null Beeld

De mannen achter 'De mol': 'Zelfs onze bazen weten niet wie de mol is'

Elke poppenkast heeft z’n spelers. Bij de eerste drie seizoenen van ‘De mol 2016’ waren dat Tom Lenaerts, Bart De Pauw, Michiel Devlieger en Michel Vanhove. Maar ook bij het nieuwe, vierde seizoen op VIER is – het kan geen toeval zijn – een vierspan de drijvende kracht achter het succes: Jeroen Mertens, Joren Creylman, Christoph Cuypers en Mathias De Neve – gemiddelde leeftijd: amper 33 – zorgen ervoor dat u nu al vijf weken lang geschikte gespreksstof klaar hebt zitten als u zich aan een koffieautomaat, in een lift of op een familiefeest bevindt. U bent overigens met 800.000.

'Onze grootste vrees was deze krantenkop: 'Vroeger was het beter'.'

Niet alleen was het hun idee om het lang doodgewaande ‘De mol’ te reanimeren op VIER, daarnaast zijn ook zij – en zij alleen – verantwoordelijk voor de scenario’s, het bedenken van de proeven, de alles onthullende of net verhullende montage van de honderden uren beeldmateriaal, én ze traden bij de opnames in Argentinië op als alwetende spelleiders. Kortom: als íémand geschikt is om de volgende vraag te beantwoorden, dan wel zij.

HUMO Heren, wie is de mol?

Iedereen (hoongelach)

HUMO Bedankt voor het gesprek.

Jeroen Mertens «Zelfs van de crew die meeging naar Argentinië wist bijna niemand wie de mol was. Handig voor ons: zo konden we ook aftoetsen wie onze mensen op het eind van elke dag verdachten, om te kijken of de mol niet te hard in de kijker liep bij de opnames.»

Joren Creylman «We begonnen met een erg kleine groep van mensen die het wel wisten: alleen wij vier en Gilles De Coster waren op de hoogte. Maar naarmate de opnames vorderden, kwamen meer en meer crewleden het te weten. Onvermijdelijk, natuurlijk, al kwamen de geluidsmannen er wel opvallend snel achter: er werd weleens een prikmicrofoon vergeten op de kandidaten, en als we dan in het geniep overlegden met de mol was dat hoorbaar voor hen. Maar er waren ook crewleden die pas wisten wie de mol was toen we de ontknoping filmden.»

HUMO Er werd voor de eerste aflevering geopperd dat het onmogelijk zou zijn de identiteit van de mol geheim te houden in een tijd waarin iedereen een gsm en dus ook een camera op zak heeft.

Christoph Cuypers «Niet als je goeie afspraken maakt. Op de set was er bijvoorbeeld de afspraak dat er één fototoestel was voor de hele ploeg, dat tijdens de opnames mocht worden gebruikt om foto’s te maken achter de schermen. Zo minimaliseerden we de kans dat iemand zijn gsm bovenhaalde en onbedoeld gevoelige informatie naar de familie thuis stuurde.»

Mertens «Het is zo dat je met iets meer dingen rekening moet houden dan vroeger. Op dat vlak hebben we geleerd van Nederland, waar het weleens fout is gelopen – namen van afvallers of finalisten die uit onvoorzichtigheid al op voorhand uitgelekt waren en zo.»

HUMO Er was ook veel bezorgdheid over de invloed van sociale media, die gevoelige informatie meteen aan de grote klok zouden hangen. Voorlopig lijkt dat wel mee te vallen.

Creylman «Dat lazen we toen ook. Daarom dat we ook daarvoor goeie afspraken gemaakt hebben met de kandidaten zelf. Ze mochten elkaar bijvoorbeeld niet toevoegen op Facebook. De redenering daarbij is dat mensen die langer in het spel zitten, logischerwijs ook beter bevriend zullen raken, en elkaar dus gaan toevoegen op Facebook. Uit die vriendschappen zou je dan kunnen afleiden wie tot het laatste overbleef. Daarom is er afgesproken dat niemand met elkaar bevriend raakt op sociale media tot de laatste aflevering is uitgezonden.»

Mertens «Op die manier sluit je al erg veel gevaren uit. Waar we ons wél nog altijd zorgen over maken, is dat een verborgen hint in het programma gedeeld wordt via de sociale media en zo door veel meer mensen wordt opgepikt.»

Mathias De Neve «We monteren elke aflevering een paar weken op voorhand: we passen dus niets aan als we merken dat veel kijkers tijdens de vorige aflevering plots onze mol zijn gaan verdenken. Dat betekent dat je als maker weleens begint te nagelbijten, als blijkt dat mensen érg dichtbij beginnen te komen (lacht).»

undefined

'Op Facebook zie je dat sommige mensen op het juiste spoor zitten, maar dat vinden we net goed: ook voor de kijkers is 'De mol' een spel, en dat spel moeten ze kunnen winnen'

HUMO Zijn er al veel juiste hints ontdekt?

Creylman «Als je de internetfora leest en alles een beetje volgt op Facebook, dan zie je dat sommige mensen op het juiste spoor zitten. Dat vinden we net goed, want ‘De mol’ moet ook kloppen. We horen vaak dat het voor ons makkelijk is om de identiteit van de mol geheim te houden: ‘Jullie kunnen toch alles verdraaien in de montage.’ Maar je wil toch ook niet dat kijkers zich bij de onthulling bekocht voelen? Ook voor hen is ‘De mol’ een spel, en dat spel moeten ze kunnen winnen. Natuurlijk wil je niet dat iederéén jouw mol verdenkt, maar er moeten wel minstens een paar kijkers zijn die doorhebben hoe het zit.»

HUMO Momenteel lijkt ook dat mee te vallen: de verdenkingen zijn mooi verspreid over de overblijvende kandidaten.

Cuypers «Dat is het beste bewijs dat het wel goed zit. Aan de andere kant worden er via sociale media nu ook veel meer dwaalsporen opgepikt en verspreid. Dat helpt ook: als iedereen tegelijk aan het roepen slaat, weet je uiteindelijk niet meer wie er gelijk heeft.»

HUMO Bij de vorige seizoenen werd er door de media nog volop meegezocht naar de mol. De Morgen publiceerde ten tijde van het eerste seizoen nog voor de laatste aflevering dat mol Magda een actrice was volgens het telefoonboek, terwijl de krant in het tweede seizoen de verborgen boodschap ‘Hugo is de mol’ oppikte en publiceerde – toen ook voor de ontknoping uitgezonden was. Valt dat wat beter mee deze keer?

Cuypers «Laten we het hopen. Veel journalisten waren toen zo hard bezig met die trofee, dat ze ondertussen niet doorhadden dat het vooral leuk moest zijn voor iedereen, en dat ze het voor veel mensen aan het vergallen waren.»

Creylman «Wat we vooral niet wilden, was dat journalisten de omgeving van de kandidaten zouden uithoren. Uitzoeken wanneer ze thuisgekomen zijn, bijvoorbeeld, om zo een tijdlijn samen te stellen. Zo kán je het wel te weten komen, maar nog eens: dan vergal je het voor iedereen. Dat is gewoon niet meer plezant. Gelukkig lijken ze dat nu wel door te hebben.»

undefined

null Beeld

Cuypers «Nu ja, dat denken we toch. Voor hetzelfde geld koppen de kranten morgen ‘Dit is de mol!’ (lacht)»


Vroeger beter

HUMO Het was jullie idee om ‘De mol’ na dertien jaar nieuw leven in te blazen. Gewaagd.

Mertens «Het idee hing nochtans al een hele tijd in de lucht bij Woestijnvis. Maar wij hebben het uiteindelijk gegrepen.»

HUMO Wat maakte van jullie de uitverkorenen?

Creylman «Je kan iets als ‘De mol’ alleen maar maken met een vriendengroep. Er zijn hier bij Woestijnvis ongetwijfeld al mensen geweest die het programma wilden reanimeren – iederéén begint hier met de droom om ooit zoiets te maken. Maar in je eentje krijg je zoiets gewoon niet aan de gang.

»Wij hadden met z’n vieren ‘2013’ gemaakt: één van de kleinste programma’s uit de geschiedenis van Woestijnvis, maar we waren heel tevreden over het resultaat. En vooral: ons kliekje was heel hecht. Toen de laatste aflevering van ‘2013’ achter de rug was, vroeg onze producer Inge Sierens wat we daarna wilden doen. Toen heb ik opgeworpen dat wij misschien wel de juiste groep waren om ‘De mol’ opnieuw te maken.»

HUMO Makkelijker gezegd dan gedaan: ‘De mol’ maakt als geen ander deel uit van het Vlaamse collectieve geheugen. Gevaarlijk om daar aan te raken.

Cuypers «Het programma heeft een bijna mythische status, en dat was ook onze grootste vrees: we waren bang dat we als pretbedervers zouden bekeken worden – alsof we iedereens mooie herinneringen bezoedelden. We zagen de krantenkoppen al voor ons: ‘Vroeger was het beter!’ (lacht) We moeten er geen doekjes om winden: we hadden een heel grote kans om op onze bek te gaan.»

De Neve «Ik herinner me nog goed hoe we voor ons vertrek naar Argentinië op een bepaald moment naar elkaar keken en allemaal hetzelfde dachten: ‘Komt dit wel goed?’ We waren héél zenuwachtig. Want zelfs zonder dat mythische imago is ‘De mol’ een groot programma, met een grote ploeg en een groot budget. En het moest meteen juist zijn: je kan achteraf geen extra materiaal gaan filmen als een proef mislukt.»

undefined

'Nergens wordt zo'n goeie 'De mol' gemaakt als hier. Dat Vlaamse karakter maakt op één of andere manier het verschil'

Mertens «Hier bij Woestijnvis zullen er ook wel een paar gedacht hebben: ‘Als dit maar goed komt.’ (lacht)»

HUMO Hoe bereid je je voor op iets als ‘De mol?’ Bekijk je naast de vorige reeksen ook de buitenlandse versies? In Nederland zijn ze al aan hun zestiende seizoen toe.

Mertens «Die Nederlandse versie hebben we bekeken, maar als je die ziet, wordt duidelijk dat er nergens zo’n goeie ‘De mol’ gemaakt is als hier. Het format is ijzersterk, maar dat Vlaamse karakter maakt op één of andere manier het verschil. In de Vlaamse versies lag de nadruk altijd op hoe de deelnemers met elkaar omgaan. Deze keer ook: ik denk dat we met ons programma veel dichter aanleunen bij de drie originele seizoenen van 15 jaar geleden, dan bij wat er vandaag in het buitenland loopt.»

De Neve «In die buitenlandse versies zie je ook erg vaak dat de meeste aandacht naar de opdrachten gaat, terwijl wij er heilig van overtuigd zijn dat je eerst je tien personages moet ‘zetten’. Als je als kijker de deelnemers niet kent, ga je ook niet meeleven tijdens de opdrachten. En verraad komt ook harder aan in een groep vrienden dan in een groep ‘deelnemers’.»

Creylman «Die proeven moet je in de eerste plaats zien als obstakels. Door de manier waarop de groep die overwint, leer je de individuen beter kennen. Het concept van ‘De mol’ is simpel samen te vatten: tien mensen gaan samen op reis en maken dingen mee waardoor ze elkaar beter leren kennen. In de buitenlandse versies draait het zelden om meer dan: ‘Kijk eens wat voor proeven wij kunnen verzinnen’.»


Ocharme Ruth

HUMO Jullie hebben die proeven zelf bedacht. Wat maakt een goeie ‘De mol’-proef?

De Neve «Dat hangt van de aflevering af.»

Mertens «In het algemeen kan je zeggen dat een goeie proef er één is die alleen kan slagen als je samenwerkt, maar waarbij er zelfs dan een reële mogelijkheid is dat ze mislukt. Zo kan je als kijker aan het speculeren slaan: is de proef nu mislukt omdat die of die iets niet weet of niet durft, of is het toch door sabotage? En als het goed zit, krijg je af en toe een proef die de dynamiek binnen de groep verandert.»

HUMO De proeven zijn vaak kinderlijk simpel, maar blijken bij de uitvoering steevast over verborgen angels te beschikken. Neem een proef uit de derde aflevering: alle kandidaten worden aan elkaar geketend en moeten samenwerken om één voor één los te komen. Makkelijk, tot je een vrijstelling belooft voor wie het lef heeft om de groep in de steek te laten.

Mertens «Niemand heeft uiteindelijk de vrijstelling genomen ten koste van de groep. En zo hadden we het ook voorzien: die proef zat nog vrij vroeg in de reeks, we hadden wel verwacht dat mensen op dat moment nog voor de groep zouden kiezen in plaats van voor de vrijstelling. Zo geschiedde, en de groep is er ook hechter uit gekomen. Maar mocht die proef later in het programma gezeten hebben, dan was het anders gegaan. Zeker weten.»

undefined

null Beeld

Cuypers «Je mag ook niet onderschatten hoever de kandidaten zouden gaan om eens één keer niet die eliminatieronde te moeten doormaken. Om eens één keer niet die vragen te moeten invullen en dan te wachten tot je een groen dan wel een rood scherm te zien krijgt.»

undefined

'De groep hing hecht aan elkaar. Maar het was erg interessant om te zien hoe de kandidaten elkaar toch konden aanvallen op momenten waarop het puur om het spel draaide.'

Creylman «Daar zijn we wel van geschrokken, hoe erg die eliminatierondes erin hakten bij de kandidaten. Bij de eerste eliminatieronde hebben mensen zitten huilen toen ze de vragen over de mol beantwoordden. Bij de eerste! Dan ga je vanzelf ook nadenken: ‘Wat doen we die mensen in hemelsnaam aan?’ Terwijl je ze uiteindelijk gewoon maar twintig vragen voorschotelt, hè. Maar dat was voor sommigen al genoeg om net niet in shock te gaan. Dan weet je ook: zodra er een vrijstelling te verdienen valt, kan de boel overhoopgegooid worden.»

HUMO Ruth was uiteindelijk de eerste die naar huis moest. Een pijnlijk moment, en het werd alleen maar pijnlijker toen duidelijk werd dat de groep haar kon terughalen, maar dat weigerde. Ruth kreeg af te rekenen met een verfbom en moest alsnog naar huis. Hoe makkelijk was het om daarna in slaap te geraken?

Creylman «Dat was nu een proef waarvan we de uitkomst níét goed hadden ingeschat. Wij gingen ervan uit dat Ruth door de groep weer binnengehaald zou worden. Niet zonder discussie allicht, maar toch: we hielden er rekening mee dat de eerste afvaller niet écht naar huis zou moeten. Maar daar heeft de groep anders over beslist. Toen dachten wij ook even: ‘Ocharme Ruth!’ Maar het blijft een spel, en je weet dat zoiets kan gebeuren.»

Cuypers «We hebben daarna nog een gesprek gehad met Ruth, waarin ze zei dat ze ermee kon leven – zij had net hetzelfde gedaan, beweerde ze. Dat was wel belangrijk voor ons, want als makers voelden we ons toch wel een beetje onbehaaglijk toen die verfbom afging: ‘Oei, sturen we die nu echt op die manier naar huis?’»

HUMO Blijkt de groep op zo’n moment harder dan jullie hadden voorzien?

Cuypers «Ja en nee. De groep hing wel degelijk hecht aan elkaar. Maar het was erg interessant om te zien hoe de kandidaten elkaar toch konden aanvallen op momenten waarop het puur om het spel draaide. Wanneer er een proef begon, merkte je dat voor een deel van de deelnemers die opdracht heel even hun hele leven werd.»

Creylman «Wist je dat we alle opdrachten eerst zelf uitgeprobeerd hebben, hier op de Woestijnvis-redactie? Zo kwamen we vaak op voorhand al te weten welke proeven tijdens het echte spel voor problemen zouden zorgen in de groep: als ze bij ons al voor strubbelingen zorgden, wat zou dat dan niet zijn als het voor echt was?»

Mertens «Net zoals in de allereerste proef hebben we een afstand proberen te meten met niets meer dan een paar voorwerpen. Alleen was dat dan langs het kanaal van Vilvoorde in plaats van in de Argentijnse woestijn. Ook die proef uit de vierde aflevering waarin bezwete truitjes puur op geur aan de juiste persoon gelinkt moesten worden, hebben we uitgeprobeerd.»

Cuypers «Mét succes.»

HUMO Hebben jullie ook de proef uit de eerste aflevering uitgevoerd, waarbij de kandidaten onderaan een metershoge brug gehangen werden en zich vanop grote hoogte in het water moesten laten vallen?

Cuypers «Jawel. Eerst gewoon op de redactie, om te zien hoelang een mens überhaupt zo kan worden opgehangen. En dan later in de Ardennen aan een échte brug. Onze omgeving moest er ook vaak aan geloven: zo hebben we bijvoorbeeld Julie, de receptioniste van Woestijnvis, ook onder die brug gehangen – om te testen hoe zo’n val van tien meter eruit zou zien als je die door mensen van verschillende grootte liet doen.»

undefined

null Beeld

Creylman «Ze heeft trouwens nog altijd wat last van haar val in het water. Bij dezen: sorry, Julie. Maar we hebben dankzij haar wél veel geleerd. Dat we moesten voorkomen dat mensen scheef in het water zouden belanden, bijvoorbeeld.»

undefined

'De lof van Bart De Pauw in Humo hebben we zeker vijf keer aan elkaar voorgelezen'

Cuypers «Het mag niet gebeuren dat er tijdens de opnames iets niet werkt zoals bedoeld, dus probeerden we zo’n proef op voorhand zo waterdicht mogelijk te maken, én te anticiperen op momenten waarop ze toch kunnen ontsporen – wat ze meestal ook deden (lacht). Maar het is altijd een enorme kick als je een proef exact ziet verlopen zoals je verwacht had.»


Michiel redt

HUMO Voor de eerste aflevering zwoer Gilles De Coster dat hij zou emigreren als het nieuwe seizoen geen 250.000 kijkers zou halen. Zat de schrik erin?

De Neve «We hadden op voorhand allemaal een pronostiek gemaakt, en we hadden elk op zo’n 700.000 kijkers gehoopt. We zitten erboven. En belangrijker: de mensen zijn na de eerste aflevering gebleven.»

HUMO Eén van die kijkers is Bart De Pauw, één van de originele bedenkers van ‘De mol’, die onlangs in Humo vol lof was over jullie versie.

Mertens «Het deed heel veel deugd toen we dat lazen. Als hij dat zegt, geloven we het ook. We hebben dat stuk zeker vijf keer opnieuw aan elkaar voorgelezen.»

HUMO Toen bij Woestijnvis begonnen werd met de audities voor de nieuwe ‘De mol’ was Tom Lenaerts, een andere bedenker, wel enigszins misnoegd omdat hij niet op de hoogte was.

Mertens «We hebben van in het begin gezegd dat we het programma niet wilden maken als de oorspronkelijke bedenkers ons niet hun zegen gaven. Er werd ons toen verzekerd dat het wel in orde zou komen en dat wij er ons hoofd niet over moesten breken.»

HUMO Was het puur een rechtenkwestie die voor moeilijkheden zorgde, of was er ook een gebrek aan vertrouwen? Jullie zijn een relatief jonge ploeg, zonder ervaring met spelprogramma’s.

Creylman «Wij hebben in ieder geval nooit het gevoel gehad dat het om een gebrek aan vertrouwen draaide. Die hele discussie hebben we aan ons voorbij laten gaan. Wij waren gewoon gefocust op het programma dat we wilden maken: dat moest zo goed mogelijk worden.»

Mertens «We zijn bewust naar Argentinië vertrokken met mensen die géén ervaring hadden met zo’n grote productie. We hadden welgeteld één iemand die aan de vorige drie reeksen meegewerkt had: onze setmanager. Dat was het. Dat maakte het voor vrijwel iedereen een heel speciale ervaring, en zorgde er ook voor dat iedereen er op alle vlakken voluit voor wou gáán. Zo werd het een troef om geen ervaring te hebben.»

Creylman «We zijn alle vier van dezelfde generatie, en dat helpt: we discussiëren met elkaar, luisteren naar elkaar, en we voelen ons allemaal op ons gemak bij elkaar. Maar dat zou veranderen als je er iemand bij zou zetten die tien of twintig jaar ouder is. We zouden plots allemaal luisteren naar wat die mens dan te zeggen zou hebben – ‘want die zou het dan toch beter weten’. Dat kan de boel verlammen.»

HUMO Michiel Devlieger loopt nog rond bij Woestijnvis. Heb je zijn advies gevraagd?

Mertens «Het zou stom geweest zijn als we dat niet gedaan hadden. Michiel heeft ons vanaf het begin gesteund. Hij is meegegaan naar Argentinië om de eerste dagen één en ander in goeie banen te leiden, en hij kijkt ook mee naar de afgewerkte afleveringen wanneer ze uit de montagecel komen. We zien hem een beetje als onze coach.»

De Neve «We hebben onze scenario’s ook laten doorlezen door Michel Vanhove, onder wie we destijds aan ‘2013’ gewerkt hebben.»

HUMO Het Woestijnvis van 2016 is niet meer dat van 2003, toen het vorige seizoen werd gemaakt. De grote leegloop is achter de rug, maar het succes van ‘De mol’ was niettemin nodig.

Mertens «De commerciële omgeving is veranderd met de verhuis naar VIER, ja. Maar ik denk dat het voor de rest wel meevalt met dat verschil. De vrijheid van toen is er bijvoorbeeld nog altijd: wij hadden geen enkele ervaring met iets als ‘De mol’, maar toch kregen we het vertrouwen – terwijl buiten Michiel zo goed als niemand de scenario’s gelezen had voor ze hun goedkeuring gaven.»

Cuypers «Ik vind het ongelofelijk straf dat onze bazen bijvoorbeeld niet weten wie de mol is, terwijl dat net het punt is waar het hele programma rond draait.»

HUMO Woestijnvis heeft anders wel baat bij een goeie mol. Er valt net als in het vorige seizoen 100.000 euro aan prijzengeld te verzamelen door de kandidaten, alleen wordt dat geld deze keer níét uitbetaald door een staatszender.

Creylman «Er is tijdens een vergadering weleens langs de neus weg gezegd dat 100.000 euro wel héél veel geld is (lacht). Maar dat hebben we ook doorgegeven aan onze mol. Ik herinner me dat Erik Watté na de eerste aflevering wel even naar ons is gekomen: ‘Mannekes, pas op, hè. Volgens mij is Issabel de mol, en ze heeft er ook het juiste profiel voor. Goed opletten wat je doet.’ Hij was er toch niet helemaal gerust in (lacht). Ondertussen is gebleken dat Issabel de mol niet is: het was dan toch niet zo duidelijk als Erik dacht.

undefined

null Beeld

»We hebben wel een tijdje nagedacht of het commercieel gezien niet interessanter zou zijn om ‘De mol’ te maken met BV’s. Het is namelijk niet voor de hand liggend om zo’n groot programma op te hangen aan tien mensen die je als kijker van haar noch pluim kent. Je moet de kandidaten leren kennen, en dat vraagt tijd. Terwijl je met BV’s meteen mee bent. We hebben een lijstje gemaakt met namen, maar we zijn niet verder geraakt dan dat. Het zou te veel een ander programma geworden zijn. ‘De mol’ is een programma van gewóne mensen. Het herkenningseffect is belangrijk.»

HUMO Nog eens Bart De Pauw, om af te sluiten. Maar een oud citaat: ‘Iedereen die aan ‘De mol’ werkt, heeft er een haat-liefdeverhouding mee. Het is ontzettend leuk, maar het sloopt je sociale leven én je gezondheid.’

De Neve «Klopt, helaas (lacht).»

'Het programma ís momenteel ons leven. Ik heb de eerste stapjes van mijn kind moeten meemaken via WhatsApp'

Mertens «We werden op voorhand zot verklaard omdat we de montage in twee maanden wilden afwerken. Zeker omdat er zoveel extra camera’s zijn in vergelijking met de vorige seizoenen. We steken nu elk beschikbaar moment in de montage. We zijn in december begonnen, en hadden tegen de eerste aflevering een stevige voorsprong opgebouwd. Maar nadat de tweede aflevering op antenne gegaan was, was die alweer zo goed als weg. Het ziet er dus naar uit dat de finale een week te laat uitgezonden zal worden. Sorry, jongens (lacht).»

Creylman «Er kruipen ongeveer twee weken montage in één enkele proef. En dan gebeurt het soms nog dat je het resultaat aan iemand toont, waarop die na afloop schoorvoetend toegeeft dat hij niet helemaal overtuigd is. Dan beginnen we opnieuw. We hebben boven de redactie een loft voor als iemand wil overnachten, en die wordt momenteel gretig gebruikt. Na zo’n lange dag is het vaak niet meer de moeite om nog naar huis te rijden.»

De Neve «Eigenlijk zijn we door ‘De mol’ met z’n allen acht maanden gewoon weg van de wereld. Het programma ís momenteel ons leven, tot de laatste aflevering wordt uitgezonden.»

Mertens «Om je een idee te geven: ik heb de eerste stapjes van mijn kind moeten meemaken via WhatsApp. Dus schrijf maar op: dank aan onze partners en kinderen voor het geduld.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234