null Beeld

De allerlaatste Laatste Show: de ploeg achter Mark Uytterhoeven

Volgende week donderdag presenteert Mark Uytterhoeven voor de 330ste en allerlaatste keer 'De Laatste Show'. Op zoek naar de man achter de frats sprak Humo met een ruim dozijn 'Laatste Show'-rubriekleiders, leden van De Laatste Show-band en werkpaarden achter de schermen.

undefined

In de loop der jaren heeft Uytterhoeven zijn volk geleerd overal een aanleiding in te zien om eens goed te lachen. Hoewel zijn fratsen bepaald beeldvullend zijn, blijft de ster van 'De Laatste Show' zelf paradoxaal genoeg buiten beeld: hij lijkt zijn ziel en zaligheid af te schermen met een harnas van grappen, een schild van oneliners en een helm van Witzigkeit. Het mysterie vergezelt Uytterhoeven al enige jaren, wat 'm ten tijde van 'Morgen Maandag' een mooie Humo-cover als Mona Lisa opgeleverd heeft: zijn van raadselen vervulde glimlach was gemonteerd in het enigmatische schilderij van Leonardo Da Vinci. Op zoek naar de man achter de frats sprak Humo met een ruim dozijn 'Laatste Show'-rubriekleiders, leden van De Laatste Show-band en werkpaarden achter de schermen. Dertien stemmen over één fenomeen.

HUMO Wat verklaart het grote succes van 'De Laatste Show'?

WERNER VERPOORTEN (hoofdredacteur) « Mark Uytterhoeven. Ongetwijfeld.

Het format van 'De Laatste Show' ligt Mark natuurlijk: hij is op zijn manier een heel goede interviewer, hij is geïnteresseerd in de actualiteit, en hij is enorm ad rem. Toch was het in het begin een beetje moeilijk: hij kende bijna niemand van de redactie en begon voor het eerst aan een programma dat hij niet zelf bedacht had. Hij heeft wel wat tijd nodig gehad om zich het format eigen te maken en om na het vertrek van Bruno Wyndaele er helemaal zijn programma van te maken.»

GUY MORTIER (rubriek 'Gefressenes Funden') « Wat Mark, met het enorme talent dat hij heeft, de strafste tv-maker van de laatste decennia maakt, is dat hij altijd hoger mikt. Hij zal nooit succes uitmelken; nooit een beproefde succesformule nog maar eens overdoen omdát ze succes heeft gehad - dat interesseert hem niet. Hij wil altijd alles vernieuwen, vooral zichzelf. Klein voorbeeld: voor mijn rubriek stuiten we geregeld op zeer bruikbare tv-fragmenten die we toch links laten liggen omdat we iets soortgelijks al in 'Alles kan beter' hebben gedaan. Het moet altijd helemaal anders zijn, en liefst beter.»

ROB VANOUDENHOVEN (rubriek 'De Job van Rob') « Ik denk dat de humor het verschil maakt: Mark trekt in 'De Laatste Show' zijn humorschuif open en die is serieus groot. Hij ziet altijd en overal mogelijkheden om een goeie grap te maken. Het helpt ook dat hij probeert er altijd iets meer dan een gewoon interview van te maken en dat hij geweldig inventief is met archiefmateriaal.»

DIRK DRAULANS (rubriek 'Applaus voor de natuur') « Mij blijft hij nog het meest verbazen met zijn onwaarschijnlijke talent om lijnen te leggen tussen de gesprekken in één programma. Hij refereert met ontstellend gemak aan uitspraken uit twee interviews tevoren, die iedereen al vergeten was. En tegelijk blijft hij onwaarschijnlijk grappig: bijna nooit moet iets geknipt worden omdat het slecht is. Heel wat anders dan wat Marc Reynebeau in 'De Slimste Mens' doet: wat daar het scherm haalt, is een zware filter gepasseerd en dan is het nog flauw. Mark is altijd goed.»

CHRIS PEETERS (De Laatste Show-band) « Het grote geheim van Mark is volgens mij zijn timing - de timing van een voetballer die de bal klaarlegt en 'm wegstuurt op het moment dat niemand dat verwacht. Hij is ook een meester in het uitlokken van net dat antwoord waarvoor hij een grap klaar heeft zitten. Maar als het beter uitkomt, laat hij zijn voorbereiding gewoon vallen - hij wil niet zoals Ben Crabbé te allen prijze een bepaalde grap maken.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234