null Beeld

'De Ridder': Toga aan de wilgen

Bezwaar, edelachtbare! Het is ons ter ore gekomen dat het nieuwe, vierde seizoen van de advocatenserie ‘De Ridder’ meteen ook het laatste zal zijn. Rechtstreeks gevolg: dit is uw laatste kans om Clara Cleymans – sinds het stil werd rond Erika Van Tielen zonder concurrentie de hardst knetterende rosse in BV-land – in de toga van meester Helena De Ridder te kunnen bewonderen.

vvp

'Ik kan niets verklappen, maar het wordt heftig.' Clara Cleymans

Van de goeie kant bekeken: de serie stopt niet omdat het móét – kijkcijfers, et al. – maar wel uit eigen beweging, en belooft van het laatste seizoen iets speciaals te maken. De reguliere dertien afleveringen werden teruggebracht naar acht stuks, en er staat dit keer één breed uitgesmeerd en sappig bekkend onderzoek centraal: de bordeelmoorden.

Clara Cleymans «Je valt meteen in de actie: de melding loopt binnen dat er iets is gebeurd in een bordeel en men treft daar het ene lijk na het andere aan. ’t Is een zaak die zelfs geroutineerde politiemensen maar zelden meemaken in hun carrière. De profielen van de slachtoffers blijken al snel heel uiteenlopend – er zijn wat hoertjes bij, maar ook andere mensen – en niemand weet wat er gebeurd is. In elke aflevering wordt er op een bepaalde denkpiste ingegaan, en meestal blijkt er natuurlijk nét iets anders aan de hand te zijn dan vooraf gedacht (grijnst).

»Die nieuwe aanpak resulteert in een totaal andere feel: de drijvende motor van de reeks is veel meer spanning dan, zoals eerder, rechtvaardigheid en ethiek. Wij waren nooit een echte politieserie of whodunit, maar nu zijn we dat wél. Beschouw dit seizoen zo’n beetje als de kers op de taart.»

HUMO In je eerste Humo-interview over ‘De Ridder’ zei je dat je blij was dat het een psychologische dramaserie was, en geen gewone politieserie. Nu is het dat dus wel.

Cleymans «Ja, er zitten nu veel minder persoonlijke dilemma’s en zo in, dat klopt. Maar dat is ook goed: we hebben drie jaar lang scenario’s afgeleverd waar we trots op kunnen zijn, in die zin dat ze gevoeligheden aankaartten en dat het publiek er mee over kon nadenken: ‘Hoe zou ík die beslissing hebben genomen?’ Zo hebben we ons onderscheiden van andere spannende reeksen: ik heb er in elk geval veel mooie complimenten over gekregen van mensen op straat, die vonden dat we op een goeie manier met relevante thema’s omgingen.

»Maar dat neemt niet weg dat het nu wel léúk is om diezelfde personages eens in totaal andere, geváárlijke situaties te zien. Er zijn zelfs cliffhangers nu!»

HUMO De perstekst belooft alvast veel goeds: ‘In de nerveuze en beangstigende finale wordt Helena menselijk en fysiek tot in het extreme op de proef gesteld,’ lees ik.

Cleymans (lacht) «Ha, zo hebben ze dat omschreven! Ja, fysiek was het wel zwaarder dan daarvoor. Ik zal zeggen: ik heb een beetje pijn gehad en ik zat vaak vast in locaties die echt niet fraai zijn. Daardoor werd het emotioneel óók zwaarder: Helena komt echt in het midden van de actie terecht, wat tot nu toe eigenlijk niet gebeurde, en het was fijn om te tonen hoe ze daarop reageert. Eigenlijk belanden álle personages in situaties die ze nog nooit hebben meegemaakt. Ik kan niks verklappen, maar het wordt heftig.»

HUMO Ik heb het geteld: je hebt Helena vier seizoenen en zevenenveertig afleveringen lang gespeeld. Is het genoeg geweest of ga je haar missen?

Cleymans «Allebei, hè… De laatste draaidag was heel dubbel. Ik heb Helena altijd graag gespeeld – dat moet ook wel, als je haar zo váák moet spelen – en ik heb haar leren kennen. ’t Is dus een soort verlies, maar om nu te zeggen dat ik in rouw ben... Ik ben trots op wat we gedaan hebben – met een héél fijne cast en crew, overigens – maar daarna ga je weer verder met andere projecten, hè. Zo gaat dat nu eenmaal.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234