De bard en de band: Tourist LeMC en Bazart over het rockjaar 2016

Voor Tourist LeMC was 2016 het jaar van de bevestiging: zijn single ‘Horizon’ bivakkeerde twintig weken op één in de Vlaamse Ultratop en werd het officieuze troostlied van een door aanslagen verminkte natie. Bazart vulde dan weer moeiteloos de AB en Werchter- en Pukkelpoptenten nog voor de jongens hun debuutplaat ‘Echo’ uitbrachten, met niks dan de single ‘Goud’ als blikkerend lokaas.

'We gaan zeker samenwerken. En daarna schlagers zingen'

Het werd de allereerste ontmoeting tussen beide partijen, op een ijskoude zondagochtend ter hoogte van De Singel in Antwerpen. En het werd een kamp van drie tegen één, want Bazart heeft drie frontmannen, en die verschenen allemaal ingeduffeld tegen de vrieskou op de afspraak.

Johannes Faes (Tourist) «Bizar genoeg hebben we elkaar nog nooit ontmoet.»

Mathieu Terryn (Bazart) «We zijn nog nooit ergens samen geprogrammeerd geweest. Jammer, want ook al hebben we elkaar nooit ontmoet, we hebben veel aan Tourist te danken. Ik denk dat Studio Brussel ons veel minder airplay had gegeven als hij niet eerst was doorgebroken.»

Faes «Ik heb dit jaar succes gehad, maar niet half zoveel als Bazart. Dat is zoveel sneller gegaan. Het is ook echt goed, Bazart, ik snap het enorme succes volledig. De vibe, de muziek spreekt enorm aan, de teksten zijn heel catchy, pakkend en mysterieus. En ze zingen in hun eigen taal: voor mij zeker al een reden om ervoor te vallen.»

HUMO Johannes, gaf het voldoening om het record van Fixkes te breken? Zij stonden in 2007 met ‘Kvraagetaan’ 19 weken op 1 in de Vlaamse Ultratop, ‘Horizon’ dit jaar 20 weken.

Faes «Dat was wel plezant, ja, ook omdat ik fan ben van Fixkes, ik vind dat nog steeds een prachtig nummer. Dus als je dat record verbreekt: ja, dat is een leuke erkenning... Maar mijn absolute hoogtepunt van 2016 was de Lotto Arena – mijn eerste eigen show voor zoveel volk. En Paradiso in Nederland de dag ervoor.»

Terryn «Het jaar bestond voor ons uit véél hoogtepunten. Rock Werchter was de eerste keer dat we voor zoveel volk speelden. Maar de AB in mei, daar is het begonnen, daar beseften we dat we iets deden dat blijkbaar aansloeg.»

Faes «Op basis van één single?»

Terryn «Een ep, eigenlijk (‘Bazart’, red.). Het plan voor 2016 was: eerst de zomerfestivals, en dan in het najaar de AB. Maar onze entourage zei: ‘Wat als we vóór de zomer eens de grote AB proberen?’ Onze reactie: ‘Ow, rustig!’ Maar het werkte. En dat heeft zich doorgezet naar de zomer. Want in de AB was er een filmpje gemaakt, waarop te zien was hoe het publiek reageerde bij ‘Goud’. Ik denk dat de mensen deze zomer eens kwamen kijken hoe dat nu in het echt was.»

Faes «Maar hoe vul je dan een hele show, als je maar één ep hebt?»

Oliver Symons (Bazart) «De nummers van de plaat waren al een jaar klaar, dus dat was geen probleem. Al klinken die nummers intussen wel helemaal anders dan een jaar geleden.»

Faes «Da’s ideaal, hè. Een hele poos kunnen trainen met nummers en ze pas daarna opnemen: dan weet je wat er wel en niet marcheert. Ik heb dat dus niet gedaan voor ‘En route’, en ik heb daar niet echt spijt van, maar voor mijn volgende plaat ben ik toch van plan om wat try-outs te spelen vooraleer ik de studio inkruip. Ik werk in de studio met een producer, met beats, maar op het podium sta ik met een liveband. Dat is natuurlijk veel organischer, dus krijg ik tijdens optredens ook veel nieuwe ideeën. Die ideeën wil ik proberen naar de studio te vertalen. Ik begin nu ook stilaan nieuwe nummers te schrijven.»


Lange platen

HUMO 2016 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin wereldsterren uit de 20ste eeuw stierven, terwijl die van de 21ste eeuw ons om de oren sloegen met luidruchtig georkestreerde releases, al dan niet onverwacht gedropt. Het begon al in januari: David Bowie sterft twee dagen na de release van ‘Blackstar’, enkele dagen daarna verschijnt ‘Malibu’ van Anderson .Paak.

Terryn «Er was zodanig véél info, dat er ook veel zomaar passeerde – zelfs het sterven van die grootheden. En dat zou natuurlijk niet mogen. Ik ben die plaat van Bowie bijvoorbeeld nu pas aan het beluisteren.»

Symons «Het is onmogelijk geworden om alles te volgen, maar ik probeer er wel het interessantste uit te pikken. Voor mij was 2016 een jaar waarin er ongelofelijk veel goeie platen zijn uitgekomen, internationaal dan. Solange, Frank Ocean, Bon Iver, James Blake... Alle groten brachten nog eens een plaat uit.»

Terryn «En vaak platen met zeventien à twintig nummers op, echt crazy.»

Faes «Dat heeft met streaming te maken, hè. Hoe langer je plaat, hoe meer songs er te streamen vallen, dus hoe sneller je opklimt in de charts van streaming en Spotify-toestanden. Ik ken de precieze wiskundige formule niet, maar dat is hoe het er tegenwoordig aan toegaat in de VS. En wellicht binnenkort ook bij ons.»

'Tourist LeMC: 'Ik zit te wachten op een krachtige protestsong.'

Terryn «Het valt in ieder geval op: Kanye West, Drake, The Weeknd: allemaal lange platen. Met in het geval van Drake ook: veel shit erop (lacht).»

Symons «In de VS brengen ze nu ook niet meer gewoon rustig één single uit, maar snel na elkaar, bijna gelijktijdig, twéé singles – The Weeknd heeft dat gedaan, en Bruno Mars ook.»

Simon Nuytten (Bazart) «Iedereen wil vooral een hype creëren op de sociale media. Dat is het belangrijkste geworden.»

Faes «Muziek is fastfood geworden.»

HUMO Er bestaat allang een slowfood-tegenbeweging. Wordt 2017 het jaar van de slow music?

Faes «Ik beschouw mijn muziek als slowfood. Het verteert niet zo gemakkelijk, je bent er wel eventjes zoet mee. Ik zoek echt naar een goed evenwicht tussen meegaan in het commerciële systeem – want je wilt natuurlijk je muziek verspreiden – en het bewaren van mijn authenticiteit.»


Vinyl leeft

HUMO Op de valreep brengt 2016 in ieder geval een teken van zo’n slow music-tegenstroom: zopas maakte de Britse Entertainment Retailers Association bekend dat er in de eerste week van december 2016 in het VK voor het eerst meer geld werd besteed aan vinylplaten dan aan digitale album downloads: 2,4 miljoen pond tegenover 2,1 miljoen, om precies te zijn. Een jaar eerder verkocht vinyl nog geen derde van digitaal. Positieve trend?

Faes «Ik beken: ik ben ook op de hipsterkar gesprongen en heb weer een platenspeler in huis gehaald. Maar het gaat écht slow bij mij, ik koop niet zoveel platen. Meteen mijn voornemen voor 2017: mijn wereld verbreden met nieuwe muziek, ook buiten de hiphop, kleinkunst of reggae.»

Terryn «Ik heb die gewoonte toch ook al: ik ga de deur uit om vinyl te kopen, en zet me dan echt in de keuken om te luisteren naar die plaat. Ik heb dat onlangs gedaan met de nieuwe van Bon Iver.»

Faes «Ik heb onlangs in het buitenland een elpee gekocht van The Beach Boys. Vol classics, ik kende die nummers wel van ergens, maar heb pas nu beseft: echt grave muziek.»

Nuytten «Doet me denken aan dat optreden van The Beach Boys dat ik een paar jaar geleden op de Lokerse Feesten zag. Ik stond in het publiek tussen allemaal vijftigers, waaronder een Beach Boys-covergroep. Een échte, hè. Alle songs die op het podium werden gezongen, hoorde ik achter me nog eens live gecoverd, met al die stemmen, al die close harmonies, perfect geïmiteerd (lacht).»

HUMO Op 21 april stierf Prince, geheel onverwacht. Op 23 april bracht Beyoncé ‘Lemonade’ uit, ook geheel onverwacht: een surprise release die heel het internet even in rep en roer zette.

Nuytten «Ik ben een grote fan van Prince. Hij was een genie. Hoe hij gitaar speelt: absurd. De nummers die hij schreef, en hoevéél hij er heeft geschreven: insane. ‘Little Red Corvette’ is één van mijn favorieten, net als ‘Nothing Compares 2U’.»

Faes «Als ik kijk naar de overlijdens van dit jaar: Prince was voor mij dé man. Hij staat bij mij in het rijtje Michael Jackson Bob MarleyThe Beatles....»

Nuytten «Met ‘Lemonade’ heb ik heel weinig. Ik heb er zelfs nog nooit naar geluisterd.»

Symons «Ik wel, maar ik vind ze niet zo goed als veel mensen zeggen. Ik vind de plaat van haar zus Solange veel beter.»

Nuytten «Ik ervaar het écht wel zo: je krijgt de tijd niet om naar zo’n plaat te luisteren. Het jaar voelde heel hectisch aan: er werden constant platen uitgebracht, maar ik wil twee maanden lang naar dezélfde plaat luisteren. Ik ben ultraslow, vrees ik.»


De kwestie privacy

HUMO In februari bracht Kanye West ‘The Life of Pablo’ uit. Met een hoes van de Belgische kunstenaar Peter De Potter, én met twitter rants over van alles en nog wat. Kanye stond het hele jaar wel met íéts in de belangstelling. Zijn exhibitionisme zet alleen maar in de verf hoe zuinig oldskool sterren als David Bowie op hun privacy waren.

Faes «Hetzelfde met Prince, hè: over zijn privéleven was ook weinig bekend. Kanye West en Kim Kardashian: dat is echt het andere uiterste.»

Symons «Maar ik denk dat het bij Kanye heel berekend is. De aandacht die hij krijgt, is onbetaalbare promo.

'Ik vond de clip bij 'Famous' van Kanye West heel goed. Echt een statement: bekende mensen in hun nakie. Dat is wat je tegenwoordig online ziet'

»En hij speelt er ook mee. Ik vond de clip van ‘Famous’ heel goed. Echt een statement: bekende mensen in hun nakie. Want dat is wat je tegenwoordig online ziet. Zelfs die Ray J, die te zien is in die sekstape die Kim Kardashian beroemd maakte, ligt in dat bed in die clip. Dat is toch absurd?»

Terryn «‘The Life of Pablo’ vond ik heel goed, ik heb daarnet nog geluisterd in de auto hiernaartoe.

»Ik denk dat Bowie nog heel erg in de 20ste eeuw zat, en dus geen boodschap had aan al dat delen. Maar dat mysterieuze is niet wég, er wordt alleen mee gespeeld.»

Nuytten «Had Beyoncé niet eens een scheet gelaten, en was iedereen toen niet boos op haar omdat ze ineens menselijk was geworden? (lacht)»

Faes «Ik heb nog maar pas een Instagram-account. En wel hierom: iemand was al een halfjaar foto’s aan het posten onder mijn naam. ‘Ik ben dit aan het doen, en dat.’ En dan ook nog eens volle bak likes krijgen (lacht). Ik had bijvoorbeeld eens een fotoshoot gedaan met Karen Damen, en dan repostte hij die beelden met bijschriften als ‘Het was heel plezant!’ Bon, we hebben dat gemeld, hij is ermee gestopt, en nu heb ik dus zelf Instagram.»

HUMO Je hebt ook pas je telefoonnummer moeten veranderen?

Faes «Tja, voor de zomer bleken ineens heel veel journalisten mijn nummer te hebben. Ik kreeg om de vijf botten telefoon. Ik geef al heel veel van mezelf bloot in mijn nummers, voor de rest wil ik voorzichtig blijven. Mijn omgeving, familie, gezin: die willen daar allemaal niet per se bij betrokken worden, hè.»

HUMO Bazart en de Instagram-generatie, dat zijn twee handen op één buik, niet?

Nuytten «Het is natuurlijk een belangrijk instrument voor ons. We posten veel foto’s op Instagram. En de filmpjes op Facebook hebben ervoor gezorgd dat onze fanbasis is gegroeid, nog voor de radio en de pers mee waren.»

Terryn «Ons publiek is daar mee bezig, en wij zijn ermee bezig.»

Faes «Heb jij dan ook een persoonlijke Facebookaccount?»

Terryn «Facebook, Instagram, noem maar op.»

Faes «Dan krijgen jullie volle bak berichtjes van vrouwen, ongetwijfeld.»

Terryn «Die zitten ertussen, ja. (Snel) Maar je kan dat allemaal zo instellen dat je geen berichten kan ontvangen.»

HUMO Een opmerkelijke Instagram-foto van dit jaar was alvast: Olga Leyers in Bazart-sokken.

Faes «Zijn jullie geen buren van de familie Leyers of zo?»

Nuytten (lacht)

Terryn «Olga is Simon zijn lief.»

Nuytten «Bart Peeters, die woont bij ons in de buurt.»

Faes «Ah ja, dát was de link. Excuses!»


Protest gevraagd

HUMO Tot in de Nederlandse kranten werd ‘Horizon’ van Tourist LeMC de song genoemd die Vlaanderen troostte na de aanslagen van maart. Johannes, hoe voelt het om een song die je twee jaar eerder geschreven hebt zo’n betekenis te zien krijgen?

Faes «Ik heb dat nummer niet met terrorisme in het achterhoofd geschreven, maar dat vond ik niet erg. Omdat ik weet dat heel veel mensen er iets aan gehad hebben. Het was natuurlijk iets heel anders geweest als het door de politiek was gerecupereerd, maar dat was niet het geval, dus...

'Bazart: 'Voor ons mogen er opnieuw 01/10-concerten georganiseerd worden.'

»De media hebben het voor een stuk in de hand gewerkt, maar ook de mensen zelf. Ik had op StuBru een akoestische versie van ‘Horizon’ gebracht, samen met Spiritually Wally, en vrij snel daarna heeft een fan die opname gemonteerd met beelden van de rouwende mensen aan De Beurs in Brussel. En dat heeft veel in gang gezet.»

HUMO Wat is ‘deze strijd’ waarover je in ‘Horizon’ zingt dat hij ‘fameus te zwaar’ is?

Faes «Om eerlijk te zijn: ik had toen ik die song schreef al het gevoel dat heel veel mensen dit jaar hebben gekregen – door de aanslagen, en door wat er in de VS is gebeurd. Komt het nog wel goed? Kan je nog hoop hebben op een toekomst? Want het is verleidelijk om te gaan wanhopen. Laat ons besluiten dat ‘Horizon’ werd geïnspireerd door de verschillende brandhaardjes in de wereld. En hoe je toch positief probeert te blijven.»

HUMO Veel minder positief: de plaat ‘Hopelessness’ van Anohni, een eerder zeldzame protestplaat in 2016. Wordt 2017 het jaar van de protestsong? De nieuwe platen van The xx en Sohn, die in januari uitkomen, lijken in die richting te wijzen.

Symons «Ik denk dat er, nu met Trump, wel een tegenbeweging op gang komt. En dat die zeker Amerikaanse muziek zal beïnvloeden.»

HUMO Dat was wél een duidelijk statement in 2016: Kendrick Lamar die op de BET Awards z’n ‘Alright’ bracht op het dak van een politiewagen. Kiest hiphop weer voor een boodschap?

Symons «Ik heb daar een dubbel gevoel bij. In 2016 heeft Kendrick Lamar zowat met iederéén featurings gedaan: Sia, Maroon 5, een hele slechte groep. Hij doet alles, dat gaat puur over geld. In hoeverre is zo’n statement dan oprecht?»

Faes «Hij moet balanceren, hè. Het commerciële circuit bedienen, maar ook zijn street cred behouden. Dat is heel berekend.»

Terryn «Ik zit ook niet te wachten op protestsongs, vrees ik. Ik vond ‘Freedom’ van Beyoncé, met Kendrick Lamar, echt een vervelend nummer. Zo over the top en in your face, dat ik het niet meer geloofde. Ik vind net het mysterieuze aan muziek zo aanlokkelijk.»

HUMO Misschien is dat wat het publiek in 2016 zo aantrok in Bazart? Jullie optredens boden welgekomen escapisme?

Terryn «Dat denk ik zeker. Mensen zoeken iets om tijdelijk weg te zijn van alles.»

Faes «Muziek verbindt mensen, hè. Misschien is het zelfs een soort kerkgevoel: mensen die elkaar niet kennen en elkaar opzoeken om een gemeenschappelijke ervaring te delen. De clubshows die we vlak na de aanslagen hebben gedaan, waren heel pakkend. Daar hing toch een extra vibe, een gevoel van ontlading.

»Ik zit er wél op te wachten, op protestsongs. Al jaren zelfs. Ik doe er zelf ook wel wat aan, maar toch altijd verpakt. Ik wil niet de moraalridder uithangen. Maar waar blijven de krachtige protestsongs? Zoals Bob Dylan destijds met ‘The Times They Are a-Changin’?»

Terryn «Er was toen nog een duidelijke zaak om voor te strijden. Nu is er zovéél waartegen je moet protesteren: waar moet je in godsnaam beginnen?»

HUMO Tien jaar geleden schaarde een groot deel van onze muzikantenscene zich nog met gemak achter Tom Barman z’n 01/10-concerten.

Faes «Ja, ik heb daar Wannes Van de Velde gezien.»

Nuytten «En ik dEUS. Ik vond dat een fantastische gebeurtenis. Ik herinner me nog heel veel van die avond, ook dat het ineens keihard begon te hagelen. En ik vind ook: dat moet opnieuw georganiseerd worden.»

HUMO Na de aanslagen in Orlando en Nice hing er een grauwe sluier over de zomer van 2016. Als muzikant heb je geen keuze: je moet festivals, mensenmassa’s dus, trotseren.

Symons «Voor de festivals zat ik daarover te piekeren. Maar eens we Werchter achter de rug hadden, was dat verdwenen.»

Terryn «Voor ons was het een zomer van verwezenlijkingen. En dat tegen die vreemde achtergrond. Ik heb daar expres niet over nagedacht. Ik ben daar namelijk nogal een slechte in: als ik over zo’n dingen begin te piekeren, is het hek van de dam, dan word ik helemaal paranoïde.»


Live is not live

HUMO Eén van de pijnlijke dieptepunten van 2016: Rihanna die in augustus op Pukkelpop afgaat als een gieter. Betekende dit het einde van het luide digitale playbacktijdperk? Tijd om weer livemuziek te omarmen, warmte, menselijkheid, en échte fouten van échte muzikanten?

Nuytten «Ik vrees eerder het omgekeerde. Stel dat we ons in een teletijdmachine laten terugflitsen naar de jaren 70, naar een optreden van Led Zeppelin: dat klonk waarschijnlijk heel slecht, maar er was heel veel ambiance. Maar nu, de dj’s op Tomorrowland: dat is niet live, maar het klinkt heel goed. Er wordt daardoor van livebands tegenwoordig veel te veel perfectie verwacht. De mensen willen goed kunnen feesten op je muziek, en het moet heel goed overkomen. Of: zeker niet live-live zijn. Er moet dus wel iets meelopen.»

'Studio Brussel had Bazart veel minder airplay gegeven als Tourist LeMC niet eerst was doorgebroken.'

Terryn «Ik denk wel dat dat optreden van Rihanna een keerpunt is, in die zin dat zij het nu heeft verkorven voor andere wereldsterren. Dat Pukkelpop niet snel nog een Drake zal durven te programmeren bijvoorbeeld. In Europa is het publiek ook strenger dan in de VS, denk ik. Als je sommige beelden bekijkt van Amerikaanse tv-shows: die stemmen lopen gewoon mee en dan zingt men daar wat van die Craig Davidjes over.»

Faes «Maar ik zing echt veel te veel vals, jong. Als ik die PA-opnames hoor achteraf, denk ik vaak: ‘Waaaat?’»

Symons «Ik ben er ook altijd ambetant van als er iets misloopt. Je streeft als muzikant toch perfectie na.»

Faes «Mag ik nog zeggen dat de nieuwe single van Rihanna het prachtigste r&b-liedje is van de laatste tien jaar? ‘Love on the Brain’: love it.»


Vlaanderen boven?

HUMO Terug naar huis. ‘De week van eigen kweek’ op Studio Brussel, ‘Belpop’ op Radio 1: vaderlandse muziek is anno 2016 een sterk merk. Je zou kunnen zeggen: ook muzikaal trekken we ons steeds meer terug op onze eigen nationaliteit.

Faes «Ik had die link eerlijk gezegd nog niet gelegd. Het is inderdaad zo dat heel veel mensen zich nu terugtrekken: ze willen behouden wat ze nog hebben, muren optrekken aan de landsgrenzen om zichzelf en hun cultuur te beschermen. Maar het is natuurlijk niet daarom dat wij onze muziek maken.»

Symons «Ik heb altijd veel naar Belgische muziek geluisterd, en mijn vrienden ook. Vooral in het Engels wel. Balthazar, Absynthe Minded, dEUS.»

Faes «Maar dat hadden evengoed buitenlandse bands kunnen zijn, door de taal. Het Nederlandstalige heeft mij toch altijd net iets meer aangetrokken. Dan weet je écht: dat is muziek van hier. Dat komt wellicht ook omdat ik als jonge gast vooral naar Franse hiphop luisterde: IAM, Fonky Family... Muziek die alleen in Frankrijk kon gemaakt worden, geen kopie van Amerikaanse hiphop.

'De clubshows die we vlak na de aanslagen hebben gedaan, waren heel pakkend. Er hing een extra vibe, een gevoel van ontlading'

»Nadien heb ik daar de Antwerpse kleinkunst aan toegevoegd: Zjef Vanuytsel, Wannes Van de Velde en John Lundström. Dat heb ik niet van thuis meegekregen, ik ben dat zelf gaan opzoeken. Het enige Nederlandstalige dat ik van thuis mee heb, is een ceedeeke dat ik van mijn broer had geschoeptKatastroof (lacht). Eigenlijk was dat mijn inleiding tot de kleinkunst, de vettige kleinkunst.»

HUMO Ook de muzikale kloof met Franstalig België lijkt alleen maar groter te worden. Al zou het kunnen dat Alice On The Roof en Loïc Nottet het tij wat keren, nu Stromae zich voor onbepaalde duur heeft teruggetrokken uit de muziek. Jullie maken Nederlandstalige pop, maar luisteren jullie weleens naar Waalse groepen?

Terryn «Weet je dat ik zelfs geen drie Waalse groepen kan noemen? Terwijl we bij PIAS zitten, een label met veel Waalse groepen.»

Nuytten «Robbing Millions? Nee, dat zijn Brusselaars.»

Symons «Girls In Hawaii

Faes «Onze onwetendheid ligt ook aan de radio. Wij Vlamingen zijn nog echt een radiopubliek. Als de radio iets niet oppikt, dan is de Vlaming ook niet mee. Heel spijtig, want ik zou enorm graag naar Wallonië gaan. En Frankrijk. Ik moet nu altijd naar Nederland, en geef toe, dat is geen vakantie, hè, Holland. Dat is wérken. Maar naar het zuiden reizen, dat geeft je meteen een vakantiegevoel, alleen al omdat iedereen Frans tegen je praat.»

Terryn «Wij hebben onlangs wél een tv-opname gehad voor een talkshow op RTBF. We hebben daar onze nummers gespeeld in het Nederlands, om achteraf een interview te geven in het Frans. Heel benieuwd wat dat gaat geven (hilariteit).»

Symons «Dat is dus nog niet uitgezonden. Maar ik heb daar mensen gezien die meezongen (lacht).»

Terryn «Maar bij jou zou dat toch moeten kunnen? Ik zing echt in het Nederlands-Nederlands, terwijl jij...»

Faes «... Ja, ik gebruik genoeg Franse woorden in mijn teksten, in de hoop eens op Dour te mogen staan (lacht). Spijtig, die scheidingslijn, nergens voor nodig. Evengoed bij Bazart: die muziek is zo universeel en van deze tijd dat die overal gespeeld kan worden.»

HUMO Johannes, ik las ergens dat Dana Winner ‘Horizon’ een mooi lied vond, maar dat ze toch moeite moest doen om je te verstaan. Ze vergeleek dat treffend met haar moeder die destijds ontroerd werd door de muziek van Julio Iglesias, zonder één woord Spaans te begrijpen.

Faes (lacht) «Dát is nu eens een circuit dat eeuwig overeind blijft: dat van de schlagers. Als het allemaal niet meer lukt, kunnen we later altijd nog het schlagercircuit in.

»Maar voor het zover is, wil ik eerst nog samenwerken met Bazart.»

Terryn «Cool.»

HUMO We houden jullie eraan. De samenwerking zou alvast deze lokale trend illustreren: in 2016 deed iedereen het met iedereen. In de preselecties van Humo’s Rock Rally bijvoorbeeld: rockscholen en sociale media zorgen ervoor dat jonge muzikanten meteen in drie, vier groepen zitten. Oliver, jij bent toch ook nog frontman van Warhola, Rock Rally-winnaar 2014?

Symons «In januari komt de nieuwe single van Warhola uit, daarna begin ik aan een plaat. We hebben ook hetzelfde management, hetzelfde team, waardoor de agenda’s makkelijk te plannen zijn. Mensen vragen me weleens hoe dat allemaal lukt, maar ik vind niet dat mijn leven de afgelopen twee jaar zoveel veranderd is. Ik heb soms zelfs de indruk dat we nog altijd in onze studententijd zitten.»

Nuytten «Maar als je dan toestanden meemaakt zoals in Gent onlangs, word je er toch wel aan herinnerd: shit!»

HUMO Een recente radiosessie op het Gentse Sint-Pietersplein liep wat uit de hand. Nogal grote opkomst van vooral vrouwelijke fans, las ik.

Symons «Dat was voor Rode Neuzen Dag.»

Nuytten «We dachten: we spelen rustig een sessie voor Qmusic.»

Terryn «Ik was jarig geweest, dus we waren nogal lang uit geweest (hilariteit).»

Symons «We komen daar aan, en er staat 2.500 man. Dat was wel verschieten.»

Faes «Dan ben je gewoon een fenomeen, jong.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234