'De microfoons waar Lennon en McCartney in hebben gezongen: dat doet een mens toch wat'

Op 26 september, exact vijftig jaar nadat de originele elpee is verschenen, laat The Beatles-tributeband The Analogues ‘Abbey Road’ verrijzen in de Lotto Arena. En omdat een béétje overmoed niet bestaat, hebben ze meteen ook de plaat opnieuw uitgebracht – vintage opgenomen in de Abbey Road-studio’s in Londen. ‘In Studio 2 lijken The Beatles net de deur uit.’

The Analogues treden op als zichzelf, maar ze brengen de songs van The Beatles live exact zoals The Fab Four ze indertijd in de studio hebben opgenomen – de beste popgroep aller tijden heeft na 1966 haar beste songs nooit zelf live gespeeld. Nadat de Nederlanders eerder al ‘The White Album’ en ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ een nieuw leven hebben gegeven, brengt de groep op 26 september ‘Abbey Road’ live in de Lotto Arena, vijftig jaar na de release. Die dag brengen ze ook hun versie van de plaat uit, die ze hebben opgenomen in de Abbey Road-studio’s in Londen. In de controlekamer van Studio 1 spreek ik met Bart van Poppel, de John Lennon én de George Martin van The Analogues.

HUMO Ik speelde hier net het slotakkoord van ‘A Day in the Life’ op de piano waarop Paul McCartney onder andere ‘Lady Madonna’ heeft gespeeld. Hebben jullie die ook gebruikt?

Bart van Poppel «Ik heb in Studio 2 de strijkerscrescendo’s van ‘A Day in the Life’ opgenomen. Na afloop beseften we plots dat we het slotakkoord vergeten hadden. Hoe is het in godsnaam mogelijk? (lacht) Toen hebben Fred, Diederik en ik het op drie piano’s gespeeld. Maar ondertussen hadden we in de bar, in een euforische stemming, iets te veel bier gedronken. Bijgevolg zaten we op heilige grond zo lam als een bal achter die piano’s. Ik geloof dat we tienduizend takes hebben moeten opnemen vóór het goed zat. En toen we éíndelijk alle drie op het juiste moment dat slotakkoord aansloegen, mislukte ook die take omdat, terwijl het akkoord uitdeinde, een onverklaarbaar hijgen te horen was. Dat bleek de regisseur van onze concerten te zijn, Ruut Weissman, een gezette man die een paar keer die grote trap in de hoek van de studio op en af had moeten lopen… hij was buiten adem (lacht).»

HUMO Ik wil eerst even iets vragen over jouw vorige bezigheid. Jij leverde zogenaamde soundalikes voor reclamecampagnes: als een merk voor een clip de rechten voor een bepaalde song niet kon krijgen, maakte jij een kort stukje muziek dat erg op die wereldhit leek.

Van Poppel «Maar ook weer niet zoveel dat het plagiaat werd, ja. Eigenlijk heel ondankbaar werk: de opdrachtgever is verliefd op het origineel, en ik moet er een verwaterde versie van maken. Soms mochten ze wel het originele nummer gebruiken, maar niet de originele opname. Dan moest ik het origineel perfect naspelen. Dat was, besef ik nu, eigenlijk de perfecte voorbereiding voor wat we nu doen.

»Eén van mijn eerste opdrachten was ‘God Only Knows’ van The Beach Boys kopiëren. En voor een campagne van Deutsche Bank moest ik ‘Gimme Shelter’ van The Rolling Stones doen. Moeilijker dan het lijkt, hoor. Waarna een batterij advocaten en musicologen het resultaat analyseerde en zei: ‘Oei, het leunt nog te dicht bij het origineel aan, die koortjes moeten weg, de intro is plagiaat...’ Enzovoort, want die lui nemen het zekere voor het onzekere. Dus eindig je met een gecastreerde versie van het origineel, waarna de teleurgestelde klant zegt: ‘Dit is niet wat ik had besteld.’ (lacht)»

HUMO Heb je toen ook al iets van The Beatles nagemaakt?

van Poppel «Een Duits telecombedrijf wilde ‘Hello, Goodbye’ – in een campagne voor telefoneren is dat natuurlijk heel toepasselijk. De rechten bedroegen, als ik het me goed herinner, 800.000 euro per jaar dat de campagne liep! Nou, op m’n zoldertje in Amsterdam heb ik dat nummer netjes geanalyseerd en nagespeeld, en het laten inzingen door een vriend met een Paul McCartney-achtig timbre. De klant was in z’n nopjes, maar toen zei de publisher: ‘Geen sprake van, dit lijkt te veel op het origineel.’ Uiteindelijk heeft een zwarte zangeres het ingezongen, en in die versie konden beide partijen zich vinden (lacht).»

HUMO Dus als je ‘Yesterday’ zou namaken, zou dat mogen op voorwaarde dat een Chinese transseksueel het inzingt?

van Poppel «Ik vrees dat dat slechts een lichte overdrijving is, ja (lacht).»

HUMO Als Nederlanders hebben jullie een goed excuus om de kostuums van The Beatles te dragen: indertijd werden de psychedelische kleren gemaakt door een Hollands collectief dat zich The Fool noemde.

Van Poppel «Klopt. We hebben een paar mooie filmpjes laten maken die we projecteren, en af en toe vertellen we een anekdote. Maar we verkleden ons niet en we doen ook niet alsof ik John Lennon ben en Fred Ringo Starr, enzovoort. Wij brengen de muziek. Da’s een principiële keuze. Bij ons staat alles wat je hoort ook op het podium. Geen samplers. Geen tapes. En we moeten ook heel wat veranderen naargelang de plaat die we brengen: de versterkers die The Beatles gebruikten voor ‘Magical Mystery Tour’ zijn andere versterkers dan die op ‘The White Album’, en ga zo maar door.»

HUMO Je hebt in de studio gezeten met Geoff Emerick, de technicus op de beste Beatles-platen. Nog iets bijgeleerd?

Van Poppel «Dat het vaak John Lennon was die zei: ‘Zo is het goed genoeg, ik ben weg.’ Paul McCartney was veel perfectionistischer. Geoff zei ook dat Lennon bot en gemeen kon zijn. Hij vertelde hoe The Beatles indertijd van Londen naar Liverpool reden in een gammel autootje met gitaren op het dak, met touw bevestigd aan een rek. Toen een gitaar van het dak viel, liep een roadie de hele weg terug om die te zoeken, vond ze, liep kilometers terug, en toch heeft Lennon hem ontslagen. Geoff vertelde ook dat George Harrison twee gezichten had. Hij was wel degelijk spiritueel, een mediterende hippie, maar ook een heel commercieel denkende jongen.»

HUMO Ik neem aan dat je jezelf op een rondleiding door deze opnamestudio hebt getrakteerd. Waar was het verleden het meest voelbaar?

Van Poppel «In Studio 2. De grootste opnameruimte, Studio 1, hebben ze helaas kapotgerenoveerd. Studio 2 is wat shabby en voelt daardoor veel authentieker aan, daar lijken The Beatles net de deur uit. Ze hebben hier ook de microfoons van toen bewaard, en dat John Lennon en Paul McCartney daarin hebben gezongen… Dat doet een mens toch wat.»

‘The Analogues play ‘Abbey Road’’, donderdag 26 september in de Lotto Arena, Antwerpen. ‘Abbey Road’ van The Analogues is uit bij Universal.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234