De films die u deze week moet zien (van 3 tot 7 mei)

ACTIE De allereerste James Bondfilm, waarin 007 het in Jamaica opneemt tegen een booswicht die de Koude Oorlog een paar graden warmer wil maken. Sean Connery werd terecht een instant-icoon en de scène waarin Ursula Andress opduikt uit de zee één van de ultieme beelden van de jaren 60.

KOMEDIE Ergens halfweg deze debuutfilm van Australisch tv-regisseur Wayne Blair voel je iets eigenaardigs gebeuren: je wéét dat je emoties schaamteloos gemanipuleerd worden, je wéét dat alle regeltjes van de Hollywoodiaanse feelgoodfilm gevolgd worden… maar je stopt met je te verzetten en je geniet ervan. Het verhaal draait rond een aboriginal meidengroep die in de jaren 60 soulmuziek brengt en op tournee gaat in Vietnam om de soldaten te vermaken. De typische lach- en traanformule wordt knap uitgediept met een relevante racismethematiek (aboriginals hadden nog maar net burgerschap gekregen in Australië) en vooral opgefleurd door de levendige muziek. De hoofdactrices blinken uit in authenticiteit en de vibe van de film doet wat denken aan ‘The Commitments’ – conventioneel, maar probeer er maar eens aan te weerstaan.


Operation Avalanche ★★★½


BBC 2, vrijdag 3 mei, 0.55

THRILLER Clevere thriller-komedie over een duo CIA-agenten dat met behulp van hun grote filmheld Stanley Kubrick – wie anders? – de maanlanding van de Apollo 11 faket. Deze hardnekkige complottheorie wordt speels, met veel gevoel voor humor gedramatiseerd en levert en passant ook kritiek op onze nepnieuwstijden.

DRAMA Gary Oldman speelt George Smiley, een MI-6 agent die in volle Koude Oorlogstijden op zoek gaat naar een mol. Complexe maar intrigerende spionagethriller van Tomas Alfredson, gebaseerd op de klassieker van John le Carré. De film waarvoor Oldman zijn Oscar had moeten krijgen.


Son of Saul ★★★★½


NPO 2, Zaterdag 4 mei, 22.40

DRAMA Hongaars regisseur Laszlo Nemes neemt ons mee in de diepste krochten van de hel van Auschwitz. Anderhalf uur lang blijft hij met zijn camera aan het gezicht van Saul kleven, een gevangene die joden de gaskamers in leidt en achteraf hun lichamen weer naar buiten zeult. Beklemmend, beenhard en briljant.


Denial ★★★☆☆


BBC 2, ZAterdag 4 mei, 23.45

DRAMA Waargebeurd rechtbankdrama over een holocaustontkenner (Timothy Spall) die een proces aanspant tegen een gerespecteerde historica (Rachel Weisz) omdat zij hem een leugenaar noemde. Boeiende, maar al te relevante materie. De regie is van weinig opmerkelijk professionalisme, maar gelukkig is het scenario veel sterker.


Wilson ★★★☆☆


vtm, zaterdag 4 mei, 23.55

KOMEDIE Zwarte komedie met Woody Harrelson als een eenzame, contactgestoorde kerel die na ettelijke jaren weer contact zoekt met zijn ex-vrouw (Laura Dern). Prima geacteerd en soms erg grappig, hoewel de originele graphic novel van Daniel Clowes eigenlijk meer diepgang had. Eerst de film kijken, dan het boek lezen!

KOMEDIE Vijfde en laatste Pink Pantherfilm met Peter Sellers. Een verhaal is er nauwelijks, de film is eigenlijk meer een collectie slapsticksketches, waarvan er sommige echt hilarisch zijn en andere… nuja, iets minder. Gelukkig zijn de grappige momenten meer dan talrijk genoeg.


A Bronx Tale ★★★½


CAZ, ZONDAG 5 MEI, 20.40

MISDAAD Een jonge Italo-Amerikaan raakt betrokken bij de New Yorkse maffia, in dit regiedebuut van Robert De Niro. Die ging inspiratie zoeken bij zijn oude vriend Martin Scorsese voor het camerawerk en de soundtrack (‘Goodfellas’ is nooit veraf), maar met succes: het verhaal sleept mee en de acteurs leveren prima werk.


Maps to the stars ★★★★☆


BBC 2, ZONDAG 5 MEI, 0.00

KOMEDIE Vlijmscherpe Hollywoodsatire van David Cronenberg, met Mia Wasikowska als de personal assistant van een neurotische, onzekere filmster (Julianne Moore). Het is niet de eerste keer dat de filmindustrie zichzelf te kakken zet, maar zelden was die satire zo genadeloos als hier. Een perverse trip door de hel van Hollywood.


Nightcrawler ★★★★☆


Q2, DINSDAG 7 MEI, 22.45

THRILLER Jake Gyllenhaal speelt zijn beste rol als een engerd die ’s nachts ongelukken en misdaden filmt, om de beelden dan te verkopen aan nieuwszenders. Een intense thriller over hoe sociopaten kunnen gedijen in het sensatiebeluste Amerika. De bezeten blik in Gyllenhaals ogen zal je nog lang achtervolgen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234