De pappenheimers

Het felbekeken dramavehikel genaamd 'Witse' krijgt vanaf heden nog meer wind in de rug: vanavond gaat immers het achtste seizoen van de turbotrekker 'De Pappenheimers' van start, de sympathieke quiz voor kijkers van 7 tot 77 (inclusief quizhaters). Welke Bekende Koppen hun kokerdienst zullen vervullen tijdens de eindejaarsspecial wilde presentator Tom Lenaerts nog niet kwijt, wél dat tijdens de reguliere uitzendingen onder anderen Siska Schoeters, Erika Van Thielen, Bert Anciaux, Bart Tommelein, Nathalie Meskens, Steven Vanackere, Marc Coucke en Eva De Roovere van de partij zullen zijn.

Mogen we daaruit afleiden dat die allemaal...

Tom Lenaerts «Onze strenge Pappenheimerdrempel gehaald hebben, jawel! Lees: ze zijn sympathiek, verstandig en kunnen zichzelf uitstekend relativeren. Dat is wat mij betreft het leukste aan 'De pappenheimers': onze kandidaten worden voor eventjes de BV's, de BV's zelf worden kleine onzekere mensen. Ontzettend schoon om naar te kijken, vind ik.»

HUMO Hebben jullie aan de formule gesleuteld?

Lenaerts «Nee. Of liever: we hebben het afgelopen zomer toch maar eens geprobéérd - na zoveel jaren moet je op zijn minst toch eens probéren of je er niks aan kunt verbeteren. Enfin: na veel brainstormen kwam er een concept voor een nieuwe Pappenheimer-ronde uit de bus waarmee de hele redactie tevreden was. Vervolgens zijn we dat ook effectief gaan testen: het wérkte, maar toen we ons na afloop de vraag stelden of het ook echt béter was, moest iedereen toegeven dat het niet beter maar gewoon anders was. Kortom: nieuwe ronde afgevoerd en alles bij het oude gelaten.

»Bekijk het zo: in de jaren vijftig zijn stoelen ontworpen die vandaag nog altijd in productie zijn. Waarom zou je iets dat nog prima werkt weggooien?»

HUMO Zeker niet als er veel volk naar kijkt. Hoeveel kijkers had het laatste seizoen van 'De Pappenheimers' ook alweer?

Lenaerts «1,7 miljoen - gemiddeld, hè. Ik was dat eerlijk gezegd vergeten: toen ik die cijfers opvroeg, geloofde ik ze zelfs niet, ik dacht dat we hoogstens één keertje zo'n piek hadden gehad. Mijn eerste reflex was dan ook: 'Mannen, dit moeten we koste wat kost stilhouden: als we dit seizoen 1,2 miljoen halen, zal het een groot succes zijn. Zoniet zullen ze ons verwijten dat er sleet op de formule zit.' (lacht)»

HUMO Hoe bereid jij je eigenlijk voor op zo'n nieuw seizoen? Ga je extra lang fitnessen, of maar meteen op Zumbastage en kazooretraite?

Lenaerts «Voor mijn kazoo-intermezzo's kan ik op mijn aangeboren talent teren, dat is natuurlijk mooi meegenomen.

»Verder stop ik - samen met de redactie - gigantisch veel tijd in het voorbereiden van de vragen en de thema's, want je mag niks aan het toeval overlaten. Ik vergelijk die voorbereiding graag met thuis aan je bureau zitten schrijven: je dimt het licht, zet een gepast muziekje op en plaatst een glas met je favoriete drank exact binnen handbereik. Alleen als de sfeer helemaal juist zit, kun je je op de essentie concentreren. Idem voor een opname van 'De Pappenheimers': ik moet me perfect op mijn gemak voelen vooraleer ik maximaal kan renderen. Niet alleen de vragen en thema's moeten goed uitgewerkt zijn, het publiek moet ook perfect gechambreerd zijn door onze applausmeester, en de kandidaten moeten met veel goesting aan de start verschijnen.»

HUMO Tineke Van Cauwenberghe - je echtgenote - vertelde eerder in Humo dat er ontzettend veel tijd kruipt in het selecteren van de kandidaten. Nog altijd?

Lenaerts «Het wordt elk jaar erger. Dat is dus het nadeel van die hoge kijkcijfers: hoe meer volk er kijkt, hoe meer mensen automatisch denken dat ze geschikte kandidaten zijn. Helaas vallen de meeste kandidaten al in de eerste selectieronde af, dankzij onze onverbiddelijke quizvragenlijst: 't volstaat dus zeker niet om een béétje te kunnen quizzen.»

HUMO Duik je voor het selecteren van de zogenaamde kokerliedjes - de foute schlagers en discostampers die te horen zijn wanneer de kandidatenduo's kennis maken met hun BV - diep in je eigen memorie of heb je daar gespecialiseerd personeel voor?

Lenaerts «'t Is teamwork: ik hou het hele jaar door een lijstje bij, en vervolgens checken we op YouTube - ik begrijp nog altijd niet hoe we dat acht jaar geleden deden, toen er nog géén YouTube bestond! - of die nummers voldoen aan onze drie criteria. Eén: je moet er goed gehumeurd van worden. Twee: het mag een béétje fout zijn. En drie: je moet er meteen van willen bewegen. 'Disco Inferno' van The Trammps is er zo eentje. Of toch als je tot de categorie van de vijfendertigplussers behoort: het was bijzonder confronterend om te moeten horen dat onze twee jonge stagiaires - bouwjaar '88 en '89 - het gros van onze kokernummers niet eens kénden. Terwijl ik me van het jaar 1989 nog vanalles herinner: dat het, samen met 1990, een uitstekende wijnjaar was bijvoorbeeld. En verder had ik toen al lang gesmost en gelegen met mijn lief. Een wijze raad: wil je niet met je gevorderde leeftijd geconfronteerd worden, pak dan vooral géén jonge stagiaires in huis.»

HUMO Zijn de opnames trouwens al achter de rug?

Lenaerts «Integendeel: we moeten er nog aan beginnen. Daar is een goeie reden voor: we willen een tweede Freddy Breckske vermijden - vorig jaar zat er in een uitzending een vraag over de sympathieke Freddy Breck, terwijl de man intussen gestorven was. Tikje gênant, toch. De voorbije weken hebben we heel wat vragen moeten schrappen of herformuleren omdat - een greep uit het aanbod - Frank Vandenbroucke, Felice en Manu Verreth het tijdige met het eeuwige hebben verwisseld. En het houdt maar niet op: uitgerekend vandaag hebben we beslist om een thema over Yves Leterme te laten vallen. Ik bedoel maar: tegen de tijd dat die vragen op antenne komen, is die mens zijn leven misschien alweer helemaal overhoop gegooid. Voortaan nemen we het zekere voor het onzekere: we plannen de opnames zo dicht mogelijk bij de uitzending, én we vermijden vragen over mensen van wie we niet zouden schrikken mochten ze zeer binnenkort komen te gaan.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234