null Beeld

De 7 Hoofdzonden: Jani Kazaltzis

Waar zouden we zijn als Ilias Kazaltzis in het jaar 1971 niet was ingegaan op een werkaanbieding van Ford Genk, maar veilig in zijn geliefde Hellas was blijven wonen? Allicht zouden we ons van geen kwaad bewust in fleeces hebben gehuld, zonder de minste schroom driekwartbroeken, ludieke sokken en niet-gecentreerde hemden hebben getorst, in alle onschuld stadskledij met avondkledij hebben verward en – stelt u zich eens voor! – nietsvermoedend op Crocs naar de bakker zijn gesloft.

Dank u, Ilias Kazaltzis! Dank u, Ford Genk! En dank u, VIJF, om aanstaande vrijdag met een nieuw seizoen van ‘Zo man zo vrouw’ van start te gaan, het realityprogramma waarmee Ilias’ jongste zoon Ioannis – ‘Jani’ – al enkele jaren een Vlaamse culthit te pakken heeft.

In een eenvoudige bluejeans en een smaakvol effen zwart poloshirt melden wij ons aan bij het hoofdkantoor van SBS Belgium, alwaar we Jani de 7 Hoofdzonden zullen afnemen. Een tijdloze look, houden we onszelf voor, maar de zenuwen staan toch een tikje gespannen wanneer we onze interviewee even later de hand schudden: hoe zou het genadeloze verdict van Vlaanderens beroemdste televisiestylist luiden?

Jani Kazaltzis (deskundige blik) «Wat mij betreft, ben je deftig genoeg gekleed, en je hebt ook niks aan dat echt fout is. Je outfit is simpel en stoer, en dat past volgens mij wel bij jouw persoonlijkheid: je bent niet meteen iemand die ik met high fashion zou associëren.»

HUMO Goed. En dan nu het slechte nieuws?

Kazaltzis «Je hebt je broekzakken te vol zitten. Ik zie dat bij veel mannen, en ik vind dat eigenlijk niet kunnen: je broek is je sacoche toch niet? Ik zou zeggen: koop een man bag.»

HUMO Gaan we niet doen, Jani.

Kazaltzis (onverstoorbaar) «Op zich is er ook niks op tegen dat je jeans draagt, alleen heb ik het persoonlijk niet zo voor jeans. Er wordt altijd gedaan alsof het de makkelijkste broeken zijn die er bestaan, maar ik vind het juist de moeilijkste. Je doet er langer over dan bij andere broeken om de juiste maat en het juiste model te vinden, en ze zijn bijlange niet zo comfortabel als je altijd hoort beweren. ’t Is een kledingstuk waarmee je op veilig speelt, waarmee je niet uit de band springt: dáárom voelt iedereen zich er comfortabel in.

»Ik zou jou eerder een chinoachtige katoenen broek aanraden, een meer gekleed type. Ik zie je nu verschrikt kijken, maar probeer het eens, en je zult me begrijpen. Serieus, je hoeft niet bang te zijn om eens iets heel anders uit te proberen dan wat je gewend bent. Want wat doe jij wanneer je weer eens een jeansbroek koopt? Je koopt eigenlijk geen jeansbroek, je koopt zelfvertrouwen. Zo werkt dat met alle kleren, hè? De populaire modemerken weten dat en spelen daar heel handig op in. Elke heteroman durft naar Café Costume te gaan voor een kostuum, omdat het een stoer imago heeft. Maar geef ik diezelfde man identiek hetzelfde kostuum van Dior, dan roept-ie gelijk: ‘Te gay!’ Mensen zijn meer met kleding bezig dan ze soms doen uitschijnen. Imago, hè? Niks dan imago.»


HOOGMOED

HUMO Is dat eigenlijk niet hoogmoedig, Jani, om mij een chinobroek op te dringen?

Kazaltzis «Nee, want ik dring jou helemaal geen chinobroek op. Jij vroeg me daarjuist wat ik van je outfit vond: had je dat niet gedaan, dan zou ik mijn mening gegarandeerd voor mezelf hebben gehouden. Mijn job eindigt in principe wanneer de camera niet meer draait – na mijn uren geef ik eigenlijk nooit stijladvies.

»Ik moet wel zeggen dat ik het fijn vind dat je me hebt laten uitpraten, en dat je me niet met zo’n spottende blik zat te bekijken van ‘Haha, zie dat dwaze stylistje eens bezig.’ Want dat vind ík nu eens hoogmoedig, zie: mensen die op mij en op mijn job neerkijken. Ik merk dat vaak bij zogenaamd ‘ontwikkelde’ mensen, dat ze me enigszins misprijzend bekijken. Zo van: ‘Wat dóét dat gastje eigenlijk voor job?’

»Daarom heb ik tot voor kort ook altijd alle interviewverzoeken van Humo afgewimpeld. Pas op, ik vind het een eer dat ik nu een groot interview krijg, maar ik weet maar al te goed wat jij en je lezers over mij denken: ‘’t Is maar een stylistje.’ Onbewust zit ik hier dus toch tegenover jou met het idee: ik moet mezelf bewijzen, laten zien dat ik óók wat waard ben. Om diezelfde reden heb ik altijd geweigerd om in talkshows te gaan zitten: ik weet dat ze me daar toch maar met een scheve kop zullen bekijken, en ik ben bang dat ik me dan niet zal kunnen beheersen en keihard in de tegenaanval zal gaan: ‘Fuck you, wat denk je wel!’

»Zo ben ik, hè: ik zet altijd meteen mijn stekels op als ik voel dat ik niet serieus word genomen. Een heel domme reflex natuurlijk, want het levert me niks op. Eigenlijk zou ik zélf wat hoogmoediger moeten worden, of althans wat zelfverzekerder: dan zou ik het misschien wel aandurven om in talkshows te gaan zitten. Maar voorlopig lukt me dat nog niet.»

HUMO Nooit gedacht dat jij zo onzeker bent: in ‘Zo man zo vrouw’ kom je zo niet over.

Kazaltzis «Wie ik op tv ben, dat is ten dele een rolletje: een deel van mezelf vergroot ik uit. Ik doe me op tv ook iets janetteriger voor dan ik ben: in een programma zoals ‘Zo man zo vrouw’ werkt dat gewoon goed, ook al omdat mijn quotes dan beter overkomen.»

HUMO Hoogmoed betekent ook ijdelheid. Ben jij al net zo onzeker wat je uiterlijk betreft?

Kazaltzis «Nee, ik ben eigenlijk wel tevreden met hoe ik eruitzie. Al moet ik hard aan mijn lijn blijven werken, want er schuilt een kleine dikzak in mij. En ik zou gék worden als ik ooit een buik zou krijgen, zo ijdel ben ik echt wel. Maar verder kan ik er toch mee door, vind ik. Allee, voorlopig toch: wie weet hoe ik er over tien jaar uitzie (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234