De moeilijke waarheid van Natali Broods ('Tabula rasa' en 'Façades')

Was het einde van ‘Tabula rasa’ nu geniaal of banaal? Hoe dan ook: de apotheose van de topserie was voer voor hevige discussies. En dat Natali Broods, alias dokter Véronique Mommaerts, niet alleen de minnares van Mie’s man Benoit bleek te zijn maar ook de grote boosdoener, was op zijn minst een verrassing.

'Als je niet kan liegen, wordt het leven ondraaglijk'

Natali Broods «Goed hè, dat zo weinig mensen dat zagen aankomen? Dat heb je niet vaak bij whodunits.»

Humo Tegelijkertijd is de kern van de zaak ook banaal: overspel, jaloezie, fatal attraction.

Broods «Ja, dat is zo. De film ‘Façades’ (van ‘Beau Séjour’-makers Kaat Beels en Nathalie Basteyns, met Broods in de hoofdrol, red.) die deze week uitkomt, gaat daar ook over: onmacht uit liefde, verslaafd zijn aan een relatie, toegeven aan gedrag omdat het sterker is dan jezelf: het is zo des mensen. Daarom blijft het ook boeien. Mij toch in ieder geval.»

Humo Tot op welke hoogte begrijp je Véronique, je personage in ‘Tabula rasa’?

Broods «Er is iets met haar aan de hand, natuurlijk. Ik ben voor de rol met psychiater Dirk De Wachter gaan praten over ziektebeelden en over hoe een psychiater zich gedraagt. Is Véronique borderline? Is ze een fantast? Ze maakt zichzelf dingen wijs, ze is obsessief en echt verslaafd aan Benoit. Dat je daardoor de controle verliest, heb ik ook al meegemaakt: heel even en op een onbewaakt moment. Maar iemand achtervolgen en een plan smeden om haar uit de weg te ruimen, dat is…»

Humo Echt slecht.

Broods «Pas op. Ik heb Thomas De Geest (Jeroen Perceval, red.) niet in de kelder opgesloten. Dat heeft Mie (Veerle Baetens, red.) gedaan. Dat vond ik goed aan de plot: dat het niet één iemand is die ‘het’ gedaan heeft.»

Humo Kom je nu op voor Véronique? Kan jij veel vergeven? En is dat omdat er dingen zijn waarvan je hoopt dat ze jou vergeven worden?

Broods «Misschien wel ja, haha. Misschien vergeef ik om zelf verder te kunnen, uit egoïsme dus eigenlijk.»

Humo Dat doet Alex, jouw personage in ‘Façades’ ook. Daarin speel je deze keer niet de minnares, maar de bedrogen echtgenote. Alex aanvaardt de ontrouw van haar man Claus, ze houdt de schijn hoog.

Broods «Tot haar moeder opstapt en haar vader laat zitten, omdat hij door zijn dementie opeens hardop heeft gesproken over zijn eigen ontrouw. Toen hij nog bij zijn volle verstand was, had hij daar zo hardnekkig over gezwegen. Daardoor beseft Alex dat zij eigenlijk ook wil dat haar man Claus (een rol van Theo Maassen, red.) met zijn affaires stopt. Maar ‘Façades’ gaat niet alleen over trouw en ontrouw, maar ook over omgaan met de waarheid: is het goed om alles te vertellen of is het soms beter om te liegen? En als je liegt, waar ligt dan het punt waarop je een ander kwetst?»

Humo Moeilijke vraag.

Broods «Ja, want je kan liegen om een ander niet te kwetsen, maar dan kom je met die zogenaamde goeie bedoelingen wel met veel weg. Als je jarenlang liegt over je buitenechtelijke relatie, beslis jij voor je partner dat zij niet bij je weg kan gaan en ontneem je haar de kans om – op een leeftijd dat het nog kan, aan iets nieuws te beginnen.»

Humo Maar in ‘Façades’ is er – anders dan in ‘Tabula rasa’ – niemand slecht. Er is begrip voor de bedrieger, voor de leugenaar, voor Alex die de schijn ophoudt en voor de moeder die haar demente man laat zitten.

Broods «Dat vind ik zo mooi, dat de film niemand met de vinger wijst. Ik ben er ook van overtuigd: altijd eerlijk zijn, dat gaat niet. Als mijn zoons huilen als ik hen aan school afzet en ik zeg: ‘Mama komt áltijd terug,’ voeg ik er niet aan toe: ‘tenzij er iets heel ergs gebeurt.’ Ik lieg ook tegen mezelf. Als ik iets heb gedaan dat niet zo oké is, maar me even minder voel, zeg ik tegen mezelf: ‘Ach, je bent best goed bezig.’ Om vervolgens weg te duiken in een Vogue en mezelf af te sluiten van dingen die ik even niet aankan. 24 uur op 24 de keiharde waarheid over jezelf en de wereld om je heen onder ogen zien, is zwaar. Je moet liegen en verbloemen. Stel je voor dat we de hele tijd zouden zeggen wat we écht van elkaar vinden, dat zou het leven ondraaglijk maken.»

Humo In ‘Façades’ krijgt Alex er wel genoeg van.

Broods «Omdat haar man steeds minder werk maakt van zijn leugens. Ze vindt vliegtickets, ruikt parfum van andere vrouwen. Dat is té hard en confronterend.

»In mijn fantasie hebben Alex en Claus, toen ze hun relatie begonnen, afgesproken: wij zijn niet burgerlijk, er mag al eens iets gebeuren. Maar als ze ziet hoeveel pijn haar moeder heeft van haar vaders ontrouw, beseft Alex dat zij eigenlijk ook gewoon samen wil zijn met iemand die voor haar kiest en met haar oud wil worden.»

Humo Zou jij ontrouw verdragen?

Broods «Ik denk het niet. Maar dat is omdat ik nu met mijn vriend en onze tweeling zo’n harmonieus leven heb. De tien jaar daarvoor, toen ik single was, waren wel hevig. (Droomt even weg) Claus is charmant, hè? Het soort man waar je verslaafd aan kan raken. Ik ben vroeger ook te lang aan charismatische mannen blijven hangen die veel vrouwen aantrokken, die niet echt voor mij kozen maar waar ik toch steeds bij wilde zijn. Dat gevecht van: ik wil de enige zijn voor die man, terwijl je weet dat het niet zo is, is slopend. Maar soms zit je zo in die vechtmodus dat je er niet meer uitraakt. Je wordt gek van jaloezie…»

Humo En je wil die andere vrouwen dood?

Broods «Nee (lacht). Zo ver als Véronique in ‘Tabula rasa’ ging ik gelukkig niet. Maar ik ben wel geschrokken van wat bepaalde mannen in mij naar boven halen. Die waanzinnige intensiteit heeft ook wel wat natuurlijk. Maar ik mis het niet, hoor. Helemaal niet.»

‘Façades’ komt op 13 december in de zalen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234