null Beeld

De pornoboer in Lars von Trier

Lars von Trier. ‘Nymphomaniac’. Alleen al díé naam en díé titel zouden moeten volstaan om alles onmiddellijk te laten vallen en als de wiedeweerga naar de bioscoop te snellen. U zult niet worden ontgoocheld: ‘Nymphomaniac’, het portret van een seksverslaafde vrouw, heeft alles wat je van een film van het beruchte Deense enfant terrible kunt verwachten: schokkende taferelen, bevlogen vertolkingen, bezopen humor, veel onverbloemde seks, en nog veel, véél meer. Het eerste orgiastische hoogtepunt van 2014 is gearriveerd.

Wij gingen in Kopenhagen praten met Charlotte Gainsbourg (Joe), Stacy Martin (de jonge Joe), en de Zweedse veteraan Stellan Skarsgård, die Joe’s biechtvader vertolkt. De grote afwezige vandaag is Von Trier zelf: sinds zijn zwaar uit de hand gelopen persconferentie op het filmfestival van Cannes, toen hij tot verbijstering van de verzamelde internationale pers ongewild enkele schokkende uitspraken deed, heeft de cineast zichzelf een spreekverbod opgelegd.


Stellan Skarsgård

Geen Von Trier dus, maar gelukkig mogen we even babbelen met Stellan Skarsgård. Deze doorgewinterde klasbak, die ook geregeld opduikt in Hollywood (‘Thor’, ‘The Avengers’, ‘Mamma Mia!’), kent Von Trier al twintig jaar en fungeert vandaag zo’n beetje als diens officieuze woordvoerder. In ‘Nymphomaniac’ speelt hij de oudere heer die Joe van de straat opraapt, haar een kopje thee aanbiedt, en geduldig naar haar onstuimige levensverhaal luistert. Vandaar onze eerste vraag:

HUMO Een luisterend oor vertolken: is dat moeilijk?

Stellan Skarsgård «Niet als je tegenover Charlotte Gainsbourg zit. Ik mocht niet alleen naar haar luisteren maar ook naar haar kijken: geen onprettige bezigheid. En bovendien had ik zelf ook enkele niet onaardige lappen tekst. Alles bij mekaar heb ik ontzettend veel fun gehad met de rol. Lars had gezegd: ‘Ik ga voor jou de beste mannelijke hoofdrol ooit in een pornofilm schrijven.’ En hij heeft woord gehouden – al was mijn rol lang niet zo interessant als die van Charlotte.»

HUMO Vindt u ‘Nymphomaniac’ zelf een provocerende film?

Skarsgård «Maar neen! Wat zou er provocerend aan zijn? Het bloot? De seks? Dat vind ik niet schokkend. Als kind zag ik hoe mijn ouders thuis in hun blootje rondliepen en ik wist al heel snel, lang voor mijn klasgenootjes, hoe baby’s werden gemaakt. Goed, in Kaboel of in Salt Lake City zullen ze ‘Nym­phomaniac’ misschien schokkend vinden, maar ik dus niet. Ik heb een uitstekende relatie met mijn genitaliën (lacht).»

HUMO Maar toch: op een bepaald moment neemt Joe de verdediging van pedofielen op zich. Opschudding gegarandeerd.

Skarsgård «Een geweldige scène! Wat Joe zegt, is dat je niet verantwoordelijk bent voor je seksuele voorkeuren, maar dat je wél verantwoordelijk bent voor wat je met die voorkeuren dóét. Met andere woorden: een pedofiel kan het niet helpen dat hij een pedofiel is, maar hij kan wél proberen om zijn lusten te bedwingen. Een pedofiel die zijn hele leven lang geen kinderen aanraakt, verdient volgens haar dan ook een medaille. En daar ben ik het honderd procent mee eens.»

HUMO U kent Lars al twintig jaar. Is hij veranderd?

Skarsgård «Fysiek is hij er wat op achteruitgegaan. Vroeger droeg hij de camera zelf op z’n schouder, maar dat kan hij niet meer aan. Ik vind wel dat hij relaxter en openhartiger is geworden, ook al heeft hij nog steeds last van depressieve buien en van zijn fobieën. De allereerste keer dat ik hem ontmoette, in de tijd van ‘Breaking the Waves’, zei hij onmiddellijk: ‘Ik hou niet van fysiek contact.’ Waarop ik hem omhelsde en in mijn armen hield totdat hij ophield met tegenstribbelen. En nu omhelst hij iedereen: er is dus duidelijk een evolutie merkbaar (lacht).

HUMO Bent u het niet zat om zijn woordvoerder te spelen?

Skarsgård «Och nee. Hij heeft geen zin meer om met de pers te praten, en ik begrijp dat perfect. Wat er toen in Cannes is gebeurd, was gewoonweg verschrikkelijk. Hij zat daar in een zaal bomvol journalisten waarvan hij dacht dat ze zijn vrienden waren. Goed, misschien had hij niet hardop moeten zeggen dat hij een nazi is – het was een flauwe grap en hij ­verknalde de punchline. Maar alle journalisten die daar aanwezig waren, wisten verdomd goed dat hij aan het zwanzen was. En toch stond de volgende dag in alle kranten over de hele wereld: ‘Lars von Trier: ‘Ik ben een nazi’.’ Zijn kinderen zijn daar op school keihard over aangepakt – vooral dat heeft hem heel diep gekwetst. En ook de festivaldirectie heeft zich walgelijk gedragen. Eerst eisten ze dat hij zich zou excuseren, wat hij braaf heeft gedaan, en vervolgens hebben ze hem toch uit het festival gesmeten, allicht onder druk van de sponsors. Echt schandelijk. Luister, Lars is een geniale regisseur, en een geweldige scenarist, maar hij is ook een man die al zijn hele leven lang vecht voor de vrijheid van meningsuiting. Zo iemand moet je verdomme koesteren, niet verbannen.»


Charlotte Gainsbourg

Spanking, blowjobs, lesboseks, triootjes met flink uit de kluiten gewassen negers: Von Trier stuurt zijn tuchteloze hoofdpersonage van de ene gloeiende situatie naar de andere, en iedere keer gaat Charlotte Gainsbourg de uitdaging zonder schroom aan. Maar het liefdeskind van Serge Gainsbourg en Jane Birkin toont in ‘Nym­phomaniac’ veel méér dan alleen maar bloot vel: ze laat ook kwetsbaarheid zien, en smart, en een verscheurende zelfkwelling. Wij zullen haar bezielde vertolking niet licht vergeten, maar wat vindt de mooie, immer mysterieuze Charlotte zelf van de film?»

Charlotte Gainsbourg «Ik heb eerst de lange versie van vijf en een half uur bekeken, en ik werd compleet weggeblazen. Mijn God, wat een film. Toen ik daarna de kortere versie zag, kon ik niet anders dan lichtjes ontgoocheld zijn – ik miste scènes. Maar goed, het is nog steeds een ijzersterke film.»

HUMO Je staat bekend als een actrice die veel durft. Heb je desondanks niet geaarzeld om deze rol aan te nemen?

Gainsbourg «Ik geef toe dat ik het vooruitzicht om in het vel van Joe te kruipen een tikkeltje angstaanjagend vond, maar daar hou ik net van. En hoe kun je nu neen zeggen tegen Lars von Trier? Het eerste wat hij tegen me zei, was dat hij me de hoofdrol in een pornofilm ging geven, en dat ik heel veel dialogen zou hebben. Hij heeft woord gehouden (lacht). Er zit veel ruige seks in de film, maar de plot is heel erg rijk en veelgelaagd, met veel filosofische zijwegen en vertakkingen. In het begin begreep ik niet helemaal wat Lars wilde zeggen, maar dat heb ik wel vaker met zijn scenario’s (lacht).»

HUMO Welke scène vond je het moeilijkste?

Gainsbourg «In sommige scènes moest ik een prothetische vagina dragen: heel lastig. Om acht uur ’s morgens moest ik me aanmelden in de make-upkamer, en vervolgens waren ze twee uur bezig met het, euh, installeren van die vagina. Een heel bevreemdende ervaring (lacht).»

HUMO Heb je je pornodubbel ontmoet?

Gainsbourg «Ja, maar we zijn niet samen op zwier geweest of zo. Eigenlijk hadden we nauwelijks contact met de pornoacteurs: het was alsof zij parallel een andere film aan het opnemen waren. Op het moment dat zij aan hun werk begonnen, hadden wij de set meestal al verlaten. Ik ben maar één keer blijven toekijken: tijdens het triootje met de twee zwarte mannen. Ik wilde namelijk begrijpen wat Lars bedoelde toen hij zei dat hij onze gezichten in de postproductie zou vermengen met de geslachtsdelen van de pornoacteurs.»

Bekijk de trailer >

Win tickets voor de film 'Nymphomaniac' >

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234