De nieuwe voltreffer van Raketkanon: 'Er staat een pornoclip online met onze muziek onder'

Na vier jaar engelengeduld kunnen we ons sinds 5 april eindelijk laven aan ‘RKTKN#3’, de derde plaat van het Gentse noiserockkwartet Raketkanon. Als amuse-bouche kregen de fans daarvoor al de single ‘Ricky’ voorgeschoteld, een uitverkochte Botanique, Vooruit en De Kreun volgden. Nu u nog!


Bekijk de clip van 'Mélody' »

In een hippe Gentse koffiebar spotten we, te midden van alle granola, kombucha en bebaarde mannen met mutsen, frontman Pieter-Paul Devos en drummer Pieter De Wilde. De Wilde leest de krant, Devos een verzameling kortverhalen van Ernest Hemingway.

PIETER-PAUL DEVOS «Ik ben een grote Hemingway-fan. Voorlopig vind ik ‘The Short Happy Life of Francis Macomber’ het beste kortverhaal uit de bundel. De Francis Mancomber uit de titel is een rijke Amerikaanse zakenman die samen met zijn vrouw gaat jagen in Afrika, en daarin bijgestaan wordt door de ervaren jager Robert Wilson. Op een bepaald moment loopt Francis bang weg van een gewonde leeuw, wat de anderen laf van hem vinden — zijn vrouw bedriegt hem zelfs met Robert. Wanneer ze later een gewonde buffel achternazitten, is Francis vastbesloten zijn mannetje te staan. Net wanneer hij het fatale schot lost, voelt hij zelf ‘a hot explosion, and that was all he felt’. Een kogel in z’n kop! Z’n vrouw had ook geschoten, maar het wordt in het midden gelaten of ze mikte op de buffel of op haar man. Het is heel machtig geschreven en zit vol schone zwartgalligheid. Toen we afgelopen zomer ‘RKTKN#3’ aan het opnemen waren, was ik ‘The Old Man and the Sea’ aan het lezen. Het nummer ‘Ernest’ is naar Hemingway vernoemd.»

HUMO ‘RKTKN#3’ werd opgenomen in Waimes.

DEVOS «In de Gam Studio, waar ook de eerste Raketkanon- en de tweede Kapitan Korsakov-plaat opgenomen werden. En net als toen stond Wouter Vlaeminck ook deze keer aan de knoppen.»

PIETER DE WILDE «Waimes is een vree griezelig Luiks dorpje. We hebben er twee weken verbleven. Maar het is wel een inspirerende plek: je bent omgeven door weilanden en je wordt er niet gestoord. Belangrijk, want we zitten graag in onze eigen bubbel, met zo weinig mogelijk mensen erbij.»

DEVOS «Dat zul je ook zien in onze documentaire, die binnenkort verschijnt en die focust op de opnames van de derde plaat: het is onze eigen wereld.»

HUMO Wat wist Waimes te bieden qua verstrooiing?

DEVOS «We zijn vaak gaan wandelen en hebben op één van die tochten een bloedmaan gezien.»

DE WILDE «’s Nachts is Wouter eens bang weggelopen omdat hij dacht dat hij een dier gehoord had.»

DEVOS «Maar dat geluid was helemaal niet van een dier afkomstig: we hadden met steentjes gegooid om hem schrik aan te jagen.»

DE WILDE (droog) «Dat was zowat de meeste pret die we beleefd hebben.»

DEVOS «We hebben ook kampvuurtjes gemaakt: het knisperende vuur staat zelfs op de plaat. In ‘Hannibal’ gaat een sample van dat geknisper over in digitale klanken.»

DE WILDE «De airco van de studio heeft ook de plaat gehaald: de frequentie van de motor was een ‘la’, wat perfect bij onze muziek paste — onze nummers zijn meestal in la gestemd.»

DEVOS «Twee weken is voor mij een lange tijd: ik kan dagelijks maar een beperkt aantal uren lawaai aan. Als een ander bandlid daarentegen graag wil voortwerken, dan is het niet leuk om de pret te moeten bederven. Komt daar nog eens bij dat letterlijk élke noot en élke akkoordenprogressie voer voor discussie is binnen Raketkanon. Iedereen heeft uiteenlopende meningen die moeten bijgesteld worden. Het resultaat van al die aanpassingen blijkt gelukkig vaak de beste oplossing te zijn. Het was een intensief proces, maar achteraf was iedereen euforisch.

»De opnamefilosofie van deze plaat is zowat het tegenovergestelde van ‘RKTKN#2’, waarvoor we met Steve Albini (die onder meer ook platen van Nirvana, Pixies en The Stooges geproducet heeft, red.) in de studio gedoken zijn. Toen stond alles er in een week op en werd er heel veel live opgenomen. Ditmaal hebben we meer arrangementen gebruikt en hebben we voor elk nummer naar een bepaalde sfeer gezocht. Niet simpel, want je kunt je al snel verliezen in de zoektocht naar de perfecte sound. Maar globaal gezien hebben de synths van Lode (Vlaeminck, red.) een prominentere plaats gekregen.»

DE WILDE «Lode is verslaafd aan melodieën: zijn synths geven de nummers een bepaalde klankkleur, bovenop de lagen van emotie die we elk afzonderlijk toegevoegd hebben.»

HUMO ‘Ricky’ werd in een kleine maand tijd al meer dan 40.000 keer gestreamd op Spotify. Helpt het dat het StuBru’s Catch of the day was?

DEVOS «Dat zal wel, zeker? Vóór vandaag had ik nog nooit van die Catch of the day gehoord: we zijn allemaal niet zo thuis in radioland. Maar het is natuurlijk wel wijs: we hadden het niet verwacht.»

HUMO De clip voor ‘Ricky’, waarin jullie een groentemonster achternazitten, doet qua sfeer denken aan de Belgische horrorfilm ‘Calvaire’.

DEVOS «Dat was één van de vele referenties.»

DE WILDE «We zijn voor die clip naar de boerderij van een vriend in Kruishoutem getrokken. Daarnaast ligt een bos. We zijn er vier dagen gebleven, en hebben vanaf de eerste dag in de outfit van de clip rondgelopen om in onze rol te komen. Wéér zo’n bubbel. Was iemand anders daarbij geweest, dan hadden ze gedacht: what the fuck?»

DEVOS «We hebben elkaars haren geschoren: koud dat dat was! Ik liep continu met vier lagen thermisch ondergoed rond.»

HUMO Pieter-Paul, je zingt bij Raketkanon niet in woorden, maar in klanken. Is dat niet moeilijker te onthouden?

DEVOS «Dat is niet altijd evident, maar het hoeft ook niet altijd krek hetzelfde te zijn. Dat is net één van de beweegredenen waarom ik het zo doe: omdat het je vrijheid geeft. Dat staat haaks op het feit dat ik graag teksten schrijf, maar klanken passen gevoelsmatig beter bij de muziek van Raketkanon. Sommige mensen denken er toch woorden in te herkennen: er zijn online teksten te vinden die behoorlijk grammaticaal bij de haren getrokken zijn (lacht). Tijdens een optreden zingen de toeschouwers live in die abstractie mee. Dat is cool: dat wil zeggen dat ze er helemaal in zitten.»

HUMO Met de aankomende tournee trekken jullie ook weer naar het Verenigd Koninkrijk. Op sociale media lieten de Britse fans al weten reikhalzend uit te kijken naar jullie komst. Loopt het daar op wieltjes sinds The Guardian jullie in 2015 tipte na het showcasefestival Live at Leeds?

DE WILDE «We hebben sowieso een heel loyaal publiek doorheen Europa, voor wie Raketkanon een belangrijk onderdeel van hun leven is. We blijven dezelfde gezichten terugzien.»

DEVOS «Onze fans zijn erg ontvankelijk voor wat we de wereld insturen. Het lijkt soms alsof ze al lang op onze muziek zaten te wachten: ‘Eindelijk dat gat gevuld!’»

DE WILDE «Maar het Verenigd Koninkrijk spant toch wel de kroon wat gekke fans betreft. Zo is er Steve Ludwin, die zich dagelijks slangengif toedient als medicijn. Daardoor heeft hij naar eigen zeggen een fantastisch immuunsysteem opgebouwd. En misschien klopt dat wel, want hij ziet er maar 30 uit, hoewel hij al een stuk in de 50 is. Er is een Vice-documentairereeks over hem gemaakt (‘Snake Man’, red.). Hij is ook een professor en maakt pornofilms.»

DEVOS «Er staat een pornoclip van Raketkanon op PornHub of YouPorn.»

HUMO Van jullie vieren?

DEVOS (lacht) «Nee! Met onze muziek eronder gemonteerd.»

DE WILDE «Hij stuurde ons dat trots op: ‘Dit heb ik gemaakt!’ Daarin werd iemand gepenetreerd met een kruis. Waarom niet, hè (lacht). Wel grappig: als hij komt kijken, staat hij altijd heel romantisch te wezen met zijn lief. Het wordt een blij weerzien!»

‘RKTKN#3’ is op
5 april verschenen
bij Alcopop!
Raketkanon speelt op 25 april in de Botanique en op 16 augustus op Pukkelpop. Alle speeldata: raketkanon.com

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234