null Beeld

de portables - The Killing Horizon

Voor wie in 2012 nog uitsluitend naar Ellie Goulding en Kelly Clarkson luisterde, en daardoor de vorige plaat van de portables miste: check snel onze recensies van hun oudere cd’s voor een royale dosis hints naar hun muzikale universum en alle goofiness en achteloze klasse die daar al twintig jaar vrolijk rondstuiteren. We komen hier meteen tot de essentie: ‘The Killing Horizon’ is een motherfuckin’ trip van een plaat.

De titel verwijst naar een lekkere kluif voor astrofysici en de dub- en krautgrooves vloeien rijkelijk, maar de nieuwe portables overstijgt met gemak de zoveelste spacerockvingeroefening. Waar anderen rond hun favoriete supernova blijven cirkelen tot het sterrenstof ons de oren uitkomt, vertrekken de heren gewoon en zien ze wel waar ze uitkomen (of zo lijkt het toch). Het maakt ‘The Killing Horizon’ tot een verademing: de plaat heeft geen haast, geen vastomlijnd einddoel, maar op elk moment is alles mogelijk.

Vaak lijken de klanklandschappen lange tijd nagenoeg onveranderd voorbij te glijden, tot ‘Adolphe’ plots in een mist van distortion terechtkomt of de zon uiteindelijk met een roedel akoestische gitaren uit de hemel tuimelt in ‘G8 Lie’. Maar in ‘Schroedinger’s House’, waarin een kat tegelijk dood en levend ligt te wezen, vallen elke keer nieuwe details te ontdekken. ‘Contrapunk’ zapt ons naar een aandoenlijke Jean Michel Jarre-lasershow uit de eighties, ‘Flow Means Dull Means Angry’ daagt uit met sitar-drones, en single ‘The Undercurrent’ hypnotiseert zeventien minuten lang tot aan zijn ontroerende coda ‘I’m almost drowning / but not just yet’. En steeds is er dub als grondlaag, als de rails waarop ‘The Killing Horizon’ zich door tijd en ruimte slingert – vaak kaal en minimalistisch, dan weer alle hoeken van de echokamer verkennend: ‘Dub Ist Alles’, jawohl.

Liefste portables, of ‘The Killing Horizon’ uitgroeit tot jullie ‘Daydream Nation’ of Dubbele Witte Veelkleurige (die hoes!) zal later moeten blijken. Vast staat wél dat 2016 een pak minder spannend zou klinken zonder deze dubbelaar, dus laten we met z’n allen ons nieuwsgierige muzikale hart wijd openzetten – voor alle zekerheid een zwemvest aantrekken – en surrender to the current die deze negen tracks aan elkaar rijgt. En dan duimen dat achter de horizon van de heer Killing nog eens twintig jaar portables verscholen ligt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234