De Held - Alcatraz

Daar zit je dan: de debuutplaat vier sterren gegeven en de opvolger beter vinden. Gelukkig kan een mens niet in het verleden leven, en er hooguit over schrijven en zingen. En dat is wat Jo Jacobs doet, De Held in kwestie. Waar zijn debuut, verschenen op zijn 41ste, een verzameling was van het beste wat hem in de songschrijverij tot dan toe was overkomen, is ‘Alcatraz’ het resultaat van een geïsoleerde schrijfsessie die niet meer dan een paar maanden in beslag nam, opnames, mixing en de hele achterafhandel inbegrepen. Wouter Van Belle liet er zijn van ervaring en vakmanschap bulkende vingers nog eens overgaan, Karel De Backer voegde hier en daar wat drums toe, en klaar was ‘Alcatraz’. Voor 90 procent opgenomen door Jo Jacobs en Jo Jacobs alleen, in zijn eigen woonkamer met zijn zelfgebouwde akoestische gitaar en een microfoon. Geen verrasssing dus dat ‘Alcatraz’ een grotere samenhang vertoont dan ‘De Held’.

Eén ding is niet veranderd: eenvoud en duidelijkheid blijven Jacobs’ grootste handlangers. Als hij het over zijn eerste liefde heeft, dan doet hij dat met naam en toenaam – ‘t was er boenk op, nadien kwam Kristien, nooit gekust, wel goed mee gepraat – en heet het liedje ‘Mijn eerste liefde’. In ‘Stoffer en blik’ worden een uit de handen geglipt pak koffie en de gebruiksvoorwerpen uit de titel een metafoor voor een tussentijdse tabula rasa. Op een dinsdag, gokken wij.

Invloeden en vergelijkingen die ons bij de eerste plaat niet waren opgevallen maar hier wel komen bovendrijven: de Henny Vrienten van het allerbeste Doe Maar in opener ‘Jouw schoot’, de Stijn Meuris van het oude Noordkaap in ‘Het stormt’ en ‘Soms is er die vraag’ (de titels alleen al!), en – verrassend – de Michael Rother van Neu! zonder Neu! (check zijn soloplaten ‘Flammende Herzen’, ‘Katzenmusik’ en vooral ‘Sterntaler’) in het instrumentale ‘Flashback’.

Helemaal in zijn eigen universum vertoeft Jacobs in de titeltrack ‘Alcatraz’ (‘Ik hou me vast aan al mijn twijfels / Ik ben daarin een krak’) en ‘Van hier tot ginder’, songs waarin hij aantoont dat Nederlandstalige liedjes uiterst geschikt zijn om universele klasse tentoon te spreiden.

Drieënhalve ster, omdat we geen twee keer dezelfde fout gaan maken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234