null Beeld

De nacht van de koningin

Tijd voor nachtegalen: in de Koningin Elisabethwedstrijd, die Rock Rally van de klassieke muziek, nemen dit jaar 98 operazangers en -zangeressen het tegen elkaar op in een fysieke en mentale uitputtingsslag die hun carrière kan maken of breken in de knop.

Nicolas Quaghebeur

'Een Griekse tragedie,' noemt de immer met kamerbrede glimlach gesierde Thomas Vanderveken het. Voor Canvas leidt hij vanaf vandaag vier avonden lang 'De nacht van de koningin' in goede banen: een eigentijdse talkshow vanuit een, jawel, hippe lounge in Bozar/Cinematek, waarin leken en kenners na afloop van het eigenlijke spektakel (alleen te zien op Canvas+) een boom opzetten over de prestaties van de voorbije dag.

Thomas Vanderveken «Het moet een soort van aftershow worden, een receptie eigenlijk, waar iedereen die een beetje geïnteresseerd is terechtkan. De wedstrijd zelf wordt net als vorig jaar integraal uitgezonden op Canvas+, gepresenteerd door Katelijne Boon en doorspekt met commentaar van deskundig volk als mezzosopraan Jard van Nes.

»We krijgen daar veel goeie reacties op, maar dit jaar wilden we nog iets meer doen, omdat we het gevoel hadden dat die marathon toch vooral voor de kenners was. Wij zijn er voor de geïnteresseerde leek die niet de tijd of de zin heeft om de héle wedstrijd te bekijken.»


HUMO Wat mogen we dan zoal verwachten?

Vanderveken «We laten natuurlijk de usual suspects passeren, mensen die uit hoofde van hun beroep iets zinnigs over muziek te vertellen hebben, zoals de intendant van de Vlaamse Opera. Maar daarnaast hebben we mensen uit andere genres gevraagd om zich onder te dompelen in de wereld van de klassieke muziek.

»Die van Triggerfinger gaan één van hun eigen nummers herwerken, en de andere gasten - Lady Linn, Admiral Freebee en Gabriel Rios - hebben elk een klassiek stuk uitgekozen en zich vervolgens eigen gemaakt.»


HUMO Allemaal goed en wel, maar is dit niet een zoveelste tot mislukken gedoemde poging om klassieke muziek naar het brede publiek te brengen?

Vanderveken «Dat is helemaal niet de bedoeling, of toch zeker niet de mijne. Ik ben geen missionaris. De mensen zullen wel zelf beslissen waar ze naar luisteren - ik heb nooit begrepen waarom je die keuze zou willen sturen.»

HUMO Heb je er nooit van gedroomd om je zelf in te schrijven voor het pianoconcours? Je speelt zelf toch ook?

Vanderveken (lacht) «Als de mensen horen dat ik piano gestudeerd heb, is dat altijd hun eerste vraag. Dat doet me wel plezier: het is volgens mij een teken dat de Koningin Elisabethwedstrijd echt in ons onderbewuste zit. Maar om op je vraag te antwoorden: nee.

»De kandidaten zijn stuk voor stuk briljant, en hebben een groot deel van hun leven geïnvesteerd in het oefenen van hun kunst. Dat geldt voor mij allemaal niet. Vergelijk het met wielrennen: je vraagt toch ook niet aan de eerste de beste kermiscoureur of hij meedoet aan de Ronde van Frankrijk?»


HUMO Ik wou gewoon weten hoe goed je eigenlijk was.

Vanderveken «Dat valt dik tegen, vrees ik.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234