De 7 Hoofdzonden van Stephen en David Dewaele: 'Het is beangstigend hoezeer het tussen ons kan kletteren'
Hun kat heet Blondie, hun vader Zaki, en hun studio, Deewee, herbergt een vinylcollectie van om en bij de 50.000 platen. Stephen en David Dewaele, als broeders verenigd in Humo’s lijst van invloedrijke Belgen, ádemen muziek.
De nieuwe Soulwax-single ‘Do You Want To Get Into Trouble?’ is een bedwelmende uitnodiging tot baldadigheden: houd u dus vooral niet in op Werchter, of tijdens hun dj-set (als 2ManyDJs) op Pukkelpop! Intussen kunt u uw harkerige danspasjes thuis inoefenen met de plaat ‘From Deewee’, die twaalf jaar op zich liet wachten. Zouden Stephen en David zich in die tijd weleens in nesten gewerkt hebben, of hebben ze zich immer als koorknapen gedragen?
'Veel mensen hebben ons al verteld dat ze seks hebben gehad op onze muziek, en dat daar zelfs kinderen uit zijn voortgekomen' - 'Maar mij lijkt het een nachtmerrie'
David Dewaele «Hadden we dit interview moeten voorbereiden?»
Stephen Dewaele «De Bijbel lezen, of zo?»
HUMO Hebben jullie die liggen, dan?
David «Onze ouders hebben ons destijds naar een katholieke school gestuurd: dé manier om van je kind een anarchist te maken. Ze hebben altijd benadrukt dat de kerk niet belangrijk is, maar dat de christelijke waarden dat wél zijn. (Droog) Zoals: ‘Vermoord je broer.’ En: ‘Doe anderen niet aan wat je zelf niet wil ondergaan.’ Daar houden we trouwens echt wel rekening mee. Ze zeggen toch dat de Bijbel een amalgaam is van oudere geloven? Wat daarin staat, is eigenlijk ook niet zo stom, hè: het helpt je een moreel kompas te ontwikkelen. Maar we werden enkel gedoopt om onze grootouders te plezieren.»
Stephen «Omdat ik nooit naar de vormselcatechese voor mijn plechtige communie ging, is de pastoor eens bij mijn moeder gaan klagen: ‘Hij weet begot niet wat hij moet doen!’ Toen was het vree spel thuis, want mijn grootmoeder zou het echt niet wijs gevonden hebben als zou blijken dat ik er mijn voeten aan had geveegd. Dus heb ik in drie weken tijd een volledig jaar ingehaald (lacht). Maar we zijn allesbehalve katholiek opgevoed.»
HUMO Ideaal! Gezien er een hiaat van twaalf jaar tussen de Soulwax-platen ‘Any Minute Now’ en ‘From Deewee’ zit, beginnen we deze 7 Hoofdzonden met:
Traagheid
Stephen «We hebben nog nooit met elkaar over die twaalf jaar gepraat: we hebben het daar enkel in interviews over. Maar ik zat er deze week aan te denken: misschien was het wel onze manier om ermee te stoppen. We wilden wat afstand nemen van alles wat bij het uitbrengen van een plaat komt kijken. Muziek schrijven en spelen: graag. Maar heel dat systeem van platenfirma’s en interviews: daar keken we niet naar uit. Dus zijn we andere dingen beginnen te doen, en die projecten zijn allemaal organisch gegroeid. Maar we hebben gedurende die twaalf jaar zeker niet met onze vingers zitten draaien.»
undefined
'In sommige rockclubs vindt het hipsterpubliek zichzelf te cool om te applaudisseren. Dan spelen we liever voor een bende die aan de pillen zit en zich volledig smijt'
David «Het voelde ook niet als twaalf jaar aan: we zijn tot 2013 bezig gebleven met Soulwax. Niet volle bak, maar weleens een tourke in Australië, of ergens een Soulwaxmas. En we maakten ook nieuwe nummers, die we live speelden. Vanaf 2013 is Soulwax minder prioritair geworden: toen hebben we ons op Radio Soulwax gestort, zijn we onze opnamestudio beginnen te bouwen en hebben we onder meer de soundtrack van ‘Belgica’ geschreven. Op werkvlak zijn we dus niet schuldig aan traagheid. Maar ik kom wel altijd te laat.»
Stephen «Mocht ik je nu aan het regisseren zijn voor een docu, dan zou ik hierna alle stukken monteren waarin je te laat komt: ‘Waar is Dave?!’ (lacht)»
HUMO Jullie zijn destijds beginnen te dj’en na Soulwax-optredens, uit verveling: slaat de verveling doorgaans snel toe?
Stephen «Alles wat we doen, komt voort uit het feit dat we ons doorgaans al na tien minuten vervelen. Dat zit in ons karakter, zeker?»
HUMO En die verveling verdrijven jullie nooit eens met een namiddagje netflixen?
Stephen «Dat zou de max zijn! Maar ik heb daar geen tijd voor: er is altijd wel wat anders te doen.»
HUMO Hoe ziet een werkdag in DEEWEE eruit?
David «Wij leggen voor onszelf geen vaste werkuren vast. We zetten goals: tegen die dag moet dat af zijn.»
Stephen «En meestal werken we dan de laatste dag 24 uur door. De dagen ervoor kan het zijn dat er een film opstaat – we hebben hier ook veel oude films liggen – maar dat werkt eerder inspirerend dan ontspannend. Boeken lezen, naar films kijken of naar muziek luisteren: dat zijn allemaal triggers voor mij. Als ik wil ontspannen, kijk ik naar een voetbalmatch: wat andere mensen hebben met YouTube-filmpjes van katjes, heb ik met voetbal (lacht). Mijn geest komt erdoor tot rust, omdat ik er niet zelf aan kan deelnemen. Blijkbaar komt dat wel vaker voor bij mensen die creatief bezig zijn: ik heb ooit eens een boek van Woody Allen gelezen, waarin hij zei dat hij het basketbal volgt omdat alleen dan zijn geest niet creatief bezig is.»
David «Het gebeurt zelden, maar vorige maand heb ik mezelf als verjaardagscadeau een trip naar Ibiza geschonken. Ik heb toen alleen maar boeken zitten lezen op het strand, en dat gaat mij heel makkelijk af. Mijn hoofd wordt niet door eender wat in gang gezet, en ik kan ook veel makkelijker afhaken dan Stephen. Ik denk dat veel van mijn persoonlijkheid daaruit voortkomt. Omdat ik bijvoorbeeld ook makkelijk kan slapen, ben ik misschien wat kalmer.»
undefined
Stephen «Ken je die bussen die je van de terminal naar het vliegtuig brengen? Wel, David kan op zo’n bus de handlus vastpakken en rechtopstaand in slaap vallen.»
David «Ik heb twee periodes in mijn leven gekend waarin ik moeilijk kon slapen. Ik begon te panikeren en merkte dat ik rapper geagiteerd was. Ik kan ook niet goed tegen koffie. Tegen geen enkel stimulerend middel, eigenlijk.»
Stephen «We hebben eens een koffiegate gehad met David. James (Murphy, van LCD Soundsystem, red.) had eens een Italiaanse koffiemachine uit 1960 gekocht, en hij wilde Dave tonen hoe lekker een goeie espresso kan zijn. James en ik gingen voor acht koffies per dag, maar Dave was dat niet gewoon. Hij kreeg een dubbele espresso en…»
David «Aanvankelijk dacht ik: ‘Ça va, dat is nog lekker!’ Tot ik vijftig minuten later lag te wenen in bed.»
Stephen «Ik was ondertussen in een platenwinkel, waar ik telefoon kreeg van Dave: ‘Het gaat niet!’»
David «We verbleven op de dertiende verdieping van het hotel, en ik weet nog dat ik dacht: ‘Als ik nu de lift naar de bovenste verdieping zou nemen, dan zou ik springen.’»
Hoogmoed
HUMO Gers Pardoel zei in zijn 7 Hoofdzonden dat een artiest moet geloven dat hij larger than life is om het podium op te durven. Akkoord?
David «Iedereen gaat anders om met de vrees om af te gaan. Sommige mensen moeten zich laveloos drinken voor ze het podium op durven, anderen moeten ervan overtuigd zijn dat ze the best thing that ever happened zijn. Bij ons is dat eerder omgekeerd: als wij dj’en, is er niets te zien. We cijferen onszelf weg en zetten liever andere dingen in de kijker, omdat we onszelf oninteressant vinden.»
HUMO Maar jullie beseffen toch dat jullie dingen kunnen waar andere muzikanten met open mond naar staan te kijken?
Stephen «Ja, maar dat spreken we nooit uit, zelfs niet tegen elkaar. Ik sta nooit voor de spiegel te denken: ‘Goed gedaan!’»
David «We zijn kritisch, zowel voor anderen als voor onszelf. Als je beseft wat je tekortkomingen zijn, is het interessanter om uit te zoeken hoe je daarmee moet omgaan, dan om te focussen op wat je wél kan.»
Stephen «We kunnen bijvoorbeeld geen muziek lezen: schuif een partituur onder onze neus, en we gaan er niets mee kunnen aanvangen.»
David «We zijn Jimi Hendrix of Mozart niet, hè. Wij kunnen ook nog onzeker zijn. Mensen vragen ons soms waarom we altijd van die ‘grootschalige, abnormale projecten’ doen. Wel: deels om die onzekerheid te overwinnen, om te blijven evolueren. We hebben ‘From Deewee’ live opgenomen, in één take en met drie drummers, omdat het materiaal zich daartoe leende. Tegenwoordig wordt enorm veel muziek heel zwaar bewerkt in de studio, waardoor je niet altijd alles live kunt opnemen.»
HUMO Op jullie website...
Stephen «Stop! Hebben wij een website? (lacht)»
HUMO ...is er niet veel info over jullie te vinden. Bewust?
David «Nee. Maar een foto van ons tweeën op een privéjet zouden we nooit posten, omdat dat onbelangrijk is. Mensen weten ondertussen wel dat ze ons niet voor de trivialiteiten moeten volgen, maar voor onze muziek.»
HUMO Vandaar ook de lyrics ‘Taking pleasure in the fact that you have nothing to share’ uit het nieuwe ‘Masterplanned’?
David «Sociale media zijn een groot deel van de moderne wereld geworden, maar wij voelen ons daar niet comfortabel bij. Er zijn mensen die dat als een goede communicatietool gebruiken, maar wij zijn redelijk introvert. Vijftien jaar geleden was iedereen marketing aan het studeren, en ik weet nog dat ik toen dacht: ‘Die kiekens gaan nooit aan een job geraken!’ En kijk nu: álles is marketing geworden, en iedereen is zichzelf constant aan het marketen.»
undefined
'Er zijn gasten die op het podium staan in een versleten jeansbroek en een T-shirt, en daar langer hebben over nagedacht dan wij.'
undefined
Stephen «Dat wij geen zin hebben om daarin mee te gaan, heeft misschien wel te maken met onze pa. Als kind merkten we al dat mensen anders met hem omgingen, omdat hij toevallig op tv of op de radio kwam. Daardoor besef je plots dat de mens die jij gewoon als je pa kent, en die zich thuis als een normale mens gedraagt, voor de buitenwereld iemand compleet anders wordt. Ik had toen al snel door: ‘Dit is niet de echte wereld.’ Als ik ooit een boek zou schrijven over hem, zou het niet gaan over zijn televisiewerk, want dat is niet de persoon die ik ken. Daarom hebben we deze studio gebouwd: we hebben een wereld voor onszelf gecreëerd waarin we ons kunnen terugtrekken om iets te maken dat écht vanuit onszelf komt.
»Zeg, zulke moeilijke vragen! Ik dacht dat het over Guy Mortier zou gaan (lacht).»
HUMO Goed: wie van jullie twee is het ijdelst?
Stephen «Dat moet je aan Dave vragen.»
David (glimlacht) «Ik vind niet dat ik ijdel ben. Er zijn gasten die op het podium staan in een versleten jeansbroek en een T-shirt, en daar langer hebben over nagedacht dan wij.»
Stephen «Wil niet iedereen er graag goed uitzien wanneer hij de deur uitstapt? Ik heb hier alleszins nog nooit iemand in zijn pyjama de studio zien binnenwandelen. Maar we gaan bijvoorbeeld niet van kleren wisselen voor we het podium opgaan. We dragen soms wel een kostuum, maar daar hebben we dan overdag al mee rondgelopen. Ik denk niet dat er een groot verschil is tussen wie we op en naast het podium zijn.»
HUMO Wat is het mooiste compliment dat jullie al hebben gekregen?
David (na enige minuten denkwerk) «We hebben ooit eens met David Bowie in een tv-show gezeten, en toen noemde hij ons ‘de toekomst van de muziek’. Dat is natuurlijk wel wijs, maar het is niet alsof ik daar constant aan terugdenk.»
HUMO Jullie hebben in een interview eens verteld dat jullie op een feestje in Miami rondhingen met een assistent van P. Diddy, wiens taak het was te allen tijde een parasol boven Diddy’s hoofd te houden. Staan jullie na al die jaren nog versteld van zo’n divagedrag?
David «Het is een totaal andere wereld dan de onze. Er is sowieso weinig aan P. Diddy’s leven waarvan ik denk: ‘Dat wil ik ook.’»
Stephen «Ik sta soms versteld van andermans perceptie over onze wereld: het wordt altijd exotischer ingeschat dan het is. Zelfs mensen die superdicht bij ons staan, kunnen soms moeilijk vatten wat we doen. Maar neem het van mij aan: niet alles is zo cool als het misschien lijkt. Als we eens vergezeld worden door vrienden, dan zakken die meestal na twee dagen al in elkaar, omdat ze ons moordende tempo niet kunnen volgen.»
Hebzucht
HUMO Jullie zijn wereldberoemd, iets waar veel Belgische bands enkel van kunnen dromen. Was dat ook voor jullie een droom die in vervulling ging?
David «We wilden wel buiten de landsgrenzen bekend zijn, maar niet per se wereldwijd. In de beginjaren waren we wellicht naïever, maar het is ons nooit om de bekendheid te doen geweest. We wilden gewoon hetzelfde niveau halen als de bands waarvan wij dachten: ‘Dit is wereldklasse.’»
HUMO Jullie hebben jaren aan Radio Soulwax gewerkt, om de afleveringen daarna gratis online te zwieren. En jullie Facebookfans sméken om merchandise: jullie hadden dus al veel meer geld kunnen verdienen.
David «Schrijf dat niet op hè, want onze boekhouder gaat dat niet wijs vinden!»
Stephen «Geld is nooit een drijfveer geweest: anders bouw je geen studio, sta je niet met drie drummers op het podium, en teken je niet bij een onafhankelijk Belgisch platenlabel. Zolang we onze creatieve vrijheid kunnen behouden – wij kunnen volledig zelf over onze muziek, ons artwork en onze videoclips beslissen – zijn we tevreden.»
undefined
'Het is beangstigend hoezeer het tussen ons kan kletteren. Maar het blijft altijd je broer. Een paar uur later is alles alweer vergeten.'
undefined
HUMO Wat is jullie extravagantste aankoop?
Stephen «Ongeveer vijf jaar geleden hebben we enorm veel geld aan een synthesizer gespendeerd. Ik ga niet zeggen hoeveel precies, maar: veel te veel.»
David «Het ging om een Roland System 700, die in de jaren 70 al vree duur waren en waarvan er nog maar een paar ter wereld in goede staat zijn.»
Stephen «Het was via een online private auction. Ik weet nog dat we op de trein zaten van Valencia naar Barcelona, en dat Dave constant aan het refreshen was omdat hij geen goede internetverbinding had (lacht). Er was een andere gast die maar blééf bieden, en Dave ging er constant boven. Ik zag hem almaar bleker worden: hij heeft uiteindelijk een prijs betaald die vér boven het bedrag lag dat we in gedachten hadden. Daarna keken we elkaar aan met een blik van: ‘Ow shit!’»
David «We schaamden er ons voor.»
Stephen «Een uur later kregen we een e-mail van Tom Rowlands van The Chemical Brothers, die er ook z’n oog op had laten vallen: ‘Alles oké? Hebben jullie daar écht zoveel geld voor betaald?’ (lacht)»
David «Hij bedoelde eigenlijk: ‘Trek het je niet aan, want het is een goeie investering.’»
Stephen «Nog geen maand geleden stuurde hij opnieuw een mail: ‘Ondertussen kost hij zes keer zoveel!’ Niet dat we ’m ooit gaan verkopen: hij staat hier, en we spelen erop.»
HUMO Beleef je er tijdens het spelen nu ook zes keer zoveel plezier aan?
David «Nee (lacht).»
HUMO Hebben jullie nog veel muzikale ambities?
David «Natuurlijk. Soms zitten we in de auto en hoor ik iets op de radio waarvan ik denk: ‘Konden we maar iets maken dat dit nummer kan evenaren!’ Meestal gaat het dan om oudere dingen – genre Elliott Smith.»
Stephen «We hebben nog veel te veel ambities: dat is net het probleem. Nadat we ‘From Deewee’ gemaakt en live gespeeld hadden, dachten we: ‘Oké, op naar het volgende!’ Maar we moeten er nog de hele zomer mee touren. Soms gaat het niet rap genoeg.»
HUMO En wat met jullie persoonlijke ambities? In een recent interview zei Stephen: ‘Mensen komen ons vertellen hoe geweldig ze ons vinden, maar na al die jaren heb ik nog steeds geen huis of kinderen.’
Stephen «Niet dat kinderen een ambitie zijn, maar als we met de meeste van onze generatiegenoten rond de tafel zitten, stel ik altijd vast dat zowat iedereen intussen kinderen heeft of zijn geld in eigendom heeft geïnvesteerd. Mensen die we al 25 jaar niet meer gezien hebben, komen ons zeggen dat hun kinderen naar onze optredens gaan: djeezes! Op dat gebied hebben Dave en ik een aantal dingen niet gedaan.»
David «Maar we hebben wel een synthesizer die veel geld gekost heeft.»
Stephen (lacht) «Ik heb het er al eens met Igor (Cavalera, ex-Sepultura-lid en één van hun drummers, red.) over gehad: hij heeft vijf kinderen. Uit zo’n gesprek blijkt steeds weer hoeveel vrijheid en hoe weinig verantwoordelijkheden Dave en ik hebben. Ik weet niet of dat beter of slechter is, maar het is wel een groot verschil. Ons sociale leven speelt zich af in verschillende steden rond de wereld met verschillende groepen van mensen die dezelfde levensstijl hebben. Morgen staan we in Denemarken en zaterdag spelen we op Meltdown in Londen (dat dit jaar gecureerd wordt door M.I.A., red.): ik kijk er echt naar uit om iedereen terug te zien.»
HUMO Jullie verlangen niet naar een huiselijker leven?
David «Misschien gewoon naar wat meer ademruimte. De laatste tijd hebben we onszelf enorm veel gepusht, waardoor we overwerkt zijn: we zouden een betere balans moeten vinden.»
Jaloezie
HUMO Jullie populariteit zorgt wellicht voor heel wat professionele jaloezie?
Stephen «Er is altijd veel afgunst geweest over wat we bereikt hebben en over de manier waarop dat gebeurd is, maar dat heeft ons alleen maar sterker gemaakt. Toen we met Soulwax succes begonnen te krijgen en met ‘Much Against Everyone’s Advice’ in Engeland gingen touren, mochten we het voorprogramma verzorgen van bands als The Wannadies. Toen begon er een ander soort jaloezie te spelen: we moesten het plots met een microfoon minder doen, of mochten maar tot 90 decibel gaan. Maar dat heeft ons enkel verbetener gemaakt: ‘Bring it on! We gaan nóg harder spelen.’»
HUMO Op wie of wat zijn jullie jaloers?
David «Op mensen die de hele middag naar Netflix kunnen kijken.»
HUMO Benijden jullie elkaar ergens om?
David «Steph is, in tegenstelling tot mij, een drijvende kracht. Soms pusht hij mensen te hard, maar hij weet daardoor wél het beste uit hen te halen. En puur muzikaal gezien komt hij met melodieën en teksten voor de dag die ik zelf niet zou kunnen bedenken.»
Stephen «Afgezien van het feit dat hij overal zorgeloos kan slapen: dat hij de jongste is. Ik zou graag eens de jongste van de twee zijn. Tijdens een etentje met vrienden hebben we onlangs aan Dave proberen uit te leggen dat oudere broers wel degelijk anders met jongere broers omgaan. Wij werken dan ook nog eens samen: dat hij altijd te laat is, komt volgens mij doordat hij weet dat er altijd wel íémand – ik, dus – zal zijn die de boel draaiende houdt. Verder zijn er nog heel veel dingen waar hij ongelofelijk goed in is, maar dat is voor een andere keer.»
undefined
'Onze lieven snappen wat het is als we eens een dag niet kunnen bellen, of simpelweg geen zin hebben om te bellen, omdat we kapót zijn'
HUMO Zijn jullie jaloers in relaties?
Stephen «Niet meer of minder dan een ander, zeker? Ik kijk alleszins niet met plezier op die momenten terug: het is niet meteen iets waar je trots op bent. Maar aangezien veel jaloezie voortkomt uit onzekerheid, en ik me met de jaren steeds beter in m’n vel voel, is dat al veel verminderd: je leert alles beter te relativeren.»
HUMO Voor jullie lieven is het wellicht nog moeilijker, jullie bekendheid indachtig?
David «Daarom dat we niet met jaloerse mensen samen zijn. We graviteren meer naar mensen die…»
Stephen «…snappen wat het is als we eens een dag niet kunnen bellen, of simpelweg geen zin hebben om te bellen, omdat we kapót zijn. Met mensen die constant aandacht nodig hebben, zou het niet lukken.»
Gramschap
Stephen «Zou ik hier over het circulatieplan durven te beginnen, Dave?»
David (zucht) «Ik was eerder kwaad omdat jij dat circulatieplan aan het verdedigen was. (Tegen Humo) Hij is een oude zak aan het worden, die het oké vindt dat zijn stad in een spookstad aan het veranderen is.»
Stephen «Dave is tegen het circulatieplan, en heeft mij dan maar in het pro-circulatieplankamp geduwd.»
David «Dat is niet waar! Je bent een collaborateur! De weg naar Auschwitz was geplaveid met onverschilligheid, hè.»
Stephen (lacht) «Het is triest dat er geen plaats meer is voor nuance. Het is zoals met Trump en de brexit: iedereen is voor of tegen – het is zwart of wit. Ik woon al twintig jaar in ’t centrum van Gent, en sinds het circulatieplan in voege is getreden, is er effectief minder lawaai en miserie. Mijn lief heeft een zoon, en zij bracht hem vroeger altijd naar school, omdat ze bang was dat hij aangereden zou worden. Om heel eerlijk te zijn: als David Dewaele het niet aankan dat hij met zijn auto de ring moet oprijden om naar de bibliotheek te gaan, terwijl dat wel betekent dat de zoon van mijn vriendin veilig naar school kan fietsen, dan is er voor mij geen discussie. Ik ben geen fan van Filip Watteeuw (Gentse schepen van mobiliteit, red.), maar je moet ook de goede dingen kunnen zien.»
HUMO Zijn jullie makkelijk op je paard te krijgen?
Stephen «De laatste keer dat ik echt kwaad was, was toen ik boel had met Dave.»
David «Maar dat gebeurt vaak: Steph die e-mineur wil, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het f-mineur moet zijn. Dat is niet zo erg (lacht).»
Stephen «Het is soms beangstigend hoezeer het tussen ons kan kletteren. Iedereen denkt dan: ‘What the fuck is er zojuist gebeurd?’ Maar het blijft altijd je broer. Een paar uur later is alles alweer vergeten.»
HUMO Geen Oasis-toestanden voor jullie?
David «Ik vind het triest dat twee volwassen broers, die samen succes gekend hebben, niet meer met elkaar babbelen. De dag nadat Oasis uit elkaar gegaan is, speelden we op Rock en Seine: daar hebben we gehoord dat ze er de brui aan gegeven hadden omdat de ene de gitaar van de andere kapotgeslagen had. Dan kan ik enkel denken: ‘Hoe oud zijn jullie eigenlijk?’»
Stephen «Van mensen die met Oasis hebben samengewerkt, heb ik ook al gehoord dat alles steeds koek en ei was in de studio, maar dat Liam en Noel tijdens interviews déden alsof ze elkaar niet konden luchten. Zelf zou ik daar geen energie voor hebben. Er zijn trouwens ook veel groepen – Radiohead, bijvoorbeeld – waarin de broers wél een hechte band met elkaar hebben.»
Gulzigheid
David «We zijn gulzig in onze zoektocht naar inspiratie: we zijn altijd op zoek naar muzikale opwinding. Onze vinylcollectie is daar het beste bewijs van.»
Stephen «En ze is functioneel: we gebruiken ze voor Radio Soulwax en om te dj’en.»
David «We hoeven ons daar toch niet voor te verantwoorden? So what of we er gebruik van maken of niet? Er zijn dj’s die rondrijden met een Lamborghini, terwijl wij een studio vol vinylplaten en synthesizers hebben.»
HUMO Wat ik grappig vond in jullie documentaire ‘Part of the Weekend Never Dies’: de beeldmontage van al jullie trippende fans. Denken jullie soms: ‘Iedereen vertoeft in hogere sferen, wat staan wij hier eigenlijk te doen?’
David «In het begin dachten we weleens: ‘Wow, wat is dat hier?’ Het is misschien raar om te zeggen, maar we hebben gaandeweg respect gekregen voor xtc-gebruikers. Draaien voor grote massa’s op xtc: wow! Maar wij nemen dat zelf niet – ’t is zoals met koffie: niet mijn ding. Ik heb ook nog maar zelden iemand op xtc gezien waarbij ik dacht: ‘Dat zou ik ook willen ervaren!’»
Stephen «We zijn te grote controlefreaks om ons daarmee in te laten. En: je moet er ook de tijd voor hebben.
»We zouden nog tíén ‘Parts of the Weekend’ kunnen maken: die figuren vind je overal. Maar uiteindelijk zien wij die mensen natuurlijk enkel tijdens onze show: het kan zijn dat er voor en na de set dingen gebeuren die misschien niet altijd even koosjer zijn. Maar als je naar AC/DC gaat kijken, heeft de helft van het publiek toch ook te veel pintjes achterovergeslagen?»
undefined
'Er zijn dj's die rondrijden in een Lamborghini, wij hebben een studio vol vinylplaten en synthesizers'
undefined
David «In sommige rockclubs vindt het hipsterpubliek zichzelf te cool om te applaudisseren – dan spelen we liever voor een bende die aan de pillen zit en zich volledig smijt.»
Stephen «We draaien alleszins liever voor zulke gasten dan voor een paar Russen die in de vip-ruimte van een club zitten neer te kijken op de rest van het volk. Daar gaan nummers zoals ‘E Talking’ over: soms kunnen drugs een soort van aanstekelijk communitygevoel scheppen.»
HUMO Soundgarden- en Audioslave-frontman Chris Cornell heeft onlangs zelfmoord gepleegd na het slikken van te veel angstremmers: lopen er in de rockwereld meer getormenteerde zielen rond dan in de dancewereld?
Stephen «Nee: we hebben onlangs een verhaal gehoord over een dj die verslaafd was aan ketamine. Maar in het geval van Cornell is het wel frappant dat hij – net als de betreurde Kurt Cobain en Stone Temple Pilots-frontman Scott Weiland – van Seattle afkomstig is. Die stad had een belangrijke underground, die later mainstream geworden is. Volgens mij hebben veel bands die twee werelden nooit met elkaar weten te verzoenen. Heel triest.»
Onkuisheid
HUMO Hebben jullie last van groupies?
David «Niemand heeft echt lást van groupies. Maar als je wil weten hoeveel groupies we tijdens onze shows opmerken, dan is het antwoord: nul komma nul.»
Stephen «Je moet er ook de omstandigheden voor creëren. Wij komen twee minuten voor het optreden aan, en drie minuten na het optreden zijn we alweer weg.»
HUMO Ze moeten zich dus haasten?
Stephen (lacht) «Bestaat dat eigenlijk nog, groupies?»
David «Natuurlijk! Maar je moet wellicht ook uitstralen dat je dat ziet zitten. Het maakt totaal geen deel uit van ons leven.»
Stephen «In Japan hebben we wel eens last gehad van een stalkster. Hoewel ze ons daar steevast in een ander hotel boeken dan wordt aangekondigd – net om stalkers te vermijden – wist ze toch elke keer in welk hotel we precies verbleven. Wat ongelofelijk is, want ik weet dat soms zelf niet eens! Ze komt uit Osaka, volgt Soulwax al twaalf jaar, en staat ons elke keer met een fotoalbum op te wachten: ‘Kijk, dit is een foto van vorig jaar, en dit zijn er van twee jaar geleden…’ Het grappige is dat al die foto’s er nagenoeg hetzelfde uitzien (lacht).»
HUMO Hebben jullie ooit al van jullie bekendheid gebruik gemaakt om iemand binnen te draaien?
David «Nee. Ik heb zelfs nog nooit iemand proberen binnen te draaien: meestal is het wederkerig. Ik zou het ook gewoon raar vinden om een vrouw ervan te proberen overtuigen iets met me te doen.»
Stephen «Maar het zou natuurlijk wel makkelijker gaan, mochten we vallen op mensen die onder de indruk zijn van onze bekendheid: ‘Wow, zit jij in Soulwax?’ Maar dat is juist onaantrekkelijk: je gaat voor de persoon die niet weet wie je bent. Of die iets tegen je heeft (lacht).»
HUMO Hebben jullie al ooit seks gehad op jullie eigen muziek?
Stephen «Zijn er dan muzikanten die dat doen? Dat lijkt mij een nachtmerrie!»
David «Mij ook. Er zijn wel veel mensen die ons verteld hebben dat ze seks hebben gehad op onze muziek, en dat daar zelfs kinderen uit zijn voortgekomen. Dat is wijs. Maar ik vind het even wijs als mensen me vertellen dat ze onze cd opzetten in de auto.»
HUMO ‘Breaking Bad’-acteur Bryan Cranston zat als tiener samen met zijn broer in de LAPD Explorers, en heeft tijdens zijn eerste buitenlandse reis zijn maagdelijkheid verloren in een bordeel in Salzburg. Op exact dezelfde avond als zijn broer: iets wat ze allebei weten van elkaar, maar waar ze het nog nooit over gehad hebben. Bespreken jullie zulke dingen met elkaar?
David «Of we bespreken dat we samen naar een prostituee gegaan zijn? (blaast)»
HUMO Ik bedoelde…
Stephen (onderbreekt) «Mijn favoriete anekdote over prostituees: Dave heeft nog in het Glazen Straatje van Gent gewoond – de tweede deur links, ik weet het nog goed. Op een dag ging ik eens bij hem aanbellen, toen ik plots een oud-leraar op me zag afstappen: ‘Kom jij hier ook vaak?’ Toen ik zei dat ik bij Dave op bezoek ging, keek hij me aan met een ongelovige blik: ‘Komaan, niet liegen, hè!’ Tot ik naar Daves naam op de bel wees: hij werd lijkbleek (lacht).»
HUMO Waarom had je voor die plek gekozen, David?
Stephen «Aha!»
David (droog) «Omdat het goedkoop was.
»En als je ons nu wil excuseren: onze mama zit al een halfuur op ons te wachten.»