'De sollicitatie' op VIER

Bij VIER moeten ze na ‘De leugendetector’ gedacht hebben: ‘Kunnen we niks vinden waar nóg minder mensen zich voor willen inschrijven?’ En dus is daar nu ‘De sollicitatie’, een programma dat het op de laatste redactievergadering nipt haalde van ‘Bij de tandarts’ en ‘Het prostaatonderzoek’.

Raar maar waar: in ‘De sollicitatie’ zoeken enkele werkgevers een nieuwe werkkracht, waarop telkens een stuk of wat kandidaten strijden om één functie en de beste op het eind de job krijgt. Het échte concept van het programma, zo stelde ik me voor, zou zich afspelen in de vertrokken tronies, parelende voorhoofden en snel uitdijende okselvijvers van de kandidaten. Maar dat viel mee; of tegen – ’t is maar hoe je het bekijkt. Dit was vooral goed gesponsorde, netjes in het behang verdwijnende opvul-tv.

Wat viel er dan te beleven, behalve bitter weinig? De eerste aflevering bracht twee sollicitaties in beeld, eentje voor autogigant Cardoen en eentje voor reisagentschap Amazing Destinations – allebei prominent in beeld met logo en al, want tv maken is tegenwoordig niet goedkoop.De kleurrijkste figuren waren de 58-jarige Philippe, die zich onderscheidde door meteen aan de receptie te vragen of er nog tijd was om zijn kruiswoordpuzzel in te vullen, en de 21-jarige Ilse uit Zele, die een nieuw wereldrecord monotoon neuzelen vestigde én zichzelf in één (lange) adem door met een schildpad vergeleek.

Verder zag ik normale tot héél lichtjes uit de band springende lui als Yassine, een bestuurder bij De Lijn die op zoek was naar wat anders; Luc, die ter voorbereiding het businessmodel van Cardoen even systematisch had samengevat in een moddervette ringmap; en enkele secretaressen uit Vilvoorde die naar het plafond keken en op een bepaald moment ‘Goeiemorgen morgen’ van Nicole & Hugo prevelden. Waarom? Ja, waarom. Een miniglansrol nog voor de echtgenote van Luc, die als een soort Tania Van der Sanden uit ‘In de gloria’ zat te luisteren hoe haar ventje zijn afwijzingstelefoon kreeg: toch nog even een schaduw van een glimlach.

Inzichten opgedaan? Het is voor jongeren en 55-plussers niet evident om vandaag een job te vinden – nou, nou – en VIER laat zich tegenwoordig graag betalen om merken naar je kop te mikken: zo shop ik sinds ‘De lekkerste straat’ alleen nog bij Albert Heijn.

Uit pure armoede geef ik nog graag even de officiële Humo-sollicitatieprocedure mee. Er wordt van u verwacht dat u achtereenvolgens: 1) de snor van Guy Mortier te lijf gaat met een pincet, een borstel en een hegschaar; 2) aan een recordtempo eenzijdig linkse berichtgeving kakt; 3) met de heftruck paletten onverkochte nummers verplaatst van de opslagruimte naar het containerpark; 4) in de kelder aan de lopende band zittingen van hoofdredacteursstoelen repareert; en 5) tv-recensies schrijft na drie flessen nachtwinkelwijn te hebben opgesoupeerd. We *hik* horen dan nog wel van u.


Quote

‘Ik heb speciaal mijn vergeet-me-nietjesdas aangedaan.’ Eén zin ver en de sollicitatie van de rare kwiet wiens naam me nu even ontglipt, was al om zeep.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234