij de band Girls), die hem een paar uur later opbelde: ‘Jij en ik gaan samen een plaat maken.’ Er horen nog wat vijven en zessen bij, maar de plaat is er nu: ‘Goon’ komt uit op 16 maart. De wereld luistert, want vorig jaar was er het tussendoor geloste ‘True Love’, en dat was behalve een wonderlijke pianosong met een fel kloppend hart, ook al een bescheiden hit op YouTube.

undefined

'In LA was ik net goed genoeg om koffie te zetten voor iedereen'

Jesso Jr. is nu 29 en staat op de rand van de doorbraak. Geef hem een duwtje: hij is eraan toe.

HUMO Eerst en vooral: een fíéts, in een sektarische autostad als LA?! Je hebt het zelf gezocht.

Tobias Jesso Jr. (lacht) «Ik weet dat je het om te lachen zegt, maar je hebt gelijk.»

HUMO Echt?

Jesso Jr. «Ik bedoel: dat ik gefaald heb in LA, is inderdaad mijn eigen schuld. Ja, ik had wat pech, maar ik ben er als een klein, verwend kind mee omgesprongen. Ik heb lang en wanhopig gezocht, maar nooit de juiste manier gevonden om door te breken. Ik begon het sneu voor mezelf te vinden en zelfmedelijden is zelden een goede catalysator. Ik deed in die tijd niet genoeg mijn best. Ik noemde mezelf een songwriter, maar als iemand me vroeg: ‘Voor wie heb je zoal songs geschreven?’ antwoordde ik: ‘Niemand.’ Waarna dan meestal de vraag kwam: ‘Kan je dan zelf één van je songs zingen?’ en ik weer: ‘Ik heb een slechte stem.’ Als de volhouders tenslotte vroegen: ‘Spéél dan eens een liedje?’ zei ik: ‘Nee, ik heb geen talent voor instrumenten.’ Waarop die mensen ofwel afdropen ofwel stilletjes van onderwerp veranderden – en ik me daar beledigd door voelde.»

HUMO Je laat zelden een kans onbenut om je eigen pianospel en zangkwaliteiten onderuit te halen. Terwijl, ik heb je plaat gehoord: je kan zingen, en je kan zéker spelen.

Jesso Jr. «Een mens kan maar iets betekenen in het leven als hij zo vroeg mogelijk te weten komt waar zijn talenten liggen en wat zijn beperkingen zijn. En ik wéét: niet al mijn songs en platen zullen perfect geproducet zijn want daar heb ik de oren en het geduld niet voor, met mijn stembanden haal ik niet alle noten die ik wil halen, en ik ga nooit de perfecte liveshow geven...»

HUMO Hou al maar op.

Jesso Jr. «Ik kan me niet herinneren als kind ooit gedacht te hebben: ‘Zoals die meneer daar op televisie staat te zingen, dat wil ik ook ooit doen!’ Op het podium staan was eerder een soort nachtmerrie. Ik zag mezelf wél in de studio zitten, om voornoemde meneer uit te leggen hoe zijn liedje in elkaar zit. En hem backstage voor een optreden een welgemeende ‘Je kan het!’ toe fluisteren.

»Daarom ben ik destijds ook naar LA verhuisd: het is waar alle sterren wonen. Ik wilde er op zoek gaan naar de beste stemmen voor mijn songs. Maar ik heb niemand gevonden. Ik was net goed genoeg om koffie te zetten voor iedereen. Het is omdat ik toen mislukt ben, dat ik nu toch maar zelf ben gaan zingen en dat we hier en nu met elkaar zitten te praten.»

HUMO Droom eens een eind weg: welke wereldbekende stem had je graag je eigen songs horen vertolken?

Jesso Jr. «Adele. Mijn meest favoriete artieste aller tijden. Alles aan haar is... perfect. Haar uitstraling, haar songs, haar stem, alles. Tot en met de manier waarop ze awards in ontvangst neemt: ze heeft miljoenen platen verkocht, maar ze is steeds gebleven wie ze was toen ze 16 was. En verder: Sam Smith en Lana Del Rey. Bij de eerste video die ik van Lana zag, dacht ik: ik wil en zál ooit vrienden met haar worden. Maar dan op een manier die minder stalkerig klinkt. Ik meen het als ik zeg: ik hou van die mensen, van hoe wereldberoemd ze zijn én van de manier waarop ze dat geworden zijn. Ze verdienen het.»

HUMO Journalisten, producers en collega-muzikanten vergelijken je stijl meestal met die van oudere muzikanten als Randy Newman, Harry Nilsson, Paul McCartney en wijlen Nick Drake.

Jesso Jr. «Het zal. De meeste van die jaren 70-mannen kende ik een jaar geleden nog niet. De vergelijking met Randy ligt voor de hand, maar vooral omdat we toevallig allebei piano spelen. Het zijn lieve vergelijkingen, hoor, but I want to be a contemporary artist. Ik wil nú relevant zijn, niet veertig jaar geleden. Adele en Sam Smith zingen soul, maar vertaald naar het heden.»

HUMO Ondertussen ben je opnieuw naar Hollywood verhuisd.

Jesso Jr. «Ik had geen keuze. Zoals ik zei: alle sterren wonen daar.»

undefined

null Beeld

HUMO Is ‘Goon’ een conceptplaat? Min of meer alle songs hebben hetzelfde onderwerp: onbeantwoorde liefde.

Jesso Jr. «Dat is alleen omdat dat het enige is waar ik lyrics over kan bedenken. Meisjes willen me doorgaans ‘als vriend’, niet als hún vriend. Dat gaat een mens in de kop zitten. En wel in die mate dat het er blijkbaar ook heel vlot terug uitrolt.»

HUMO ‘Can’t Stop Thinking About You’ begint met een pianostuk dat erg aan de begintune van de serie ‘Cheers’ doet denken. ‘Cheers’, over een bar waar ook veel losers hun pech in de liefde komen verdrinken. Dat is geen toeval.

Jesso Jr. «En toch... Het is mijn moeder die me voor het eerst op de gelijkenis wees. Ik heb haar gezegd: ‘Ga weg, je weet er niets van.’ Waarna ik eens naar het ‘Cheers’-liedje luisterde en hoorde dat het inderdaad precies hetzelfde klinkt. Of toch bijna. Maar: ik heb er nooit bewust naar gestreefd om het te imiteren, ik voel er dus ook geen gêne over. Het betekent niets.»

HUMO Je debuut heet dus ‘Goon’, wat ‘lompe, domme bruut’ betekent, terwijl je plaat subtiel, gevoelig en clever is.

Jesso Jr. «Ik wou vooral dat mensen mijn plaat niet té ernstig zouden nemen. Ik weet dat de aandacht van de luisteraar in de eerste plaats naar de hoogstpersoonlijke, emotionele statements op mijn plaat zouden gaan, en als ik ook een romantische titel had gekozen, was het té geworden. Het woord ‘Goon’ is een goed tegengewicht. En gewoon ook een mooie titel.»

HUMO Koesterde je argwaan toen je – nadat je jarenlang tevergeefs naar erkenning had gehengeld – met ‘True Love’ wél ineens de aandacht van de wereld te pakken had?

Jesso Jr. (verbaasd) «Nee, ik zag mijn kans. I took it, and I’m still running with it.

»Wat ik wel vreemd vond: hoe klein de muziekindustrie eigenlijk is. Ik dacht altijd dat het een gigantisch, oneindig complex vertakt netwerk was – maar eigenlijk is het gewoon een clubje. Muzikanten waar ik lang naar had opgekeken – Kurt Vile, of de groep Girls – zijn, sinds ik zelf deel uitmaak van de club, ineens zo bereikbaar als maar kan: gek. Met de meiden van Haim en de jongens van Foxygen heb ik ondertussen ook al samengezeten en -gewerkt.»

HUMO Klinkt goed.

Jesso Jr. «Maar dat is indie. Het is pas écht wat ik wil als het pop is. En als het potentieel bezit om de hele wereld te bereiken.»


Bekijk hier de videoclip van 'How Could You Babe' uit het album 'Goon':

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234