De Bedenkers: Larry Charles, het brein achter 'Borat' en 'Seinfeld'
Het is geen doodzonde als de naam Larry Charles u niks zegt. Ook op straat wordt de man nauwelijks herkend - met zijn lange grijze baard en donkere bril denken voorbijgangers hooguit dat ze één van die twee baardapen van ZZ Top voor zich hebben. En toch is Charles' cv een staalkaart van de beste hedendaagse comedy. Samen met fellow New Yorker Larry David bedacht hij 'Seinfeld' en 'Curb Your Enthusiasm'. Solo schreef hij voor 'Mad About You' en 'Entourage', en hij regisseerde ook de 'Borat'-film.
Op 21 januari komt zijn laatste nieuwe bij ons in de zalen: 'Religulous', een documentaire waarin hij zich samen met komiek Bill Maher afvraagt wat gelovigen in godsnaam bezielt, en hoe ze kunnen geloven in pakweg de onbevlekte ontvangenis of een ark die dienstdoet als love boat voor het hele dierenrijk. In godvrezend Amerika was het de best bezochte docu van 2008.
- Klopt het dat je ooit bent beginnen te schrijven voor een pornoblad?
LARRY CHARLES «Jazeker. Als tiener woonde ik met twee vrienden in een appartement in Brooklyn. Eén van hen was een gepassioneerde pornofan: in zijn kamer stapelden de vieze boekjes zich op. Af en toe bladerde ik eens door zo'n blaadje, en dan viel het me op dat ze altijd barslecht geschreven waren. 'Dat kan ik beter!' dacht ik dan. Ik ben dan zelf erotische verhaaltjes gaan schrijven, en die kwamen zo uit m'n pen gerold. Ik moest wel flink wat fantasie gebruiken - veel persoonlijke ervaring had ik nog niet in die materie.
»Mijn eigen favoriet heette 'Ik was de krijgsgevangene van mijn man'. Het ging over een Vietnam-veteraan die zijn vrouw in Amerika achterlaat en naar Vietnam terugkeert. Daar leert hij een sexy jong ding kennen. Hij ontvoert haar en neemt haar mee naar Amerika, waar ze samen met zijn vrouw een spannend triootje beleven.»
- Voilà, met die anekdote hebben we de aandacht te pakken van de lezers die je nog niet kenden. Nu nog een vraag om ook de slimmeriken over de streep te trekken: waarom verwijs je zo vaak naar Bertolt Brecht als je het over je werk hebt?
CHARLES «In principe komt Jean-Luc Godard nog vóór Brecht. Ik ben opgegroeid in de jaren zeventig, de gouden tijd van de auteursfilm. Ik heb ze allemaal verslonden, van Altman tot Cassavetes, maar de Europeanen boeiden me nog het meest. Godard was voor mij een openbaring: hij brak alle wetten van de cinema.
»Via Godard heb ik Brecht leren kennen. Die sloeg de illusie aan diggelen dat wat op de bühne gebeurt realiteit is. Daarmee creëerde hij een vervreemdingseffect, een kritische afstand tussen toneel en publiek. Godard zou later net hetzelfde doen. Hij liet zijn acteurs in de camera kijken en het publiek rechtstreeks toespreken, waardoor je weer gaat beseffen: hé, dit is maar een film. Die vermenging van fictie en realiteit heeft me altijd gefascineerd. Ze zit ook in alles wat ik ooit heb gemaakt.»
- Jij stond destijds mee aan de doopvont van 'Seinfeld', voor velen nog altijd de beste sitcom aller tijden.
CHARLES «Het grappige is: eigenlijk waren we volslagen groentjes. Niemand van onze ploeg had al ooit een sitcom gemaakt. Begin jaren tachtig had ik wel al meegeschreven aan het sketchprogramma 'Fridays' - dat moest het antwoord van ABC op het populaire 'Saturday Night Live' van concurrent NBC worden. Na twee jaar trok ABC de stekker eruit, maar ik was daar wél Larry David tegen het lijf gelopen - hij schreef ook grappen voor 'Fridays'. We werden buddy's, en intussen zijn we bijna broers.
Lees het volledige interview in Humo 3568
Larry Charles over 'Religulous'
'Religulous', een samentrekking van 'religion' en 'ridiculous', is de talk of the town in de States. Larry Charles en komiek Bill Maher geven toelichting bij de documentaire.
undefined
undefined
undefined
Linke Boel: Ricky Gervais ontmoet Larry David
Larry Charles: enkele leuke fragmenten
Top 25 Best Moments in 'Seinfeld'
'Curb Your Enthusiasm': Tourette-besmetting
'Entourage': de beste scènes met Ari Gold