'De kinderpuzzel': de doorstart van Bart De Pauw

Bart De Pauw is terug met 'De kinderpuzzel', een tv-programma en een interview. Nee, sorry: met 'De kinderpuzzel', een tv-programma, en een interview.

Op deze miezerige maandagavond in februari bevinden we ons aan de grens van Sint-Jans-Molenbeek, een gemeente in het Hoofdstedelijk Gewest waar de jeugdwerkloosheid tot 40,9% is opgelopen: geen courante vakantiebestemming in eigen land. We glippen een gebouw binnen dat eens als melkfabriek dienstdeed. Nu is Koeken Troef! er gevestigd, het televisiebedrijfje dat Bart De Pauw (42) na zijn afscheid van Woestijnvis heeft opgericht. Weldra wordt 'De kinderpuzzel' op de televisie geopenbaard, het eerste afgewerkte product van Koeken Troef!

Dit zenuwcentrum is licht en fleurig: één wand is bedekt met uitvergrote covers van de albums van Kuifje, maar dan in de Franse versie: Tintin. Op dit uur is, behalve Bart De Pauw, alleen zijn zakenpartner Helen Perquy aan het werk, en een jonge schoonmaakster die aan de jeugdwerkloosheid is ontsnapt. Ik neem tegenover Bart De Pauw plaats en lees een lijstje op van de belangrijkste televisieprogramma's waar hij tot dusver de hand in had: 'Buiten de zone', 'Schalkse ruiters', 'Mannen op de rand van een zenuwinzinking', 'De mol', 'Het geslacht De Pauw', 'Willy's en Marjetten' en 'De kinderpuzzel'.

Enkele quotes van Bart De Pauw


«Ik heb al vaker tegen mijn vrouw gezegd: 'Ik ben mijn tijd vooruit: drie maanden, om precies te zijn.' 'Het geslacht De Pauw' werd in het begin absoluut niet gesmaakt. Tegen de tijd dat het ruime publiek mijn bedoelingen doorhad, liep de serie al op haar eind. Ik kom nog steeds mensen tegen die er moeite mee hebben om mij na 'Het geslacht...' normaal te bekijken. Maar ik maak me daar geen zorgen meer over: mensen die het verschil niet zien tussen mij en het personage dat ik speel, zullen het nooit zien. 'De mol' was overigens ook geen instant succesverhaal.»

«Het enige wat ik wil, is: de mensen met wie ik me nu omring behouden. Ze zijn goed in hun vak, en ik wil ze een soort zekerheid bieden. En het is ook de bedoeling om niet al te véél mensen aan te nemen, opdat ik nooit programma's zou moeten maken óm die mensen aan middelen van bestaan te helpen. Op dit ogenblik zijn we hier met vier mensen vast in dienst, en de rest van de medewerkers trekken we voor de duur van één productie aan. 'De kinderpuzzel' hebben we al achter de rug, en ik ben nu samen met Jonas Geirnaert een comedyserie aan het schrijven. Maar goed, straks gaat Jonas weer naar Woestijnvis, om zijn activiteiten met Neveneffecten voort te zetten.»

«Dingen bedenken is me altijd makkelijk afgegaan, zo makkelijk zelfs dat ik het zaakje nooit helemaal vertrouwde. Al in mijn begindagen dacht ik vaak: 'Straks komt de smaakpolitie langs die mij als oplichter zal ontmaskeren.' Maar als ik nu mijn werk van de afgelopen twintig jaar overzie, durf ik al te denken: 'Het zullen toch niet allemaal toevalstreffers geweest zijn.' En ik besef ondertussen ook wel dat ik altijd behoorlijk hard heb gewerkt, nu harder dan destijds bij Woestijnvis. Tijdens de opnames van 'De kinderpuzzel' sliep ik gemiddeld vier uur per nacht, maar wat dan nog? Ik vond het fucking fantastisch - ik had het gevoel dat ik lééfde, en geloof me: dat voel je niet elke dag, hoe levend je voor de rest ook mag zijn. Ik weet wel zeker dat ik dat soort stroomversnellingen nodig heb om gelukkig te zijn.»

«Ik was er vrij snel overheen. Ik heb wel nachtenlang wakker gelegen omdat ik me onzeker voelde. Ik moest voortaan solozeilen, hè, in een klein bootje. Bij Woestijnvis voel je je op één of andere manier ingedekt door de andere talenten die er werken - de grootste verdienste van Wouter Vandenhaute is volgens mij dat hij al die talenten heeft kunnen strikken en verzamelen. Woestijnvis kan en bloc optreden, de merknaam doet ondertussen ook al wonderen, en ik sta er alleen voor. Maar goed, voor de VRT is Woestijnvis een zegen én een vloek. Het levert alle topprogramma's: dan kun je je wel een paar kuren permitteren. Toen ik er nog werkte, heb ik bij de VRT nooit een programmavoorstel moeten beargumenteren en verdedigen. Het ging van: 'Dit gaan we maken, en daarmee uit.' Nu moet ik eerst een korte inhoud indienen en daarna treatments maken - al in een vroeg stadium moet je als het ware bewijzen voorleggen.»

Het volledige artikel leest u in Humo 3624 van dinsdag 16 februari.

De televisiecarrière van Bart De Pauw in 10 videofragmenten

1. 'Buiten de zone'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234