De luisterlink: Lost Frequencies

In Nashville en omstreken knallen sinds oktober 2014 onophoudelijk de champagnekurken en worden pitchers margarita gedronken bij strings of blue light, en dat dankzij Lost Frequencies, né Felix De Laet: diens remix van ‘Are You With Me’ van countryzanger Easton Corbin deed een blitzkrieg op ’s werelds hitlijsten.

'Het was mijn grote droom om mijn muziek te delen, niet om voor tienduizend man te deejayen'

Ook ter hoogte van De Laets hometown Beersel doen magnumflessen geregeld van plopperdeplopperdeplop: in het zog van ‘Are You With Me’ en zijn tweede single ‘Reality’ deejayde hij op de grootste dancefestivals op de planeet, won hij een Red Bull Elektropedia Award voor de doorbraak van het jaar en versierde een trits nominaties voor de Mia’s. Later deze maand gaat De Laet (22) op tournee door Amerika, in april jongleert hij met z’n decks op Coachella, op dezelfde dag als Guns N’ Roses. Hoog tijd om ’m te onderwerpen aan Humo’s Luisterlink.


1 Souljacks: ‘Billie Jean Meets Saturday’ (1999)

Felix De Laet «Geen idee wie het is, maar hij heeft alleszins de snaredrum van ‘Billie Jean’ van Michael Jackson gesampeld. Of nee: het is de instrumentale versie met een andere stem erover.»

HUMO ’t Is een mash-up door Souljacks, een alias van de broers Dewaele: ‘Saturday’ van hun eigen Soulwax op de beat van ‘Billie Jean’, met een streepje ‘Kaw Liga’ van The Residents erbij. Uit 1999, toen nog niet iederéén mash-ups kakte.

De Laet «Ik begrijp wat je bedoelt. Nu komen ze zelfs in de Ultratop.»

HUMO For the record: in 1981 domineerde Stars on 45 eventjes de hitlijsten, een proto-mash-up van Beatles-nummers aangevuld met een streepje ‘Venus’ van Shocking Blue.

De Laet «Waw, héél lang voor mijn tijd (lacht).

»Mash-ups zijn behalve leuk ook heel handig voor deejays: je kunt bekende en onbekende nummers bij elkaar mixen, en zo je publiek verrassen. Ik wil niet alléén maar mijn eigen nummers en hitjes draaien, hè? Dankzij die mash-ups kan ik iedereen bij de les houden: diegenen die niet vies zijn van commerciëlere muziek, maar ook de hipsters.»

HUMO Zijn de broers Dewaele stichtende voorbeelden?

De Laet «Niet echt. Of liever: ik zie hun naam vaak opduiken, en ik hoor mensen vaak over hen praten, maar ik heb geen platen van hen in huis. Ze spelen toch een soort electrorock, nee?»

HUMO Met Soulwax: min of meer. Ten tijde van dat Souljacks-nummer zijn ze zich gaan toeleggen op het perfectioneren van de mash-up, met als resultaat het machtige ‘As heard on Radio Soulwax Pt. 2’, in 2002 uitgekomen onder de naam 2ManyDJ’s. Kon jij net als zij grasduinen in de monsterlijke platencollectie van je verwekker – of een ander familielid?

De Laet «Helaas. Bij ons thuis speelde er ook altijd muziek, maar vaak was dat gewoon de radio. En tijdens familiefeestjes bij mijn grootmoeder stonden er dikwijls muziek-dvd’s op, onder andere van Pink Floyd, de favoriete groep van één van mijn nonkels. Nu ja: ’t was iets waar je tussen de gangen van het diner vijf minuutjes met een half oog naar keek terwijl je in de zetel kwam uitpuffen.»

HUMO Ben je later wél muziek – al dan niet in digitale vorm – gaan verzamelen, of ben je trouw gebleven aan de radio?

De Laet «Allebei. Als ik iets leuk vind, koop ik het – meestal via download. Maar ik luister ook nog heel vaak naar MNM, Q-Music en Pure FM. Of de ‘Ultratop’, zodat ik in het oog kan houden welke nummers populair zijn.»

HUMO Om te weten hoe je de concurrentie kunt overtreffen?

De Laet «Nee gij, om te weten welke populaire songs ik af en toe in mijn deejaysets kan smokkelen: het kan geen kwaad als je dat af en toe doet, zo heb ik gemerkt. Al moet je natuurlijk uitkijken dat je niet te mellow uit de hoek komt: om twee uur ’s ochtends willen de mensen vooral volle bak dansen – het heeft een tijdje geduurd voor ik dat doorhad. Je moet weten: het was mijn grote droom om mijn muziek te delen, niet om voor tienduizend man te deejayen.»

HUMO Kortom: je hebt nooit gedraaid op fuiven voor twee man en een paardenkop, en het voorbije jaar draaide je op Tomorrowland en in het Sportpaleis, en binnenkort rock je de crowd op Coachella?

De Laet «Zoiets. Alhoewel: ik heb één keer gedraaid in een club waar de promotor z’n werk niet naar behoren had gedaan. Ik heb daarentegen alsnog mijn best gedaan, per slot hadden die vijftien mensen die wél opdaagden ervoor betaald. Maar de, euh, druk om te presteren ontbrak wel een beetje.»


2 Amnesia ‘Ibiza’ (1988)

De Laet (schiet in de lach) «Dit lijkt me héél erg oud.»

HUMO Uit 1988, het jaar dat de new beat – de Britse pers sprak over ‘a Belgian beat revolution’ – doorbrak.

De Laet (lacht nog harder als een lage stem ‘Ibiza’ zegt) «Geweldig, zo ouderwets. Dit soort nummers kun je tegenwoordig in een handomdraai maken: gewoon de knopjes voor de shitty sound indrukken in je softwarepakket.»

HUMO In de late eighties was het nochtans wérken om zo’n track in elkaar te flansen.

De Laet «Oei, ik bedoelde het helemaal niet negatief: vervang ‘shitty’ dus maar snel door ‘analoog’! Maar zeg nu zelf: het heeft de tand des tijds toch niet echt goed doorstaan?»

HUMO Als jij het zegt. Jij ging vroeger met vakantie naar Ibiza, niet?

De Laet «Klopt: de vriendin van mijn vader had een vakantiehuisje aan de rustige kant van het eiland, dat trouwens heel mooi is. In de tien dagen dat we daar waren, gingen we één keer naar zo’n bekende club, meestal de Pacha. In de Amnesia ben ik één keer geweest, om naar Pendulum en Skrillex te gaan kijken. En vorige zomer mocht ik er zelf draaien, in het voorprogramma van Dimitri en Mike. ’t Was toch een beetje stressen, maar het viel heel goed mee – supertof, geen probleem. Het publiek is overwegend dronken of helemaal naar de kloten: als de muziek goed is, gaan ze feesten; als ze fantastisch is worden ze helemaal gek (lacht).»


3 DJ Rolando ‘Jaguar’ (1999)

De Laet «Klinkt supervet. Mag ik even een fotootje van je scherm nemen, als geheugensteuntje? Maar ik ken het niet.»

HUMO ‘Jaguar’ van DJ Rolando, uit op het Underground Resistance-label uit Detroit, opgevist door je vrienden Dimitri Vegas en Like Mike voor een sessie op Radio SupersoniQ. Underground Resistance is tevens een collectief waarvan onder anderen Jeff Mills, ‘Mad’ Mike Banks en Robert Hood deel uitmaakten. Ze wilden niet zomaar fuifstampers van de band laten rollen, maar een politiek geïnspireerd tegenwicht bieden voor de mainstream.

De Laet «Ha, in die tijd was techno nog écht revolutionair, hè. Toen moest je nog echt wérken om dat soort nummers te maken, tegenwoordig maakt zowat iedereen met zijn computer a kind of electronic music. Pas op: je hoort mij niet zeggen dat het vroeger allemaal beter was. Er zijn nog altijd artiesten die – met of zonder software – hun eigen universum scheppen, en dat is waar het om draait. De muzieksoftware heeft één en ander misschien vergemakkelijkt, maar een slecht idee blijft een slecht idee – anders gezegd: je kunt een slecht nummer nog veel sneller in elkaar flansen.»


4 Kill Frenzy ‘Naked Piano’ (2013)

De Laet (na de lange, kurkdroge beat) «Klinkt als iets tussen jazz en deep house. (Tien seconden later) Oei nee, nu niet meer: echt supervet, die beats.»

HUMO ‘Naked Piano’ van Kill Frenzy, de Belgische producer die een paar jaar geleden furore maakte met ‘Booty Clap’. De titel kwam me goed van pas: je speelt immers zelf piano.

De Laet (knikt) «Ik ben als kind een tijdje naar de muziekschool geweest, en in het middelbaar heb ik ook notenleer en ritmiek gevolgd: ’t helpt als ik mijn eigen nummers schrijf.»

HUMO Maak je je nummers vooral op de computer, of komen er ook echte instrumenten aan te pas?

De Laet «Af en toe ga ik weleens wat zitten pingelen aan één van de twee piano’s die hier in huis staan, en als ik op een leuk melodietje stoot, speel ik het in op de computer. Niet ideaal, hoor: soms klinken die geweldige pianoriedels plots verschrikkelijk.»


5 Arca ‘Vanity’ (uit: ‘Mutant’, 2015)

De Laet «Klinkt héél hedendaags.»

HUMO Van december vorig jaar. Arca, de alias van Alejandro Ghersi, die ook al samenwerkte met Björk en Kanye West.

De Laet «Geen idee hoe het komt, maar ik moet plots aan walvissen denken (lacht). Het heeft iets van filmmuziek, zij het voor een heel donkere, trashy film. Op een fuif moet je daar niet mee komen aanzetten, tenzij als intro. Of in het midden van je set, om de spanning weer wat op te bouwen.»

HUMO ’t Is geen muziekbehang, of alleszins niks dat je kunt opzetten terwijl je een boek leest of de was sorteert. Zweer jij eerder bij wufte popmuziekjes?

De Laet «Niet noodzakelijk. Maar ik mis hier een beetje ritmisch houvast – ik snap niet goed waar het naartoe gaat. Ik begrijp dat mensen hierop kicken, maar ’t is niks voor mij. Het is wel erg vernieuwend: zoiets heb ik nog nooit gehoord.»


6 Urban Cookie Collective ‘The Key The Secret’ (1993)

HUMO Een wuft popmuziekje dan maar, en wel uit de jaren 90, een periode waaruit jij wel vaker nummers opvist voor je deejaysets.

De Laet (sip) «Ken ik alweer niet.»

HUMO Urban Cookie Collective, ofte Roan Heath met de vorig jaar aan kanker overleden Diane Charlemagne, tevens bekend van ‘Inner City Life’ van Goldie en ‘Wanna Die for You’ van Netsky.

De Laet «Aha! (Zingt) ‘I wanna live, I wanna die for you-ou’, is zij dat? En ze is vorig jaar gestorven, zei je? Heel jammer.»

'Op 1 staan in Engeland: onvoorstelbaar. Ik dacht dat Stromae en Gotye me al waren voorgegaan, maar nee, hoor'

HUMO Ik neem aan dat een leverancier van twee wereldhits overstelpt wordt door aanbiedingen van zangeressen die hun stem te huur aanbieden?

De Laet «O, ja, maar helaas voor hen gebruik ik liever mannenstemmen, omdat ze wat minder voor de hand liggen. Meisjes zingen bijna per definitie mooier, maar ze lijken ook vaak op elkaar. Ik heb net wel twee nieuwe liedjes gemaakt met Engelse zangeressen, maar die hebben allebei nogal speciale stemmen, en daar hou ik wel van.»

HUMO Heeft Netsky – Boris Daenen voor z’n moeder – weleens je pad gekruist?

De Laet «Ja, hoor. We waren allebei op een festival in Oostenrijk, en toen heb ik ’m een berichtje gestuurd: ‘Zin om vanavond af te komen? Ik draai om halftien op de Main Stage.’ Ik was nog niet lang bezig toen er plots iemand aan m’n broekspijp trok: ‘Holy shit, Netsky staat hier op mijn vingers te kijken!’ We zijn na mijn set wat gaan chillen: ik had een vriend mee, en hij zijn vriendin. We hebben ook een praatje gemaakt tijdens de uitreiking van de Red Bull Elektropedia Awards. Supertoffe gast.»


7 Santogold ‘L.E.S. Artistes’ (2008)

De Laet «Kijk, dat is wat ik bedoel met een goeie stem: niet echt gladjes, maar wel heel speciaal. Moet ik haar kennen?»

HUMO Wie weet: Santi White – Santigold, voorheen Santogold – is behalve zangeres en producer ook een songwriter die nummers voor Lily Allen en Ashlee Simpson pende.

De Laet «Ze klinkt echt alsof ze héél goed weet wat ze doet. Geweldig nummer.»

HUMO Prachtrefrein ook, vooral vanwege die zin ‘I can say I hope it will be worth what I give up.’ Lig je soms wakker van de gedachte dat je bent gestopt met studeren?

De Laet «Dat niet, maar ik kan niet ontkennen dat het weleens door mijn hoofd schiet. Ik bedoel maar: ik ben 22, voor hetzelfde geld duurt deze hele trip nog vijf jaar, en dan ben ik nog maar 27 – wat dan? Tegelijk zal ik tijdens die vijf jaar nog zoveel deuren kunnen openen: ’t komt dus wel in orde. Bovendien ben ik geen stoute jongen die zijn bruggen verbrandt.»


8 Nirvana ‘All Apologies’ (‘MTV Unplugged’, 1994)

HUMO Een interessante mannenstem én een akoestische gitaarintro: spek naar jouw bek, dunkt me.

De Laet «Het doet me wat denken aan Placebo, maar dan unplugged. Is het Green Day? De stem klinkt héél bekend, maar ik kan ze niet plaatsen.»

HUMO Nirvana, uit de ‘Unplugged’-plaat, uitgekomen één jaar na jouw geboorte.

De Laet «Trashy stem: heel straf. Ik ken Nirvana niet zo goed, en ik heb ze al zeker nooit live gezien.»

HUMO Dat lijkt me nogal wiedes: Kurt Cobain stierf toen je één was.

De Laet «Oeps. Hoe is hij gestorven?»

HUMO Zelfmoord. Zo, nu weet eindelijk de hele planeet het.

De Laet «Oei. Sorry, maar ik heb eigenlijk nooit naar Nirvana geluisterd. Een beetje naar Green Day, en dat was het dan.»


9 Stevie Wonder ‘Master Blaster (Jammin’)’ (1980)

De Laet (na drie seconden) «Reggae? (Nog tien seconden later) Reggae!»

HUMO ‘Master Blaster’ van Stevie Wonder. De ondertitel is ‘Jammin’, naar het nummer van Bob Marley, met wie hij eerder het podium had gedeeld.

De Laet «‘Jammin’ draai ik weleens, een mash-up met de a-capellatrack van ‘I Feel Good’ van James Brown. Nooit iets met reggae gehad tot ik in Rode (Sint-Genesius-Rode, red.) naar de middelbare school ging. Iederéén in mijn klas luisterde ernaar. Of toch vooral de groene jongens.»

HUMO Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat ze weleens sigaretten met kruiden rookten?

De Laet (wuift) «Zoiets. Ik werd er aanvankelijk gék van, maar na verloop van tijd bleven er toch een paar nummers hangen, en nog wat later was ik er zelf aan verslingerd. Ik ben ook eens mee naar een reggaefuif geweest, en toen pakte de bas me – boom-boom-boom, geweldig. En het genre is heel breed: je kunt Bob Marley geweldig vinden, en de rest maar niks, en omgekeerd.»

HUMO ‘Master Blaster’ was een gigantische hit, maar in Engeland raakte het niet verder dan nummer 2. Jouw ‘Are You With Me’ haalde wél de top: je bent de eerste Belg die dat is overkomen.

De Laet (hoofdschuddend) «Onvoorstelbaar. Ik dacht dat Stromae me al was voorgegaan, of Gotye, maar nee, hoor. Het keerpunt kwam er toen de BBC het overdag begon te draaien, en toen stond het plots helemaal bovenaan op de Shazam-hitlijst – dat wil zeggen dat mensen het nummer ergens horen en via diezelfde Shazam-app te weten willen komen wat het precies is. Dat doe je toch alleen maar als je ’t goed vindt, nee?»

HUMO Deze maand ga je op tournee in de VS – first we take London, then we take Manhattan?

De Laet «Dat zou geweldig leuk zijn. Maar het is zo al gek genoeg: ik ben onlangs in Indonesië gaan draaien, en daar zong het publiek ‘Are You With Me’ van de eerste tot de laatste noot mee – aan het andere eind van de wereld, hoe raar is dat?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234