De Canvasconnectie: Rudy Trouvé

Wanneer we Rudy Trouvé moeten bellen naar aanleiding van zijn aantreden in het al even onderhoudende als aangename ‘De Canvasconnectie’, slaat de angst ons geen klein beetje om het hart: is dit niet de man die in het rareventencollectief dEUS ‘de rare vent’ was? Die zijn platenlabel Heaven Hotel aanstuurt vanuit de tochtige onderbuik van het Vlaamse muziekwezen? En die één van zijn tachtig nevenprojecten ooit Gore Slut doopte?

Nergens voor nodig: zijn dochtertje heet ons vrolijk welkom aan de telefoon en Rudy staat – zo normáál – op het punt om met zijn gezin aan een weekje Ardennen te beginnen. Hij is bovendien erg aardig en zélf een tikje nerveus.

Rudy Trouvé «Ik vind ‘De Canvasconnectie’ een heel goed programma, zodanig dat ik zenuwachtig was om erin te verschijnen. Ik ben dan ook een paar keer een uitleg begonnen waarvan ik na een paar minuten begon te denken: ‘Rudy, jongen, wa zedde nu weer allemaal aan ’t lullen?’ Maar ja, dat is niet erg, zeker? (lacht)»

HUMO Ben je een even grote muzikale veelvraat als je oeuvre doet vermoeden?

Trouvé «Ja. Niet dat ik om de vijf seconden platen koop, maar ik hou wel van heel uiteenlopende dingen. R&b interesseert me niet zo, en in hiphop ben ik ook niet echt thuis, maar voor de rest luister ik naar alles. Dat gaat dan in periodes: soms ben ik meer voor jazz, dan is ’t weer bossanova of ska.»

HUMO Kwam je naar ‘De Canvasconnectie’ met een aantal platen of artiesten onder de arm, of wilde je gewoon eens door het boek bladeren?

Trouvé «Er waren wel een paar dingen waar ik onmiddellijk aan dacht. Norman McLaren bijvoorbeeld: toevallig geen muzikant, maar wel één van de grondleggers van de animatiefilm. Die is eind jaren 30 begonnen en heeft vooral in de jaren 50 interessante dingen gedaan, onder andere door rechtstreeks op pellicule te werken – hij schilderde en kraste erop. ’t Zijn dus hoofdzakelijk abstracte animatiefilms: muziek op bewegingen van vlekken en kleuren – heel indrukwekkend.

»Verder heb ik gekozen voor wat mij in mijn carrière beïnvloed heeft, of wat mij nu nog altijd beïnvloedt. Andy Warhol, Egon Schiele, Brian Eno. En Dick Bruna: ik ben niet zot van Nijntje, maar voor de Zwarte beertjes-pocketreeks heeft hij heel mooie omslagen ontworpen.»

HUMO Het gaat ook over je eigen werk. Hoe vat je meer dan twintig jaar eclecticisme en chaos samen in een coherent gesprek?

Trouvé (denkt na) «Ik heb inderdaad heel veel verschillende dingen gedaan, maar het komt altijd neer op hetzelfde: klank, woord en beeld. De kern blijft dus wel dezelfde.

»Verder laat ik het aan de makers over (lacht). Ze hadden mij gevraagd om een aantal fragmenten mee te nemen en die van commentaar te voorzien, waarop zij dan follow-upvragen stelden. Aan de hand van wat ik allemaal zei, maakten zij een script, en de aflevering is volgens dat script gemonteerd. Wat de kans op een coherent geheel aanzienlijk verhoogt.»

HUMO Je werd in Humo al een ‘stoorzender’ genoemd, en het adjectief ‘ontspoord’ is ook eens gevallen. Zie je jezelf als een soort muzikale kink in de kabel?

Trouvé «Ik snap dat voor een stuk, maar eigenlijk vind ik dat ik vrij toegankelijke muziek maak. (Snel) Ik moet wel meteen toegeven: ik vind veel muziek toegankelijk. ‘Health and Efficiency’ van This Heat vind ik bijvoorbeeld een zeer aangenaam, catchy popdeuntje, maar voor veel collega-muzikanten is dat maar irritant gedoe (lacht). Ik weet dat ik neig naar avant-garde en de iets moeilijkere muziek, maar daarin zoek ik dan wel de toegankelijkste, meest songgerichte nummers op.

»Ik ben eigenlijk echt een fan van popmuziek: ik hou van songstructuren. Ik ga gewoon ruim om met de term ‘structuur’.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234