De 7 hoofdzonden volgens Stan Van Samang: 'Ik maak niet bewust vrouwenmuziek, mocht zoiets al bestaan'

Hónderdduizend! Zoveel exemplaren verkocht hij van ‘Liefde voor publiek’, een compilatie van ouder werk en hits die hij aan een opgemerkte passage in het VTM-programma ‘Liefde voor muziek’ overhield. Hij heeft met ‘Stan Van Samang’ net een opvolger klaar, is jurylid in ‘Belgium’s Got Talent’ en staat op 25, 26 en 27 november in een uitverkocht Sportpaleis: Stan is meer dan ooit Van Allemang.

'Pas als mijn vrienden mij een verwaande lul vinden, ga ik me zorgen maken'

Stan is binnenkort ook te zien in ‘Het huis’, maar wie de acteur – die in 2006 als zanger doorbrak in ‘Steracteur sterartiest’ – in zijn natuurlijke biotoop wil treffen, moet naar ’t Werrek, zijn stamcafé in Wijgmaal. Populariteit gunt geen rust, en tijdens zijn biecht wordt hij herhaaldelijk aangeklampt door rijpere dames, afwisselend voor een selfie, om Stan even aan te raken, om herinneringen op te halen aan een oud concert of om ons te trakteren.

HUMO Ben je eigenlijk katholiek opgevoed?

Stan Van Samang «Tot mijn 15de ging ik elke week naar de mis. Net zolang tot ik de tegenwoordigheid van geest had om me af te vragen wat ik daar eigenlijk deed. Ik geloof nog, maar vooral in de goedheid van de mens. Het besef dat één plus één soms drie is. En ik put daar kracht uit. Dat dat niet te meten of te verklaren valt, volstaat voor mij om van geloof te spreken. Maar heeft dat met God te maken? Ik denk het niet.»

HUMO Heeft dat ontkerkelijkte geloof ook eigen sacramenten?

Van Samang «Als concept vind ik het hiernamaals intrigerend. Maar het leven na de dood is voor mij: herinneringen ophalen aan je dierbaren. Erover praten. Door de overledenen zélf levendig te houden, vind ik kracht tijdens het rouwproces. En erna.

»Ik ben veel mensen kwijtgeraakt die ik graag zag. Mijn schoonmoeder, begin dit jaar. Familie. Veel vrienden. Ben, met zijn moto. Véke in een auto-ongeluk. Barbara met een ongeluk tijdens een papierslag met de Chiro. Bram: hartfalen, neergestuikt in de voetbalzaal. Liesje is vermoord. Jo lag ’s morgens dood naast zijn vrouw. Als je dat allemaal gaat oplijsten... Ik ben nog maar 37, hè.»

HUMO Beïnvloedt dat de gretigheid waarmee je zelf in het leven bijt?

Van Samang «‘Het kan morgen gedaan zijn, dus leef ik nu met 500 per uur’? Ik vind dat bullshit. Omdat je daarmee je eigen graf graaft, én omdat het geen oplossing is. Ik organiseer mijn leven niet rond de dood.

»Maar door zoveel sterfgevallen mee te maken, word ik wél bedrevener in de verwerking. Muziek helpt. Voor Jo heb ik destijds een liedje geschreven. Nooit eerder uitgebracht, maar het móést op mijn nieuwe plaat. En ik móét het straks in het Sportpaleis zingen, want Jo was zo trots op mij. Het heet ‘Governor of Life’; niemand greep het leven harder vast dan Jo. Een onwaarschijnlijke kerel, naar wie ik opkeek. Maar die ook altijd heeft gezegd: ‘Heel oud ga ik niet worden.’»


Onkuisheid

HUMO Topvoetballers weten dat een doelpunt in een Champions League-finale beter voelt dan een orgasme. Zou optreden voor drie volle Sportpaleizen daar het muzikantenequivalent van kunnen zijn?

Van Samang «Als mijn Lotto Arena-shows een goede graadmeter waren: ja. Je stapt dat grote podium in het donker op, hoort het applaus en geroezemoes van die duizenden mensen die hebben betaald om jou te zien, de zenuwen gieren je door de keel... In alle eerlijkheid: je wordt daar opgewonden van. Lichamelijk, ja. De kans bestaat dat dat, voor wie op de eerste rij staat, niet altijd onopgemerkt blijft.

»Er hoort trouwens ook een orgasme bij. De ontlading. De climax van het concert. En je stapt het podium af, en denkt: ‘Nog eens.’»

HUMO Tijdens en na ‘Steracteur sterartiest’ was je een tieneridool: je hoofd hing in duizenden meisjeskamers aan de muur. Hoe ziet je publiek er tien jaar later uit?

Van Samang «Dat is met me meegegroeid, maar het verschil is niet enorm: ik had altijd al een publiek van 7 tot 77 jaar.

»Via de platenfirma kwam ik te weten dat mijn platen voor 82 procent door vrouwen worden gekocht. Vanwege mijn seksuele geaardheid vind ik dat niet onaangenaam, maar ik maak niet bewust vrouwenmuziek, mocht zoiets al bestaan.»

HUMO Van alle hoofdzonden lijkt lust de moeilijkste om te sturen, je kan er alleen de gevolgen van indijken.

Van Samang «Ik vind het niet onkuis om lustgevoelens te hebben. Dat wordt het wél wanneer je bepaalde grenzen overschrijdt. Ik ontmoet heel veel vrouwen, en die zijn vaak erg mooi. Soms vragen ze me recht voor de raap of ik zin heb in seks, soms is het subtieler. Dat ik geen enkel probleem heb om dat beleefd weg te lachen, is omdat ik weet wat ik aan mijn vrouw heb, en dat ik héél goed weet wat dat me waard is. Was dat niet zo geweest, dan... Zeggen dat je elke week iemand anders kunt hebben, klinkt heel vies – maar het is wel de waarheid.

»Of nee, ook als ik géén lief had, zou ik er niet aan toegeven. Veel fans zijn bijzonder trouw, sommigen komen naar elk optreden. Daar hoort een relatie van wederzijds respect bij, en je moet dat proper houden. Een fan in bed praten door te zeggen: ‘De kans is groot dat wij morgen een lange, stomende relatie beginnen, en samen kindjes zullen hebben,’ dat is toch niet koosjer? Het zou aanvoelen als misbruik.»

HUMO Noem eens een creatieve manier waarop vrouwelijke fans laten blijken jou en je vakmanschap in hun hart te dragen.

Van Samang «Ik heb weet van minstens één jonge vrouw die op haar borsten een songtekst heeft laten tatoeëren. ‘Ik heb een verrassing voor jou, Stan.’ Prrrt, truitje omhoog. Ik wendde mijn blik af, maar ze drong aan: ‘Je moet het wél lezen, hè. Dit betekent veel voor mij.’ Het was de tekst van ‘Brand New Start’, weet ik nog. ‘If you want to make a brand new start, forget about this / If you want to take a look at the stars, just close your eyes...’ Toen ben ik opgehouden met lezen, maar het ging nog een stuk verder.

»Bij dezen mijn excuses aan de stakker die, als hij naar zijn lief wil kijken, altijd voorbij mij moet.»

'Natuurlijk hoop ik dat Studio Brussel morgen zegt: 'Het is zover: Stan Van Samang heeft zijn eerste goede nummer geschreven.' Ook al impliceert dat dat ze al mijn vorige nummers slecht vonden'


Afgunst

HUMO Het kan niet anders of je vette jaren steken de ogen uit bij muzikanten met minder succes. In Vlaanderen is dat op dit moment bijna iedereen.

Van Samang «Maar dit is een momentopname. Niet eens zo lang geleden had ik welgeteld zes optredens op een jaar, de meeste in een café. En wanneer ik dan zei dat ik nog één liedje wilde zingen, was er altijd iemand die riep: ‘Hoeft niet, jongen.’ Natuurlijk zullen sommigen me mijn huidige succes misgunnen, maar nog niemand is het me komen vertellen.

»Ik heb mijn huidige succes deels te danken aan ‘Liefde voor muziek’. Voor dat eerste seizoen hebben ook veel andere muzikanten een uitnodiging ontvangen van VTM, én ze hebben geweigerd, uit angst zich eraan te verbranden. Het zou kunnen dat sommigen daar spijt van hebben, maar dat is niet mijn schuld.»

HUMO Is ook voor jou het gras elders groener? Wat mis je nog? Op Studio Brussel word je niet gespeeld.

Van Samang «Dat is zo, en ik heb geen idee waarom. Als de reden zou zijn: ‘De muziek van Stan Van Samang past niet in onze winkel,’ zou ik daar vrede mee hebben. Net zoals het normaal is dat ik geen plaats heb op Klara. Maar op Studio Brussel vissen ze wél vaak uit de vijver waarin ik rondzwem. Er is dus vast een ándere, meer persoonlijke reden waarom ze me niet draaien.»

HUMO Ik maak me sterk dat je daaromtrent een theorie hebt.

Van Samang (blaast) «Eigenlijk wil ik daar zo niet over denken. Ik blijf daar liever naïef in.

»Ik vergelijk mezelf niet met een wereldster, maar: ik herinner me nog héél goed het moment dat Justin Timberlake ineens, bijna uit het niets, credible werd. Plots werd algemeen aanvaard: straffe gast. Nochtans was hij met die nieuwe plaat destijds niet ineens iets radicaal anders gaan doen. Hoe werkt zoiets? Beslist iemand: ‘Deze song gaan we de mensen nu eens door de strot rammen?’ Vermoedelijk wel, en dat moet een mens met veel macht zijn.

»Ik streef niet naar een plaats in de alternatieve scene – daar hoor ik niet thuis – maar ik zou wél graag ooit op Rock Werchter staan. Gaat dat gebeuren? Die kans is zéér klein, maar ik kan dromen. Net zoals ik natúúrlijk hoop dat Studio Brussel morgen zegt: ‘Het is zover: Stan Van Samang heeft zijn eerste goede nummer geschreven.’ Ook al impliceert dat dat ze al mijn vorige nummers slecht vonden, ik zou juichen.»


Gramschap

Van Samang «Ik vloek en foeter in het verkeer. Ik erger mij aan honderd zaken tegelijk. Maar ik maak mij niet vaak kwaad. Het is verloren energie. En ik kan het kaf goed van het koren scheiden. Discussiëren kan tof en leerrijk zijn, maar als ik merk dat het op een ruzie dreigt uit te draaien, trek ik mijn staart in. Dan zeg ik: ‘Je hebt gelijk.’ En ik denk: ‘Whatever.’ Je moet al heel lelijke dingen doen om mij op mijn paard te krijgen.

»Tijdens mijn deelname aan ‘71° Noord’ ben ik wel een paar keer zwaar uitgevlogen tegen de crew, maar dat kwam omdat ik toen fysiek compleet kapot was. Dan liggen ál je emoties op een hoop. Huilen dat ik daar gedaan heb. Echt huilen: ‘Dee-hees doe-oe ik nooit meer!’ In normale omstandigheden word ik nooit woest.»

HUMO Behoud je dat mentale evenwicht ook als je gedronken hebt?

Van Samang «Bij bier en wijn: ja. Alleen Jägermeister, het grootste vergif dat er bestaat, kan mij over de rooie jagen. Eén keer sloten van gedronken, op een winterdrink in het dorp. En veel te lang blijven beweren dat ik nuchter was. Omdat ik bij het thuiskomen mijn sleutel als bij wonder in één keer in de voordeur had gekregen, geloofde ik dat nog zelf ook. Daarna ben ik, zo zat als een schup, ruzie beginnen te maken met mijn lief. Over geld, over tijd, noem maar. En omdat ik dacht dat ik nuchter was, was ik ook overtuigd van mijn gelijk. Ik ben toen héél kwaad geworden, zonder ook maar een greintje gelijk te hebben.»

HUMO In 2012, dus vóór je doorstart met ‘Liefde voor muziek’ en toen je populariteit op een lager pitje stond, besloot het platenlabel EMI je contract niet te verlengen. Was je daar verbolgen over?

Van Samang «Ze gaven mij een soort ultiem voorstel: ‘Stan, we gaan met jou naar de Abbey Road-studio’s...’ Ik dacht: ‘Yes, het is zover. Abbey Road!’ Maar het ging verder: ‘...en we gaan daar een Nederlandstalige plaat opnemen. Er is een hiaat in de Vlaamse muzieksector, en jij gaat die invullen.’ Maar ik wou absoluut een plaat in het Engels maken. Dat was niet de weg die zij wilden opgaan, en voor EMI bleek het alles of niets.»

HUMO Wie resoluut voor ‘niets’ kiest, heeft een hard hoofd.

Van Samang «Ik wil niet met stront smijten, maar een muzikant breekt nooit zomaar met zijn platenfirma. Er is steeds een goede reden, een vertrouwensbreuk. Ik ben totaal niet kwaad op mijn vorige platenfirma’s, maar ik kan me wel voorstellen dat zij in mij teleurgesteld zijn omdat ik niet opnieuw voor hen heb gekozen.»

HUMO Kan gratuite kritiek je op de kast jagen?

Van Samang (meteen) «Als jij straks vertrekt en ik zeg voor het hele café ‘Wat een omhooggevallen onnozelaar, die van Humo’ – is dat fair? Nee, want ik kén jou niet. Maar: iemand die doet wat ik doe, krijgt dit soort opmerkingen dagelijks over zich heen.

»‘Stan Van Samang kan niet zingen.’ – ‘Heb je hem dan al gehoord?’ – ‘Nee, want ik moet hem niet.’ – ‘Kén je hem?’ – ‘Nee, maar zijn tatoeages zijn smerig.’ – ‘Hij heeft geen tatoeages.’ – ‘Dan nog.’ Een maat van mij is ooit in de tegenaanval gegaan op een forum. Dat hoefde hij niet te doen, want het helpt toch niets. Hij zei: ‘Ik kan niet tegen die onnozele kritiek, want ik wéét dat het niet klopt.’ Wel, voor mij is alleen dat laatste van tel, dat hij dat nog weet. Pas als mijn vrienden mij een verwaande lul vinden, ga ik me zorgen maken. Door al de rest laat ik me niet opjagen. Uit zelfbehoud.»


Tijdens 'Belgium's Got Talent'. 'Niet eens zo lang geleden had ik welgeteld zes optredens op een jaar, de meeste in een café.

Hebzucht

HUMO Je hebt voor je nieuwe plaat ‘Stan Van Samang’ onderdak gevonden bij Universal, maar niet vóór je langs verschillende platenkantoren was gewandeld. Heb je de labels, nu het ijzer heet is, tegen elkaar laten opbieden?

Van Samang «Nee. Dit klinkt naïef, maar ik wilde me in de eerste plaats thuis voelen. Daarnaast wou ik een platenfirma die me mijn zin liet doen: ik heb de plaat gemaakt die ik wou maken, zonder water in de wijn. Het is mijn naam die in het groot op die plaat staat. Niemand zegt ooit: ‘Die voorlaatste Universal-plaat, die vond ik maar niets.’»

HUMO Het klinkt minder naïef dan ongeloofwaardig.

Van Samang «En toch. Het motto ‘Hoe meer, hoe liever’ speelde niet mee in mijn keuze voor een platenfirma, in andere zaken is het wél een factor. Uiteraard wil ik dat mijn plaat door veel mensen gehoord wordt. Ik wil naar het buitenland. Ik wil vooral heel veel optreden. ‘Commerçant’ is vaak een scheldwoord, en ik vind dat raar. Als een slager de beste worsten van heel Leuven maakt, zo goed dat je er drie kilometer voor omrijdt, is die man daar ongetwijfeld trots op. Dan wil hij dat iedereen zijn worsten proeft. Ga jij ze dan níét kopen omdat het een smerige commerçant is?»

HUMO Zijn jouw worsten nu beter dan vroeger?

Van Samang «Ja. Ik heb veel nieuwe kruiden ontdekt om erin te draaien. En ik weet nu meer dan vroeger zelf wat ik lekker vind. In ‘Liefde voor muziek’ ben ik met andere genres in contact gekomen, en dat hielp. Ik heb ook genoten van twee korte, maar geweldige samenwerkingen met Regi Penxten. Ik zal straks geen danceplaat maken, maar ik heb nu wel meer zicht op het metier.»

HUMO Hoe royaal steun je zelf andere commerçanten?

Van Samang «Gierig ben ik niet, maar ik ben op financieel vlak wel strikt opgevoed. En toen ik in Antwerpen op Studio zat, kreeg ik van mijn ouders 100 euro per maand. Toen ik zei dat ik daarmee niet ver ging komen, antwoordden ze: ‘Nee, maar dat is wel hetgeen wij u geven.’ Dan leer je snel genoeg dat iets geen 44 euro moet kosten als je het voor 23 ook vindt.

»Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, maar van mij mogen schoenen wél iets kosten. Misschien is dat een vrouwelijk kantje, maar als ik bottekes zie, kan het zijn dat ik die móét hebben. ‘Ze knellen, maar ça va wel.’ Ik draai soms elke cent vijf keer om, om dan 18 euro uit te geven aan iets dat ik niet belangrijk vind. Maar 350 euro voor een paar schoenen? Da’s iets anders. (lacht)

»In de week dat ik peter werd van de kleine van mijn beste maat, zaten we hier elke avond aan de toog te trakteren. ‘Champagne voor het hele café!’ Waanzin, want we kenden bijlange niet iedereen. Maar: behalve een rekening waar we van achterover vielen, leverde dat ook een fantastische week op, die ik nooit meer vergeet.»

'Als ik iets écht lekker vind, slaag ik er nooit in te stoppen wanneer ik genoeg heb'


Traagheid

HUMO Je hebt na onder andere ‘Steracteur sterartiest’ en ‘Liefde voor muziek’ al meermaals bewezen dat je de kansen grijpt wanneer ze zich aanbieden. Is deze wijsheid jou dan op het lijf geschreven: ‘Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen’?

Van Samang «Absoluut. Toen Thé Lau had aangekondigd nog maar zes maanden verwijderd te zijn van de dood, schreef ik op Facebook een stukje over hoezeer ik hem waardeerde en hoe fantastisch ik hem vind. Het commentaar dat ik daarop kreeg! ‘Hier: die mens is nog niet dood of ze beginnen hem al te herinneren.’ Awel: dat zou ik nu gráág hebben, dat de mensen hun lieve rouwberichtjes niet zouden opsparen tot het moment dat ik er niets meer aan heb.

»Vorige week werd ik gebeld door de broer van een vrouw die hier nog gewerkt heeft: ‘Het gaat niet goed. Ze heeft voor euthanasie gekozen, en morgen is ze er niet meer. Zou jij op de begrafenis willen zingen?’ Ik kon niet op de begrafenis, dus zei ik: ‘Is ze nog helder? Heeft het zin dat ik nu kom zingen, zodat ze er nog iets aan heeft?’ Ze kon niet meer naar het Sportpaleis komen, dus heb ik het Sportpaleis naar haar gebracht. Een heel raar, maar ook een erg mooi moment, op haar laatste avond.»

HUMO De nieuwe song ‘The Load’ lijkt autobiografisch: ‘I keep racing / To keep up with every little aim’. Je neemt chronisch te veel hooi op je vork, en moet daar dan de gevolgen van dragen?

Van Samang «Dat is er pal op. Maar ik zing wat verder ook ‘I’m gonna ease the load / Set my mind to rest’. Ik doe veel dingen tegelijk – naast ‘Belgium’s Got Talent’, de release van mijn plaat, de Sportpaleizen, zit ik nu ook nog eens in verbouwingen – en soms is dat lastig, maar daarover klagen is onnozel. Muziek maken, acteren... het is niet toevallig dat ze dat ‘spelen’ noemen. Maar eerlijk: hadden ze mij gisteren vijf minuten voor het optreden gezegd dat het niet doorging, zou ik keiblij geweest zijn. Alleen was ik nog veel blijer ná het optreden.»

HUMO Ooit studeerde je aan Studio Herman Teirlinck, maar na een jaar werd je er vanwege een gebrek aan overgave aan de deur gezet.

Van Samang «Ze hadden een punt. Ik geef grif toe dat ik er niet genoeg gewerkt heb. Alleen kon ik op dat moment hetzelfde zeggen over hén. Soms kwamen docenten drie weken niet opdagen omdat ze net op tournee waren met hun gezelschap. Als pianolessen niet doorgingen, werd dat afgewimpeld met: ‘Het staat hier vol piano’s, leer zelf hoe je erop speelt.’ Ik heb me niet met volle overgave op de studies gestort omdat ik zelf zoekende was: ik wist niet wat ik wou, en wat ik kreeg, voelde niet goed.»


Gulzigheid

Van Samang «De lelijkste van alle hoofdzonden, en ook die waar ik me het meest schuldig aan maak. Ik ga altijd voor het frietje te veel. Als ik iets écht lekker vind, slaag ik er nooit in te stoppen wanneer ik genoeg heb. Ik ga door tot wanneer ik te véél gegeten heb. Nooit eindig ik met ‘Dat was een goed frietje.’ Het is altijd: ‘Eeeeikes. Zet dat wég.’»

HUMO Heb je aanleg voor verslavingen?

Van Samang (beslist) «Ja. Zeer zeker. Ik heb een heilige schrik van drugs. Omdat ik ze allemaal eens zou willen proberen, én omdat ik weet dat ik na één keer niet zou willen stoppen.»

HUMO Je drinkt en je rookt, maar – naar het zich laat aanzien – met redelijke mate. Waarom die stelligheid?

Van Samang «Toen ik eens geopereerd werd aan mijn wijsheidstanden, zei men mij in het ziekenhuis: ‘Uw hart is te groot, meneer. Daar moeten we straks toch mee oppassen bij de volledige narcose.’ Omdat ik daarvan zo’n schrik had gepakt, is mijn schoonvader Mark, een spoedarts, naast mij blijven staan toen ze mij in slaap deden. Achteraf zei hij: ‘Stan, onder halve narcose heb je een paar dingen gezegd die me verontrusten.’ Bleek dat ik de spoedzaal bij elkaar had geroepen: ‘Markie! Markie! Neem mij straks astemblieft zo’n doos van die baxters mee naar huis!’ Ooit heb ik een verslaafde gespeeld in een theaterversie van ‘Trainspotting’: volgens Mark was het in de operatiezaal precies alsof ik weer op die planken stond.

»Hallucineren en trippen op lsd: dat moet toch fantastisch zijn? En tegelijk: het móést maar eens fantastisch zijn. Als ik iets zalig vind, wil ik méér.»


Hoogmoed

HUMO Wat zijn de slimste stappen die je hebt gezet om te komen waar je nu bent?

Van Samang «Mijn beslissing om mee te doen met ‘Steracteur sterartiest’. Drie weken daarvoor leurde ik nog bij platenfirma’s met mijn demo’kes, ze zeiden allemaal: ‘Tof, en doe vooral door, maar wij gaan dat niet doen.’ Na de eerste paar afleveringen stonden de dollartekens plots in hun ogen.»

HUMO De meeste fans schatten het muzikantenbestaan romantischer in dan het is. Zeg eens iets concreets dat hen van die illusie afhelpt?

Van Samang «Het woord ‘backstage’ klinkt spannend en rock-’n-roll, maar meestal is het grijs en saai, en in sommige gevallen ontluisterend. Met een band en crew van twaalf man naar een kleedkamer van drie meter op drie geleid worden en moeten vaststellen dat die parttime dienstdoet als stal, met palletten in één hoek en koeienstront in een andere. Ik vind dat niet erg, en dat is allemaal met de beste bedoelingen. Maar rock-’n-roll? Nee.

»Door het succes van ‘Een ster’ zijn er nog altijd mensen die mij een Vlaamse zanger vinden. Geen feitelijke fout: ik spreek Vlaams en ik ben een zanger. Maar het brengt misverstanden mee. Toen ik eens in een zaaltje aankwam, zag ik dat ze een podium van twee meter op twee hadden opgebouwd. ‘Daar kan mijn drummer niet op, meneer.’ De organisator: ‘Gij komt toch met band? De cd-speler staat klaar.’ – ‘Nee, nee. Met band. Niet live on tape, ik treed op met groep.’ – ‘Ik vond al dat je veel geld vroeg voor een act met één zanger.’ Dat komt voor.»

HUMO Het ‘ernstige’ ‘Telefacts’ wijdde ooit een uitzending aan ‘De mooiste BV’s van het land’, en in die virtuele ranking stond jij op één. ‘Waar slaat dat op?!’ zei je toen. Went het ooit als je ego op onnatuurlijke wijze vetgemest wordt?

Van Samang «Ten tijde van ‘Steracteur sterartiest’, toen Roel Vanderstukken en ik op de eerste twee plaatsen eindigden, heeft een vrouw haar pasgeboren tweeling Stan en Roel genoemd. Dat hoorde mijn schoonmoeder toevallig van de oma zelf. Je kind naar een bekendheid vernoemen: in theorie snap ik dat perfect. Als het in de praktijk om jezelf blijkt te gaan: een onwaarschijnlijk vreemd gevoel. Heel flatterend, maar moeilijk om het een plaats te geven.»

HUMO Zijn er dingen die je graag zou vergeten?

Van Samang «VTM is op dit moment het volledige ‘Wittekerke’ opnieuw aan het uitzenden, dat had niet gehoeven. Veel mensen vinden het vervelend om oude foto’s te zien, ik zie volledige afleveringen van een jongen die iets te duidelijk denkt dat hij goed bezig is.»

HUMO Het was die periode dat mensen aan het stationsloket nog bloedserieus om ‘twee treintickets naar Wittekerke’ verzochten: eenvoudigere tijden.

Van Samang «Geen broodje aap: die dingen gebeurden. Ik ben in de Diestsestraat in Leuven bij de kraag gepakt door een vrouw op leeftijd, in de tijd dat mijn personage dat van Hilde Gijsbrechts molesteerde en gijzelde. Die bomma zei: ‘Gij komt bij mij thuis niet binnen!’ ‘Maar dat is niet echt, mevrouw.’ – ‘Da weet ik, Kevin. Maar als je het speelt, zal er wel íéts van aan zijn. Klootzak.’»

HUMO Drie uitverkochte Sportpaleizen, vijf keer platina voor je vorige plaat, ‘Een ster’ 44 weken in de top tien en bekroond met een MIA en een Radio 2 Zomerhit. Wat zie je jezelf in je meest perverse dromen nog graag klaarspelen?

Van Samang «Ik wil wat ik nu doe nog dértig jaar kunnen doen. In de wispelturige muzieksector is dat een véél minder saaie of conservatieve wens dan het lijkt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234