null Beeld

De Canvascollectie: Kirsten Lemaire

Twee jaar na de vorige editie trekt de openbare omroep opnieuw op jacht naar ongerept creatief talent. Seizoen twee van 'De Canvascollectie' moet, luidens de perstekst, in elk geval 'béter zijn dan de vorige keer'.

Frederick Vandromme

Omdat we niet helemaal zeker waren of ze de vorige winnaars dan wel het programma an sich bedoelen, gingen we om uitleg bedelen bij Kirsten Lemaire - samen met haar StuBru-collega Elke Jacobs suppoost van dienst.

'De liefde van het penseel'

undefined

Kirsten Lemaire «Het zal vooral een stuk levendiger zijn: 't is de bedoeling dat de kijker de positieve chaos van de preselecties bijna kan proeven.

»De eerste voorronde was in het Brusselse Wiels, en ik ben zelf geschrokken van de immense drukte: ontzettend veel mensen kwamen hun werk voorstellen, verpakt in bubbeltjesplastiek en aangesleurd met karretjes. Dat hectische gevoel willen we naar de huiskamer brengen.

»Maar het grootste verschil is wellicht dat de wedstrijd zich deze keer over het héle land uitstrekt. 't Is 'De Canvascollectie', maar óók 'La collection RTBF'.

»In de laatste aflevering, die live gaat, komen die twee afsplitsingen samen, maar dáárvoor komt Luc Janssen al af en toe verslag uitbrengen van de andere kant van de taalgrens. Mede daardoor hebben zich dit jaar niet minder dan 8.000 mensen ingeschreven, een fenomenaal aantal.

»Je zal trouwens zien dat we nooit focussen op de freaks, de mensen die er wat vreemd uitzagen - zoals men dat in zoveel andere programma's wél doet - maar op kwaliteit en intrigerend werk, op de pareltjes in de massa.»


HUMO Is er een rode draad? Wat verbindt 'intrigerende' kunstenaars?

Lemaire «Het enige wat ze met elkaar gemeen hebben, is een zekere mate van lef en nieuwsgierigheid. Voor velen is het de allereerste keer dat hun werk professioneel beoordeeld wordt: tot dan toe hadden ze bij wijze van spreken alleen van hun nonkels en tantes te horen gekregen 'dat ze goed bezig zijn'.

»Vreemd genoeg waren er ook veel verschillen tussen de steden. In Brussel was werkelijk élke kunstvorm in zeer groten getale aanwezig, maar in Antwerpen bleek vooral de schilderkunst in zwang.

»Het was misschien toeval, maar in Gent kwamen er veel kunstkoppels opdagen. En in Oostende hadden we veel werk rond de zee in al haar facetten verwacht, maar dat viel ook tegen. Of niet, natuurlijk.»


HUMO Welke kunstenaars zijn je bijzonder bijgebleven?

Lemaire «Véél, maar Ermias Kifleyesus, een Afrikaan die een aantal jaar geleden naar België is gekomen, schiet me nu het eerst te binnen.

»Hij had een heleboel vellen papier neergelegd in de hokjes van telefoonwinkels, zonder uitleg. Bellers mochten daar spontaan op droedelen, telefoonnummers noteren en boodschappen achterlaten. Het resultaat is dan zijn kunstwerk geworden: behoorlijk maf, maar heel leuk.

»Enfin, ik heb behoorlijk wat gezien waarvan ik dacht: shit, dat zou ik eigenlijk wel willen kopen. Ik ben daar goed voor geplaatst: ik leer de deelnemers kennen vóór ze - in het beste geval - gevierde kunstenaars worden. Als ik geld had, ik zou het wel weten.»

De Canvas Collectie

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234