'De noodcentrale': 'Achteraf bleek dat de beller de dader was'

Afgelopen zondag ging op RTL ‘Appel d’urgence’ van start, de Waalse spin-off van het voor de Ha! van Humo genomineerde ‘De noodcentrale’; op maandag beginnen ze op Eén aan het tweede seizoen van het programma over de telefonisten van de alarmcentrale. Even checken bij Mik Cops van productiehuis De chinezen hoe ze precies over de taalgrens zijn beland.

MIK COPS «‘De noodcentrale’ was een hit in de ambulancierscommunity, en niet alleen in de Vlaamse: ook Waalse en Nederlandse calltakers en ambulanciers deelden blijkbaar fragmenten met elkaar via Facebook. De mensen van de alarmcentrale in Luik zijn toen bij ons komen aankloppen: of we bij hen iets gelijkaardigs wilden draaien? We hebben ons verhaal gepitcht bij RTL, en zij zagen er brood in. Daarop zijn we in drie alarmcentrales tegelijk beginnen op te nemen: in Antwerpen en Brugge voor ‘De noodcentrale’, in Luik voor ‘Appel d’urgence’. Maar na verloop van tijd viel onze frank: als we de oproepen uit Luik nu eens tussen de andere twee monteerden? ’t Bleek perfect te werken: ‘De noodcentrale’ wordt er nóg spannender door.»

HUMO Doen ze het anders aan de overzijde van de taalgrens?

COPS «Nee, want hun protocollen zijn identiek. Het enige verschil is de taal: ze praten erg snel, en ze denken vaker hardop dan Vlamingen. Maar verder krijgen de Franstalige calltakers evenveel nodeloze oproepen als de Vlaamse, van die dingen als ‘er zit een wezel op mijn dak, meneer’ (lacht).

»Toch is het tweede seizoen niet zomaar meer van hetzelfde. Ook al omdat we vorige zomer in de alarmcentrale van Brugge konden filmden: West-Vlaanderen is het hele jaar door één groot dorp, maar door het kusttoerisme verandert de hele regio in een echte grootstad, met alle problemen van dien. Nu ja: niet dat het allemaal spectaculaire oproepen zijn, hoor – ik onthoud vooral dat er héél veel kindjes verloren lopen. En dat ze godzijdank ook bijna allemaal snel teruggevonden worden.

»Mij blijft het fascineren hoe incoherent de noodoproepen vaak zijn, en hoe de calltakers met een paar gerichte vragen doorhebben hoe serieus de situatie is. Doordat mensen in paniek zijn, zeggen ze heel onsamenhangende dingen: aan de telefonist om daar de juiste feitelijke informatie uit te distilleren. Al blijft het ook voor hen vaak aartsmoeilijk: één van hen vertelde me dat hij ooit een oproep kreeg van iemand die heel zakelijk vertelde dat z’n vrouw was aangevallen – pas achteraf kwam hij te weten dat die beller de dader zelf was. Tja: sommige mensen blijven ijzig kalm terwijl ze vertellen over die open beenbreuk die ze zonet hebben opgelopen, anderen bellen krijsend nadat ze met hun teen tussen de deur geklemd hebben gezeten (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234