null Beeld

De resultaten van Humo's Grote Moslim-Enquête

Wist u dat tweederde van de moslims in België zich hier perfect gelukkig voelt? Wij ook niet, maar we hebben het ze zelf gevraagd. De Grote Moslim-Enquête (met aansluitend debat!)

Terwijl de resultaten van Humo's Grote Moslimenquête nog volop binnenliepen, mepte de Iraans-Nederlandse schrijver Kader Abdolah zijn rapport over de Belgische migranten op tafel. In een inktzwarte krantencolumn schreef hij dat ze 'een deprimerend, uitzichtloos leven' leiden in 'achterstandswijken', dat ze 'een achterlijke cultuur' hebben en dat 'hun energie blijft stinken in die wijken en een gevaar vormt voor België'. Proost! En toch wijst de Humo-enquête glashelder uit dat de overgrote meerderheid van de Belgische Turken en Marokkanen best tevreden is over zijn buurt en goed opschiet met de 'autochtone' Belgen. Of kan de mening van Abdolah perfect geldig zijn, náást de bevindingen van onze peiling?

Humo vroeg drie prominente allochtonen om de enquêteresultaten vrank en vrij toe te lichten: een debat over religie, geloof en (wan)hoop in bange dagen. Rond het bandopnemertje: Selahattin Koçak, ex-mijnwerker, Slimste Mens, schepen van Openbare Werken in Beringen en coming man van de Limburgse SP.A voor de Vlaamse verkiezingen in 2009; Rachida Lamrabet, jurist bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding, schrijfster van de roman 'Vrouwland' en winnaar van de Kif Kif Literatuurprijs; en Karim Hassoun, nationaal voorzitter van de Arabisch Europese Liga en even young (28), angry en goedgebekt als zijn voorganger Dyab Abou Jahjah.

HUMO Laten we beginnen met geloof. Verbaast het jullie dat jonge moslims religieuzer zijn dan oudere?

Rachida Lamrabet «Na 11 september is er een bitse anti-islamitische stemming ontstaan. Als tegenreactie gaan moslimjongeren zich steviger vastklampen aan hun geloof. Vroeger was godsdienst iets vanzelfsprekends, vandaag is het óók een manier om de eigen identiteit scherp te stellen.

Karim Hassoun «Religie is een daad van verzet geworden. Jonge moslims leven in een permanente identiteitscrisis, omdat het verschil tussen thuis en de buitenwereld zo groot is. Daarbovenop komen de uitsluitingsmechanismen op de woon- en arbeidsmarkt, de islambashing, het afremmen van moslimmeisjes die op school een hoofddoek willen dragen... Dan is het toch niet zo vreemd dat je steun gaat zoeken bij je geloof?»

Selahattin Koçak «Na 11 september zag je twee ontwikkelingen: een zéér kleine groep zei de islam vaarwel, zoals Ehsan Jami met zijn Comité van Ex-Moslims, maar de overgrote meerderheid keerde terug naar die roots in het geloof. Als je mensen voortdurend exclusief aanspreekt als 'Turk' of 'moslim' zullen ze uiteindelijk zeggen: 'Okay, dan bén ik het, hè.'

»Maar dat is niet alles. Turkse jongeren, bijvoorbeeld, krijgen tegenwoordig twee uur per week Koranles, gegeven door de Diyanet-moskeeën. Dat heeft hun religieuze bewustwording gestimuleerd. Onze vaders zijn naar België gekomen met hun vrouw aan de rechter- en de Koran in de linkerhand, maar nooit hebben ze enige religieuze scholing gekregen.»

(jl & pv)

undefined


U vindt het volledige debat in Humo 3508

undefined


Humo's Grote Moslim-Enquête: de volledige resultaten

In het brede maatschappelijke debat dat zich de afgelopen twintig jaar in ons land heeft voltrokken over migratie, integratie en allochtonen, moet inmiddels zowat iedereen zijn mening geventileerd hebben. God. Klein Pierke (herhaaldelijk, if memory serves). Een legertje sociologen, politici, toogfilosofen en schlagerzangers. Maar is er ooit iemand op het idee gekomen om aan de moslimjongens en -meisjes zélf te vragen wat zij hopen te bereiken op dit stukje verkeerswisselaar tussen Nederland en Frankrijk? Wie en hoe ze liefhebben? Hoe het leven hen bevalt? Wat ze van óns vinden? Oeps, rats vergeten! En dus stuurde Humo een team enquêteurs de straat op.

In totaal ondervroegen we een representatief staal van 581 inwoners van Vlaanderen en Brussel tussen 15 en 45, die allemaal van Noord-Afrikaanse of Turkse origine waren en/of de islam als religie opgaven. Op die manier kunnen we ons een vrij betrouwbaar beeld vormen (foutenmarge: 4%) van het leven van de jonge Belgische allochtoon.

Wat denken de ondervraagden (70% Nederlandstalig en 30% Franstalig, 42% mannen en 58% vrouwen, 72% jonger dan 30, 48% heeft het hoger middelbaar onderwijs voltooid) over:

undefined

undefined

geloof en godsdienst

het leven in België

politiek

discriminatie

verschillende nationaliteiten en rassen

11 september 2001

media

cultuur

undefined

undefined

null Beeld

Humo deed voor de Grote Moslim-Enquête een beroep op het opiniepeilingsbureau iVOX. Meer technische informatie over het onderzoek vindt u op http://www.ivoxpanel.be/nieuws_nl.html. U kunt er de vragenlijst zelf ook eens invullen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234