'De Canvasconnectie': de met een heerlijk zieke verbeelding gezegende striptekenaar Olivier Schrauwen

Meerwaarde op televisie: informatie die men niet snelsnel bij elkaar gegoogeld krijgt in een sobere doch smaakvolle verpakking stoppen, en ze vervolgens ongemerkt richting troost laten meanderen. Zie bijvoorbeeld: ‘De Canvasconnectie’, dat vanavond halt houdt bij de met een heerlijk zieke verbeelding gezegende striptekenaar Olivier Schrauwen.

'Jezelf beperkingen opleggen is uitstekend voor je creativiteit.' Olivier Schrauwen

HUMO Vereerd dat je in ‘De Canvasconnectie’ mag aandraven?

Olivier Schrauwen «Ik had de boot een hele tijd afgehouden, maar plots dacht ik: ‘Misschien ben ik alsnog een man die goed om kan met de media.’ En het viel mee. Al was het toch een uitdaging. Twee dagen aan een stuk over jezelf praten terwijl de camera loopt: niet simpel voor een zwijgzaam man zoals ik. Bovendien hebben ze me gefilmd terwijl ik illustraties maakte voor het kunsttijdschrift Oogst: ostentatief zitten werken terwijl wildvreemden meekijken, dat was ook nieuw.»

HUMO We zien wel vaker illustraties opduiken van collega’s als Brecht Vandenbroucke, Brecht Evens of Randall C., maar jou ligt het minder?

Schrauwen «Ik voel gewoon geen speciale ambitie om te illustreren. Al heb ik toevallig net een illustratie afgewerkt voor The New York Times. Ik voelde me echt een kleuter, en niet alléén omdat ik er minder geroutineerd in ben: de opdrachtgever bejegende me ook echt als een 4-jarige – ‘Komaan jongen, nu is het echt wel tijd om je tekening in te leveren.’ Maar ik begrijp het wel: bij zo’n krant kunnen ze geen dagen zitten wachten tot mijn inspiratie op punt staat.»

HUMO Je laatste strip ‘Arsène Schrauwen’ is een fictieve maar geloofwaardige autobiografie van je opa. Daar moet veel denkwerk aan vooraf zijn gegaan.

Schrauwen «Nogal, ja. Het idee schoot me te binnen toen ik negen jaar geleden naar Berlijn verhuisde, en toen heb ik het verhaal in zeven haasten opgeschreven in een notitieboekje, alwaar het zeven jaar heeft zitten fermenteren. Daarna ging het relatief snel.

»Ik teken elke dag, maar de ware inspiratie steekt maar ééns per maand de kop op: de muze zit niet voortdurend op de rand van m’n tekentafel. Maar als ze dan toch arriveert, levert ze meestal materiaal waar ik bij wijze van spreken een jaar mee verder kan. Of zeven, in dit geval.»

HUMO ‘Arsène’ verscheen eerst in het Engels. De loftrompet werd druk betoeterd, maar sommige lezers waren toch enigszins in de war door jouw ongepolijste stijl. ‘Straf boek, jammer dat het zo rotslecht is getekend,’ las ik ergens.

Schrauwen (lacht) «Allemaal de schuld van Kamagurka: van zijn cartoons leerde ik de lelijkheid appreciëren. Of liever: ik beschouw lelijkheid als een dramatisch werktuig – ik teken vaak heel bewust niet te mooi, omdat je zo een zeker onbehagen kunt creëren. Bij mij staat alles in functie van het verhaal, en soms heeft een scène baat bij houterigheid of geknoei. Soms moet je jezelf ook beperkingen opleggen, zoals bij The Velvet Underground: geen bluesriedels, en daar dan onder geen beding van afwijken. Uitstekende manier om je creativiteit aan te wakkeren.»

HUMO Welke kunstenaars heb je nog getipt?

Schrauwen «Ik had gezworen geen andere striptekenaars te vermelden, maar ik kon niet om Robert Crumb heen. In de jaren 90 was ik gefascineerd door zijn werk. Z’n strips waren zo politiek incorrect dat je ze vandaag nauwelijks nog gepubliceerd zou krijgen. Dertig, veertig jaar geleden was het stripgenre een soort eiland: strips hadden geen uitstaans met andere kunsten of populaire media, en er hing al helemaal geen werk van striptekenaars in musea. Striptekenaars waren echte outsiders: ze werkten in absolute artistieke vrijheid, en dat uitte zich in de verhalen en stijl.

»Kijk, daarom ben ik ook fan van ‘De Canvasconnectie’: omdat je de gelegenheid krijgt om iemand anders dan jezelf de hemel in te prijzen (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234