De noodcentrale: het wel en wee van de mensen die de dispatching achter de noodnummers 100 en 101 bemannen

Toegegeven, er zijn al flitsender titels bedacht dan ‘De noodcentrale’ – een mens denkt tegenwoordig al snel aan Doel of Tihange als de woorden ‘nood’ en ‘centrale’ vallen – maar dat maakt de nieuwe reeks van De chinezen daarom niet minder dwingend.

'Zodra je als telefonist merkt dat je cynisch begint te worden, is het tijd om ermee op te houden'

Mik Cops – u kent ’m als ‘de stille’ uit ‘Ten oorlog’ – volgt vanaf vanavond het wel en vooral het wee van de lui die achter de noodnummers 100 en 101 schuilen. U snijdt tijdens het bereiden van de tapas weleens een stukje duim af? U blust tijdens het kroketten bakken uw overkokende frietketel steevast met een emmer koud water? De telefonisten in ‘De noodcentrale’ beantwoorden de telefoon. En Cops luistert mee.



HUMO Het ligt niet voor de hand om een documentairereeks te maken over de telefooncentrale waar noodoproepen binnenlopen: de actie begint doorgaans pas nádat de hoorn is neergelegd.



Mik Cops «Dat dachten wij eerst ook. We zijn eigenlijk toevallig in de telefooncentrales beland: we waren research aan het doen voor een paar andere ideeën, maar die hebben we laten varen omdat we een speciaal gevoel overgehouden hadden aan ons bezoek aan zo’n noodcentrale. Dat is een biotoop op zich, en bovendien één die je nog nooit echt te zien hebt gekregen op tv. Als programmamakers vonden we het ook interessant dat het enige beeld dat je van de noodgevallen krijgt, wordt geschetst door de mensen aan de andere kant van de lijn. Gecombineerd met de reacties van de mensen in de centrale werkt dat erg teasend. Het is een verhaal dat je al vaker hebt gehoord, maar nu krijg je het op een volledig nieuwe manier verteld.»

HUMO De telefonisten van zulke centrales krijgen vaak extreem geëmotioneerde mensen aan de lijn. Lieten ze makkelijk een camera toe?

Cops «Daar gingen wel onderhandelingen aan vooraf, gevolgd door verkenningen en proefopnames. Het zijn tenslotte écht mensen in nood, ook al zie je ze niet. We wilden op een respectvolle manier omgaan met de verhalen die zich langs de telefoon aandienden. We mogen buiten het programma bijvoorbeeld niet praten over specifieke oproepen, en de oproepen die je hoort, zijn opnieuw ingelezen of vervormd – alle herkenbare details zijn eruit gehaald. Bovendien moesten we alle beeldmateriaal vernietigen dat niet de finale montage had gehaald.»

HUMO In zo’n centrale krijg je vaak schrijnende toestanden te horen. Hoe moeilijk was het voor jou om die niet mee naar huis te nemen?

Cops «In het begin ben ik een paar keer geschrokken tijdens een heftige oproep. In zo’n geval helpt het om er met de rest van de ploeg over te praten, heb ik gemerkt, want die heeft tenslotte hetzelfde gehoord. Dat komt ook aan bod in de reeks: hoe de medewerkers van de centrales hebben moeten leren om al die miserie achter zich te laten als ze naar huis gaan.»

'Je krijgt veel paniekerige of opgewonden mensen aan de lijn, en dan is het aan jou om wél kalm te blijven.'

HUMO Is inlevingsvermogen de belangrijkste vereiste om in een noodcentrale te kunnen werken?

Cops «Ja. Je moet via de telefoon snel de ernst van een situatie inschatten die je zelf niet kunt zien. Niet elke persoon in nood kan zich op dat moment duidelijk genoeg uitdrukken. Je krijgt veel paniekerige of opgewonden mensen aan de lijn, en dan is het aan jou om wél kalm te blijven. Je moet die situatie vervolgens ook snel weer kunnen loslaten, want even later rinkelt de telefoon opnieuw. En dan begint het weer van voren af aan.

»De mensen die naar de 100 of de 101 bellen, willen allemaal geholpen worden. Maar ze willen daarnaast ook gerust-gesteld worden, denk ik. En dat tweede lijkt me veel moeilijker dan het eerste: na een tijdje word je het werk onvermijdelijk gewoon. Dan is het de uitdaging om alle oproepen evenwaardig te blijven behandelen. Zodra je merkt dat je cynisch begint te worden, is het tijd om ermee op te houden.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234