null Beeld

'De premiejagers': Bruno Wyndaele

'Het geheim van 'De premiejagers' is dat het fris blijft. Het is geen afgeleefde tante die wat zit te suffen boven de bonen.' Bruno Wyndaele ziet het helemaal zitten met seizoen drie van 'De premiejagers', en de chef kijkcijfers van de VRT nog meer: in 2009 trok de zomerse quiz nog gemiddeld 771.891 kijkers, en dat is véél voor een dagelijks programma dat wordt uitgezonden op een moment dat iedereen liever buiten zit.

Het zijn trouwens drukke dagen bij productiehuis De Filistijnen: dit najaar zal Wyndaele voor het eerst op vtm te zien zijn, en wel met 'Het sterkste geslacht', een battle of the sexes met Filip Peeters en Goedele Liekens als teamkapiteins.

Enkele quotes van Bruno Wyndaele

«Vorig jaar zaten we rond de 55%, met pieken naar 60%: ik geloof niet dat het beleefd zou zijn om daar nog over te gaan. Bovendien is er sindsdien een zender of zeven bijgekomen - zo gaat dat op een jaar tijd - én ik heb vernomen dat die van plan zijn om deze zomer ook echt televisieprogramma's uit te zenden. Dat was vorig jaar namelijk niet het geval, waarvoor dank. Nee, het is een beetje zoals met Bart De Wever: wij én zijn dokter vermoeden dat het gros van de groeimarge reeds in het verleden is opgesoupeerd.»

«Er bestaan niet zo erg veel goede ideeën, maar áls je er dan eentje hebt, dan wordt het vroeg of laat ook uitgevoerd. Telkens als ik met een uitgewerkt idee naar een zender stap, ben ik er rotsvast van overtuigd dat ik er weer zal buitenwandelen met de opdracht om het ook te maken. Die zeldzame keren dat dat niet het geval is, ben ik altijd geweldig verbaasd. Maar ook dan is het maar een kwestie van tijd. 'De premiejagers' zijn we in totaal drie keer gaan aanbieden, geloof ik, verspreid over een periode van vier jaar, en altijd wetende: 'Ooit zenden ze dit uit. Alleen beseffen ze het zelf nog niet.'»

«De grootste moeilijkheid aan 'De premiejagers' is dat je telkens weer een thema moet bedenken met vragen waarop de antwoorden in alfabetische volgorde staan. Eigenlijk een probleem dat we onszelf over de nek hebben getrokken, want ik kan me niet voorstellen dat veel kijkers huilend zouden zijn weggelopen als het níét alfabetisch was geweest. Laten we zeggen dat kijkers zoals jij - welopgevoede mensen die graag wat meer hebben in het leven - ook kunnen zoeken naar die éne vraag die daar alleen maar staat om het alfabet vol te maken (lacht).»

Het volledige interview leest u in Humo 3642 van dinsdag 22 juni.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234