null Beeld

De 21 meest geslaagde remixes aller tijden

In de zomer van 1974 - het discovirus waart door de New Yorkse clubs - gaat ene Tom Moulton de mastertape van 'Do It ('Til You're Satisfied)' te lijf met schaar en plakband. De dansvloerkraker van het funkgezelschap B.T. Express heeft namelijk één minpunt: hij duurt maar 3 minuten en 9 seconden, te kort om de fuifgangers in extase te krijgen. Moulton dupliceert de beste passages, plakt de boel weer netjes aan elkaar tot hij een track van meer dan vijf minuten overhoudt en schudt zo de allereerste remix uit zijn mouw.

'Een grotere muzikale revolutie dan de punk,' zo noemde Talking Heads-voorman David Byrne de nieuwe techniek.

'Even better than the real thing'

Vijfendertig jaar later zijn remixes alomtegenwoordig in de dance én de rock - Bob Dylan liet Mark Ronson met zijn tengels aan zijn songs zitten, en in januari verschijnt een cd met remixes van Johnny Cash. Ze dienen ook als pasmunt in de muziekindustrie: grote artiesten en vergane gloriën laten hun nummers herwerken door aanstormend talent en kopen zo wat credibility; dat aanstormende talent probeert zoveel mogelijk grote namen op zijn remixpalmares te verzamelen en nieuwe afzetmarkten aan te boren.

De remix als marketingtool, quoi. Al gebiedt de eerlijkheid ons te melden dat wij de afgelopen jaren meermaals gepákt werden door opwindende, soms ontroerende maar immer vakkundige herverpakte versies van onze favoriete songs door proper volk als Soulwax, Hot Chip, SebastiAn, Justice of James Holden. Beschouwen zij remixen als een goedbetaalde hobby, of als een hippe ersatz voor songschrijven?

De remix-rage: Humo sprak met de plakploeg, vanaf dinsdag 2 december in Humo 3561

Wat schaft de pod?






null Beeld
null Beeld


B.T. Express: 'Do It 'Til You're Satisfied' (remix: Tom Moulton)

De allereerste. Tom Moulton: 'De groep háátte mijn versie, ook al werd ze meer gedraaid op de radio dan het origineel. Toen het een nummer één-hit werd, deden ze plots alsof ze het zelf zo hadden ingespeeld. Kwaad dat ik was! (lacht)' (1974)


Double Exposure: 'Ten Percent' (Walter Gibbons Mix)

De allereerste in de handel verkrijgbare twelve inch, geremixt door de legendarische disco-DJ Walter Gibbons, algemeen beschouwd als de blauwdruk voor de housemuziek. (1976)


Kraftwerk: 'Tour de France' (François Kevorkian Remix)

Remixer van het eerste uur Kevorkian (door de Teutonen liefdevol 'le croissant' genoemd) knipte en plakte deze versie van 'Tour de France' bij elkaar. 'De definitieve!' volgens Flying Dewaele Brother David. (1984)

The Hype Machine: Kraftwerk - Tour de France (François Kevorkian Remix)


Eric B & Rakim: 'Paid in Full' (Seven Minutes of Madness - The Coldcut Remix)

Jonathan More en Matt Black verwerkten geestige commercials en flarden van 'Im Nin'alu' van Ofra Haza in hun remix, maar kregen slechts een aalmoes voor hun topprestatie. Hun commentaar kwam twee jaar later in de vorm van een song: 'Not Paid Enough'. (1987)


Everything But The Girl: 'Missing' (Todd Terry Club Mix)

Met zijn fantastische versie van 'Missing' blies houseproducer Todd Terry de carrière van het Britse jazzfolkduo nieuw leven in. Ironisch genoeg ook hun allergrootste hit. (1994)


Tori Amos: 'Professional Widow' (Armand's Star Trunk Funkin' Mix)

Lamlendig klavecimbelnummer krijgt extreme makeover van houseproducer Armand Van Helden en schiet naar de top van de hitlijsten. It's gotta be big! (1996)


Happy Mondays: 'Hallelujah' (Club Mix)

Remixers van dienst Paul Oakenfold, Andrew Weatherall en Steve Osbourne betonneren de fundamenten voor de dan nog wankele brug tussen dance en rock, aangelegd door Madchester-ravers Happy Mondays.


Tortoise: 'TNT' (Nobukazu Takemura Remix)

Sublieme én subtiele jazztronica-meets-krautrock-symfonie, dankzij het meesterlijke knip- en plakwerk van de Japanner Nobukazu Takemura, muzikant en geluidsontwerper van de robothond van Sony. (1998)

The Hype Machine: Tortoise - TNT [Remixed by Nobukazu Takemura]


Moloko: 'Sing It Back' (Boris' Musical Mix)

Onopvallend nummer uit 'I Am Not A Doctor' dat dankzij de opzwepende clubmix van Boris Dlugosch in 1999 van geen dansvloer weg te slaan was. (1999)


Elvis vs. JXL: 'A Little Less Conversation'

Een kwarteeuw nadat Elvis er een bescheiden hitje mee gehad had stond de remix van Tom Holkenborg alias Junkie XL (gemaakt in opdracht van Nike) wekenlang op één. Evenveel blabla, meer boemboem. (2002)


Nathan Fake: 'The Sky Was Pink (Holden Remix)'

Razend populaire clubhit die voor eeuwig en drie dagen aan Border Community-chief James Holden zal blijven kleven. Holden: 'Ik moet nog dikwijls horen dat mijn versie beter is dan het origineel, maar veel heb ik er niet aan veranderd, alleen een paar andere accenten gelegd. Maar ik draai het nummer nooit ofte nimmer meer in een dj-set, zo kotsbeu ben ik het.' (2004)


Franz Ferdinand: 'Take Me Out' (Hot Chip Remix)

Alexis Taylor (Hot Chip) 'Illegaal gemaakt en op een muziekblog gezet toen ik nog op het kantoor van hun platenfirma Domino werkte. En ik heb ook het geluid van de drums gesampeld en gebruikt voor ons nummer 'Over and Over' (lacht).' (2004)

The Hype Machine: Franz Ferdinand - Take Me Out (Hot Chip Remix)


Madonna: 'Get Together' (James Holden Remix)

Brutale maar ongemeen spannende deconstructie van Madonna's derde single uit 'Confessions on a Dance Floor'. (2005)


Beck: 'Broken Drum' (Boards of Canada Remix)

De Schotten van Boards of Canada zijn geen remixhoeren, maar áls ze toehappen is 't meteen raak, zoals blijkt uit deze lichtjes psychedelische versie van 'Broken Drum'. (2005)


Bloc Party: 'Helicopter' (Whitey Version)

Nathan Whitey (zie ook zijn geweldige, uitgebeende rijstshakermix van Soulwax' 'Any Minute Now') stripte het withete punkrocknummer uit 'Silent Alarm' tot op het skelet. Resultaat: een inktzwarte dansbom. (2005)


Robbie Williams: 'Lovelight (Soulwax Ravelight Dub)'

Voor: een in plattekaas gemarineerde trekbom. Na: een zeven minuten durend clusterbombardement. (2006)


Gossip: 'Standing in the Way of Control' (Soulwax Nite Version)

De baslijn pompt nóg harder, de drums kletteren nóg meer: de overtreffende trap van dit heerlijke punkrocknummer, dankzij de old skool aanpak van de broers Dewaele. (2006)


Junior Boys: 'In the Morning' (Hot Chip Remix)

Joe Goddard van Hot Chip gooide wat extra synths en vocalen boven op het beste nummer van Junior Boys: wij weten niet meer welke versie we verkiezen. (2007)


Plastikman: 'Spastik' (Dubfire Rework)

Moddervette, agressieve bewerking van Richie 'Plastikman' Hawtin's percussiestorm uit 1994 door de Iraans-Amerikaanse producer Ali Shirazinia (2007)

Te beluisteren op Beatport


MGMT: 'Electric Feel' (Justice Remix)

Denderende danstrein die niettemin dicht aanschurkt bij de flow van het origineel. (2008)


The Kills: 'Cheap and Cheerful' (SebastiAn Remix)

Quick & dirty rework door Sebastien Akchoté alias SebastiAn. De meest verfrissende want catchy track uit zijn zopas verschenen remix-cd getiteld (yep!) 'Remixes'. (2008)

(kt)

Radio Soulwaxmas (met o.a. Soulwax, 2ManyDJs, Tiga, Goose en Das Pop): zaterdag 20 december, Grenslandhallen Hasselt

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234