null Beeld

De 7 Hoofdzonden volgens Jennifer Saunders

Mocht humor een zonde zijn, dan was Jennifer Saunders al lang aan het kruis genageld: de Britse comédienne werkt op de lachspieren zoals een bel op de speekselklieren van de hond van Pavlov. Eind jaren tachtig bewees ze dat al aan de zijde van Dawn French in 'French & Saunders', maar haar grootste klapper was 'Absolutely Fabulous', dat ze helemaal in haar eentje schreef en waarin ze als de nymfomane, cokesnuivende zuipschuit Edina Monsoon vrolijk de grenzen van het welvoeglijke verlegde.

Sinds het verscheiden van 'Ab Fab' is Saunders, die haar leven deelt met komiek Ade Edmondson (The Young Ones', Bottom'), er niet meer op uit om die grenzen te overschrijden. Ook niet in The Life and Times of Vivienne Vyle', de opvallend serieuze sitcom die ze vorig jaar op het Filmfestival van Oostende kwam voorstellen en die nu op dvd verkrijgbaar is. Saunders, vijftig intussen, is bijzonder frêle en véél bekoorlijker dan haar alter ego's op televisie verraden. En ze is bescheiden, zozeer zelfs dat ze liever geen interviews doet. Maar voor de 7 Hoofdzonden liet ze zich volgaarne schaken!

De volledige 7 hoofdzonden van Jennifer Saunders leest u vanaf dinsdag 17 februari 2009 in Humo 3572.

Hoogmoed volgens Jennifer Saunders

Saunders «Ik vind maar één ding niet leuk aan beroemd zijn: mensen gaan zich anders gaan gedragen als ze in je buurt komen. Ze staren je aan, ze zijn nieuwsgierig... Daardoor ga je je vanzelf afschermen. Dat lijkt misschien hoogmoedig, maar het is meer zelfverdediging dan wat anders. Als ik buitenkom, kijk ik angstvallig naar beneden, uit vrees dat ze me van alle kanten komen bestormen. In de supermarkt overkomt het me weleens dat ik in de rekken beland omdat ik niet zie waar ik loop (lacht).

»Ik heb altijd graag mensen geobserveerd, maar dat kan al lang niet meer: ik kijk niet meer, ik word bekeken. Alleen in een vreemd land kan ik me nog normaal onder de mensen begeven.»


HUMO Waar bent u het meest trots op?

Saunders «Op mijn drie dochters, natuurlijk. En in mijn vak ben ik trots als ik vlak na de opnamen van een tv-show overstelpt word met telefoontjes van medewerkers die zo vlug mogelijk nog eens iets met me willen doen.

»Waarom denk je dat acteurs zo vaak kapsones hebben? Omdat het onzekere wezens zijn. Ik heb het al vaak meegemaakt: een actrice probeert iets uit op de set, het lukt niet meteen, ze voelt zich uitgelachen en schiet uit haar sloffen. Dan moet er iemand zijn die zegt: Niets aan de hand, darling. Neem een kopje thee en maak je vooral geen zorgen.' Dat is mijn rol: als een goede gastvrouw probeer ik ervoor te zorgen dat iedereen op zijn gemak is - een acteur die geen last heeft van zenuwen is dubbel zo goed. Als dát lukt, als ik op een set vol vrienden sta, heb ik de mooiste job die er bestaat.»


HUMO Hoe gaat u zelf om met kritiek? Uw recente BBC-sitcom Jam & Jerusalem', over een vrouwengilde in een fictief Engels dorpje, werd in de media nogal hard aangepakt.

Saunders «De persreacties waren gemengd, ja, maar het publiek was razend enthousiast! Ik ben nog nooit zo vaak aangeklampt op straat, de waarderingscijfers zijn hoog, de BBC heeft al nieuwe reeksen besteld... Mij hoor je niet klagen.

»Op televisie moet het altijd gaan over haat en nijd, en ik was dat eeuwige negativisme beu. Ik dacht: laat ik eens een serie maken over sympathieke mensen, mensen die liever behulpzaam zijn dan tegendraads - het soort dat je zelden of nooit meer op de buis ziet. Jam & Jerusalem' is dus géén satire. En dat pikt niet iedereen van iemand die, zoals ik in Ab Fab', naam heeft gemaakt als een mopperpot die overal d'r gal over spuwt.»


HUMO In de eerste reeks van Jam & Jerusalem' speelt uw 'Ab Fab'-sidekick Joanna Lumley één van de hoofdrollen. Was ze makkelijk te overtuigen?

Saunders «Nee, ik heb haar erin geluisd. Aanvankelijk had ik haar alleen voor de pilotaflevering gevraagd: 'Alsjeblieft, Joanna, je hoeft alleen maar een oud vrouwtje te spelen dat op d'r fiets voorbijrijdt!' Ze zei toe, gewoon om mij nog eens te laten schateren. Maar omdat ze beter een oud besje kan neerzetten dan de meeste échte oude besjes, en omdat het zo zalig was om weer samen te werken, heb ik haar meteen een grote rol gegeven in de héle eerste reeks. 't Was een hels karwei, want voor elke draaidag moest ze urenlange gruwelijke pijnigingen ondergaan in de make-upkamer. Toen het seizoen erop zat, keek ze me smekend aan en zei: Schatje...' Nog voor haar zin af was, heb ik haar uit haar lijden verlost: Ik wéét het, ik heb je een loer gedraaid. Ik zal het niet meer doen.' Spijtig, want ik zou een hele serie aan haar kunnen ophangen.»


HUMO Uw jongste dochter Freya heeft ook een rolletje in Jam & Jerusalem'.

Saunders «Ja, maar ze heeft geen ernstige acteerambities. Ze studeert Frans aan de universiteit, en later wil ze hoofdredactrice van de Franse Vogue worden.

»Mijn middelste dochter Beatrice heeft wel drama gestudeerd. Ze speelt nu in een gezelschap dat volledig uit jongedames bestaat, en verschillende tv-zenders willen al met hen samenwerken. Ik ben trots op haar, vooral omdat ze nooit om raad of steun is komen vragen. En mijn oudste dochter Eleanor is een folkzangeres - een héle goeie.»

undefined

undefined

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234