De 50 invloedrijkste Belgen in de wereld: op bezoek bij Dimitri Vegas & Like Mike, dj's en broers

In Humo’s lijst van invloedrijkste Belgen bezetten ze de 17de stek, volgens de meest recente telling van Forbes staan Dimitri Vegas & Like Mike met een jaarinkomen van 15,5 miljoen dollar op tien in de lijst van best verdienende dj’s ter wereld.

De koningen van de big room EDM – dance met stadionambities, zeg maar – zijn vergroeid met het wereldwijde succes van Tomorrowland, hangen in hun vrije tijd rond met Paris Hilton en David Hasselhoff en beginnen stilaan naar Hollywood te lonken. Hoe twee gewezen hotelanimatoren de populairste dj’s ter wereld werden.

'Als wij ruzie maken, is het meestal over muziek. Maar een drankje verder is dat weer vergeten'

‘Mehari’ was een mixtape in de Radio Soulwax-serie van 2ManyDJs, gemaakt om te cruisen op Ibiza in een oude Citroën Mehari. Met een iets minder tot de verbeelding sprekende Kia Picanto dender ik vandaag over de stoffige wegen van het eiland, op zoek naar de villa van Dimitri Vegas. De gebroeders Dewaele deden het als deejayende broers niet slecht in Humo’s lijst van invloedrijke Belgen, maar het zijn hun collega’s Dimitrios en Michael Thivaios die zich hier een luxevilla kunnen veroorloven, en wel op een boogscheut van het oude stulpje van Noel Gallagher – hij verkocht zijn villa toen James Blunt naast hem kwam wonen.

Net als ik voor de monumentale inrijpoort sta, loopt er een whatsapp binnen: ‘De broers zitten in The Beach Club op Playa d’en Bossa, kom je daarheen?’ Die superstar dj’s toch! Twintig minuten later tref ik de Thivaiossen met de voeten in het zand en smartphones in de hand. Carlos Santana speelt op de achtergrond.

HUMO Iets zegt me dat het laat was gisteren.

Dimitri Thivaios «Gisteren hebben we hierachter in Ushuaïa (befaamd strandhotel + club, red.) het podium uitgetest voor volgende week, wanneer onze residency Garden of Madness opent – we gaan er de hele zomer spelen. Daarna zijn we een kijkje gaan nemen in Hï, de nieuwe club van Ushuaïa. En het was laat (lacht).»

HUMO Zouden jullie jezelf invloedrijk noemen?

Dimitri «Dat valt mee (lacht). Wij hebben de hardere sounds teruggebracht naar de hoofdpodia van de festivals. Het retrogeluid met de harde kicks, geïnspireerd op de oude Belgische ninetiessound.»

Mike Thivaios «En het mc’en.»

Dimitri «In het begin moest ik iedere keer uitleggen waarom er twee accreditaties moesten zijn, want Mike kwam volgens de organisatoren toch maar ‘gewoon wat in de micro spreken’? Daar kwam zelfs ruzie van: ‘Nee, dit is wat wij doen!’ Voordien draaide ik alleen, maar op een gegeven moment hebben we resoluut besloten: ‘Vanaf nu doen we het met twee.’»

Mike «En daar heb ik nog altijd spijt van (lacht).»

HUMO Uit wat voor een milieu komen jullie?

Dimitri «We hebben nooit iets te kort gehad, maar zijn toch vrij sober opgevoed.»

Mike «Als andere kinderen de Super Nintendo kregen, kregen wij het oude model. Maar ik ben blij dat onze ouders andere dingen belangrijker vonden: lekker eten bijvoorbeeld, nog steeds een leidraad in ons leven. Onze vader is Grieks en we gingen elke zomer twee maanden naar Griekenland: altijd maar lekker eten. Onze Belgische moeder kookt ook supergoed.»

Dimitri «Wij zijn ook opgegroeid met het idee dat we iets willen bereiken. Onze ouders en grootouders waren allemaal zelfstandig: mijn vader runt nog altijd zijn fietsen- en bromfietsenwinkel in Willebroek. Ik zeg allang dat hij ermee moet stoppen, maar hij wil niet.»

HUMO Dus jullie kregen vroeger misschien geen nieuwe Nintendo, maar wél een nieuwe brommer?

Mike «Ik was een stout kind, dus ik kreeg niets.»

Dimitri «Nee, je moest je rijbewijs halen, en je wou niet.»

Mike «Ik kreeg geen brommer omdat ik niet de allerbraafste jongen was. Dat is ook de reden waarom ik zo vroeg uit België ben weggegaan.»

Dimitri «Tegen de tijd dat je met een brommer mócht rijden, zat je al in het buitenland.»

Mike «Het hele schoolsysteem lag me niet. Maar kijk, het is toch nog goed gekomen: we spreken zes talen, allemaal hier geleerd.»

HUMO Met ‘hier’ bedoel je Ibiza, waar jullie allebei als tieners terechtkwamen. Mochten jullie zomaar op Ibiza komen werken van jullie ouders?

Dimitri «Meer nog: mijn moeder had me mijn eerste job hier, als vakantieanimator, aangepraat. Zo hebben onze ouders elkaar ook leren kennen: mijn moeder werkte in Griekenland als animatrice. Ze dacht: ‘Dat is de ideale job voor mijn zoon.’ Want ik was goed in talen, maar wiskunde was iets anders, en ik had ook problemen met mijn leerkrachten. Ik zie mijn pa nog altijd met die annonce afkomen: ‘Wil je werken op Mallorca en Ibiza?’ Natuurlijk wou ik meteen naar Ibiza, dat was voor mij de catch: de muziek, de clubs! Maar toen ik ging solliciteren, hadden ze dat door, waarop ze me naar Mallorca stuurden (lacht). Ik was 17 en draaide elke avond in de locale clubs. In mijn tweede jaar zat ik in Griekenland en was ik al verantwoordelijk voor een heel team. Mike is me toen gevolgd.»

Mike «Ik was 15. Ik ben nadien nog naar België teruggekeerd om mijn school af te maken, de zomer erop zijn we samen naar Ibiza gekomen. Ik was eigenlijk nog te jong om hier te werken, maar ik had gelogen op mijn sollicitatieformulier.»

Dimitri «Nee, je had je vergist (lacht).»

Mike «Ik had een ‘foutje’ gemaakt (lacht). Maar mijn list werd snel ontdekt en ik werd ontslagen. Dus ging ik in alle bars werk zoeken. Ik werkte iedere week ergens anders, vooral op straat: flyeren voor clubs, tickets verkopen... Omdat ik zo klein was – ik heb pas laat mijn groeischeut gekregen – kende iedereen me onmiddellijk. Ik mocht overal gratis binnen, zat op afterparty’s met P. Diddy: dat is nog altijd de mooiste zomer van mijn leven.»

Dimitri «Intussen deed ik het licht en het geluid van shows in Club Playa D’en Bossa – dat nu grappig genoeg Ushuaïa is geworden, daarna draaide ik tot drie uur ’s nachts in de hoteldisco. En als mijn werk erop zat, ging ik uit of ging ik elders draaien: als verantwoordelijke kon ik het zo regelen dat ik ’s morgens niet moest opstaan.»

Mike «Als ik geld nodig had of honger had, stond ik aan zijn deur. Zelf woonde ik samen met een paar strippers. Ik ging dat huis bekijken en er stond een vrouw topless achter het kookfornuis, spaghetti te maken. ‘I’ll take the room!’ (lacht)»

Dimitri «Mijn opzet was altijd: mijn job als animator gebruiken om in de clubs werk te krijgen als dj. ‘Laat me hier draaien, en ik breng een hele dansvloer hotelgasten binnen.’ Dat jaar ben ik in Space binnengeraakt: een hele zomer heb ik ze moeten terroriseren vooraleer ik een kans kreeg, maar het is me wél gelukt. We zijn nog maar een jaar of vier succesvol op dit eiland. Ervoor was het: lobbyen en hustlen.»

Mike «Aan iedereen ceedeekes afgeven.»


Haaientanden in Boom

HUMO Mike, rond 2006 keerde jij terug naar België. Dimitri zou snel volgen.

Mike «Ik was teruggekeerd omdat ik een vriendin had. En het is toen dat we Tomorrowland ontdekten. Ik belde naar Dimi: ‘Er is hier in België iets aan de hand, vlak bij ons!»

HUMO Als kind speelden jullie al op de terreinen van Tomorrowland, hè?

Dimitri «Ja, dat waren toen De Kleiputten. We gingen er fossielen en haaientanden zoeken. Er is nu veel commotie rond, maar ik vind dat Boom veel aan Tomorrowland te danken heeft. Heel die buurt rond De Schorre is toch een proper opgekuiste wijk geworden? De Kleiputten vroeger, dat waren gewoon de overblijfselen van de steenbakkerijen.»

'Mijn vader runt nog altijd zijn fietsen- en bromfietsenwinkel in Willebroek. Ik zeg dat hij moet stoppen, maar hij wil niet'

HUMO Waar de Boomse dakpannen gemaakt werden.

Dimitri «Onze grootouders woonden daar om de hoek: wij weten hoe het daar vroeger uitzag, een heel verschil met tegenwoordig.

»Maar goed: Mike was dus teruggekeerd naar België, ik zat die zomer op het Griekse party-eiland Zakynthos. Ik was er verantwoordelijk voor tweehonderd animators, maar midden in het seizoen gooide ik het roer om: ik werd voltijds resident dj in twee clubs. Alleen bleek zes nachten per week draaien te afmattend. Als ik het als dj wilde maken, moest ik iets anders proberen.»

Mike «Dus ik zei: ‘Kom naar België en leer me producen.’ Ik was op dat moment met hiphop bezig, ik rapte toen nog in het Nederlands.»

Dimitri «En ik trok in bij Mike en zijn vriendin. Ik sliep in de studio, enfin, erboven. Die studio was eigenlijk een stapelbed waar de onderkant was uitgezaagd – de studio was beneden, ik sliep boven.»

Mike «We hebben vier jaar non-stop in de studio gezeten: van ’s morgens tot ’s avonds prullen en prutsen.»

HUMO Vooral jullie vader was niet zo blij dat jullie teruggekeerd waren naar België om muziek te maken.

Dimitri «We waren allebei moeilijke tieners geweest, en toen mijn grootouders op bezoek kwamen in Mallorca en meemaakten hoe ik mensen entertainde in het hotel, zag ik ze denken: ‘Oef, het is toch nog goed gekomen.’ En plots keerde ik terug om hele dagen achter een computer te zitten.»

Mike «We hadden natuurlijk ook geld nodig: ik heb in die periode alle mogelijke interimjobs gedaan. Nooit langer dan een week. Want als je jaren in Ibiza hebt gezeten, en je moet ineens om drie uur ’s morgens opstaan om in de fabriek te gaan werken: dat is aanpassen.»

Dimitri «Intussen zocht ons ma actief werk voor ons: ik heb toen een tijdje bij Kick gewerkt (leverancier van materiaal voor concerten en festivals, red.). Op Tomorrowland heb ik David Guetta zijn materiaal nog aangesloten. Maar ik was daar ook iets te enthousiast demootjes aan het uitdelen (lacht). Toen ik jobs begon af te zeggen omdat ik moest draaien, hebben ze me bij Kick ontslagen: ‘Dimi, kies voor je carrière.’

»De grote ommezwaai kwam er in 2009, toen we een remix mochten maken voor ‘Leave the World Behind’ van Swedish House Mafia.»

Mike «Midden in de nacht maakte Dimi me wakker: ‘Axwell (één van de drie leden van Swedish House Mafia, red.) heeft gemaild, hij wil dat we een remix voor hem maken!’ Aan die remix hebben we toen heel lang gewerkt...

»Producen wordt pas leuk als het snel begint te gaan – en het is pas de laatste vier jaar dat het echt vlot gaat.»

Dimitri «Ik heb onlangs op Spotify een playlist gemaakt van onze hele discografie, van 2007 tot nu, en hoewel er veel dingen zijn waar we heel trots op zijn, zitten daar toch een paar oude dingetjes tussen waarvan ik intussen denk: ‘What the hell?’ Productietechnisch kon dat veel beter... En soms was het ook gewoon slécht (hilariteit).»

HUMO Wie kwam er met het idee om jullie klepper ‘The Hum’ uit 2015, met Ummet Ozcan, op te bouwen rond het gehum van Leonardo DiCaprio in ‘The Wolf of Wall Street’?

Mike «Ik. Tijdens een dj-set in de Marquee in New York is DiCaprio zelfs al eens komen meedoen met ‘The Hum’. Niet op het podium, maar wat subtieler vanuit de vipruimte.»

HUMO ‘Hey Baby’, met Diplo en Deb’s Daughter, dat het eerder dit jaar tot nummer 1 in de Billboard Dance Club Songs schopte, was een popnummer. Jullie hebben niet één sound.

Dimitri «Het moeilijke – en tegelijk het leuke – aan deze tijd is dat je voortdurend tussen twee werelden moet kunnen dansen: je moet aan de radio denken, maar ook aan je fans. Nummers als onze meest recente release ‘Ready for Action’ zijn voor een niche, onze volgende single wordt opnieuw luchtig: een samenwerking met David Guetta.»


Ghostproducen

HUMO Ook typisch voor deze tijd: er zijn veel platformen waarop mensen hun gal kunnen spuwen. Bijvoorbeeld over Dimitri Vegas & Like Mike.

Mike «Er bestaan véél misverstanden over ons: dat we rijk opgegroeid zijn, dat de Tomorrowland-eigenaars onze ooms zijn... Ik wacht nog altijd op iemand die me dat in mijn gezicht komt zeggen.»

HUMO Internetgerucht één: jullie kunnen zelf niet producen en werken met ghostproducers.

Dimitri «Onzin, wij doen ons werk zelf. We doen wel veel samenwerkingen, maar iedereen wordt altijd in de credits vermeld – als er al niet staat: ‘featuring die of die’.»

'De organisatoren van Tomorrowland zijn onze nonkels niet, zoals weleens beweerd wordt, maar ze zijn intussen wel familie geworden'

HUMO Waar komt het internetgerucht vandaan dat de Nederlander Maarten Vorwerk jullie ghostproducer is?

Dimitri «Vorwerk was een bekende jumpstyle-producer. Die retrosound met die harde kicks: wij wisten in het begin niet hoe je die maakt, hij wel. Dus hebben we in 2012 met hem samengewerkt voor ‘Wakanda’: check de credits van dat nummer maar. Op een gegeven moment gingen er op het internet artikels circuleren waarin beweerd werd dat Vorwerk in het circuit als ghostproducer zou werken. Vervolgens zag men z’n naam in onze credits en dat werd: ‘Dimi en Mike, de rijzende sterren, werken met ghostproducers!’»

Mike «Tel daarbij al onze samenwerkingen voor de Tomorrowland-aftermovies (populaire films van het festival waarvoor Dimitri Vegas & Like Mike de soundtrack leveren, in samenwerking met andere dj’s op de affiche, red.) – en men beweerde algauw: ‘Dimi en Mike kunnen geen nummers maken!’»

HUMO Maar waarom ligt niemand ervan wakker dat Rihanna haar nummers niet zelf schrijft, en moet het in de miljoenenbusiness EDM wél geheim blijven dat sommige dj’s hun tracks door een ghostproducer laten maken?

Mike «Omdat niet iedereen denkt dat hij of zij Rihanna kan worden, maar iedereen denkt wél dat hij of zij kan doen wat wij doen.»

Dimitri «Het ideaalbeeld is: een gastje dat alleen op zijn slaapkamer een wereldhit maakt.»

HUMO Zoals Lost Frequencies met ‘Are You With Me’.

Dimitri «Voilà. Of Avicii. Heel veel jonge gasten willen de volgende Martin Garrix worden. En dan beginnen ze aan een nummer, dat meestal nog op niks trekt. Onze probeersels trokken ook op niet veel.»

Mike «In het begin, hè (lacht).»

Dimitri «Er is geen magische knop aan de computer waardoor er ineens een hit tevoorschijn komt.»

Mike «Maar dat dénken veel mensen wel. Het lukt niet van de eerste keer, en ze redeneren: ‘Die hebben zeker betaald voor hun nummers.’»

Dimitri «Hoe was ik zelf vroeger? Als ik als ventje van 16 in een discotheek stond en de dj maakte een fout, dan ging ik ook tekeer: ‘Hoor je? Een fout! Dat kan ik beter!’ ‘Ja, Dimi, je hebt gelijk,’ knikten mijn vrienden dan. Het verschil is: nu hebben mensen via internet de hele wereld als publiek.»

HUMO Internetgerucht nummer twee: jullie nemen jullie dj-sets vooraf op en spelen die op het podium gewoon af.

Mike (droog) «Volgens mij is het ingewikkelder om twee uur lang exact alle juiste bewegingen uit te voeren en op het juiste moment je schuif open te zetten – te playbacken dat je deejayt, zeg maar – dan gewoon live te draaien.»

Dimitri «Lijkt me inderdaad heel vermoeiend (lacht). Het feit dat je muziek op een USB-stick staat, is voor veel mensen al genoeg om te denken: ‘Die moeten gewoon maar op play drukken, ze bespelen geen instrument.’»

HUMO Dat laatste is anders wel waar.

Mike «Oké, maar er komt veel voorbereiding bij kijken: eigen muziek en mash-ups maken, remixen en edits maken, al die muziek moet bij elkaar passen.»

HUMO Zeg nu niet dat jullie lustig staan te improviseren op de main stage van Tomorrowland.

Mike «Maar nee. Daar weet je op voorhand wat je gaat draaien. Het is niet dat Dimitri dan ineens een track ziet passeren op z’n USB en beslist: ‘Oh zeg, dat nummer ga ik nu eens opzetten!’»

Dimitri «Dat kan wél gebeuren, maar niet op Tomorrowland: die 60 minuten zijn onze show van het jaar. Als Coldplay in het Koning Boudewijnstadion speelt, zeggen die op het podium toch ook niet: ‘Zeg mannen, welk lieke zullen we nu eens spelen?’»

HUMO Om te bewijzen dat je wel degelijk oldskool kan draaien, deed je vorig jaar een vinylset op Tomorrowland.

Dimitri «Ja, dat was een ode aan mijn jeugd: een vinylset vol houseklassiekers. Maar toch was er weer een pipo op het internet die riep: ‘Vooraf opgenomen!’ Toen ben ik doorgeflipt en heb ik voor het eerst gereageerd via Facebook: ‘Mannekes, alstublief: je zíét toch dat ik aan het draaien ben?’ Alle blogs hebben dat overgenomen, case closed. Maar ik maak me geen illusies: je kan écht niet voor iedereen goed doen.»

Mike «Spijtig, want ik ben hier ooit aan begonnen met precies dat idee: voor iedereen goed doen.»

HUMO Terzijde: waar komen jullie artiestennamen vandaan?

Dimiri «Thivaios was te moeilijk (lacht).»

Mike «Vegas: we zochten iets dat internationaal klonk, maar niet per se Amerikaans – liever een beetje latin, want house heeft veel latininvloeden. Intussen is Las Vegas ook het epicentrum van de EDM: een gelukkig toeval.

»En we keken altijd al op naar Michael Jordan: ‘Everybody wants to be like Mike.’ Bovendien is de microfoon mijn instrument: I like the mic. Jaren later leven we in een wereld waarin likes ook nog eens superbelangrijk zijn: alweer een gelukkig toeval.»

HUMO Of pech, want in 2015 kregen jullie de spotnaam ‘Dimitri Fakeass & Buy Likes Mike’ toebedeeld nadat jullie de nummer 1 in de DJ Mag-ranglijst behaalden. Jullie zouden de titel ‘gekocht’ hebben, en wel met een promoactie waarbij meisjes met iPads bezoekers van Tomorrowland verzochten om op jullie te stemmen.

Mike «Al die zever: sommige sites schreven zelfs dat we gratis iPads hadden weggegeven aan mensen opdat ze voor ons zouden stemmen.»

HUMO Ik onthield dat het juiste stemvakje al op die iPads ingevuld zou zijn geweest.

Dimitri «Niet waar. Mensen konden net zo goed voor iemand anders stemmen. Wij hebben de mensen tijdens de zomerse promocampagnes om onze Sportpaleis-shows aan te kondigen gewoon de mogelijkheid gegeven om voor de DJ Mag-verkiezing te stemmen, op een iPad. Natuurlijk hadden we het liefst dat ze op ons stemden, maar als ze bijvoorbeeld liever op Hardwell stemden, dan stemden ze op Hardwell.

»Ik heb geen spijt van die actie. Wat is het verschil met die tienduizenden DJ MAG-advertenties en -campagnes die het internet overstelpen tijdens de stemperiode? Het kost zeker 5 minuten om te stemmen, én je moet ook nog eens al je gegevens invoeren: dat doe je volgens mij enkel als je effectief wil stemmen, en níét omdat er iemand met een ipad op je afstapt. En volgens mij had het promoteam ook geen geweren bij (lacht).»


Doden in Manilla

HUMO Terug naar de invloedrijkste Belgen: voelen jullie je eigenlijk Belg?

Mike «Niet echt. Ik kom nog altijd graag naar België, maar ik zie mezelf als een wereldburger.»

Dimitri «Ik beschouw mezelf als half Belg, half Griek.»

Mike «Maar de motivatie was wél altijd om vanuit België iets te betekenen op wereldschaal.»

HUMO Kennen jullie 2ManyDJs?

Dimitri «Natuurlijk. We gingen vaak kijken als ze hier kwamen draaien.»

Mike «Ze waren één van onze voorbeelden: hun mash-ups, en hun combinatie van verschillende stijlen. We hebben hen ook al benaderd om samen iets te doen, maar ze zijn er niet op ingegaan.»

HUMO Ik zag de Dewaeles lang geleden eens ruzie maken achter de draaitafels. Flink ruzie, maar ’t was ook zo weer bijgelegd.

Dimitri «Dat heb je met broers.»

Mike «Meestal maken wij ruzie over muziek: Dimi legt een plaat op die ik écht niet meer kan horen. Maar een drankje verder is dat weer vergeten.»

HUMO Tomorrowland is meer dan een festival: het is een bedrijf dat ook jullie wereldwijde management en boekingen regelt. Hoe zouden jullie zelf jullie relatie omschrijven?

Dimitri «Als een goed huwelijk. Uiteraard hebben we veel steun aan hen gehad, maar ik denk dat wij intussen ook flink bijdragen aan het Tomorrowland-verhaal. En ook al zijn het onze nonkels dus niet: die gasten zijn intussen wél familie.»

HUMO Vorig jaar vielen er vijf doden op een EDM-festival in Manilla waar jullie speelden. Lukt het om dat van je af te zetten? Het Roskilde-drama is altijd aan Pearl Jam blijven kleven.

Dimitri «Wij hebben dat ook maar achteraf gehoord. Toen we draaiden, wisten we van niks. Nadien werd het in de pers afgeschilderd alsof er mensen waren doodgevallen tijdens onze show, maar de waarheid is: wij weten niet wanneer en waaraan die mensen gestorven zijn – wij waren daar niet de enige act. Het enige dat ik weet, is dat het absurd warm was.»

HUMO België is een land met een festivaltraditie. Ik kan me inbeelden dat niet ieder exotisch festival even veilig is.

Dimitri «In Mexico hebben we eens last minute een show gecanceld: ze stonden met zoveel mensen op de balkons te springen, dat die begonnen door te zakken. De organisatie, de fans: iedereen was superkwaad omdat we niet wilden spelen. Maar het risico was te groot. Een balkon dat voor je ogen instort en honderden mensen die worden verpletterd: dat wil je simpelweg niet meemaken.»

Mike «Ik ben zélf bijna verpletterd, vorig jaar in het Sportpaleis. ‘Like Mike had geen goesting meer om op het podium te komen!’ schreven de kranten. Maar ik hing daar tien meter boven de mensenmassa. Twee met elkaar verbonden podia waren uit elkaar geschoven: één podium had ik vast met mijn handen, op het andere stonden mijn voeten, de micro viel naar beneden in dat gapende gat.»

Dimitri «Om maar te zeggen: je hebt nooit alles onder controle.»

HUMO De angst voor een aanslag: wordt daar onder dj’s over gepraat?

Dimitri «Dj’s zijn net als andere mensen: niemand praat daar graag over, niemand denkt er graag over na. En ik denk dat het beter is zo. (Valt stil) Ik babbel daar dus écht niet graag over.»


David Hasselhoff

HUMO Deejays zijn de nieuwe profvoetballers: aanbeden door miljoenen, gruwelijk overbetaald volgens miljoenen anderen.

Dimitri «We zitten op Ibiza: dat pintje hier op deze tafel kost vier keer zoveel als thuis. Is dat te veel? Niet als jij dat wil betalen.Wij hebben hier wél jaren aan gewerkt. En als je 20.000 man naar je shows lokt, waarom zou je dan minder betaald worden dan een zanger of popster?

»Ik maak er geen geheim van: toen ik als dj begon, was het mijn bedoeling om vér te geraken. Maar dat je zo ver kon geraken als wij nu, dat besefte ik niet eens. De dj als superster, dat bestond toen nog niet.»

'We werken aan een tv-reeks die losjes is gebaseerd op ons leven. Er zijn ook plannen voor een tekenfilm én een documentaire'

HUMO In september trouw je hier op Ibiza met Anouk Matton. Paris Hilton staat naar verluidt op de gastenlijst.

Dimitri «Mike woont in LA en ziet Paris bijna iedere week.»

Mike «We gaan vaak samen uit.»

HUMO Charlie Sheen en Jean-Claude Van Damme speelden rolletjes in de clip voor ‘The Hum’, filmcomponist Hans Zimmer liet jullie het thema van de nieuwe ‘Pirates of the Caribbean’ remixen. Hollywood lonkt?

Mike «We hebben een rolletje te pakken in... Nee, ik mag nog niks zeggen, sorry!»

Dimitri «Ik volg acteerlessen en heb al de sets bezocht van ‘Jurassic World’ en ‘Star Wars’ – mijn 12-jarige zelf was spontaan ontploft als je hem dat had verteld (lacht). We werken ook aan een tv-reeks die losjes gebaseerd is op ons leven: de personages Dimi en Mike worden gespeeld door acteurs, maar we hebben wél elk een andere rol. Er zijn ook plannen voor een tekenfilm én een documentaire. Maar Hollywood is een trage machine. Je moet goed lobbyen. Timing is alles.»

HUMO Wat hebben jullie dat de concurrentie niet heeft?

Dimitri «De combinatie van onze twee karakters. Op creatief vlak heeft Mike een heel breed canvas, hij gaat overal dingen zoeken. Ik ben meer doelgericht: uit al die dingen pik ik wat het meest effect zal hebben, iets dat het moment vat.»

Mike «Een groot verschil tussen ons is ook: ik heb graag mensen om me heen. Ik woon hier op Ibiza met tien man samen.»

Dimitri «En ik heb het liever rustig. Nu, voor ons huwelijk zal er wel serieus wat volk afkomen. David Hasselhoff en Jean-Claude Van Damme hebben net bevestigd.»

HUMO The Hoff zelve! Jammer dat het thema van ‘Knight Rider’ al vaak is gebruikt in dancenummers.

Dimitri «We hebben ook al dikwijls gedacht om dat eens te samplen. Misschien komt het er nog van.»

★★★

En wég zijn ze, in hun op KITT lijkende donkere BMW’s. Die nacht draaien de broers nog een laatste keer in Amnesia, vooraleer ze hun intrek nemen in Ushuaïa voor de zomer. Je kan een set van Dimitri Vegas & Like Mike nog het best omschrijven als ‘geknipt voor de ADHD-generatie’: zo bedreven als hun publiek (gemiddelde leeftijd 17, nationaliteit vooral Brits) is in het swipen op allerhande touchscreens, zo rap wisselen de broers van nummer. De truc met de rocknummers (streepjes ‘Wonderwall’ van Oasis en ‘Last Resort’ van Papa Roach tussen de beats moffelen) hebben ze van de Dewaeles, hun manier van entertainen (onder andere de zaal zoveel stappen naar links en vervolgens evenveel naar rechts doen springen) herinnert onvermijdelijk aan kinderspelletjes aan hotelzwembaden. Misschien zit het antwoord wel vervat in het mysterie: hoe twee ex-hotelanimatoren de populairste dj’s ter wereld werden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234