null Beeld

'De Canvasconnectie': nieuw seizoen van het fijne cultuurprogramma op Canvas

Als wij onze gewaardeerde oud-collega Staf Herten even mogen citeren: ‘Cultuur: veel heb ik er niet van, tenzij je de schimmelkweek in de badkamer meerekent.’ Ach, misschien moeten we gewoon eens wat vaker naar ‘De Canvasconnectie’ kijken, het fijne cultuurprogramma op Canvas dat vanavond een nieuw seizoen ingaat.

Noud Jansen

'Damien Jurado is de geknipte spilfiguur: welbespraakt, enthousiast, helder en duidelijk formulerend.'

Bertrand Lafontaine (eindredacteur) «Negen van de elf opnames hebben we inmiddels achter de rug, en die zijn stuk voor stuk buitengewoon goed verlopen. Zeer fijn ook dat we er eindelijk in geslaagd zijn om Anne-Mie Van Kerckhoven te strikken, de Antwerpse tekenares, schilderes en videokunstenares. Haar naam lag al van in het eerste seizoen van ‘De Canvasconnectie’ op tafel, in 2011, maar om één of andere reden was het tot nu toe nooit gelukt om haar vast te leggen – op den duur werd het een running gag op de redactie.

»Maar goed, dat is pas voor de vijfde aflevering; in aflevering één van dit seizoen zit Damien Jurado, de Amerikaanse singer-songwriter. Hij beantwoordt volledig aan hoe ik me de geknipte spilfiguur voorstel: welbespraakt, enthousiast, helder en duidelijk formulerend. Je voelt ook dat wat hij zegt, geen steriel lesje kunstgeschiedenis is, maar dat het – hoe cliché die uitdrukking ook mag klinken – recht uit het hart komt. Dat is meteen ook de reden waarom we in ‘De Canvasconnectie’ geen curatoren aan het woord laten: die hebben veelal de neiging om het soort abstracte woorden en formuleringen te gebruiken dat je weleens in de inleidingen van kunstboeken leest – meestal valt er amper iets van te begrijpen.

»Onlangs zat Rinus Van de Velde in ‘Van Gils en gasten’ heel verstaanbaar en begrijpelijk te praten over zijn werk. Naast hem zat Philippe Van Cauteren: een uitstekend curator, daar niet van, maar hij begon vervolgens het werk van Van de Velde te duiden in een taal die de kunstenaar zélf ook niet helemaal leek te begrijpen. Dat proberen we in ‘De Canvasconnectie’ dus te vermijden. Wij voeren het liefst kunstenaars op die de dingen simpel kunnen uitleggen, en die de hermetische cocon die de kunstwereld toch is, enigszins kunnen openen.»

HUMO Hoe knap gemaakt en boeiend ook; ‘De Canvasconnectie’ bereikt gemiddeld slechts zo’n 55.000 kijkers. En met al dat gereis is het toch zeker geen lowbudgetprogramma. De vraag is ongetwijfeld al vaker opgeworpen: is dat nog wel verantwoord in een tijd van besparingen?

Lafontaine « Ik denk het wel, ja. Om te beginnen maakt een kunstprogramma nu eenmaal deel uit van de opdracht van de publieke omroep: het woord cultuur valt op bijna iedere pagina van de beheersovereenkomst te lezen. Daarbij kun je met een kunst- of cultuurprogramma volgens mij sowieso nooit meer dan 100.000 kijkers halen. ’t Is een redelijk select publiek waarvoor je werkt, hè? En wij passen nu eenmaal voor commerciële toegevingen. We werken bijvoorbeeld niet met BV’s, en op zich is niks ons te moeilijk als onderwerp.»

HUMO Om dichter bij die 100.000 kijkers te komen, zou het misschien helpen om eens een écht grote naam op de affiche te zetten. Wie staat er helemaal bovenaan op jullie verlanglijstje?

Lafontaine «Wie heel lang op ons verlanglijstje heeft gestaan, is Ellsworth Kelly, een invloedrijke Amerikaanse minimalistische kunstenaar. Alleen is die vorig jaar helaas komen te overlijden. Maar als je het over grote namen hebt: ’t is één van mijn stoutste dromen om Quentin Tarantino eens te strikken (lacht). Maar dat zal wel nooit lukken, vrees ik.»

HUMO Kom kom, niet zo negatief. Hij stelde vorig seizoen toch een vraag in ‘De slimste mens ter wereld’?

Lafontaine «Hm, ja, da’s waar. Misschien dat we zijn naam toch eens op het prikbord moeten hangen voor één van de komende seizoenen.»

HUMO Doen!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234