'De kleedkamer': het programma dat ook niet-voetbalgezinde kijkers weet te boeien

Niets ten nadele van Ruben Van Gucht en diens onvolprezen blonde coupe, maar het feit dat ‘De kleedkamer’ ook niet-voetbalgezinde kijkers weet te boeien (bron: onze huiskamer) heeft het programma ongetwijfeld mede te danken aan de van ‘D’Ardennen’ bekende regisseur Robin Pront.

'Gilles De Bilde was het concept niet zo genegen.' Robin Pront

Uit de mond van Van Gucht: ‘Robin is een unieke regisseur, en hij heeft een niet te onderschatten invloed gehad op hoe de dingen in ‘De kleedkamer’ in beeld zijn gebracht.’ Uit de mond van Pront:

Robin Pront «Ik ben iemand die beroepshalve zijn mening nogal wil laten gelden, dus dat is ook bij ‘De kleedkamer’ het geval geweest. Sowieso wat de visuele benadering betreft, maar ook qua personages en onderwerpkeuzes.

»Als kind heb ik jarenlang Panini-stickers verzameld, en telkens wanneer ik later nog eens in die boeken bladerde, vroeg ik me af wat er van al die mannen in godsnaam geworden was. Een antwoord bieden op die vraag, dat was voor mij het boeiendste aan dit programma.»

HUMO Dat antwoord blijkt niet zelden pijnlijk ontnuchterend.

Pront «Ja, maar we hebben wel telkens voor een tegengewicht gezorgd – ik wou niet dat het alleen maar kommer en kwel zou zijn. In de aflevering over het SK Beveren van ’78-’79, bijvoorbeeld, heb je aan de ene kant het trieste verhaal van linksachter Marc Baecke, die zijn been heeft moeten laten amputeren en recentelijk zijn vrouw heeft verloren, maar aan de andere kant heb je ook het kleurrijke verhaal van de Argentijnse spits Gustavo Lisazo, die zich na zijn carrière tot ‘de George Clooney van Zuid-Amerika’ heeft ontpopt. Die mens is daar nu een gevierd acteur, en hij heeft effectief wel wat van Clooney.»

HUMO Een tijdje terug ben je gevraagd om een programma over de huidige Rode Duivels te regisseren, maar op dat voorstel ben je niet ingegaan. Omdat dat soort boeiende verhalen er allicht niet te rapen valt?

Pront «Welja, profvoetballers die midden in hun carrière zitten, zijn alleen maar met voetbal bezig. En tegenwoordig worden ze allemaal zo professioneel begeleid dat er al helemaal geen verhaal meer aan is. Ik ben een enorme Rode Duivels-fan, en ik ben blij dat we zo’n goeie generatie spelers hebben, maar ik zou er nu geen documentaire of reportagereeks over willen maken.»

HUMO Heb je al een aflevering van ‘Duivelse vrouwen’ kunnen zien?

Pront «Ja, en het was helemaal wat ik ervan verwacht had. Ik vind dat Katrin (de vrouw van Dries Mertens, red.) dat heel goed doet, daar niet van, maar die mannen leven in een cocon, hè. Ze zijn wel heel rijk, dat viel me op (lacht).»

HUMO In ‘De kleedkamer’ van vanavond gaat het over Eendracht Aalst in het seizoen 1993-’94. De voormalige verdediger Godwin Okpara, die in 2008 samen met zijn vrouw veroordeeld werd voor het jarenlange misbruik van een minderjarig meisje, zijn jullie in Nigeria gaan opzoeken, maar van toenmalig sterspeler Gilles De Bilde geen spoor. Wilde hij niet meewerken?

Pront «Gilles was het concept van het programma niet zo genegen, nee.»

HUMO Jammer.

Pront «Inderdaad. Maar de mensen die we wel bereid hebben gevonden om mee te werken (Leo Van der Elst, Edwin van Ankeren, Peter Van Wambeke en Yves Vanderhaeghe, red.), hebben het in het programma lange tijd over hem gehad. Zeer boeiend, kan ik je verzekeren.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234