De Jeugd Van tegenwoordig - Manon

De Jeugd Van Tegenwoordig zijn een stel onbetrouwbare klootzakjes. Grote muilen uit Amsterdam, die je best niet al te snel vertrouwt. Neem de typering die ze zichzelf meegeven bij hun vijfdeling ‘Manon’, uitgekomen in het jaar dat ze een decennium De Jeugd vieren: De Eeuwige Eendagsvlieg.

Nou, helaas: als er één groep zich rotsvast in de popscene heeft verankerd, dan is het DJVT wel. De hoofdpodia op alle grote festivals veroverd, gouden platen bij de vleet. Maar ja: de rol van valse verteller past hen nu eenmaal als een maatpak. Nog een voorbeeld: deze plaat heet een ode aan de vrouw te zijn. Dat is het ergens ook wel, maar dan wel een ode à la De Jeugd, bij wie het nog altijd draait om zo vaak en zo veel mogelijk te ‘stunten met een chick’.

Hiphop is een vlag die ‘Manon’ – excuus – niet meer geheel dekt: pop en r&b voeren de boventoon. De Jeugd doet waar ze zin in heeft, maar het heeft ook in dit geval een uitstekende plaat opgeleverd. Eerlijk is eerlijk: wat zij doen, doet niemand ze na.

De hoogtepunten staan aan het begin en het einde gepositioneerd. De titel- en openingstrack biedt een afgekloven EDM-hook, autotune en infantiele rijmelarij – ‘Manon, ik heb zin in een wippie op het balkon, ik deel je laatste tampon’ – maar in de handen van alchemist Bas Bron, het vierde lid en de George Martin van De Jeugd, wordt het een enerverende toptrack. Het is dat onweerstaanbare Barry Manilow-sausje dat er overheen wordt gegoten, plus de onnavolgbare flow van Faberyayo en de sleaziness van Vjèze Fur. Die laatste beheerst dat trucje zo goed dat Ol’ Dirty Bastard vanuit de tietenbar in de hemel goedkeurend toekijkt. De plaat eindigt met ‘Ze kan me wel schieten’, een tot koortsdroom uitgebouwd mantra, waarin een man zijn vrouw laat zitten (‘Je volgende feestje is een begrafenis’). Acht minuten lang De Jeugd op de toppen van hun kunnen: hier bewijzen ze veel meer dan lolbroeken te zijn. Ook tussenin valt veel moois te rapen. ‘Bpm69’ is een zeer amusante houtje-touwtjevariant op R. Kelly, ‘Neonlichten in de regen’ is pathos volgens De Jeugd – lachen en huilen tegelijk – en ‘Straatmeermin’ goeie oldskool hiphop.

Als wij Manon waren, dan zouden we geen seconde twijfelen om met De Jeugd mee te gaan op zaterdagnacht. Ook al sluipen ze the morning after ongetwijfeld het huis uit om nooit meer wat te laten horen. Maar wat kun je het leuk met ze hebben. Het zijn donjuans op custom Nikes. Onweerstaanbaar.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234