De bedenkers

'De bedenkers', een 'Gong Show' voor kelderknutselaars, schiet vanavond in een hogere versnelling. De voorrondes zijn afgelopen, de hoofden leeggeschud en honderden niet-geselecteerde kandidaten een illusie armer; heden dienen de mouwen opgestroopt voor wat 'de ontwikkelingsronde' moet heten. Even de temperatuur opmeten bij Saskia Schatteman, marketing- en communicatiedirecteur van De Lijn en beëdigd juryvoorzitster van 'De bedenkers'.


Saskia Schatteman «Het wordt er alleen maar spannender op. De ideeën zijn er, vanaf nu gaat de meeste aandacht naar de ontwikkeling ervan. Da's een parcours met heel veel valkuilen en struikelblokken, en het is enorm interessant om te zien hoe de kandidaten zich daaromheen werken. Neem nu die Milky Pearls: een fantastisch idee, maar in de voorrondes hebben we niet gezien of het daadwerkelijk gemáákt kan worden.»


HUMO Die economische haalbaarheid is jouw stokpaardje. Heb je veel geweldige ideeën om die reden moeten afschieten?

Schatteman «Die kleine jongen die samen met zijn pa een spelletje met een draak kwam voorstellen: heel origineel en erg charmant, maar gezien de hoge productiekosten en de enorme concurrentie op die markt leek het ons niet commercialiseerbaar. Al breekt het je hart om die mensen te moeten ontgoochelen.»


HUMO Je zit niet alleen in een jury, je moest onlangs ook voor een jury verschijnen. Met succes, want in november werd je verkozen tot Marketeer van het Jaar.

Schatteman «Ik weet wat het is om aan de andere kant van de tafel te staan (lacht). Ik heb vooral gewonnen, denk ik, omdat De Lijn heel klantgericht is gaan werken. We hebben er onder andere over nagedacht hoe we ervoor konden zorgen dat de klanten hun kaartje niet meer bij de chauffeur moesten kopen - want dat levert iedere keer een vertraging van een vijftien seconden op. Dat kan nu via sms: een primeur voor Europa.»


HUMO Je schijnt ook de eerste vrouw te zijn die (Nederlandstalig) Marketeer van het Jaar is geworden. Een nevenverschijnsel van belang?

Schatteman «Toen ik dat hoorde, was mijn eerste reactie: ongeloof. Marketing heeft veel met psychologie te maken - inschatten wat de mensen willen - en je zou denken dat vrouwen daarin vaak een voetje voor hebben.

»Maar ik ben blij dat ik de eerste kan zijn, en dat ik daarmee anderen kan inspireren. Ik ben zelf ook zo: ik zoek rolmodellen waar ik me aan kan optrekken, mensen die moed geven en me stimuleren om het onderste uit de kan te halen.

»Ik heb dat bijvoorbeeld met Ingrid Lieten, de grote bazin van De Lijn en een fantastische dame die heel veel verschillende dingen weet te combineren. Belangrijk, want een uiterst succesvolle zakenvrouw die naast haar werk geen leven meer heeft, is voor mij geen rolmodel. Zo kom ik geregeld vrouwen tegen die verschillende ballen tegelijk in de lucht proberen te houden. Heel interessant: het geeft toch moed om te weten dat je niet de enige bent.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234