De 7 Hoofdzonden: Madonna: 'Het vereist een zekere graad van meedogenloosheid om zo ver te geraken als zij'

Madonna is het enige nog levende popicoon van de jaren 80. Michael Jackson, Prince en George Michael zijn dood, maar Madonna Louise Veronica Ciccone wordt deze zomer op 16 augustus 60, dankzij een strikt dieet en die beruchte kadaverdiscipline. Speciaal voor die verjaardag, herzag de Britse journaliste – en gezworen Madonnafan – Lucy O’Brien haar biografie ‘Madonna, het icoon’. En speciaal voor Humo fileert O’Brien haar icoon in 7 Hoofdzonden. ‘Ze is geboren met de nood om aandacht te zoeken.’


IJDELHEID

Lucy O’Brien «Sinds dag één is Madonna zich hyperbewust van hoe ze eruit ziet op beeld. Ze kan als geen ander flirten met de camera, dat zie je al op highschoolfoto’s uit de jaren 70: Madonna als de vrijpostige, ondeugende, zelfzekere cheerleader uit Michigan. Ze was toen al anders dan de rest. Terwijl haar medeleerlingen tijdens de jaarlijkse talentenjacht op school hun best deden met brave turnkunstjes, klom Madonna het podium op in een fluorescerende catsuit om een zelfverzonnen dans uit te voeren op ‘Baba O’Riley’ van The Who. Ze was toen 12.

»Ze wist dat ze er goed uitzag, én ze gebruikte dat. Maar daar is volgens mij veel méér mee gemoeid dan enkel ijdelheid. Madonna wordt voortgestuwd door een elementaire nood om creatief te zijn. Mocht het alleen maar om haar uiterlijk gaan, dan was ze nooit uitgegroeid tot een icoon. Veel jonge popsterren moeten het enkel van uiterlijk vertoon hebben. Neem Miley Cyrus: een typisch voorbeeld van iemand die Madonna goed heeft bestudeerd en dacht: ‘Als Madonna vroeger masturbatie simuleerde op het podium, dan zal ik nu naakt, op een paar schoenen na, aan een ijzeren ketting gaan hangen. Of mijn billen tegen het kruis van Robin Thicke aanwrijven op de MTV Awards. Maar dat komt allemaal zo fake over.

»Madonna’s exhibitionisme daarentegen komt voort uit haar enorm fysieke ingesteldheid als danseres. Ze is geboren met de nood om zich te manifesteren. En ze is een enorme aandachtzoeker: het publiek geeft haar het gevoel dat ze bestaat, dat ze lééft. Dat ze zoveel aandacht nodig heeft, komt door de vroege dood van haar moeder.»

HUMO Madonna Louise Ciccone-Fortin, de moeder van Madonna, stierf in 1963 aan borstkanker. Ze was toen 30 jaar. De kleine Madonna was toen amper 5.

O’Brien «Hoe klein ze ook was, na de dood van haar moeder wierp Madonna zich als oudste dochter op als ‘moedertje’ van het half verweesde gezin. Ze vond zichzelf de meest bijzondere ‘vrouw’ in het leven van haar vader, maar die bevoorrechte positie verloor ze toen Tony Ciccone in 1966 hertrouwde met Joan, de huishoudster van het gezin.

»Sinds ze die plaats heeft moeten afgeven, vecht Madonna om de aandacht van zowat de hele wereld. Mensen klimmen een podium op om allerlei verschillende redenen, maar heel vaak om een beschadigd deel van hun ziel te helen. Bij Madonna is dat het trauma na de dood van haar moeder.»

HUMO Ik vond Madonna het mooist op de brug van de jaren 80 naar 90, de periode van haar beste nummers ook: ‘Express Yourself’, ‘Like a Prayer’ en ‘Vogue’. Ze kruiste de klassieke Hollywoodglamour van Marilyn Monroe en Rita Hayworth met een voor een popster ongeziene atletische gespierdheid.

O’Brien «Ik vond haar nog mooier als onstuimige twintiger, in haar vroege New Yorkse jaren. Ze had toen een soort van Botticelli-look: een wellustige, gebeeldhouwde Italiaanse. Naarmate ze beroemder werd, werd ze niet alleen minder mollig, heel haar imago werd ook alsmaar gestroomlijnder. Op haar allermooist vond ik haar tijdens de ‘Ray of Light’-periode van 1998. Ze was 40, net moeder geworden van haar dochter Lourdes, en het leek alsof er een soort aureool over haar was neergedaald. Madonna had toen een aardse én hemelse uitstraling tegelijk.

»Tijdens haar ‘Confessions Tour’ in 2006 had ze die uitstraling nog steeds. Maar twee jaar later, tijdens de ‘Sticky & Sweet Tour’, moest ik tot mijn spijt vaststellen dat ze dat aura kwijt was. Haar scheiding in 2008 van de Britse regisseur Guy Ritchie, vader van haar zoon Rocco, had daar alles mee te maken.»

HUMO Eerst even terug naar Madonna’s eerste huwelijk, in 1985, met Sean Penn. Toen helikopters vol paparazzi hun trouwpartij in Hollywood verstoorden, schreef het koppel in het groot ‘FUCK YOU’ in het strand beneden. Madonna moet nu mee met haar tijd, en dus stukjes privéleven delen op Instagram. Vindt ze dat leuk?

O’Brien «Het heeft even geduurd voor ze haar draai vond op Instagram. Ze klungelde er aanvankelijk wat mee, maar het lukt haar inmiddels aardig. Ze post nu selfies à la Kim Kardashian, maar licht ook tipjes van de sluier over haar gezin met zes kinderen. (Naast Lourdes en Rocco heeft Madonna vier adoptiekinderen uit Malawi: David, Mercy en de tweeling Esther en Stella, red.)»

HUMO Madonna’s absolute onvermogen om zich stijlvol te kleden lijkt de laatste jaren alleen maar erger geworden: terwijl iedereen z’n best doet om zo elegant mogelijk op de rode loper te verschijnen, maakt Madonna haar opwachting in korsetten, jarretelles, rijglaarzen én blote billen.

O’Brien (lacht) «Eigenlijk zegt Madonna: ‘Ik ga me nu eens compleet níét gedragen naar mijn leeftijd, bijna 60.’ Met die uitzinnige kostuums zoekt ze de extremen op, het is bijna clownesk geworden.

»Een vriend van me zei eens: ‘Eigenlijk is Madonna heel slim, want mocht ze zich even flatterend kleden als al die filmsterren, dan sprak niemand over haar.’ We herinneren ons haar nu om die blote billen en haar halve circuspakken, niet omdat ze zoals Beyoncé een glamoureuze jurk droeg waarin haar vrouwelijke vormen goed uitkwamen. Als ze elegant voor de dag zou komen, is de kans groot dat ze onzichtbaar zou worden. Dat is wat we van ouder wordende vrouwen verwachten, dat ze zichzelf onzichtbaar maken. Maar in dat keurslijf laat Madonna zich niet dringen.»


HEBZUCHT

HUMO De ‘Botticelli-look’ zoals jij die noemt, had Madonna in de clip van ‘Material Girl’ uit 1984. Maar wat een verschrikkelijke song.

O’Brien «‘Material Girl’ wordt gezien als een iconische Madonna-song, maar haalt zo goed als nooit de favorietenlijstjes op fansites. Ik vind het ook één van haar slechtste songs, zowel door de muziek als de boodschap. ‘Material Girl’ had een ironisch tintje, maar we weten allemaal: Madonna loves her money.

»Dat gebeurt wel vaker bij mensen die met niks zijn begonnen en rijk zijn geworden: iedere cent draaien ze om. Zo ook Madonna. Een muzikant die ze goed had betaald voor studiowerk, kreeg na die klus een rekening van haar voor het fruit dat hij in de studio uit de fruitschaal had gepakt.»

'Madonna is een dieetfreak. In haar zit nog altijd dat kleine meisje dat op haar 5de haar moeder verloor en eeuwig wil leven.'

HUMO Voor welke plaat was dat?

O’Brien «‘Ray of Light’.»

HUMO Nota bene de plaat die eind jaren 90 haar ‘spirituele wedergeboorte’ moest inluiden!

O’Brien «Ach, we hebben allemaal onze vreemde kantjes. Vergeet ook niet dat de muziekindustrie vol louche figuren zit die uit zijn op het geld van artiesten. Dat zal Madonna nooit overkomen, zij zal niet opgelicht worden.

»Een kind krijgen heeft haar ten tijde van ‘Ray of Light’ oprecht nederig gemaakt. Ineens was er dat kleine meisje dat haar nodig had en voor wie heel die supersterrenstatus niks uitmaakte.»

HUMO Hoe genereus is Madonna in haar vriendschappen? Niki Haris was één van Madonna’s vaste achtergrondzangeressen – ze kreeg ook rollen in de video’s van ‘Vogue’ en ‘Music’ – tot die vriendschap ineens over ging. Waarom?

O’Brien «Ik heb Niki daarover geïnterviewd. Het totale keerpunt in hun zogezegde vriendschap kwam er door een incident over een mohawk-kapsel. Voor de ‘Drowned World Tour’ had Madonna aan Niki gevraagd om een hanenkam te dragen, maar Niki weigerde dat. Ze is zwart, en waar zij vandaan komt in Amerika, is een hanenkam één van de symbolen van de white supremacy-beweging. Niki dacht dat Madonna haar vriendin was en dat ze wel begrip zou hebben voor haar standpunt. Maar ze heeft toen gemerkt dat Madonna haar enkel als een werknemer beschouwde. De moraal van het verhaal: Madonna kan een goede vriendin zijn, zolang je haar maar als je bazin blijft erkennen.»


GULZIGHEID

HUMO De Londense chef Skye Gyngell, privékok voor onder meer Mick Jagger en Nigella Lawson, vertelde me dat ze nooit een saaiere opdracht kreeg dan die keer dat ze moest cateren voor Madonna. ‘Ik heb zeker vijfhonderd telefoontjes met instructies gehad van haar secretaresse. Chocoladetaart zonder suiker noch bloem noch boter. Niks mocht. Niet leuk.’

O’Brien «Madonna eet al haar hele leven macrobiotisch en laat zich geregeld helemaal medisch doorlichten. Tussen 2005 en 2008 ging ze door een moeilijke periode. Niet alleen viel haar huwelijk met Guy Ritchie uiteen, na haar jarenlange hegemonie over de popwereld moest ze ineens ook concurreren met popsterren die 20 jaar jonger waren. Madonna heeft nooit harder getraind dan toen, en ze begon nóg meer op haar dieet te letten. Die strijdlustige pose op de cover van ‘Hard Candy’ spreekt boekdelen: Madonna zou haar jonge opvolgers wel verslaan.»

HUMO In die periode trainde Madonna veel met fitnessgoeroe Tracy Anderson, tot ook die ‘vriendschap’ plots voorbij was. Hoe kwam dat?

O’Brien «Er was een belangrijke trainingssessie gepland, maar Tracy zei dat ze niet kon komen: haar zoontje had een schooloptreden. Tracy hoefde meteen nooit meer te komen. Hetzelfde liedje als met Niki Haris.»

'Haar zes kinderen hebben haar een zekere voldoening gebracht, ze heeft nu een béétje meer vrede met zichzelf.'

HUMO Op een iconische foto van Madonna uit de jaren 80 zie je haar navel, draagt ze een crucifix en luidt het opschrift op haar naveltruitje ‘HEALTHY’. Achteraf gezien een akelig profetisch beeld, de dood van al die popsterren uit de jaren 80 indachtig.

O’Brien «Ja, niemand had toen kunnen voorspellen dat Michael Jackson, Whitney Houston, Prince en George Michael al dood zouden zijn. Van die sterren werd ook lang angstvallig verzwegen dat ze met drugproblemen worstelden. Maar die sterfgevallen maken het wel heel duidelijk dat Madonna nooit drugs heeft genomen of nooit met een medicijnenverslaving heeft gekampt. Best uitzonderlijk, want in de jaren 80 vonden managers en platenbazen het dik oké dat hun artiesten aan de pillen zaten. Als ze maar bleven presteren en geld in het laatje brachten. Madonna is nooit in die val getrapt.

»Ook daarom moet je haar wel bewonderen, om dat taaie overlevingsinstinct. Ook dat is terug te voeren tot dat beeld dat ze als 5-jarige te verwerken kreeg: haar dode moeder in die kist. In haar zit nog altijd dat kleine meisje dat eeuwig wil leven.»


TRAAGHEID

HUMO In je boek beschrijf je hoe Madonna zich levenslang schuldig heeft gevoeld dat ze als 5-jarige haar stervende moeder tergde, die uitgeput door de kanker in de zetel lag. Als klein kind kon ze niet om met die plotse zwakte van haar moeder.

O’Brien «Ze is intussen wat milder geworden, maar als Madonna vroeger getuige was van zwakte, liep ze gegarandeerd weg. Zulke situaties etaleerden een niet zo fraaie kant van haar.

»Een schrijnend voorbeeld daarvan kun je zien in de zwart-witdocumentaire ‘Truth or Dare’ uit 1991, over haar ‘Blond Ambition Tour’ (die film wordt ook wel ‘In Bed with Madonna’ genoemd, red.). Wanneer haar arme kapster op een avond achter de coulissen meedeelt dat ze de avond voordien verkracht werd door iemand die in een club iets in haar drankje had gedaan, vindt Madonna er eerst niks beters op dan haar achter haar rug uit te lachen. Als een gemeen schoolmeisje: ‘Haha, eigen schuld.’ Pas daarna schakelt ze over naar een meer begripvolle houding.»

'Ze draait elke cent om. Een muzikant kreeg van haar de rekening voor het fruit dat hij in de studio uit de fruitschaal had gepakt ''

HUMO Nu, in volle #MeToo-tijd, zou ‘Truth or Dare’ door dat fragment in de ban worden geslagen.

O’Brien «Destijds had níémand het in recensies over dat verhaal, maar wél over de scène waarin Madonna een flesje water pijpt, of die waarin ze wordt afgewezen door Antonio Banderas. Het bewijst hoe brutaal de muziekindustrie was in de jaren 80, en zelfs nog in de jaren 90. De supersterrenindustrie was een keiharde business, waarin Madonna zich naar boven heeft moeten werken. Het vereist een zekere graad van meedogenloosheid om zo ver te geraken als zij.

»Intussen heeft Madonna zelf al gepraat over haar eigen verkrachting tijdens haar New Yorkse begindagen. Publiekelijk zelfs, tijdens haar speech in 2016 op de Billboard Women In Music Awards. Eind jaren 70 werd ze in een New Yorkse achterbuurt op straat vastgegrepen door een grote zwarte man, die haar met een mes bedreigde en haar dwong mee te gaan naar het dak van een gebouw. Daar moest ze hem oraal bevredigen. Daarna liet hij haar trillend en huilend op dat dak achter, waar ze een hele tijd is blijven zitten, verlamd door angst. De scène met dat flesje water in ‘Truth or Dare’ wordt er achteraf gezien alleen maar pijnlijker door.»

HUMO Er wordt voortdurend op gehamerd hoe hard Madonna wel werkt. Heeft ze daarnaast nog grote talenten?

O’Brien «Madonna heeft de Amerikaanse muziekindustrie bestudeerd, en op basis daarvan een strategie uitgedokterd. Ze is geen virtuoos en ook niet de beste zangeres, maar ze is een muzikant en een songwriter. En zo lang zo productief blijven op zo’n hoog niveau: doe het haar maar eens na.»

HUMO Hoe oprecht is haar humanitaire kant van de laatste jaren? Ze adopteerde 4 kinderen uit Malawi en producete de documentaire ‘I Am Because We Are’, over aids-weeskinderen in dat land.

O’Brien «Ze heeft zeker een spirituele kant, door haar katholieke opvoeding. Ik geloof dat ze een democraat is, en een feminist. Met haar adopties wil ze een verschil maken in de wereld, ze wil helpen. Dat zie je heel goed in ‘I Am Because We Are’.

»Maar ze blijft net zo goed een schoolvoorbeeld van de Amerikaanse kapitalist, en daar put ze óók veel voldoening uit. Ik vind het trouwens formidabel dat ze als vrouw zoveel macht heeft weten te vergaren in de muziekbusiness.»


Woede

HUMO We moeten niet flauw doen: Madonna’s kostuums zijn controversiëler dan haar songs. Dat zijn ofwel dansnummers, ofwel ballads. Noem eens één kwaaie song van Madonna.

O’Brien (meteen) «‘Human Nature’ uit 1994, uit ‘Bedtime Stories’, is een ronduit furieuze song. Nog voor die term bestond, vond Madonna in die song dat ze het slachtoffer was van slut shaming: ‘I’m not your bitch / Don’t hang your shit on me’.

»Ze had een complexe periode achter de rug begin jaren 90, toen ze het boek ‘SEX’ en de plaat ‘Erotica’ uitbracht. De kritiek die ze na die twee releases kreeg, was buitenproportioneel. Over dat keerpunt in haar carrière had ze het in haar speech in 2016 op de Billboard Women In Music Awards. Ze klaagde de hele muziekindustrie aan, waarin vrouwen die seksueel provoceren het nog altijd veel harder te verduren krijgen dan mannen die hetzelfde doen. Prince zaliger bijvoorbeeld.»

HUMO Snel naar de volgende!


ONKUISHEID

HUMO Eerst het grootste misverstand over Madonna uit de weg ruimen: ze is géén sekssymbool. Ik ken geen enkele man die met haar naar bed wil, en ik was in de jaren 80 zelf één van die meisjes die de Madonna-look imiteerden. Als Madonna ooit iets was, dan was ze een rolmodel voor vrouwen en homo’s, maar géén sekssymbool.

O’Brien «Ja, homo’s vielen van meet af aan voor haar grote mond en uitzinnige outfits.

»Sexappeal herken je, maar het is moeilijk om uit te leggen. Er is een zekere mystiek mee gemoeid. Debbie Harry heeft het, Lana Del Rey heeft het. Rond Madonna hangt géén mysterie: ze is continu één of andere strijd aan het voeren en kan haar mond niet dichthouden.»

HUMO Het grote probleem met het boek ‘SEX’ uit 1992, waarin Madonna zich met onder meer Noami Campbell halfnaakt liet fotograferen, was dat de glossy jaren 80 voorbij waren. We zaten al volop in de grunge: vrouwen die hun kleren aanhielden en een gitaar omgordden waren de nieuwe powericonen, níét Madonna.

O’Brien «Toch vind ik dat ‘SEX’ ondergewaardeerd werd. Madonna is altijd gefascineerd geweest door seks en erotiek, ik geloof oprecht dat ze haar erotische fantasieën wou delen. De seksuele Madonna was erg succesvol geweest in de jaren 80. ‘Justify My Love’ en de clip bij die song waren erg populair in 1990, dus dacht Madonna: ‘Ik ga nog een stapje verder.’ Maar de subtiliteit die van ‘Justify My Love’ zo’n erotisch nummer had gemaakt, ging volledig verloren in ‘SEX’. Het kwam allemaal heel berekend over, er was te veel marketing mee gemoeid.»

'Ze is geen virtuoos en niet de beste zangeres, maar zo lang zo productief blijven op zo'n hoog niveau: doe het haar maar eens na ''

HUMO ‘Justify My Love’ is misschien wel het beste nummer van Madonna ooit, maar er zit een reukje aan. De song werd geschreven door Lenny Kravitz en de toen onbekende Ingrid Chavez. Zij werd aanvankelijk niet eens vermeld als auteur.

O’Brien «Ingrid Chavez was een beginnende artieste die een relatie had met Lenny Kravitz. Als een soort liefdesbrief had ze de tekst van ‘Justify My Love’ geschreven en ingehijgd op een beat die Kravitz had gesampled. Hij is met dat nummer naar Madonna gestapt, en liet Chavez daarna een overeenkomst tekenen die haar 12,5 procent van de opbrengst beloofde, maar ze zou niet als auteur vermeld worden.

»Ook al spande Chavez een rechtszaak in en staat haar naam sindsdien wél bij de credits, toch steekt er nog altijd iets. Zij had wereldberoemd kunnen worden met dat nummer, hè. Maar ik verwijt Madonna niet dat ze ‘Justify My Love’ heeft ingehijgd op identiek dezelfde manier als Chavez. Het is niet ongebruikelijk dat studiozangeressen guide vocals inzingen, en dat de artiest die dan exact kopieert. Het is evenwel niet erg koosjer dat Lenny Kravitz zomaar een nummer dat een ex voor hem schreef, heeft weggeven aan Madonna.»

HUMO Heeft Madonna ooit met een man geslapen om hogerop te geraken?

O’Brien «Vast wel. Maar in de muziek is iedereen die het wil maken jong én aantrekkelijk. Wanneer je je dan aangetrokken voelt tot iemand met wie je samenwerkt én die je een stapje verder kan brengen, you just hit it off. Je moet daar niet te veel cynisme achter zoeken.

»Met Jellybean Benitez, de producer van ‘Holiday’, had ze een oprecht romantische relatie. Ook haar relaties met Mark Kamins (de producer van haar allereerste single ‘Everybody’, red.), Warren Beatty en zeker met haar eerste echtgenoot Sean Penn waren oprecht. Over de meer incidentele lovers als Dennis Rodman en Tupac Shakur ben ik niet zo zeker (lacht).

»Maar we kunnen Madonna al lang niet meer verwijten dat ze met mannen zou slapen om hogerop te geraken: ze date enkel nog piepjonge kerels.»

HUMO Ik ben de draad kwijtgeraakt na Jesus Luz, haar 22 jaar jongere minnaar met wie ze vlak na haar scheiding van Guy Ritchie een relatie aanknoopte.

O’Brien «Na hem kwam de 30 jaar jongere danser Brahim Zaibat. Nadien volgden nog een paar dansers van in de 20, en recent werd ze gelinkt aan Kevin Sampaio, een Portugees model van toch ‘al’ 32 (lacht).

»Ik denk niet dat Madonna op haar 60ste staat te springen om nog eens te trouwen. Ze is niet volmaakt gelukkig, maar wel pakken gelukkiger dan ze het grootste deel van haar leven is geweest. Haar zes kinderen hebben haar een zekere voldoening gebracht, ze heeft nu een béétje meer vrede met zichzelf.»


JALOEZIE

O’Brien «Ik denk dat ze vooral jaloers is op de klassieke schoonheden van het witte doek zoals Catherine Deneuve, die dat mysterie uitstralen waaraan het Madonna ontbreekt. Want dat ambieerde Madonna écht: the classic Hollywood status. Maar dat is nooit gelukt: na een aardig debuut in ‘Desperately Seeking Susan’ flopte Madonna als actrice in zowat alle opvolgers, van ‘Shanghai Surprise’ tot ‘Body of Evidence’.»

'Madonna kust Britney Spears (links) op de MTV Awards: 'Ze is slim genoeg om de concurrentie niet neer te sabelen, maar te steunen. Want eigenlijk zegt ze zo: 'Je hebt het allemaal van mij.'''

HUMO Tijdens haar huwelijk met Guy Ritchie woonde ze in Ashcombe House, een landhuis op een groot domein in Wiltshire. Voor de Amerikaanse Vogue liet ze zich daar fotograferen in chique tweed pakjes. Was ze jaloers op de Britse aristocratie, of stak ze er de draak mee?

O’Brien «Ze speelde graag met het idee dat ze een waardige opvolgster was van Wallis Simpson, de Amerikaanse socialite voor wie de Britse koning Edward VIII troonsafstand deed. De hele façade die Madonna tijdens haar huwelijk met Guy Ritchie optrok als the lady of the manor, was een absurde uitvergroting van zulke Amerikaanse dollarprinsessen uit de jaren 30. Het was overgestileerd, maar er zat ook een zekere humor in.»

HUMO Madonna droeg in die periode ook vaak T-shirts met de opdrukken ‘BRITNEY SPEARS’ of ‘KYLIE MINOGUE’. Opnieuw: humor of jaloezie?

O’Brien «Het was heel slim van haar om de concurrentie toen niet neer te sabelen, maar volop te steunen. Want eigenlijk zei ze daarmee: ‘Je hebt het allemaal van mij.’

»Denk ook aan die performance op de MTV Awards waarin ze Britney Spears en Christina Aguilera kuste. In die show was Madonna opzettelijk als de vampier gecast, en zo was ze de kritiek voor. Mommy pop star eating the baby pop stars.»

HUMO Eén van de dansers op de ‘Blond Ambition Tour’ van 1990 was de piepjonge Antwerpse danser Salim ‘Slam’ Gauwloos. Hij is ook te zien in ‘Truth or Dare’, waarin Madonna hem een andere mannelijke danser liet kussen. Niemand wist het toen, maar al op zijn 18de had hij de diagnose hiv gekregen. Wat is er van Salim Gauwloos geworden?

O’Brien «Het gaat heel goed met Salim. Ik heb hem gesproken voor mijn boek. Alle dansers waren tijdens die tournee als één grote familie, met Madonna als moeder. Maar na de tournee werden ze allemaal afgedankt. Voor haar was het: on to the next.

»In de Netflix-documentaire ‘Strike a Pose’ geven de dansers 25 jaar later hun versie van de feiten. Salim Gauwloos komt uitgebreid aan bod. Hij woont nog steeds in New York, waar Madonna hem ontdekte. Bright guy, really smart. Teleurgesteld in het totale gebrek aan interesse dat Madonna in hem had sinds ze hem ontsloeg, maar slim genoeg om in te zien dat hij dankzij haar deel uitmaakt van dat stukje popgeschiedenis: die iconische videoclip voor ‘Vogue’. Door Madonna komt hij ook nog steeds aan de bak als choreograaf in New York. Zo bekijk je nog het best je verbroken vriendschap met Madonna: als iets dat je op weg heeft gezet naar iets anders.»

Lucy O’Brien, ‘Madonna, het icoon’, uitgeverij Sijthoff

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234