null Beeld

De Olympische Spelen anno 2016: u keek online

Brons voor de app van Sporza, zilver voor sporza.be en goud voor Sporza op Facebook. Aan de Reyerslaan zullen de Olympische Spelen van Rio de Janeiro de geschiedenis ingaan als diegene waarbij de Vlaming meer dan ooit online, op z’n smartphone en via sociale media zag hoe de Belgen hun medailles bij elkaar sprokkelden.

Brecht Decaestecker

'Sharen is belangrijker dan kijken'

Zat u de voorbije weken ook wat langer op het toilet ’s ochtends vroeg, om op uw smartphone te checken hoe Pieter Timmers of Jolien D’Hoore die nacht naar zilver zwommen of naar brons fietsten? U was niet de enige. Het aantal unieke bezoekers voor sporza.be verdubbelde in vergelijking met de Olympische Spelen van vier jaar geleden in Londen – van iets meer dan 300.000 naar 619.000 per dag. Meer dan de helft van die bezoekers keek of las via een smartphone. Daarbovenop werd in de app van Sporza nog een half miljoen keer per dag op play geduwd om een livestream of een filmpje te bekijken. En hun Facebook-posts over de gouden medailles voor Greg Van Avermaet en Nafi Thiam werden duizenden keren geliket en gedeeld en bereikten zo anderhalf miljoen mensen. ‘Dat moeten recordcijfers zijn,’ zegt Pieter De Windt, hoofdredacteur Sport bij de VRT.

HUMO Volgens de Amerikaanse pers waren de lineaire kijkcijfers dramatisch, maar werd dat gecompenseerd door recordcijfers op het internet. Was dat bij ons ook zo?

Pieter De Windt «Iets minder: er werd in Vlaanderen nog altijd veel lineair gekeken, ook omdat Greg Van Avermaet al op de tweede dag goud won en de Belgen daarna kans bleven maken op medailles en die ook wonnen. Maar de finales van grote sterren zoals Usain Bolt of Michael Phelps werden in de VS in primetime uitgezonden terwijl dat bij ons in het midden van de nacht was. Vroeger hadden we dan waarschijnlijk een ontbijtshow voor tv gemaakt, met studiogasten, kranten en ontbijtkoeken. Maar nu letten we nog meer dan vroeger op onze centen, en we hadden gemerkt dat de behoefte vooral online is op dat moment: ’s morgens willen de mensen zelf kiezen naar welke samenvattingen ze kijken, en dat willen ze doen wanneer het hun uitkomt. Ze willen niet wachten tot, bijvoorbeeld, het zwemmen langskomt. De samenvattingen van de nacht hebben we dan ook in eerste instantie voor onze onlineplatformen gemaakt, al werden ze ook in een lus op televisie uitgezonden.»

undefined

null Beeld

HUMO Keken mensen niet vooral via Facebook?

De Windt «Volgens ons contract met de organisatie van de Spelen mochten we die samenvattingen niet op sociale media plaatsen. Dat losten we op door diavoorstellingen te maken van wat er gebeurd was, en van daaruit naar de site te linken. Wat we zélf maakten – interviews met atleten, bijvoorbeeld – mochten we wel op Facebook zetten. Dat was tijdens het EK Voetbal of de Tour de France niet anders. Op Facebook is een merk als Sporza ook een goeie gids, om de stroom aan berichten vorm te geven. De combinatie van al die dingen zorgde ervoor dat Sporza goed gevolgd en gedeeld werd op sociale media.

»Dat allemaal gezegd zijnde: in Vlaanderen mag je de kracht van de televisie niet onderschatten. Bovendien was het vakantie: er waren veel mensen thuis, en dan zetten ze al sneller hun tv-toestel aan. Mochten de Olympische Spelen in september plaatsvinden, dan waren de cijfers voor de onlineplatformen nog hoger geweest.

»De finale en de halve finale van de hockeyploeg haalden op de lineaire tv nog heel hoge kijkcijfers omdat ze om tien uur ’s avonds werden uitgezonden, wat nog primetime is. Het is ook duidelijk dat zo’n wedstrijd ongeveer anderhalf uur duurt. Het is veel moeilijker om de tienkamp te volgen, want die loopt over twee dagen. Dat lukt veel beter online. Wilde je de prestaties van Nafi Thiam op je smartphone volgen, dan kreeg je een bericht: ‘Nafi Thiam begint nu aan het hoogspringen.’ Vervolgens kon je dat live zien, waar je ook was.»

HUMO Wat was er nog meer mogelijk door de online-evolutie?

De Windt «Op televisie hoefden we geen wedstrijden meer te onderbreken omdat er elders een Belg in actie kwam. Dat konden we online stream-en. Zo klaagden een aantal mensen dat we de wedstrijd van schermer Seppe Van Holsbeke niet uitzonden tijdens de tijdrit op de weg, maar het zou zonde geweest zijn om de gouden medaille van Cancellara te verknippen. Wie dat wou, kon Van Holsbeke volgen op de website.»

undefined

null Beeld

undefined

'De Facebook-posts over de gouden medailles voor Greg Van Avermaet en Nafi Thiam bereikten anderhalf miljoen mensen.'

HUMO Merkten jullie dat veranderende kijkgedrag al tijdens het EK Voetbal?

De Windt «We kregen in elk geval al flink meer volgers op Facebook. Er werden toen ook veel wedstrijden om drie uur ’s middags gespeeld: de mensen zijn dan nog op hun werk en kijken meer naar de livestreams. Tijdens de Tour de France is dat ook altijd zo.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234