null Beeld

De Grote Bart De Pauw-Show

Geluk dat uit zijn oevers treedt, euforie die het leven indringend verzoet? Bart De Pauw schudt van nee. 'Tevredenheid is het hoogste. Gewone, simpele tevredenheid.'

Jeroen Maris

Ik zal Bart De Pauw (44) altijd dankbaar blijven voor 'Buiten de zone' en 'Schalkse ruiters', twee programma's die mijn jeugd met humor en jongensachtige bravoure dopeerden. Daarna volgden onder meer 'De mol' (achter de schermen), 'Het geslacht De Pauw', 'Willy's en Marjetten' en 'Loft' (als scenarist): een kralenketting van succes.

Later werden 'De kinderpuzzel' en 'De kazakkendraaiers' op scepsis onthaald. De zondagavond, het 'Dansen! Dansen!'-moment voor het puikje van de tv-makers, leek De Pauw niet meer genadig.

Maar de ex van Tom Lenaerts staat er weer, en wel met twéé programma's van eigen kweek: 'Twee tot de zesde macht' en vooral 'Quiz Me Quick', op gejubel van de spionkop onthaalde fictie over een stoemelings ontstaan quizploegje waar De Pauw véél in gestopt heeft.

HUMO De vaststelling dat wie slim is, niet per definitie zijn leven op orde heeft, bijvoorbeeld.

Bart De Pauw «Je hebt mensen die ontzettend intelligent zijn, maar emotioneel een nul. En je hebt mensen die de hoofdstad van Finland niet kennen, maar die weten hoe je overeind blijft in het leven. Wie wél weet wat de hoofdstad van Finland is, kan smalend doen over wie dat niet weet, maar emotioneel een bruut zijn. IQ en EQ, hè.

»Wat ben je uiteindelijk ook met al die weetjes? Ik denk dat empathisch vermogen veel belangrijker is. Dat je probeert te leren en te begrijpen wat je niet kent, bijvoorbeeld.»

HUMO 'Quiz Me Quick' gaat ook over mensen die op z'n minst enkele voetstappen in het zand willen achterlaten. Hoe probeer jij van betekenis te zijn?

De Pauw «Ik heb al wat achtergelaten, denk ik - dingen waar mensen mee gelachen hebben. Ik hecht daar waarde aan, maar ik dicht ze niet het eeuwige leven toe. Ik ben niet het type dat op z'n tachtigste verguld zal zijn met een medaille voor die glorieuze carrière. Daar dan komen aanstrompelen en een beeldje krijgen uit de handen van een snotneus die eigenlijk niet weet wat je ooit hebt gemaakt: neen, dank je.

»Ik ben me erg bewust van de vergankelijkheid van alles en iedereen, en dus ook van mezelf. En ik heb daar vrede mee. Ik heb me in stilte beziggehouden en op een zinvolle manier iets ingevuld: zo wil ik straks terugblikken.

»Die relativiteit is er nu al, tijdens mijn carrière. Ik zit bijvoorbeeld een jaar te werken aan een film, die wordt dan uitgezonden, komt uit op dvd - en dan is die weg en mag ik aan iets anders beginnen. Maar dat vind ik niet ondankbaar. Eerder comfortabel, zelfs: 'Het is ook maar dat.'

»Een idee bijt me, ik raak erdoor gepassioneerd, werk het uit, besteed er tijd aan - maar het blijft máár film of televisie. Als iets niet lukt op een set, ben ik ook altijd de eerste om te roepen: 'Jongens, het is maar tv.' Dan kijkt iedereen verstoord op, maar het is wel waar: we zijn niet bezig met een gevecht op leven en dood.

»Ik probeer ook niet meer wanhopig om die stempel te drukken. Ik heb intussen al alle vormen van appreciatie meegemaakt: van 'Bart De Pauw is geniaal' tot 'afvoeren, want ik kan zijn bakkes niet meer zien', en alles daartussen. Het begin van mijn carrière was een schreeuw: iedereen moest mij graag zien. Nu ben ik daar veel rustiger in. Ik heb een paar dingen te vertellen, en wie die zinvol vindt, luistert maar. Ik wil niet langer de hele wereld bekeren.»

HUMO Je werkt graag samen met de jongere generatie - nu bijvoorbeeld met Jonas Geirnaert. Ben je dan de wereldwijze nonkel?

De Pauw «Ik luister vooral. Ik kan ook redeneren dat ik ze 't gewoon moet voordoen, 'want ik heb het allemaal al gedaan'. Maar die kaart trek ik zelden - alleen als het echt moet vooruitgaan. Doorgaans is mijn houding: ik ga eens horen wat die gasten te vertellen hebben. Ik wil niet per definitie altijd bevestigd worden in wat ik al kan.

»En: het zijn niet de thema's die veranderen, wel de manier waarop je ze aanpakt. Je bent al wat gelouterd, of je bent nog een argeloos jong veulen, en dat weerspiegelt zich in je manier van vertellen. Maar fundamenteel blijft het altijd over hetzelfde gaan. Neem 'Buiten de zone', nu bijna twintig jaar geleden.

»Dat is een product van zijn tijd, omdat de personages nog met een vast toestel bellen, geen internet kennen en kapsels en kleren hebben waar je nu alleen nog op verkleedfeestjes mee scoort. Maar de thema's die 'Buiten de zone' behandelde, zijn nog altijd hyperactueel. Jongeren worstelen nog altijd met hun plaats in de wereld, en ze zullen daar altijd mee worstelen. En ondanks de tsunami van seks op het internet blijven ze met dezelfde vragen zitten: 'Hoe moet het, hoe voelt het?'

»Ik heb wel de indruk dat de jongere generaties vroeger tot de grote vragen komen. Een kind van twaalf is dat niet op de manier waarop ik twaalf was. Als ik zie wat mijn eigen zoon al doet en weet op zijn twaalfde: die gaat al naar Werchter, hè, en hij was tien toen hij in z'n eentje de trein naar Antwerpen nam om naar een winkel te gaan en daar een broek te kopen.

»En uiteraard is hij op zijn twaalfde nog onervaren en naïef, op het schattige af, maar hij weet wel meer dan ik toen. Ik zag het ook in 'De kinderpuzzel': kinderen zijn veel volwassener dan wij indertijd. Meisjes van zestien zijn jongedames, hè, dat zijn geen kinderen meer. Jong zijn komt nog altijd op dezelfde onhandigheid neer, maar het verschil is: wij waren achttien toen we het leven inrolden, zij zijn zestien.»

Bekijk de trailer van 'Quiz Me Quick'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234