De 400ste aflevering van 'De ideale wereld'. 'Buiten Ruben Van Gucht pakken we maar zelden iemand persoonlijk aan'

Is het al vijf jaar geleden dat de eerste glimp van ‘De ideale wereld’ het scherm verlichtte? Zijn er écht al vierhonderd afleveringen van de band gerold? Wordt er heus al tíén seizoenen lang hoogwaardige onzin gefabriceerd in die vierkant draaiende droomfabriek, in 2015 nog onderscheiden met een zelden zo verdiende Ha! van Humo? Moeten er nóg retorische vragen zijn?

Op al deze vragen, behalve die laatste, is alleen een volmondig en baldadig ‘Ja!’ het juiste antwoord. Reden nu tot feesten, en dus geen beter moment om de koorts te gaan opmeten die al vijf jaar woedt in de, nog even, door Otto-Jan Ham gecureerde onderbuik van Woestijnvis.

Nemen naast hem plaats: Luc Haekens, afhankelijk van wat ‘De ideale wereld’ nodig heeft al vijf jaar vlieg op de muur, dan wel verkeersonveilige hindernis op straat, Carl Dircksens, sinds vorig jaar bij kijkend Vlaanderen beter bekend als De Woordvoerder, maar al jarenlang actief achter de schermen bij Woestijnvis, en Thomas Huyghe, piepjonge vliegende reporter en, voor eigen rekening, presentator van ‘’t Is gebeurd’, het stuurloze archiefprogramma dat ervoor zorgt dat de collega’s van het oude VT4 ook niet té goed slapen ’s nachts, en dat binnenkort aan een nieuw seizoen toe is.

HUMO Heren, zopas werd de vierhonderdste aflevering uitgezonden. Proficiat!

Otto-Jan Ham «Dank je. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik ze niet alle vierhonderd heb meegemaakt. Ik was lange tijd recordhouder qua aantal, samen met eindredacteur Steven Vancleef. Maar door ‘Hotel Römantiek’ te draaien heb ik eens vier afleveringen gemist.»

Luc Haekens «Wacht eens, was dat een paar seizoenen geleden, toen je zogezegd een week lang spoorloos was?»

Thomas Huyghe «Dat was maar voor tv, Luc. Heeft niemand je dat toen verteld?»

Haekens «Ik herinner me het anders nog goed. Ik liep die week op straat in Antwerpen toen een zwerver me aansprak: ‘Zeg, waar zit die Otto-Jan eigenlijk?’ En die man had niet eens een tv!»

HUMO Hoeveel van die vierhonderd afleveringen heb jij meegemaakt, Luc?

Ham «Luc is er inderdaad ook sinds het begin bij, maar hij was niet in elke aflevering te zien zoals ik. Hij is voor ons als een duur horloge: als je dat élke dag draagt, zegt niemand er op den duur nog iets van. Dus bewaar je het voor speciale gelegenheden. Dát is Luc.»

HUMO Vijf jaar is lang. Is het niet stilaan té lang om niet door de mand te vallen als je nog nietsvermoedende Vlamingen wilt interviewen op straat?

Haekens «Gelukkig zijn er blijkbaar genoeg mensen die me zelfs na vijf jaar nog niet kennen (lacht). En we gaan ook af en toe naar het buitenland voor opnames, hè. Onlangs nog naar Rusland, toen de verkiezingen daar gehouden werden. Niet dat ik daar volslagen onbekend ben, maar het helpt wel.»

Ham «En mocht Luc toch te veel herkend worden, dan kan hij nog altijd andere dingen gaan doen, hè. Hij kan veel. Denk maar aan ‘De blauwe gids’ (het programma van Haekens over de adel in België, red.), dat vond ik ook geweldig.»

Dircksens «En speechen op de laatste nieuwjaarsreceptie van de N-VA, dat kon hij ook.»

Haekens (zucht) «Ik dacht dat jullie me dat al vergeven hadden.»

Huyghe «Nee, je hebt het over die keer dat je in ‘Gert Late Night’ te gast was. Deze houden we nog even warm.»

Ham «Mag ik nog rechtzetten wat ik daarnet zei over dat horloge? Luc is eigenlijk meer als een lelijk schilderij dat je cadeau hebt gekregen: je hangt het alleen op als de schenker eens op bezoek komt.»

Haekens (tot Humo) «Maak je geen zorgen over mij, we hebben bij Woestijnvis een vertrouwenspersoon bij wie ik terechtkan.»

HUMO Otto-Jan, de laatste keer dat we elkaar hebben gesproken, liet je bijna nonchalant vallen dat je al enige tijd aan je exit bij ‘De ideale wereld’ aan het werken was. De volgende dag stonden de kranten er vol van. Wisten de collega’s dat toen al?

Ham «Ja, iedereen was op de hoogte. De vraag die je moet stellen is: ‘Lag er iemand wakker van?’ (lacht) Maar de opluchting om het eindelijk eens uitgesproken te hebben was groot, kan ik wel zeggen.»

HUMO Je meent het dus nog altijd?

Ham «Absoluut. En zodra het zwart op wit in Humo heeft gestaan, kun je het natuurlijk niet meer terugnemen. Nu nog op mijn stappen terugkeren zou wel heel lullig zijn.»

'De ideale wereld' is met voorsprong het gaafste waar ik al aan heb meegewerkt. Als mensen me daarmee willen vereenzelvigen: graag'

HUMO Hoe ziet de toekomst eruit voor ‘De ideale wereld’, nu Telenet de enige eigenaar is van Woestijnvis en VIER? Willen ze daar wel programma’s blijven maken voor de openbare omroep, hun concurrent?

Ham «Ik maak me geen zorgen, ik denk niet dat het punt nummer één op hun agenda is om ‘De ideale wereld’ weer weg te halen bij Canvas. Volgens mij komen er bij zo’n overname wel belangrijker dingen kijken dan dat. Wij voelen in elk geval niet veel van die verandering, en ik vermoed dat dat nog even zo zal blijven.

»Ik zie ook niet in waarom ze zouden ingrijpen: ‘De ideale wereld’ heeft een vrij devote aanhang, die bovendien voor een groot deel bestaat uit mensen die niet noodzakelijk nog tv-kijken op een vast tijdstip zoals vroeger. We weten dat Telenet heel hard bezig is met die doelgroep, en met hoe mensen in de toekomst tv zullen kijken. Ik denk dat ‘De ideale wereld’ nog een interessante toekomst kan hebben.»

HUMO Heb je al met mensen van Telenet gesproken?

Ham «Nee, op die paar telefoontjes na om te melden dat mijn kabelverbinding niet meer werkte.

»Nu, dat is ook maar hoe ík erover denk, hè. Voor hetzelfde geld staan op dit moment mensen op een vergadering met dartpijltjes naar onze foto’s te gooien. Maar persoonlijk heb ik er een goed oog in.»


Online kijken

HUMO Jullie hebben intussen evenveel tijd doorgebracht bij Canvas als bij VIER: lang genoeg om terug te blikken. Heeft de verhuizing iets wezenlijks veranderd aan ‘De ideale wereld’?

Ham «Niet echt, denk ik.»

Dircksens «Die verhuizing is trouwens niet zo breed opgemerkt als je zou denken: ik was onlangs voor opnames bij de Rode Duivels, en enkele journalisten van VTM vroegen waarom wij in de exclusieve zone stonden. Wij waren toch van VIER, terwijl alleen VRT-reporters dat recht hadden? (lacht) Blijkbaar heeft nog niet iedereen na twee jaar door hoe het zit.»

Ham «Inderdaad wel frappant, hoeveel mensen mij ook altijd komen vragen hoe het nog is bij VT4.»

HUMO Wat zeg je dan?

Ham «Ten eerste dat het tegenwoordig VIER is. En ten tweede dat het eerste niet uitmaakt, want dat we daar toch niet meer zitten.

»Die verhuizing is onze grote redding geweest, absoluut. Maar zelfs nu wordt ‘De ideale wereld’ nog altijd niet gezien als een Canvasprogramma. Volgens mij omdat – vergeef me het woord – het merk van ‘De ideale wereld’ na vijf jaar groter geworden is dan de zender waarop het te zien is.»

HUMO Kan dat ook niet tegen je werken als je wilt vertrekken? Kan ‘De ideale wereld’ geen lastig etiket worden om af te pellen?

Ham «Dat heb je zelf in de hand. En mocht het al zo zijn, dan zou dat in mijn geval een heel terecht etiket zijn: ik kán ook echt niets anders dan dit (lacht). Ik zou dat etiket zelfs nooit van me af wíllen trekken, ‘De ideale wereld’ is met voorsprong het gaafste waar ik al aan heb meegewerkt. Als mensen me daarmee willen vereenzelvigen: graag.

»Het kan altijd erger, hè. Je zult maar de rest van je leven bekendstaan als ‘Temptation Thomas’. En etiket of niet: neurotische talkshowhosts vinden altíjd werk.»

Haekens «Voor mij zal dat iets moeilijker liggen. Ik geef ook les aan het RITCS, interviewtechnieken en reportage. Ik gebruik daarvoor beelden uit mijn persoonlijke archief, dingen die ik gemaakt heb toen ik nog voor ‘Panorama’ werkte, en elk jaar is er minstens één student die verbaasd zegt: ‘Hoe, u hebt ook ooit seriéúze dingen gemaakt!?’ Ik denk dus niet dat ik me na ‘De ideale wereld’ nog snel aan een ontroerende reportagereeks moet wagen: mensen zouden zich afvragen waar de mop blijft.»

HUMO Vind je dat jammer?

Haekens «Nee, daar heb ik me al enige tijd bij neergelegd. Zoals Otto-Jan zegt: er zijn ergere dingen om mee geassocieerd te worden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik weleens dramatisch begin te jammeren over mijn verleden, als ik voor een bepaalde shot weer eens in mijn bloot gat op een wc-pot gezet word – ‘Ooit maakte ik reportages voor ‘Panorama’!’»

Huyghe (tot Humo) «Ik heb op mijn computer nog foto’s van die scène op de wc-pot, als je die wilt gebruiken voor dit artikel.»

HUMO Thomas, jij trekt ook vaak de straat op voor ‘De ideale wereld’ en ‘’t Is gebeurd’. Ben je op cursus gegaan bij Luc, of komt dat improviseren vanzelf?

Huyghe «Vanzelf. Het enige wat ik echt moest leren, was verstaanbaar praten, de rest lukte wel. Wat ik doe, is ook geen kunst: wat betweterig doen met een microfoon en een camera erbij.»

HUMO Niet iedereen kan geloofwaardig betweterig doen.

Haekens «Thomas dus wel, hij raakt er altijd mee weg.»

Huyghe «Het helpt dat veel mensen die ik aanspreek op straat, denken dat ik een student ben die aan een project bezig is. Eerst negeren ze me en vragen ze aan de cameraploeg in welk jaar ik zit. Echt, zelfs als ik zeg dat het voor Canvas is, blijven ze soms lachen.»

Haekens «En dat hij populair is bij meisjes, zal ook geen kwaad kunnen. Onlangs gingen we samen naar het buitenland voor opnames en mijn dochters vonden het geweldig dat ik met dé Thomas Huyghe op reis ging. 19 en 20 zijn ze, en ze vinden je een knappe gast, Thomas. Ergens moet ik gefaald hebben in hun opvoeding.»

Huyghe (verrast) «Echt?»

Haekens «Ik heb ze daar wel voor gestraft.»

Huyghe «En? Vonden ze dat leuk?

»Nu helpt mijn jonge uiterlijk me nog, maar ik hoop dat het me niet gaat achtervolgen, als ik ooit zin zou krijgen om iets anders te maken. Zo’n zenderbaas die je na je programmavoorstel in je wang knijpt en je weer wegstuurt, is ook niet alles.»

Dircksens «Misschien moet je je baard laten groeien?»

Huyghe «Dat doe ik al maanden. Heeft níémand dat dan gemerkt!?»

HUMO Hoe ben je bij ‘De ideale wereld’ terechtgekomen, Thomas?

Huyghe «Ik had mijn eindwerk aan het KASK naar Jonas Geirnaert gestuurd, en hij heeft het aan Sam De Graeve doorgegeven. Die vond dat ik bij ‘De ideale wereld’ paste.

»Ik had dat eindwerk ook naar Jan Eelen gestuurd, maar ik heb nooit een antwoord gekregen. Toen ik hem hier op de redactie tegenkwam, vroeg ik waarom. ‘Ah, ik vond het niet goed,’ zei hij. ‘Maar je bent hier nu toch? Eind goed, al goed.’ En hij liep weg.»

Ham (lacht) «Ik heb die mail met je eindwerk ook ontvangen. Ik heb geantwoord dat ik die zou doorgeven op de redactie, maar tot mijn schaamte was ik dat door nonchalance totaal vergeten. Als het van mij had afgehangen, was de carrière van Thomas al gefnuikt nog voor die begonnen was.»

'Het maakt niet uit of het bizar is of dat je buiten de lijntjes kleurt: als je iets kunt, ben je welkom bij ons'


HUMO Is ‘De ideale wereld’ voor jong talent wat ‘Man bijt hond’ vroeger was? Een kweekvijver voor aanstormende tv-makers?

Dircksens «Zeker wel. Thomas, Tom Borremans, Arne Martin, een pak goeie, jonge regisseurs... Er is de voorbije seizoenen veel nieuw talent opgestaan. Er is ook geen enkel ander programma waar je zoveel kansen krijgt om je te tonen als bij ons. Er is geen maandenlange aanloop naar een uitzending, en er zijn geen hoop filters waar je idee door moet. Je hebt één dag om iets te maken, en ’s avonds moet het af zijn.»

Ham «En het maakt niet uit of het bizar is of dat je buiten de lijntjes kleurt: als je iets kunt, ben je welkom bij ons.»

HUMO Verschilt die jonge generatie bij ‘De ideale wereld’ al wezenlijk met de vorige?

Huyghe «Ik merk bij mijn leeftijdsgenoten op de redactie dat wij geen tv meer kijken. Ik heb niet eens een tv, ik kijk online naar losse fragmenten van programma’s of naar Netflix.»

HUMO Er wordt al jaren voorspeld dat lineair tv-kijken zal uitsterven met de volgende generatie kijkers. Zal het dan toch waar zijn?

Dircksens «Ik denk het niet. Op een gewone zondagavond zitten er, alle kijkcijfers opgeteld, nog altijd een goeie twee miljoen mensen tv te kijken.»

Ham «Die kijkcijfers zijn maar een schatting, hè. In de praktijk heb je 750 proefkijkers van wie het kijkgedrag wordt vermenigvuldigd. Als die alle 750 toevallig blijven kijken, merk je geen verschuiving. De mensen die géén bakje onder hun tv hebben staan en die afhaken, zie je niet in de kijkcijfers.»

HUMO Wordt het belang van kijkcijfers overschat?

Ham «Absoluut. Met ‘De ideale wereld’ schommelen we vrijwel elke aflevering tussen de 140.000 à 200.000 kijkers. Als we eens een avond meer halen, is onze eerste reflex om daar erg opgetogen over te zijn – tot je beseft dat zo’n kleine stijging betekent dat één gezin met zo’n bakje beslist heeft om eens een avond niet te gaan squashen. En toch wordt er zoveel belang gehecht aan die kijkcijfers, terwijl je er de waarde van een programma al lang niet meer aan kunt afmeten.»

Huyghe «Wat zijn goeie kijkcijfers ook waard als programma’s die nergens op lijken, wel avond na avond goed scoren?»

Ham «Neem nu ‘Hotel Römantiek’: de kijkcijfers daarvan zijn ook niet bepaald geweldig, terwijl we zóveel moeite in dat programma stoppen. Dan wringt het toch als andere programma’s wel scoren met pointes die bij ons meteen in de vuilnisbak gemikt zouden worden.

»Ook hoe je programma online scoort, zie je niet in de kijkcijfers. Ik wil niet rancuneus klinken, maar onlangs werd in Knack zo’n vlogger geïnterviewd. Vloggen is een belangrijk fenomeen, maar je moet het ook niet overschatten. Die vlogger werd voorgesteld als zou hij met zijn YouTube-kanaal meer kijkers hebben dan ‘De ideale wereld’. Alleen klopten de cijfers voor geen meter: zijn aantal abonnees op YouTube is hoger dan onze kijkcijfers, maar als je de views telt die onze clips op Facebook halen, dan kloppen we die kerel elke keer. We staan met ‘De ideale wereld’ zowat bovenaan in alle lijstjes van best bekeken internetclips, maar dat zie je nergens terug.»

Dircksens «Het gaat ver. Als we op Facebook een trailer zetten voor de nieuwe ‘Debation Island’ van die avond, dan zie je in de commentaren mensen blij zijn dat ze die clip de volgende dag online zullen kunnen zien (lacht). Dat ze die ook dezelfde avond al op tv kunnen zien, lijkt niet in hen op te komen.»

Huyghe «Er is maar één waardemeter die er nog toe doet: uitgekozen worden voor de rubriek ‘Het leukste van het web’ op hln.be. En liefst nog met een smiley erbij in de titel. Dán weet je dat je het hebt gemaakt.»

'Het enige wat ik echt moest leren, was verstaanbaar praten, de rest lukte wel' Thomas Huyghe, als vliegende reporter op de koets naast Willy Naessens


Op de man gespeeld

HUMO Jullie maken al vijf jaar satirische tv, maar dachten jullie niet: ‘Het is allemaal voor niets geweest’ toen Lieven Van Gils de Amerikaanse comedian John Oliver van repliek diende? Oliver had in zijn satirische programma België ‘beledigd’.

Huyghe «Natuurlijk hebben we even nagedacht over wat we daarmee konden doen, maar we hebben het uiteindelijk losgelaten. We zouden pas een paar dagen later op antenne komen, en toen was alles al gezegd.»

Dircksens «Er waren tegen dan ook al te veel Twitteraars gepasseerd die als zelfverklaarde comedypausen iets té hard van leer staken tegen Van Gils. De toon was al snel overdreven hard en de lol was eraf.»

Ham «En het allerergste wat je kunt doen, is je achter boze Twitteraars scharen. Waar waren we dan aan begonnen?»

Haekens «Ik vond het een opgeklopte heisa. Wat Gilles de Coster onlangs zei over krantenartikels die gebaseerd worden op drie negatieve tweets, vond ik heel juist. Ik vond de poging van Van Gils niet eens zo slecht, om eerlijk te zijn.»

Huyghe (lacht) «Komáán, Luc.»

HUMO Ik onthou vooral: ‘De ideale wereld’ kan ook mild zijn, en iemand sparen die al hard is aangepakt.

Ham «Natuurlijk! In dit geval kwamen we sowieso te laat op antenne, maar mochten we écht vilein van inborst zijn, dan hadden we ons daar niets van aangetrokken.»

Haekens «Buiten Ruben Van Gucht pakken we trouwens maar zelden iemand persoonlijk aan.»

HUMO Nu je erover begint: enkele weken geleden liet Ruben Van Gucht in Humo verstaan dat Sven de Leijer, jullie gewaardeerde collega, hem gebeld zou hebben na de uitzending van het clipje waarin jullie de draak staken met Rubens palmares. Sven zou zich geëxcuseerd hebben omdat hij vond dat het filmpje te veel op de man speelde en niet jullie gebruikelijke niveau haalde. Was er onenigheid op de redactie?

Dircksens «Sven kent Ruben, ik begrijp wel dat je dan in een moeilijke situatie zit. Maar of hij nu écht gezegd zou hebben dat dat filmpje onder ons niveau was? Dat durf ik te betwijfelen.»

Ham «Well played van hem, hè. Dat is zijn wraak: doen uitschijnen dat niet iedereen bij ons achter dat filmpje stond. Hij mag reageren – wie de bal kaatst, mag die terugverwachten. Maar dan verklaar ik nu ook graag formeel dat iederéén bij ‘De ideale wereld’ achter dat filmpje stond. En dat ik achteraf enórm veel positieve reacties gekregen heb van journalisten, vaak zelfs van mensen die ik niet eens persoonlijk ken. Maar goed: Ruben mag boos zijn op mij, en wellicht zal hij me nu niet meer uitnodigen voor zijn verjaardagsfeest.»

Huyghe «Je kunt wel zeggen dat die sketch op de man gespeeld was, maar we hebben alleen maar een opsomming gegeven van alles wat Ruben al heeft gedaan in zijn carrière. We hebben niet eens overdreven. Dan denk ik: misschien ligt het wel gewoon aan de feiten.»

Ham «Plus: in dit geval had de man zichzélf 100 procent tot bal gemaakt. Zuiver op de bal spelen was onmogelijk geworden. Was het hard gespeeld? Zeker. Maar ik sta nog altijd 2 miljoen procent achter dat clipje.»

HUMO Moet een idee unaniem goed bevonden worden voor het door de ‘De ideale wereld’-kwaliteitscontrole raakt?

Ham «We discussiëren echt wel over zulke dingen. In de praktijk hakt de eindredactie die knopen door, maar je stem wordt altijd gehoord. We vergaderen, we wegen voor- en nadelen af. En we blijven consequent: in dat filmpje over Ruben Van Gucht hebben we bijvoorbeeld aan het eind ook gezegd dat we daarna nooit meer met hem zouden lachen. En daar zijn we tot op heden ook in geslaagd.»

Huyghe «Zoals in dit interview, bijvoorbeeld. We hadden hier makkelijk drie moppen over hem kunnen opsommen die we sindsdien hebben laten glippen. Doen we níét.»

HUMO Wat was het laatste item waarover is gediscussieerd op de redactie?

Ham «Dat waarin we lachten met de uitbater van dat slachthuis in Izegem dat in opspraak kwam. Of beter gezegd: met zijn neus. Toen was er een kamp dat vond dat het te persoonlijk werd, maar zelfs dat was geen hoogoplopende discussie. Ik ben overigens de eerste om toe te geven dat ik soms iets te weinig stilsta bij het feit dat je als tv-maker anders naar je programma kijkt dan de kijkers thuis. Zo heb ik één keer een huilende BV aan de lijn gehad nadat iemand haar in het programma een hoer had genoemd. Een bijzonder telefoontje was dat.

»Onlangs was ik op de première van ‘De dag’, en misschien lag het aan mij, maar ik kreeg de indruk dat erg veel bekende mensen me daar scheef bekeken. Dan begin ik na te denken: ‘Heb ik die ooit beledigd?’ Vaak is het antwoord ja, maar soms weet ik het niet eens meer. Je raast maar door tijdens die opnames, hè. Ik ga er gemakshalve van uit dat iedereen het me ooit wel zal vergeven.»

'Er is maar één waarde­meter die er nog toe doet: de rubriek 'Het leukste van het web' halen op hln.be. Dán weet je dat je het hebt gemaakt'


Getalenteerd volk

HUMO Thomas, deze week begint ook het nieuwe seizoen van ‘’t Is gebeurd’.

Huyghe «Yes! (highfivet de hele tafel) Sorry, volgde er nog een vraag?»

HUMO Jawel, deze: kunnen je huidige collega’s van het oude VT4 er altijd om lachen wanneer je hun jeugdzonden op de korrel neemt?

Huyghe «Blijkbaar niet altijd. Ik heb al een paar keer gehoord dat mijn moppen niet door iedereen in die hoek gesmaakt worden. Dat is jammer, maar bekíjk die programma’s: dat was toch waanzin!? En dat weten veel van die makers zelf ook. In het vorige seizoen was Peter Van Asbroeck te gast, en hij moest hard lachen met hoe hij erbij liep in ‘Now or Never’. Terecht: die leren jekker zag er echt niet uit.

»Ik maak me voor het nieuwe seizoen meer zorgen over de actualiteit die ons heeft ingehaald: de afleveringen die nu uitgezonden zullen worden, zijn vorige zomer al opgenomen, en er komt af en toe een mop voorbij over grensoverschrijdend gedrag in de tv-sector. Vrij onschuldig bedoeld, maar ondertussen is de hele #MeToo-storm wel losgebarsten en zijn zulke moppen misschien niet meer zo vrijblijvend als toen.»

HUMO Over het archief van Woestijnvis gesproken: dat is waar Carl zijn carrière is begonnen, niet?

Dircksens «Niet alleen die van mij. Alle nieuwelingen begonnen toen in het archief. Ik heb daarna achter de schermen aan veel programma’s meegewerkt.»

Ham «Als ik me niet vergis, heb je ter voorbereiding zelfs ooit aan mijn deur gestaan toen ik te gast zou zijn in ‘De laatste show’.»

Dircksens «Klopt. Ik weet nog dat je toen een hele uitleg gaf bij elke gitaar die je thuis had staan. Ik heb toen heel hard gedaan alsof me dat iets kon schelen.

»Dat ik nu De Woordvoerder ben in ‘De ideale wereld’, is meer toeval dan iets anders: door tijdgebrek moest ik bij die eerste aflevering over Geert Versnick zelf voor de camera gaan staan. Het was helemaal niet de bedoeling om er een terugkerende rubriek van te maken. Maar dat is het leuke aan ‘De ideale wereld’: er ligt weinig vast, alles kan.»

Ham «Aan het begin van het vorige seizoen zeiden we nog lachend: ‘Carl, dit wordt jouw jaar!’ Het bleek nog waar ook, dankzij De Woordvoerder. Wie had dat kunnen denken, van stille kracht naar schermgezicht. Luc heeft trouwens een gelijkaardige transformatie doorgemaakt: voor hij bij ‘De ideale wereld’ begon, was hij een gerespecteerd journalist. En kijk nu naar hem.»

HUMO Gebruik die gave tot helderziendheid eens om een voorspelling te doen voor de volgende vijf jaar van ‘De ideale wereld’?

Ham «Als ik ergens mijn geld op moet inzetten, dan op dit: dat er nog meer getalenteerd jong volk zal opstaan in ‘De ideale wereld’ – nog meer dan nu al het geval is. De eerste afleveringen maakte ik samen met mensen als Jonas Geirnaert, Jelle De Beule en Jan Eelen. Die zijn allemaal weg, en toch is het niveau allesbehalve gedaald. Dat is dankzij die getalenteerde nieuwelingen.

»Daarnaast voorspel ik dat ‘De ideale wereld’ het tv-programma zoals we het nu kennen, zal overleven. Zoals ik al zei: het is een merk geworden, en dat merk zal volgens mij altijd in één of andere vorm blijven bestaan. Ook lang nadat de laatste aflevering uitgezonden zal zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234