'De premier' & 'De slimste mens': hoe mooi is het leven van Erik Van Looy ?

In zijn sober ingerichte kantoor in Borgerhout zit Erik Van Looy, blikje cola binnen handbereik, dermate frenetiek op z’n muis te klikken dat-ie niet eens in de gaten heeft dat yours truly reeds enige tijd naast hem staat. Om maar te zeggen: ’t is te merken dat Van Looy, tussen de voorbereidselen voor het nieuwe seizoen van ‘De slimste mens’ door, ook nog de laatste hand moet leggen aan zijn eerste film in acht jaar, ‘De premier’, die op 19 oktober in première gaat.

'Wat is er emotioneler dan dat je vrouw en je kinderen met de dood worden bedreigd?'

De premier’ is een thriller waarin ’s vaderlands eerste minister (rol van – wie anders? – Koen De Bouw) wordt ontvoerd door een stel potige mannetjesputters. Van hun schurkachtige baas (Dirk Roofthooft) krijgt hij de opdracht om diezelfde dag nog de president van de Verenigde Staten te vermoorden, die ons land komt bezoeken. Meer mogen wij, op straffe van hoongelach en misprijzende blikken, niet verklappen. Tenzij misschien dat, op basis van het spectaculaire halfuur dat we in het bijzijn van de regisseur hebben mogen bekijken, de kans ons gering lijkt dat ‘De premier’ à la ‘The Loft’ tot een running gag zal uitgroeien in ‘De slimste mens’.

Erik Van Looy «Ik beschouw dat als een compliment. En ik denk ook dat je gelijk hebt, al weet je met de ‘Slimste mens’-jury natuurlijk nooit. Wist je dat Philippe Geubels ‘The Loft’ niet eens heeft gezíén? En er toch een seizoen lang grappen over maken, je moet het maar durven, hè (lacht).

»Voor de goede orde: ik ben ondanks alles nog altijd meer dan tevreden over ‘The Loft’. Maar ‘De premier’ is toch een betere film, mijn beste tot nu toe zelfs.»

HUMO Dat zeggen ze allemaal.

Van Looy «Ja, maar ik méén het. Hij grijpt je vanaf het begin bij de keel, schudt je vervolgens twee uur lang door elkaar en zet je aan het eind uitgeteld voor je deur af. Precies het type film dat ik zelf altijd graag heb gezien, al sinds ik op mijn 12de voor het eerst – en niet voor het laatst – ‘Jaws’ zag. Ik weet nog goed hoe ik daar in mijn bioscoopzeteltje zat, rillend van het begin tot het einde, omdat ik letterlijk élke seconde het gevoel had: ‘Godverdomme, zo meteen duikt die haai op!’ Zelfs wanneer de personages ergens aan land zaten te vergaderen, was ik bang dat dat beest uit een kast zou springen of zo. ‘De premier’ is een uitgesproken ‘what the fuck?!’-film, waarin je nog niet van de ene verrassing bent bekomen of daar is de volgende alweer. Ik ben er tijdens de opnames zélf van geschrokken hoe heftig het allemaal is.»

HUMO Vreemd. Jij hebt toch het scenario geschreven?

Van Looy «Samen met Carl Joos, ja (coscenarist van o.a. ‘De zaak Alzheimer’ en ‘The Broken Circle Breakdown’, red.). En helemaal op het einde is Robin Pront (regisseur van ‘D’Ardennen’, red.) er nog bij gekomen. Maar een heftig scenario schrijven is één ding; dat vervolgens laten spelen is nog iets heel anders. Eerlijk: ik had onderschat wat het voor de hoofdrolspelers betekende dat hun personages continu worden ondergedompeld in angst. Zij moesten die angst iedere draaidag opnieuw oproepen, hè.

»Overigens is ‘De premier’ niet alleen een heftige, maar ook een emotionele film. Die pluim mag Felix Van Groeningen op zijn hoed steken: acht jaar geleden zat hij ter gelegenheid van zijn film ‘Dagen zonder lief’ in ‘De zevende dag’, waar hem gevraagd werd of hij ‘Loft’ had kunnen regisseren. Zijn antwoord: ‘Nee, want bij mij vertrekt alles vanuit emotie.’ Ik dacht: ‘Wat zegt die nu?’Maar ik heb moeten toegeven dat hij misschien wel een punt had. ‘De zaak Alzheimer’ en ‘Loft’ waren in de eerste plaats actie- en plotgedreven films. Voor deze film wilde ik vertrekken vanuit de emotie. En wat is er emotioneler dan dat je vrouw en je kinderen met de dood worden bedreigd?»


Bekijk de trailer van 'De premier':

HUMO Het idee voor ‘De premier’ zou je in een strandstoel op Tenerife hebben gekregen. Klinkt leuk, maar is het ook waar?

Van Looy «Wel degelijk, ja. Na de première van ‘Loft’ ben ik op vakantie vertrokken naar Tenerife. Toen daar de bezoekerscijfers begonnen binnen te rollen – uiteindelijk zouden 1.196.000 mensen de film in de bioscoop zien – was ik niet eens blij. Ik dacht alleen maar: ‘Hoe zal ik dat ooit nog kunnen overtreffen?’ Dat heeft ermee te maken dat ik nu eenmaal iemand ben die niet in staat is tot genieten – ik ben wellicht de enige persoon ter wereld die níét graag gemasseerd wordt – maar ook met het feit dat ik met iedere film verder wil springen. Ik besefte dat ik voor mijn volgende film met een pitch voor de dag moest komen die zo mogelijk nog straffer was. Toen schoot me dus – in een ligstoel – dat idee te binnen: wat als ik iemand laat ontvoeren die de president van Amerika moet vermoorden?»

HUMO Geef toe: een erg origineel idee is het niet.

Van Looy «Nee, maar ik maak er ook geen geheim van dat ik mijn invloeden heb. Wacht, ik laat je iets zien. (Tovert een anderhalve meter hoge stapel dvd’s tevoorschijn, waaronder ‘Airforce One’, ‘Nick of Time’, ‘Vantage Point’, ‘Zero Dark Thirty’ en de volledige Jason Bourne-serie) Beneden heb ik zo’n vierduizend dvd’s staan, en deze heb ik naar boven gehaald omdat ik dacht dat ze misschien als inspiratie zouden kunnen dienen. Ik heb dat geleerd van Paul Verhoeven, bij wie ik een jaar of twintig geleden als filmjournalist thuis in Hollywood op bezoek ben geweest. Hij was toen bezig aan ‘Starship Troopers’, een sciencefictionfilm, en op een gegeven moment liet-ie me een heel pakket videobanden zien: ‘Dit, Erik, zijn mijn invloeden.’ Sindsdien denk ik: ‘Als Paul Verhoeven het mag, waarom ik dan niet?’»

HUMO Is dat overigens jouw idee van een geslaagde vakantie: een ligstoel op Tenerife?

Van Looy «Ik doe dat graag, ja.»

HUMO All-in?

Van Looy «Nee. Ik heb één keer in een all-inhotel verbleven, en ik vond de cola er niet goed: die kwam uit zo’n tapmachine. En dat is dus géén goede cola. (Ziet me ongelovig kijken) Ik meen dat dus, hè.»

HUMO Ik moet ineens aan de aflevering van ‘Beste vrienden’ denken waarin jij en Philippe Geubels in een B&B in Kroatië arriveerden waar ze geen cola bleken te hebben. De bodem werd vanonder je bestaan geslagen.

Van Looy (lacht) «Ik vroeg: ‘Wat hebben jullie dan wel?’ – ‘Alleen dingen die we zelf maken.’ ’t Is tegenwoordig allemaal biologisch gekweekte groentjes en sapjes uit de eigen tuin wat de klok slaat. Daar moet ik dus niks van weten, hè. Geef mij maar iets uit de supermarkt, het liefst uit een blik. Mij maakt het niet uit: ik kan toch niet koken. Al heb ik deze week toevallig wel een ei gekookt, voor de allereerste keer in mijn leven. Enfin, ik had het niet lang genoeg laten koken. En bij een hardgekookt ei wil je toch dat, euh... Hoe heet dat gele ding in het midden ook weer?»

HUMO De dooier.

Van Looy «Welja, die was dus nog te, euh, nat. Ze hadden me gezegd dat ik dat ei zes minuten in het water moest leggen, maar ik wist niet dat dat water dan moet koken. En koken doet het wanneer het zo heel hard aan het broebelen is, nee?»


Gekwelde Koen

HUMO Naast Felix Van Groeningen zou ook Yves Leterme een gewaardeerde bijdrage aan ‘De premier’ geleverd hebben.

Van Looy «Klopt. Vrij snel na die strandstoel op Tenerife ben ik op het idee gekomen om van de premier het hoofdpersonage van de film te maken. Het uitgangspunt was namelijk: we nemen iemand die sowieso al een helse job heeft en we storten hem in een situatie die nog veel helser is, en alleen maar helser wordt. Om enigszins af te toetsen of we wel op het juiste spoor zaten, heb ik in 2009 samen met Koen De Bouw, Carl Joos en mijn vaste producer Hilde De Laere twee uur lang met Yves Leterme en zijn medewerkers geluncht – Leterme was toen nog premier. Dat was een heel leerrijke lunch: ons uitgangspunt was minder vergezocht dan we dachten, en Leterme bleek heel filmisch te kunnen meedenken – hij kwam zelfs met eigen ideeën aanzetten. Zo wist-ie ons te vertellen dat premiers nooit gefouilleerd worden of door een metaaldetector moeten, zelfs niet wanneer de president van Amerika op staatsbezoek komt. Cruciaal, want zonder al te veel over de plot prijs te geven: onze premier moet op een gegeven moment wel met een wapen op de proppen komen.»

HUMO Was het van het begin af een uitgemaakte zaak dat Koen De Bouw de rol van premier zou spelen?

Van Looy «Ja. Het is nu de vijfde keer dat ik met Koen werk, en dat is geen toeval: meer leading man dan hij bestaat niet in Vlaanderen. En ik hou nogal van acteurs met een zekere dosis star quality. Wat Koen ook heeft, in tegenstelling tot pakweg Zac Efron: hij oogt niet alleen knap, maar ook slim. Je zet de camera aan en automatisch krijg je inhoud, gelaagdheid. Er gebeurt bij hem van alles, ook als hij niks doet en gewoon voor zich uitkijkt. Zo iemand heb ik nodig voor mijn films, want ik maak geen films over mensen die fluitend door het leven stappen: mijn hoofdpersonages zijn au fond mensen die afzien. En er zijn niet veel Vlaamse acteurs die zo voortreffelijk gekweld kunnen kijken als Koen.»

HUMO Heb je hem ooit gevraagd voor ‘De slimste mens’?

Van Looy «Al zeker 26 keer. Maar hij komt niet graag op tv. Ik snap dat wel: een groot deel van zijn charme is mysterie, en hij is vast bang dat hij een deel van dat mysterie zal verliezen door te veel op tv te komen. Normaal gesproken zeg ik tegen acteurs: ‘Je hebt gelijk dat je niet te veel in tv-quizzen en in panels gaat zitten, maar voor ‘De slimste mens’ moet je een uitzondering maken.’ Er zijn véél acteurs die nooit in quizzen of panelprogramma’s gaan zitten, maar die wel aan ‘De slimste mens’ hebben meegedaan: Wim Willaert, Josse De Pauw, Charlotte Vandermeersch, Els Dottermans, Peter Van den Begin... Maar Koen De Bouw dus niet. Eigenlijk wel grof: de enige bekende Vlaamse acteur die pertinent weigert om aan ‘De slimste mens’ mee te doen, krijgt altijd weer de hoofdrol in mijn films (lacht).»

'Ik ben nog nooit zo dronken geweest dat ik een selfie heb geweigerd '

HUMO Om Gert Verhulst over de streep te trekken, heb je je vorig jaar voor het eerst in je leven bezat. Ben je deze keer zover moeten gaan voor iemand?

Van Looy «Nee. Hoewel er nu maar twee mensen bij waren voor wie ik helemaal géén moeite heb moeten doen: Axel Daeseleire en Kris Wauters. Alle anderen zeiden ofwel: ‘Daar moet ik over nadenken’, ofwel: ‘Nee, dat durf ik niet.’ Zoals ieder jaar. En ooit is iemand letterlijk gaan lopen: Indra Dewitte. Ze was bij Woestijnvis om naar een visie van ‘Loft’ te kijken, en toen ze me zag naderen, wetende dat ik naar haar op zoek was voor ‘De slimste mens’, spurtte ze ervandoor, luidkeels ‘Nee! Nee!’ roepend (lacht).

»Je weet, sinds die keer met Gert Verhulst ben ik van een geheelonthouder veranderd in iemand die geregeld eens iets drinkt. Ik heb gewoon moeten vaststellen dat het inderdaad waar is wat ze zeggen: het is gezelliger om uit te gaan wanneer je wat drinkt. En door omstandigheden – mijn scheiding, waar ik het verder niet over wil hebben – ga ik meer uit dan vroeger. Maar overdrijven doe ik nooit. Of toch zelden.»

HUMO Het is dus al eens voorgekomen?

Van Looy «Ik ben weleens serieus dronken geweest, ja. Maar nooit zo dronken dat ik een selfie heb geweigerd (grijnst).»

HUMO Vertel?

Van Looy «Laten we zeggen dat ik liever om zes uur ’s ochtends in kennelijke toestand een selfie toesta, dan dat ik twee dagen later in een boekske moet lezen: ‘Hij deed heel onvriendelijk en arrogant, en stond zelfs geen selfies toe.’»

HUMO Een paar weken geleden kreeg ‘De slimste mens’ indirect een compliment van Matthijs van Nieuwkerk in ‘De wereld draait door’.

Van Looy «Ah, wat zei hij dan?»

HUMO ‘In vergelijking met de Belgische versie van ‘De slimste mens’ lijkt de Nederlandse op een brommer die maar niet wil starten.’

Van Looy (proest het uit) «Pas op, de Nederlandse versie is wel heel succesvol. Wat toch bewijst dat het format ook in een andere vorm werkt – bij hen gaat het er veel serieuzer aan toe. Het valt wel op dat veel van onze Nederlandse deelnemers alleen bij ons te gast wilden zijn, en nooit aan het Nederlandse programma hebben willen deelnemen. Marc-Marie Huijbregts, bijvoorbeeld, Jan Mulder, en Matthijs van Nieuwkerk zelf.»

HUMO En Gordon, die in de eerste aflevering van dit seizoen zit?

Van Looy «Dat weet ik niet, maar ik ben wel blij dat we ’m konden strikken. Ik heb de kandidaten graag zo ongeleid mogelijk – binnen de contouren van het format dan toch – en veel ongeleider dan Gordon komen ze niet. In de loop der jaren is ‘De slimste mens’ meer en meer een pretkabinet geworden, waarin we steeds meer ruimte geven aan humoristische improvisatie. Hoewel de quizvragen de quizvragen blijven, natuurlijk.»

HUMO Ik wéét dat je nu nee gaat zeggen, maar ik kan het toch niet laten: sturen jullie de vragen?

Van Looy «Nee.»

HUMO Komaan, Erik. Jullie zullen Josje in haar eerste aflevering toch geen ‘collectief geheugen’-filmpje geven over pakweg ‘Kunstzaken’ met Regine Clauwaert?

Van Looy «Kijk, als je drie kandidaten hebt van wie je weet dat ze niet gedoctoreerd hebben op het vroege oeu-vre van Rainer Maria Rilke, dan ga je daar uiteraard geen vragen over stellen. Eigenlijk probeer je iedereen er slimmer uit te laten komen dan ze zijn, door goed te weten wat ze kunnen en wat niet. Al kun je, als je iemand als Thomas Buffel te gast hebt, hem ook geen vraag over Racing Genk stellen.»

HUMO Ergo: de vragen worden wél gestuurd.

Van Looy «’t Is te zeggen: het allerbelangrijkste is dat we een spannend programma hebben. Als één puzzel iets moeilijker is dan de twee andere, dan geef je die aan degene die aan de leiding staat. Maar zo gaat dat in elke goede quiz, hoor.»

HUMO Ik meen te weten dat jullie ooit prins Laurent hebben proberen te strikken om een ‘Slimste mens’-filmpje in te spreken. Dit jaar opnieuw?

Van Looy «Nee. Ik heb nochtans zijn nummer – hij staat onder de p van prins – maar ik durf hem niet te bellen.»

HUMO Niet twijfelen, Erik. Ik heb het ook eens gedaan en hij was heel vriendelijk. Je moet hem wel aanspreken met monseigneur: vindt-ie fijn.

Van Looy «Dat heb ik ook gedaan toen ik hem op het filmfestival van Gent ontmoette voor de opening van ‘The Loft’. ‘Interessante film,’ vond hij, waarop ik: ‘Dank u, monseigneur.’ Hij is ook lang goed bevriend geweest met Robbe De Hert, door wiens – hoe zal ik het uitdrukken – boeiende leven hij enorm gefascineerd was. Die twee gingen vaak samen naar de bioscoop, waarbij Laurent Robbe dan kwam oppikken in één van zijn bolides. Nu, van Robbe is bekend dat hij nooit bang is, maar hij heeft me eens opgebiecht dat-ie het één keer toch bijna in z’n broek heeft gedaan: die keer dat prins Laurent iedereen inhaalde langs de pechstrook (lacht).»


Sorry voor ‘The Loft’

HUMO Met hoeveel toeschouwers zul je tevreden zijn voor ‘De premier’?

Van Looy «Riskante vraag. Zeker als je bedenkt dat ‘De zaak Alzheimer’ 747.000 kijkers heeft gelokt en ‘Loft’ 1.196.000 – ’t is daarmee nog altijd de best bekeken Vlaamse film aller tijden. Nu, laat ik niet flauw doen: ik geloof dat we 300.000 betalende kijkers moeten halen om uit de kosten te raken. Minder zou niet tof zijn. Dus ik zou zeggen: als we ergens tussen de 300.000 en de 500.000 landen, is iedereen tevreden.»

HUMO Verwacht je een telefoontje uit Hollywood?

Van Looy «Eerlijk? Ja. Op basis van het scenario is de film al verkocht aan Spanje, Duitsland en nog een paar landen, wat ongebruikelijk is, want hij is nog niet af. En als de film hier in Vlaanderen een succes wordt, zullen de telefoontjes wel komen. Ik denk dat de Amerikanen sowieso de remakerechten zullen kopen, al was het maar om zeker te zijn dat een concurrerende studio er niet mee gaat lopen. Dat kost hen ongeveer 300.000 dollar (265.000 euro): voor die mannen is dat peanuts.

»Ik denk dat de Amerikanen zullen schrikken als ze horen wat de film ons heeft gekost. Ik weet dat ze daar destijds bij ‘De zaak Alzheimer’ onderling op hebben gegokt: tussen de 30 en de 50 miljoen dollar (45 miljoen euro, red.), was de algemene consensus. Maar wij hadden ’m gedraaid voor amper 3,5 miljoen euro.»

HUMO En ‘De premier’?

Van Looy «Bij ‘De premier’ zal het rond de 5 miljoen zitten. Geloof ik. Overigens zijn de investeerders in mijn films al vaak zeer tevreden geweest, omdat ik voor een goeie return on investment had gezorgd. Maar je weet, ik heb mensen ook al eens geld doen verliezen. En dat vind ik dan echt heel erg.»

HUMO Heb je ’t nu over ‘The Loft’?

Van Looy «Ja. Er is behoorlijk wat Belgisch geld in die film gekropen, en die geldschieters kom ik al eens tegen. Nu ben ik sowieso al iemand die vaak ‘sorry’ zegt, maar op zo’n moment verdrínk ik bijna in de sorry’s.»

HUMO Zal dit je laatste film zijn, Erik?

Van Looy «Dat denk ik niet, nee. Al is de kans groot dat het weer acht jaar zal duren voor ik met iets nieuws op de proppen kom.»

HUMO Dan zul je 62 zijn.

Van Looy «Ja, zwijg maar al (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234