null Beeld

'De Battle' op VIER: 'Een komisch duo te land, ter zee en desnoods in de lucht'

Titels als ‘De Battle’, strijdlustig ­Eng­els voorafgegaan door een doodgewoon Nederlands lidwoord, lijken altijd een kern van zelfrelativering te bevatten. Een taalkundige klungeligheid die soms bedoeld is als mop, denk maar aan ‘De bikerboys’ toen daar nog onbezorgd mee te lachen viel. Dát waren nog eens tijden.

Bij ‘De Battle’ liet je vermoedens van zelfrelativering echter varen zodra je de bijbehorende studio zag: de grootste van België volgens presentator Peter van de Veire, en zowel qua afmeting als lichtshow refereerde ze aan soortgelijke niet te relativeren formats als ‘The Voice van Vlaanderen’ en ‘Belgiums Got Talent’.

De strijd tussen België en Nederland, de kern van ‘De Battle’, vertaalde zich ook in het deelnemersveld: voor Nederland waren er cabaretier Najib Amhali en Katja Schuurman, Nederlands multitalent van wie je als Belg desondanks niet zo snel één verwezenlijking kon opnoemen. Voor België, zeg maar Vlaanderen, waren zoals bekend James Cooke en Gert Verhulst uitverkoren. De Belgisch-­Nederlandse tweespalt zag je ook in de samenstelling van hun opdrachtgevers, die zaten waar je tijdens ‘Belgiums Got Talent’ doorgaans de jury voor lief neemt. Nederland had besloten actrice ­Vivienne van den Assem en zanger Jan Smit wel even te kunnen missen, terwijl Vlaanderen zijn zelfstandigen uitgezonden had in de vorm van Jacques Vermeire en ­Elodie Ouedraogo. Nederland is op televisie nog altijd niet bij de deur, maar onbemind is daarom niet onbekend: vorige maand brachten Verhulst en Cooke een single uit met Smit na diens bezoek aan ‘Gert Late Night’, en ook Schuurman was onlangs nog te gast op de Evanna. Ze gaf er toen te kennen weleens en masse van bil te gaan in ’r jacuzzi: je vrolijk maken over zoiets hoort vandaag niet meer, maar vroeger kon zoiets nog ongestraft. Ook dat waren tijden.

Cooke mocht de eerste opdracht uitvoeren: een cursus slippend parkeren, gegeven door een zogeheten ‘slipmaster’, een functiebeschrijving waarbij je eerder aan kwaliteitscontrole bij Sloggi denkt. Cooke bakte er bij het trainen natuurlijk niets van, tot ergernis van Verhulst, enkel aanwezig om aan de zijlijn diep te zuchten in het Antwerps. Je bent een komisch duo of je bent het niet – te land, ter zee en desnoods in de lucht als zo’n exclusiviteitscontract dat vereist.

Cookes opdracht mislukte in de studio omdat zijn wagen buiten de lijnen geparkeerd bleek. Hij baalde zichtbaar, maar er kwam alleszins niemand bij om het leven, wat nochtans wel even realistisch leek toen Van de Veires Nederlandse evenknie Lieke van Lexmond het publiek op de eerste rij aanmaande ‘niet te panikeren, maar wel alert te zijn’. Ja kijk, als je dán nog overreden wordt, is het je eigen schuld. Amhali, volgende in rij, had het fysiek makkelijker, en moest een basis Chinese woordenschat in de kop krijgen. Niettemin faalde ook hij toen hij een stel pictogrammen van een voor een Chinees verteerbare vertaling moest voorzien, maar Schuurman slaagde vervolgens wel in haar opgelegde pot touwtjespringen. Het moment su­prême, of hoe noem je zoiets, was echter Verhulsts koorddanspoging. ‘Ik wil naar huis’, klaagde Verhulst vooraf, openlijk zenuwlijder als een programma daarom vraagt. Het vermakelijke aan hem is natuurlijk de zichtbare tegenzin die hij aldoor etaleert, alsof hij alleen maar is opgedaagd omdat hij niet onder bepaalde contractuele verplichtingen uit kon. Niettemin bracht ook Verhulst zijn opdracht tot een goed einde.

Het finalespel dat volgde, was gelinkt aan de puntentelling en te ingewikkeld om ongestraft uit te schrijven. Het volstaat om te vermelden dat het bestond uit één helft ‘Wie is het?’ en een andere ‘De slimste mens’, en dat het Verhulst de uitspraak ‘die trekt op haar foto als mijn gat op een kommeke soep’ ontlokte. Lepels verkrijgbaar bij VIER, zolang de voorraad strekt. (tr)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234