null Beeld

De Meester in de Meisterzaal: met Jimmy Page in Berlijn

Humo ging naar Berlijn en zag er in de legendarische Meistersaal van de Hansa Tonstudio Jimmy Page nieuw materiaal van Led Zeppelin voorstellen. Nieuw oud materiaal: de hele catalogus van Zeppelin wordt geremasterd heruitgegeven, en daar hoort per plaat een hele cd aan onuitgegeven extra’s bij. Diep onder de indruk mochten wij ’s anderendaags op audiëntie bij God zelve.

Jürgen Beckers

Jimmy Page «Ik wilde het werk van Led Zeppelin gebruiksklaar maken voor een nieuwe generatie, een nieuw tijdperk. Het is mijn plicht om als schatbewaarder om de zo veel tijd te controleren hoe er naar ons oeuvre wordt geluisterd. Ik hoorde Zeppelin in mp3-formaat en herkende het bijna niet. Het klonk alsof iemand anders het gemixt had. En niet alleen dat: het klonk alsof het gemixt was door de kerel die alle andere groepen mixt.»

»De laatste song die je gisteren gehoord hebt, ‘Key to the Highway’: Robert en ik op een avond in Olympic Studio in Londen. Toen ik het terughoorde, zag ik ons weer zitten en wist ik weer perfect wat de bedoeling was: we wilden een griezelige countrybluesversie brengen van die song, niet gewoon de voor de hand liggende kopie. ‘Key to the Highway’ hebben we nooit uitgebracht, maar het heeft wel geleid tot ‘Hats of to Roy Harper’, de laatste track op Zeppelin III. De aanpak is dezelfde: ik op slide en Roberts stem door een vibratoversterker. Ik denk dat we zelfs niet eens hadden afgesproken dat we ‘Key to the Highway’ zouden gaan doen. Gewoon: ‘Let’s try a blues,’ waarop ik de intro speelde en Robert inviel met de vocals. Die opname is exemplarisch voor hoe goed Robert in ik in die tijd samenwerkten.»

»Vóór The Yardbirds, toen ik nog sessiemuzikant was, speelde ik op een Les Paul Custom, de luxe-uitvoering van de gewone Les Paul zeg maar. Er lagen drie pick-ups op in plaats van twee, en in die tijd was meer nog synoniem voor beter (lacht). Bij The Yarbirds en in de begindagen van Zeppelin speelde ik op een Telecaster. De Les Paul is pas terug in beeld gekomen in 1969, toen Joe Walsh van The Eagles naar een concert van ons kwam in de Fillmore en een gitaar bij had: ‘Deze gitaar móét je kopen!’. Ik zei ‘m dat ik er zo al eentje had, een Les Paul Custom met drie pick-ups. Hij drukte me op het hart dat ik er één met twéé pick-ups moest hebben – zie je, de tijden begonnen al te veranderen (lacht). Hij drong erop aan dat ik diezelfde avond zijn Les Paul zou uitproberen op het podium, en dat heb ik gedaan. Een paar weken heeft hij zo achter me aan gelopen met die gitaar. Ik was meteen overtuigd hoor, maar dat ging ik ‘m niet vertellen: ik wilde de prijs drukken. (lacht smakelijk)»


Led Zeppelin: 'Good Times Bad Times / Communication Breakdown Live in Paris, 1969'

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234